Ideale vakantie objectief? Tamron 18-270mm review!

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Er is al veel geschreven over "super-zooms" en toch komt de vraag ieder voorjaar weer terug zodra mensen hun vakantie beginnen te plannen. Dan komt ook vanzelf de vraag: "Wat neem ik mee qua foto-apparatuur?"

Het liefst wil je tijdens je vakantie zo min mogelijk gewicht mee sjouwen, en bovendien wil je niet al je dure objectieven mee nemen vanwege het risico van beschadiging / verlies / diefstal.

Dus ieder jaar rond deze tijd wemelt het weer van de vragen op diverse foto-fora over welke apparatuur je het beste mee kan nemen, en of je wellicht een alles omvattende super-zoom zou moeten aanschaffen.

Zo'n "super-zoom" heeft voordelen, maar natuurlijk ook nadelen. Maar boven alles, een super-zoom heeft vooral voor-oordelen. Die voor-oordelen hoop ik middels dit topic een beetje weg te kunnen nemen. Er word altijd gezegd (en meestal terecht) dat alles wat groter dan 3 of hooguit 4x zoomfactor heeft, gewoon niets kan zijn. En eigenlijk, volgens de natuurkundige wetten is dat ook zo. Zelf ben ik nooit voorstander geweest van objectieven met een groot zoombereik, omdat algemeen bekend is dat dit ten kostte gaat van de optische kwaliteiten van een objectief.

Welnu, ik heb anderhalve week geleden zo'n "super-zoom" gekocht en wil mijn bevindingen graag met jullie delen.

Ik heb een Tamron AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di II LD [IF] Asph. VC macro gekocht voor op mijn 7D. Niet om te fotograferen, maar om te filmen. Ik wil mijn 7D voornamelijk gebruiken om filmreportages mee te maken, en een objectief met groot bereik is daarbij eigenlijk een "must". Bovendien gaan alle MTF resolutie-waarden zoals die bij gewone fotografie gemeten worden onder laboratorium omstandigheden niet op bij het filmen. Immers, full-HD film is slechts 1080 x 1920 pixels. De sensor van een 7D is 3456 x 5184 pixels. Bij het filmen met een DSLR word de volledige sensor gebruikt. Als je filmt worden de pixels dus geïnterpoleerd naar het HD-film formaat, en daarmee word de "naaste buur" pixel berekend. In theorie win je dus 3x aan scherpte (3x zo hoge film-resolutie dan fotografie) met één en hetzelfde objectief ten opzichte van foto beelden. Als je dat in gedachten houdt dan maakt het eigenlijk niet uit welk objectief je op je cam zet om te filmen. Zelfs het allerslechtste objectief zal het met full-HD filmen op je DSLR uitstekend doen qua scherpte.

Vanuit dat oogpunt heb ik dus de Tamron 18-270 aangeschaft. Dat geeft mij op een 7D een F.O.V. van 28,8mm tot 432mm.

Qua film-objectief ben ik er dus helemaal blij mee!

Maar dan heb je zo'n ding. En dan word je toch nieuwsgierig hoe zo'n "super-zoom" presteert bij het maken van gewone foto's. Even voorop gesteld, ik werk voor de foto's vrijwel uitsluitend met de 1D-mkIV en de 5D-mkII en de allerbeste "L" objectieven. Ik had me dus voorgenomen om zonder enige verwachtingen de Tamron 18-270mm te gaan testen. Uiteraard op de 7D want het objectief is gemaakt voor APS-C camera's. Het past overigens wel op een 1D en een 5D maar je hebt donkere randen als je onder de 40mm op de 1D en onder de 65mm op de 5D komt. Daarboven is hij trouwens uitstekend te gebruiken op zowel APS-H en full-frame camera's. Maar goed, even terug naar de 7D. Zoals jullie weten heeft de 7D de hoogste pixel-count sensor van alle APS-C camera's die er tot nu toe op de markt zijn gebracht. Dat is leuk, want je kan mooie uitsnede's maken van zo'n groot formaat foto's, maar het heeft als allergrootste nadeel dat een 18MP sensor ontzettend veel van het objectief vraagt. Al die pixeltjes moeten gevuld worden met beeldinformatie, en daar speelt de MTF waarde een zeer grote rol (lpmm). Als het objectief minder lijnen door laat dan de sensor vraagt dan zul je zelfs met het beste objectief nog relatief onscherpe beelden krijgen. De sensor van de 7D vraagt dus eigenlijk om extreem goede (en dus vaak dure) objectieven. Alleen op die manier kun je het volledige potentieel van je 7D benutten.

Dat brengt ons terug naar het objectief. Zoals algemeen bekend is, hebben "super-zooms" doorgaans geen hoge MTF score. Dat betekent dat ze optisch gezien vaak onder doen voor objectieven met een veel kortere zoom-range. Met die gedachte in mijn achterhoofd en met de wetenschap wat de 7D vraagt van een objectief ben ik aan de test begonnen. Nou ja, test... ? Ik ben gewoon de stad in gelopen en heb er links en rechts een beetje op los geschoten. Zomaar, niet lettend op onderwerp, compositie of belichting. Dat kan uiteraard allemaal veel mooier en beter. Nee, het ging mij er gewoon om hoe dit objectief zou presteren, ook in de handen van een minder ervaren fotograaf die zich op dit moment af vraagt of hij/zij voor de vakantie wellicht een super-zoom zou moeten aanschaffen.

Welnu, hier dan mijn bevindingen.

Voordat we naar de foto's gaan, even een paar technische en algemene zaken over het objectief.


1) TECHNISCH:

18 elementen in 13 groepen / 7 diafragma-bladen / 72mm filtermaat (niet roterend) / ingebouwde Image Stabiliser / gewicht 550 gram / zonnekap standaard meegeleverd / 5 jaar (!!!) garantie.

2) PRIJS: € 379,00

Voor een objectief met een dergelijk bereik is dat natuurlijk een lachwekkende prijs! Ik denk dat het (uitgerekend) zo'n beetje de laagste prijs per millimeter is wat vandaag de dag te koop is.

3) BOUWKWALITEIT

Het objectief is degelijk gebouwd, gemaakt van kunststoffen. Het optische gedeelte is zover mij bekend ook echt glas. De draai-zoom schuift uit en voelt degelijk maar nog niet soepel aan. Wellicht gaat het wat stroef door de nieuwigheid, de tijd zal het leren. Wat daar dan wel weer prettig aan is, is het feit dat de lens niet vanzelf door de zwaartekracht uitschuift als hij voor je buik hangt. Overigens is er een vergrendelings-knopje om dit te voorkomen (schuif-knopje) mocht dat in een latere fase wel het geval zijn.

4) SCHERPSTELLING

Dit gebeurt middels een ouderwetse DC motor. Geen USM dus. De scherpstelling is voor algemene fotografie snel genoeg, echter voor sport-fotografie beslist niet. Het spreekt voor zich dat er door gebrek aan een USM motor ook geluid te horen is tijdens het scherpstellen. Dat hoeft niet bezwaarlijk te zijn. De scherpstelling is m.i. accuraat.

5) BEELDSTABILISATIE

De Tamron 18-270mm beschikt over VC (vibration compensation) wat gelijk is aan Canon's Image Stabiliser oftewel IS. De stabiliser van de Tamron werkt minstens zo goed als die van Canon, en ik durf te stellen dat je tot 5 stops winst behaalt. Ik heb op 270mm bloedstrakke beelden geschoten met sluitertijden van 1/30 uit de hand. Nu heb ik wel een extreem vaste hand, maar een sluitertijd van 1/80 moet ruim voldoende zijn om op 270mm met VC ingescakeld een strakke plaat te schieten. Ideaal dus!

6) BEELDKWALITEIT

En hier kwam voor mij de grootste verrassing. Zoals gezegd ging ik zonder enige verwachting deze test aan, tevens in het achterhoofd houdend dat de 7D met z'n 18 megapixels het meeste van je objectieven vraagt van alle cams die er zijn. (5D uitgezonderd).

Welnu, ik heb er vandaag dus luk-raak op los geschoten en was bij het aanschouwen van de onbewerkte foto's op mijn PC zeer aangenaam verrast. Ik vind de onbewerkte foto's voldoende scherpte hebben, bij ieder brandpunt, bij iedere diafragma-waarde. Er zijn erbij die op 270mm met vol open diafragma (f/6.3) geschoten zijn. Het contrast is ook behoorlijk naar tevredenheid, al kun je het niet vergelijken met het contrast van een "L" objectief van Canon. Maar dat mag ook niet voor deze prijs. Als je bedenkt dat de Tamron 18-270mm het op neemt tegen de Canon 28-300mm f/3.5-5.6 L (met een prijskaartje van € 2.400,00) dan brengt de Tamron het er werkelijk geweldig van af.

Hieronder staan 28 verkleinde afbeeldingen van de onbewerkte foto's.

Ik heb alle originelen van deze 28 foto's in een zip-file online gezet voor iedereen die ze wil downloaden en op hun eigen PC wil bekijken. LET WEL: deze foto's komen dus rechtstreeks uit de 7D en zijn op geen enkele manier bewerkt. Het file is 202MB groot en is hier te downloaden:

http://www.sendspace.com/file/umcjjk

Zelf ben ik zwaar onder de indruk van de prestaties van de Tamron 18-270mm en had nooit gedacht dat dit objectief zo goed zou kunnen presteren, en al zeker niet op een camera met zo'n hoge pixel-count. Maar kijk vooral zelf naar de originele bestanden en trek zelf je conclusies. Op foto 24 zie je wel extreme chromatische abberaties. Deze foto heb ik dan ook opzettelijk met zwaar tegenlicht genomen om de goden te verzoeken. Dat is aardig gelukt. Maar uiteraard kun je van een objectief in deze prijsklasse niet dezelfde kwaliteit corrigerende elementen (UD) verwachten als in "L" objectieven van Canon. Onder normale omstandigheden ga je zit soort extreme CA's niet waarnemen, getuige de overige 27 foto's, waarvan enkele anderen ook met half tegenlicht geschoten zijn.

Zo, nu ben ik benieuwd wat jullie mee op vakantie gaan nemen. :wink2:

Gr. John


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Download alle originele onbewerkte foto's hier: KLIK

:afro:
:P
Laatst gewijzigd door 1 op Musicjohn, in totaal 10 keer gewijzigd.
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
jtolsma
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 541
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 20:58

Sodeju, beste kwaliteit. Scherp als de ......... Valt me zeker niets tegen.
En ehhhhh petje af, voor deze uitgebreide test en de tijd die je er in gestoken hebt.
J@n

Ik verdiep mij vandaag maar weer eens in mijn lachrimpels :-)
Canon Eos 60D met het nodige glas, statief, flitser etc. + Canon Powershot SX230 HS (met GPS), voor erbij.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Valt me zeker niet tegen.... Er zitten mooie platen tussen.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Dit ziet er goed uit, daar heb ik weinig op aan te merken.
Alleen nog een vraag, Jphn. Er is inmiddels een nieuwere versie: de Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD. Ik heb wat reviews gelezen maar het is me eigenlijk niet geheel duidelijk of die nu nog weerbeter is dan deze.
Wat is, behalve het prijsverschil, jouw overweging geweest om deze "oudere" variant te kopen?

Karin
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Hoi Karin,

Dat er een nieuw model was van dit objectief was mij onbekend. Ik moest me schamen, als objectieven-expert. Maar drukte met andere dingen heeft mijn aandacht (en vooral tijd) weggesnoept aan de laatste ontwikkelen van de afgelopen 3 maanden.

De mijne is wel DI-II maar ik kan geen PZD letters vinden. Ik zal me er eens in verdiepen.

Maar nieuwe = vaak duurder. En als ik deze resultaten zie, wat zou ik me dan nog druk maken, en al helemaal als ik slechts een bobbyist zou zijn die gewoon met een paar leuke vakantie-kliekjes thuis wil komen?
:wink:

[EDIT] Zojuist gevonden. De nieuwe versie heeft een ultrasone motor voor de scherpstelling. Daarmee is het focussen sneller en geluidslozer. Het optische gedeelte is, voor zover uit het artikel duidelijk word, ongewijzigd t.o.v. de versie die ik heb. De prijs is nog niet bekend. Maar reken maar op 150 euro meer. :oops: [/EDIT]
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Anoniem 4

Rond de 550 euro
http://www.cameranu.nl/nl/artikel/15235 ... referrer_3" onclick="window.open(this.href);return false;
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Dus 170 euro duurder dan zijn voorganger. :roll:

Dan word de vraag dus (als de optische opbouw en kwaliteit ongewijzigd is) of het voor jou die 170 euro extra waard is. Dat is toch weere een hele (extra) uitgave, terwijl het plaatje er niet zichtbaar mooier op word.

Nee, ik denk dat dit objectief (de goedkopere versie) als all-round vakantie-objectief prima zou kunnen volstaan.Eén camerabody, één objectief, geen externe flitser mee (alle APS-C cams hebben toch een ingeboude flitser voor de éne keer dat je en flitser nodig hebt tijdens je vakantie).
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Is op foto 6 en 7 het verschil te zien tussen 18mm en 270mm ?
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

phd schreefCOLONIs op foto 6 en 7 het verschil te zien tussen 18mm en 270mm ?
Klopt helemaal. :P
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Fijne lens dus, goed om te weten voor als ik weer richting Lagos (Nigeria) vertrek. met die stofbende daar wil je helemaal geen lens verwisselen.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Nogmaals, kwaliteit van L glas of kortere zooms is (meestal) beter. Je moet dit natuurlijk in z'n juiste context zien, en je mag dit dan ook niet vergelijken met een objectief van € 2.400,00

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Maaike*
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2009 16:21

Ik heb dit objectief zelf inmiddels een aantal jaar in mijn bezit en vind het leuk te lezen dat je er zo'n uitgebreide test van hebt gemaakt.
Mijn ervaring met het objectief is heel wisselend. Ik heb dagen gehad dat ik in staat was hem in de container te gooien en ik heb er dagen bij waarop ik hem de hemel in prijs. Voornaamste reden hiervoor is de lichtgevoeligheid. Zo te zien heb jij jouw test uitgevoerd op een zonnige dag? Of heb je er ook mee gefotografeerd op een bewolkte dag?

Ik fotografeer graag mijn honden, stilstaand én in beweging. Bij dat laatste ervaar ik hetzelfde als wat jij schrijft over sportfotografie, dan is de camera eigenlijk gewoon niet snel genoeg. Helemaal op een dag waarop het licht wat minder is kan ik met dit objectief dus niet uit de voeten.

Door die lichtgevoeligheid heeft het mij best een hele tijd gekost om goed om te leren gaan met dit objectief. Het gebruik van de juiste instellingen is bij dit objectief extra van belang, terwijl ik me met ieder ander objectief eigenlijk altijd wel redde. Door het grote bereik vind ik het een super objectief en als je nog niet goed weet wat je graag fotografeert en dus nog niet wilt investeren in een duur objectief is dit zeker een mooie overweging. Maar mijn eigen ervaring is dus juist wel dat je al heel wat ervaring moet hebben om met dit objectief overweg te kunnen. (Of gewoon op de automatische stand moet gaan fotograferen.)

Wat je schrijft over het het niet zo soepele draaien herken ik ook. Helaas is dit bij mijn objectief ook altijd zo gebleven, sterker nog, in het midden zit een extra zwaar punt waar ik echt overheen moet draaien. Daar tegenover staat dat de zwaartekracht die van mij wel gewoon uitschuift. Zou het dan toch gewoon aan mijn eigen krachten liggen? :wink:

Om terug te komen op: wat neem ik mee op vakantie? Daarop zeg ik dus al sinds ik dit objectief heb: als we weer een mooie reis gaan maken heb ik te weinig vertrouwen in de Tamron 18-270 en zou ik er voor kiezen een andere lens mee te nemen en dan toch maar objectieven te moeten wisselen.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Volgens deze test van de Tamron AF 18-270mm ƒ/3.5-6.3 Di II VC PZD lijkt het er op dat een "vernieuwing" niet altijd een verbetering hoeft te zijn:
http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 410/cat/23" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ik heb dit objectief inmiddels 2e hands van iemand kunnen overnemen en heb deze nu een aantal dagen in huis. De resultaten vallen me bepaald niet tegen hoor.
Dit is een objectief dat je moet leren kennen, daar ben ik al wel achter. De AF werkt wat traag maar als je dat eenmaal goed door hebt en rustig scherpstelt krijg je ragscherpe plaatjes, mede dankzij de uitstekende beeldstabilisatie.
F8-F11 zijn de beste diafragma's, zoals ook beschreven in de diverse reviews. Maar ook de andere diafragma's vallen niet tegen. Ik denk dat het handig is om als basisregel telkens minimaal 1 stop hoger dan het uiterste diafragma in te stellen. Dit ga ik uitgebreid uitproberen.

Ik heb wat foto's gemaakt van vliegende eenden en met behulp van AI Servo lukte dit toch heel aardig.
Bij alle foto's die ik maak zet ik de ISO wel wat hoger dan dat ik die bij mijn andere objectieven zou zetten. Dwz minimaal 200-400 iso.
Op 270mm zijn de beelden wat minder scherp maar voor mijn doel (vakantiefoto's) nog zeer acceptabel. Een goede ondersteuning, met de hand onder de voorzijde van het objectief, is hierbij erg belangrijk.
Dit objectief presteert prima met daglicht, bij schemering of avond heb je al snel een statief nodig.
De kleuren zijn goed, alleen het contrast is wat minder. Ik heb in mijn camera een picturestyle aangemaakt voor dit objectief. Hierbij heb ik de scherpte iets verhoogd alsmede het contrast.

Daarnaast verwerk ik mijn foto's mbv DxO optics en die haalt er toch een heel aantal "oneffenheden" uit.

Mijn eerste conclusie:
Dit objectief is perfect geschikt voor het doel waarvoor ik het heb gekocht. Nl. als vakantieobjectief.
Ik kan toch mijn dsrl meenemen met 1 objectief en ik hoef niet bang te zijn om achteraf thuis teleurgesteld te worden.

Mijn andere objectieven zullen in veel situaties beter voldoen maar die gebruik ik volop voor mijn "eigen" doelen of met mijn fotoclubje.
Er zullen in de vakantie absoluut momenten zijn dat ik deze zal gaan missen maar ik denk dat dit niet zal opwegen tegen het gemak. Af en toe zul je concessies moeten accepteren voor de lieve vrede met de familie en het sjouw met ballast.

Ik heb dit topic: http://photography-on-the.net/forum/sho ... 3&t=599376 ook in zijn geheel doorgespit en dat heeft mij ook over de streep getrokken bij de aanschaf van dit obejctief.

Karin
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

@Karin,, Vegeet je onderschrift niet te veranderen..! :P :lol:
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Er worden de laatste dagen (zoals elk jaar) weer veel vragen gesteld over vakantieobjectieven. Misschien handig om dit topic even een schopje te geven.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
De Hobbyist
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2012 13:15
WoonplaatsCOLON Wervershoof NH

Heb het nu bijna 1 jaar, ben er nog steeds erg tevreden over als algemeen (vakantie)objectief en door de brede inzetbaarheid prima,
misschien als ik wat meer ga leren, andere wensen krijg, bijvoorbeeld macro en natuurfotografie, koop ik waarschijnlijk wel andere lenzen,
voorlopig ben ik met deze lens nog stees lekker aan het "stoeien".
600D, 18-55mm kitlens, 18-270 Tamron, EX320, dus een echte beginner :-)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar