[VerzamelTopic] EF 200-400mm f/4L IS USM Extender1.4x

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

London, UK, 7th February 2011 – Canon today announces the development of a telephoto zoom lens featuring an integrated focal length extender – the EF 200-400mm f/4L IS USM EXTENDER 1.4x. The lens will be displayed for the first time during CP+, held in Yokohama, Japan.


Designed for Canon’s leading range of EOS Digital SLR cameras, the new lens will be an ideal addition for sports and wildlife photographers, offering exceptional flexibility with a built-in 1.4x extender that creates an increased focal range of 280 – 560mm.

Perfect for photographers who require high performance, fast aperture and a flexible telephoto range, the EF 200-400mm f/4L IS USM EXTENDER 1.4× will enable photographers to shoot a greater breadth of subjects using a single lens, delivering the best possible image quality at all focal lengths.

Developed as a new addition to Canon’s acclaimed L-series of professional lenses, the new lens will offer an unsurpassed combination of versatility, first-class optical performance and an enhanced weather-proof construction. The model will be released as part of Canon’s continued development of its EF lens line-up, offering enhanced performance and improved functions that cater for the needs of photographers from beginners through to professionals.

The EF 200-400mm f/4L IS USM EXTENDER 1.4x is scheduled for launch during 2011.
http://www.dpreview.com/news/1102/11020 ... 0400mm.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Wel een mooi lensje, met ingebouwde extender. Eerst maar eens kijken hoe scherp en snel dat is ;-)
Zal een best prijsje aan hangen.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

wat een beest, als hij net zo duur word als de Nikon variant zal hij me alleen helaas wat te duur worden! ;)
Canon
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

post verwijderd
Laatst gewijzigd door 1 op Sunnyboy, in totaal 22 keer gewijzigd.
Anoniem 4

Eigenlijk het enige spectaculaire nieuws in de reeks. De 600D heeft een blinde ui al zien aankomen. De nieuwe instapper 1100D moest Nikon weer gaan bijbenen. Op flitsgebied ben ik ook niet echt van tafel geblazen. De nieuwe versies 500 en 600mm waren al aangekondigd.
Op het objectievenfront mis ik een nieuwe 24-70mm waar al jaren op wordt gewacht.
Een update van de 100-400mm laat ook alweer geruime tijd op zich wachten en dan nu dit.
Uiteraard een objectief in een andere prijsklasse, maar wel heel interessant naast de 70-200.
Deze nieuwe zal het moeten opnemen tegen de Nikon 200-400mm. Hiermee heeft Nikon al veel langer ervaring, er heeft immers al een update van plaatsgevonden. Deze Nikon wordt alom geroemd als sport- en wildlife telezoom.
Ben benieuwd of Canon zich tegen dit geweld staande kan houden. Bij de nieuwe 70-200mm hebben ze Nikon ook nipt voor moeten laten gaan.
Waar ik me wat zorgen over maak, is de ingebouwde extender. Toevoegen van extra glas voor of achter een objectief is nooit een verbetering voor de prestaties.
Ik vraag me af hoe de extender wordt in- en uitgeschakeld. Er zal toch glas tussen blijven zitten en wat doet dat met de image quality.
Testen met extenders op de Nikon zijn niet echt bemoedigend. De 1.4 gaat nog, maar daar boven word je niet echt blij.
Goed, voorlopig is ie er nog niet, kunnen we ook nog even doorsparen. Ben wel razend benieuwd naar de eerste uitgebreide testen.
Als de Canon de Nikon maar evenaart hebben we er een perfecte uitbreiding voor de fototas bij.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Goh hebben ze dan toch geluisterd :) ? Ik heb al vaker gevraagd om een 200-400 omdat velen al 70-200's hebben en een 100-400 dan vaak net te veel overlap bied en soms primes weer net de rigide zijn.

Lijkt me een ding om voor te sparen. :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Illuminatus schreefCOLONWaar ik me wat zorgen over maak, is de ingebouwde extender. Toevoegen van extra glas voor of achter een objectief is nooit een verbetering voor de prestaties.
Ik vraag me af hoe de extender wordt in- en uitgeschakeld. Er zal toch glas tussen blijven zitten en wat doet dat met de image quality.
Ik heb een Canon octrooi voorbij zien komen waarbij het extendergedeelte ergens in het objectief wordt ingeschoven (misschien de bult in dit plaatje: http://www.the-digital-picture.com/Revi ... eview.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; )

Op zich lijkt het plaatsen van een extendergedeelte tussen andere optische elementen wel slim omdat het ontwerp specifiek voor dat objectief bedoeld is.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Anoniem 4

Het ziet er wel naar uit dat die bolling daar mee te maken heeft. De grote vraag blijft: hoe doen ze het. De losse extender 1.4 bestaat al uit 5 elementen.
Omdat het is ingebouwd, zal het specifiek op die constructie worden geënt en door een tactische plaatsing binnen de lensgroepen zullen minder elementen nodig zijn. Toch moeten er elementen in en uit de stralengang geschoven worden. Mooi als dat zonder kwaliteitsverlies kan, maar ik wil het eerst zien en dan geloven. Verder is de vraag wat dat dan gaat kosten.
Als de kosten en het kwaliteitsverschil beperkt blijven, zullen andere objectieven volgen.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Moet je straks dus met 2 teleobjectieven rondlopen....

Als die extender het goed doet en ook het objectief zelf, kan je gelijk de complete 400 prime, 500 prime en 600 prime de deur uit gooien. Mede daardoor denk ik dat Canon de prijsstelling niet goedkoop zal doen.

Gezien het zoomniveau (2x) verwacht ik dat er heel weinig softheid op 400 mm te vinden zal zijn. Zeker minder dan de 100-400.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Zou wel een einde kunnen maken aan mijn 300/100-400/400 dilemma.

Zal langzaam aan toch maar alvast een potje gaan vullen met kleingeld.
En daarbij een los zakje met geduld.
Want even wachten als ie op de markt komt lijkt me (nu nog..) wel verstandig...
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Bas Breetveld
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2008 09:48
CONTACTCOLON

Toch wel blij dat ik vanwege dit bereik niet naar Nikon ben overgestapt, wat ik ooit van plan was vanwege hun 200-400. Hun teleconverters presteren stukken minder dan die van Canon en deze ingebouwde lijkt wel heel erg veelbelovend. Ben erg benieuwd wat het wordt. Gezien de de prestaties van alle nieuwe lenzen zal het niet tegenvallen. Nu de prijs nog ...

Groetjes,

Bas
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

f/4.0 is nog steeds niet lichtsterk genoeg :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

fotojeroen schreefCOLONf/4.0 is nog steeds niet lichtsterk genoeg :D
Klopt...
Maar wel een stuk lichter voor het spaarzakje t.o.v. een 300 of 400 2.8 variant waarschijnlijk... :wink:
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

300 heb ik al. Denk dat die toch rapper is met zijn AF, mede door de constructie en zijn lichtsterkte.
F/4.0 schiet bij avondwedstrijden ook niet op simpelweg.

Ben inderdaad wel benieuwd net als Illuminatus naar de constructie van de extender. Vraag me af of je hem bijvoorbeeld weg kunt schuiven in die bobbel en dat er dan ook geen glas meer tussenzit. Maar snap niet waarom zo'n ding intern moet zitten.
Ja het bespaart ruimte, maar het kost relatief meer voor een lens en je kunt het allemaal weer niet onderling uitwisselen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Anoniem 4

fotojeroen schreefCOLONf/4.0 is nog steeds niet lichtsterk genoeg :D
Vragen we aan Canon of ze er voor jou nog een lampje in doen. Moet ook kunnen. :D
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLON300 heb ik al. Denk dat die toch rapper is met zijn AF, mede door de constructie en zijn lichtsterkte.
F/4.0 schiet bij avondwedstrijden ook niet op simpelweg.

Ben inderdaad wel benieuwd net als Illuminatus naar de constructie van de extender. Vraag me af of je hem bijvoorbeeld weg kunt schuiven in die bobbel en dat er dan ook geen glas meer tussenzit. Maar snap niet waarom zo'n ding intern moet zitten.
Ja het bespaart ruimte, maar het kost relatief meer voor een lens en je kunt het allemaal weer niet onderling uitwisselen.
Vele Nikon gebruikers schieten zonder problemen met een 500 of 600 F4 langs de lijnen. Ik ken er wel een paar in ieder geval de drie die ik ook ken ;-)
En misschien alvast een voorbode voor erg fraaie nieuwe sensoren van Canon, die nog moeten komen in de snelle camera's.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Ramon Oost
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 194
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2010 18:11
WoonplaatsCOLON Vianen, UT
CONTACTCOLON

Mooie lens, zo'n lens zou ik wel willen hebben... :P . K ben benieuwt wat hij gaat kosten.

Gr. Ramon
Canon 1000d + grip - Canon EF 18-55mm - Canon 70-200mm f4 L USM - Canon 100-400mm f4.5-5.6 L USM
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ramon Oost schreefCOLON K ben benieuwd wat hij gaat kosten.
Heeft iemand al ergens gelezen hoeveel gram dit objectief weegt?
Dan kunnen we aan de hand daarvan de (advies)prijs schatten (ongeveer $3 per gram). :D

Zie http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 17&t=85951" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

zal ik eens een gok doen.
Adviesprijs 6500 euro
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@jandb: Weegt ie 2200 gram?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar