[VerzamelTopic] EF 200-400mm f/4L IS USM Extender1.4x

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Illuminatus schreefCOLONIk vraag me af hoe de extender wordt in- en uitgeschakeld. Er zal toch glas tussen blijven zitten en wat doet dat met de image quality.
fotojeroen schreefCOLONBen inderdaad wel benieuwd net als Illuminatus naar de constructie van de extender. Vraag me af of je hem bijvoorbeeld weg kunt schuiven in die bobbel en dat er dan ook geen glas meer tussenzit.
Aan dit plaatje (van deze website) te zien d.m.v. een knop/handel bij de lensmount. Die bobbel zal er wel mee te maken hebben...
fotojeroen schreefCOLONMaar snap niet waarom zo'n ding intern moet zitten.
Ja het bespaart ruimte, maar het kost relatief meer voor een lens en je kunt het allemaal weer niet onderling uitwisselen.
Voordeel is dan wel dat je snel kunt wisselen tussen wel of geen gebruik van de extender...

Aan bovengenoemd plaatje te zien heeft dit objectief ook 3 modi voor de IS. Is dat bij meer objectieven zo?
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Oké... 3 modi voor IS. mij niet bekend hoe/wat. Kan me er vaag iets van herinneren dat er ook nog iets was met dynamische is? 1 normaal 2 pannen en 3 dynamisch?

Maar dan de focus???? Zegt me ook niets. Aan/uit en met geluid??????

Roept veel raadsels op dit. In elk geval is het hendeltje duidelijk. Haal de hendel over (als hij NIET gelockt is) en flop de extender zit erin.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Builder schreefCOLONAan dit plaatje (van deze website) te zien d.m.v. een knop/handel bij de lensmount. Die bobbel zal er wel mee te maken hebben...
Aan dat plaatje is ook te zien dat het een echte teletoeter is :)!

EDIT: Op DPreview worden bedragen genoemd tussen de 3500 en 9000 USD genoemd. Dat wordt dus nog 'n heeeel poosje sparen!
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

VFRood schreefCOLONOké... 3 modi voor IS. mij niet bekend hoe/wat. Kan me er vaag iets van herinneren dat er ook nog iets was met dynamische is? 1 normaal 2 pannen en 3 dynamisch?

Maar dan de focus???? Zegt me ook niets. Aan/uit en met geluid??????

Roept veel raadsels op dit. In elk geval is het hendeltje duidelijk. Haal de hendel over (als hij NIET gelockt is) en flop de extender zit erin.
Met focus / preset kun je een scherpstelling op een bepaald punt opslaan als preset. Als je onderwijl wat anders aan het doen bent kunt je snel terug naar ingesteld focuspreset bijv. een doel of boom waar je hem op hebt vastgezet. En evt kun je een bevestigings geluidje krijgen.
Dit is niet nieuw, dat zat op m'n 300 en nu 400mm ook.

IS mode 3 wellicht voor gebruik met de extender?
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLONMaar snap niet waarom zo'n ding intern moet zitten.
Ja het bespaart ruimte, maar het kost relatief meer voor een lens en je kunt het allemaal weer niet onderling uitwisselen.
Je kan deze extender dan niet meer uitwisselen inderdaad, maar een voordeel van een interne extender lijkt mij dat hij specifiek is toegepast op de eigenschappen van de lens.
Daarnaast kan je de benodigde extra lenzen ook nog eens op de beste plekken tussen het andere glas zetten, ipv dat het allemaal aan de achterkant komt. Ik kan me daarbij ook voorstellen dat je minder extra glas nodig hebt voor hetzelfde resultaat, en dus een beter beeld kan behouden.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

jandb schreefCOLON IS mode 3 wellicht voor gebruik met de extender?
Ik vermoed:

Mode I - Horizontaal & Vertikaal
Mode II - Alleen vertikaal
Mode III - Alleen horizontaal

Verder lijkt het me geen slimme zet van Canon om dit objectief boven de 4000 euro in de markt te zetten. Je kunt niet kijken naar de prijs van Nikon. Je moet kijken naar de prijs van de producten die Canon er zelf tegenover heeft staan. Zo is de 200mm F/2.8 L ca. 800 euro / de 300mm f/4.0 L ca. 1250 euro / de 300mm f/2.8 L IS ca. 4300 euro. Dit zijn allemaal opties voor de doelgroep-fotografen. Alle opties zijn goed met een 1.4x extender te gebruiken, en bovendien is de 300mm f/2.8 veel licht-sterker. De nieuwe 200-400 word met extender ingeschakeld ook een F/5.6 objectief.

De gevestigde persbureaus wereldwijd hebben reeds een assortiment van objectieven, waarvan de meeste overigens allemaal primes zijn in het bereik van 400 tot 600mm. Die nieuwe 200-400 is voor de grotere jongens dus niet echt interessant. Dan blijft er een doelgroep over die -volgens mij- het meest gebruik zal willen maken van dit objectief: de (hobby)natuurfotograaf en de (hobby)sportfotograaf. En die gaan echt geen 7000 tot 8000 euro besteden aan een dergelijk objectief. Ik neem mezelf als voorbeeld; ik vind het een schitterend objectief (tot dusver op papier) en zou hem graag toevoegen aan mijn assortiment. Ik ben dan welliswaar een professional, maar een dergelijke investering kan ik me niet veroorloven, en ook niet verantwoorden, voor die 2 voetbalwedstrijden per weekend! Dat zijn (tijdens competitie-seizoen) slechts 50 wedstrijden die ik moet fotograferen. Deel 8000 euro door 50 en het objectief kost mij 160 euro per wedstrijd. Alleen al om hem terug te verdienen zou ik 6,9 jaar voetbalwedstrijden moeten schieten (2 per weekend) en dan heb ik er nog geen inkomsten mee gegenereerd.

En zo zullen veel ZZP'ers redeneren bij een dergelijke overweging tot aanschaf.

Nee, ik denk dat -als ze een beetje willen verkopen- de prijs rond de € 3750,00 zal moeten liggen.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
kruwt
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 14:33
WoonplaatsCOLON Urk
CONTACTCOLON

Wat ik me nu afvraag is waarom ze die extender wél bij een zoomlens inbouwen, en niet bij die nieuwe lenzen met vaste brandpunten.
Immers, tot 400 mm zou ik die extender dus niet gebruiken. Tot daar dus liever F4 en toch ook altijd minder kwalitetsverlies. Het halve bereik van de extender van 280 - 400 mm is dus feitelijk overbodig. Pas vanaf 400-560 mm wordt dat interessant. Een extender in een lens met een vast brandpunt lijkt me dus veel logischer. Eén lens die 500mm of 700 mm is! Ook optisch lijkt me een extender voor een vast brandpunt toch makkelijker te realiseren dan voor een een zoomlens.

Het zijn maar wat gedachten, maar daarom zal ik ook wel niet bij Canon werken denk ik :wink: .
Laatst gewijzigd door 1 op kruwt, in totaal 8 keer gewijzigd.
Mijn website www.kruwt.nl. Meer doen met je foto's. Informatie over stockfotografie en mijn eigen ervaringen daarin. 
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Intussen wat meer gevonden over IS mode 3 op Canon U.S.A.
Canon U.S.A. schreefCOLONOptical Image Stabilizer Mode 3

Found on select Canon lenses and excellently suited for brilliantly sharp sports photography, Optical Image Stabilizer Mode 3 enhances Optical Image Stabilizer Mode 2 by functioning only when the shutter release is fully pressed. By remaining inactive until exposure, Mode 3 stabilization control allows for easy panning. Additionally, Mode 3 compensates shake in a direction perpendicular to the direction of panning when panning is detected and gives the equivalent effect of a shutter speed four stops faster.
Zit ook op de EF 300mm f/2.8L IS II USM, EF 400mm f/2.8L IS II USM, EF 500mm f/4L IS II USM en EF 600mm f/4L IS II USM
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dus met optie 3 heb je nog steeds een schokkend zoekerbeeld, maar als je dan foto's neemt (alleen bij panning) dan wordt hij geactiveerd. Ik vind het wel prettig om ook stabilisatie te hebben als ik focus; dan volg ik een auto namelijk al. Weet niet welke pipo deze 3e stand heeft verzonnen maar als de stabilisatie pas gaat werken bij het afdrukken ontgaat het nut ervan aan mij voorbij
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLONDus met optie 3 heb je nog steeds een schokkend zoekerbeeld, maar als je dan foto's neemt (alleen bij panning) dan wordt hij geactiveerd. Ik vind het wel prettig om ook stabilisatie te hebben als ik focus; dan volg ik een auto namelijk al. Weet niet welke pipo deze 3e stand heeft verzonnen maar als de stabilisatie pas gaat werken bij het afdrukken ontgaat het nut ervan aan mij voorbij
Die stabilisatie heb je zodra je de ontspanner half indrukt. Dus ook tijdens het focussen. :D

Zo werken alle IS objectieven, dus deze zal daarop geen uitzondering maken. :wink:

Alleen kun je nu dus kiezen uit een nieuwe optie waarbij de IS automatisch detecteert in welke richting je aan het pannen bent (als ik de uitleg van Canon tenminste goed begrijp)
Laatst gewijzigd door 1 op Musicjohn, in totaal 8 keer gewijzigd.
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Michaeldw

Lees de Engelse tekst nog een keer John :)

edit (toch maar even uitleggen voor iedereen):
"Optical Image Stabilizer Mode 3 enhances Optical Image Stabilizer Mode 2 by functioning only when the shutter release is fully pressed. By remaining inactive until exposure, Mode 3 stabilization control allows for easy panning."

Dus:
De IS mode 3 verbetert mode 2 door alleen te functioneren wanneer de ontspanknop volledig is ingedrukt. Door inactief te blijven voordat de belichting plaats vindt, zorgt mode 3 voor 'easy panning'.
Anoniem 4

Als ik het goed begrijp schakelt die mode tijdens het half indrukken van de ontspanknop de stabilisatie in de richting van de panning uit (tot het moment van daadwerkelijk afdrukken), maar wordt de beweging loodrecht op de pan-richting tijdens het pannen bij half ingedrukte ontspanknop wel gestabiliseerd.
Lange zin en het blijft een ingewikkeld verhaal.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

kruwt schreefCOLONWat ik me nu afvraag is waarom ze die extender wél bij een zoomlens inbouwen, en niet bij die nieuwe lenzen met vaste brandpunten.
Immers, tot 400 mm zou ik die extender dus niet gebruiken. Tot daar dus liever F4 en toch ook altijd minder kwalitetsverlies. Het halve bereik van de extender van 280 - 400 mm is dus feitelijk overbodig. Pas vanaf 400-560 mm wordt dat interessant. Een extender in een lens met een vast brandpunt lijkt me dus veel logischer. Eén lens die 500mm of 700 mm is! Ook optisch lijkt me een extender voor een vast brandpunt toch makkelijker te realiseren dan voor een een zoomlens.

Het zijn maar wat gedachten, maar daarom zal ik ook wel niet bij Canon werken denk ik :wink: .
Als je een extender gebruikt op een zoom objectief wil je bij een zo groot mogelijke maximale brandpuntafstand nog steeds een zo groot mogelijk zoom bereik hebben lijkt me. Je koopt tenslotte niet voor niets een zoomlens.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Als ik dit dan weer lees, lijkt 't een variant op mode 1...
CPN Infobank schreefCOLONIS Mode 3
IS Mode 3 was announced with the EF300mm f/2.8L IS II USM and EF400mm f/2.8L IS II USM lenses, and is also in the EF500mm f/4L IS II USM and EF600mm f/4L IS II USM telephoto lenses. IS Mode 3 takes the benefits of standard IS (effective for both horizontal and vertical camera motion) but, instead of it being active all the time, it only activates when you fully press the shutter button to take an image. It is especially useful for sports photography where you are likely to be moving between subjects quickly.

In Mode 1 IS this can create a bump or jump within the viewfinder as the IS motor races to keep up with extensive lens movements. Instead, by not activating until the shutter button is fully pressed it saves the system trying to compensate for random, rapid lens motion and only compensates at the point you are taking an image.
Dexter202

Musicjohn schreefCOLON Zo is de 200mm F/2.8 L ca. 800 euro / de 300mm f/4.0 L ca. 1250 euro / de 300mm f/2.8 L IS ca. 4300 euro.
de 300mm f/2.8 L IS II heeft een adviesprijs van €6000. Wat dat betreft gaat canon Nikon achterna.

Ik denk dat deze lens rond de 7k gaat kosten.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
Bas Breetveld
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2008 09:48
CONTACTCOLON

Dexter202 schreefCOLON Ik denk dat deze lens rond de 7k gaat kosten.
Ik gok op een prijs van tegen de 10.000 euro :wink: Maar de tijd zal het leren ..

groetjes,

Bas
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

De bedragen worden hier hoger en hoger en hoger...

vergeet niet dat het maar een 2x zoom is met een ingebouwde extender... de 100-400 is aan 1400 te krijgen. Da's een 4x zoom. Ik denk door het vaste brandpunt en de extender dat je zo rond de 3000 zal aanschommelen, introductie denk ik rond de 4000 of zo. Doelpubliek is de semi-pro, geavanceerde amateur fotograaf. Die gaat echt geen 10.000 knaken neertellen voor een objectief om vogeltjes vast te leggen. Als hij zoveel knaken heeft zal ie wel een 500 of 600mm prime kopen...
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
Dexter202

De 300 2.8 heeft 0x zoom en moet ook 6000 kosten. Dit ding gaat nimmer nooit niet 3000 kosten, zeker niet met canon's Nikon-achtige prijsstrategie... Maar goed, ik hoop dat je gelijk hebt :D
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

Jij praat over een f/2.8 objectief die is inderdaad 6500 ... wat kost de 300 f/4? 1310 euro. Dat is dan de konijn prijs... Ze zijn denk ik wel goedkoper te vinden. De 200-400 is ook een f/4 he... geen f/2.8. Als dat het geval was geweest dan kan ik wel meegaan in de 6000 tot 10.000 prijzen... maar deze is gewoon f/4 en met die extender ertussen ga je naar 5.6. Niet echt bijzonder te noemen.

de 400mm 5.6 is ook 1250 euro. 600mm f/4 is 8000 euro.
Als je dan een lens maakt die nog geen 600 mm haalt op f/5.6 en die dan gaat plaatsen als 7000 tot 10.000 euro dan ga je die niet verkopen. Dan liever wat doorsparen of wat minder uitgeven voor een prime die lichtsterker is en wat scherper is erbij waarschijnlijk...
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar