Bakc/frontfocus-test wil niet echt lukken

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
luckynoodles
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 159
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2009 11:11

Zit alweer een uur te rommelen :evil: met een objectief (50mm 1.2) wat ik van plan ben aan te schaffen. Tot nu toe bevalt het me niet helemaal, in principe heb ik dat altijd bij elk objectief wat ik koop, meestal is het gewenning of "angst" .
Probleem is dat ik bij mij thuis te weinig licht heb om de focustest goed uit te voeren, dus maar met flister erbij geprobeerd.

Als ik de uitkomst zo zie, presteert de lens naar mijn idee niet goed. Aan de andere kant: mijn 50mm 1.4 die ik nog heb laat ook geen mooie resultaten zien (dus ligt het misschien aan mijn test).
Kortom, ik kan wel een kritisch oog gebruiken bij de volgende 100% crop:

Afbeelding

(EDIT: bovenstaande is op 1.4 hieronder de 1.2)

Afbeelding

Als dit niet een goede manier is om te test te laten zien, hoor ik het graag.

Groetjes,

Suzanne
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ik heb het idee dat het blad niet echt recht ligt, en is dit een uitsnede? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat hoe de onscherpte verder weg loopt.
Gebruikers-avatar
Dennis Rademaker
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 16:36

Probeer DEZE eens.

Gemaakt door Bas breetveld (Naturereflections), werkt als een tierelier!
luckynoodles
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 159
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2009 11:11

De gehele foto ziet er zo uit:

Afbeelding
luckynoodles
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 159
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2009 11:11

Ga ik ook even proberen, bedankt Dennis.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

luckynoodles schreefCOLONProbleem is dat ik bij mij thuis te weinig licht heb om de focustest goed uit te voeren, dus maar met flister erbij geprobeerd.
Je hebt een enorm lichtsterk objectief, en dan kom je nóg licht tekort! :D

Ik zou de test uitvoeren zonder te flitsen en in plaats daarvan een lampje op de focuschart richten.

Verder kun je misschien iets dichterbij de chart gaan zitten, zodat je het gebied van -50 tot +50 geheel in beeld hebt. Dan vang je ook meer licht op. (Jouw objectief heef een maximale vergroting van 0.15x dus dat zou moeten kunnen.)

Heb je een statief gebruikt?
luckynoodles
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 159
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2009 11:11

Ja, haha, maar ik woon op een duister schip, waar nog ramen in moeten komen, vandaar :lol:

Ik heb wel een statief gebruikt, heb de test zojuist nog een keer gedaan in ietsie beter licht, zonder flits. Het lijkt een beetje op backfocus, maar toch twijfel ik daar nog een beetje aan.
Iets dichter bij de chart zetten lukt moeilijk, want dan kan hij niet meer scherpstellen.

Maar hier de laatste test:

Afbeelding

en de crop (2mm and 6mm staan er meer in focus op volgens mij)

Afbeelding

En dan manlief nog even als proefkonijn, focus ligt op zijn rechteroog:

Afbeelding


Over backfocus: is dan de beste optie lens retour of onder garantie laten maken? Het is een tweedehands met garantie namelijk.
Aquila
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2007 16:00
WoonplaatsCOLON Kortessem (B)

Aandachtspunten voor de test:
  • Blad moet perfect vlak zijn (verlijmen op een stevige ondergrond)
  • Blad moet goed verlicht zijn (bureaulamp er op laten schijnen)
  • Hoek tussen blad en de centerlijn van de lens moet 45° bedragen (ofwel gebruik maken van statief met camera 45° gekanteld & testkaart perfect horizontaal, ofwel gebruik maken van statief met camera perfect horizontaal & testkaart onder 45°)
  • Camera uitlijnen tov testkaart (focuspunten & maataanduiding op papier kunnen gebruikt worden om te zorgen dat linker en rechter focuspunt op exact dezelfde maataanduiding liggen)
  • Test herhalen met focus beginnend op oneindig, halverwege en op minimale focusafstand, telkens de camera laten zoeken
  • Zorg dat je niet op het randgebied van minimale focusafstand werkt
  • Gebruik bij voorkeur een draadontspanner & spiegel opklappen
  • Diafragma kleiner instellen (groter f getal) zal een geleidelijker verloop geven van onscherpte en een betere aanduiding voor back/frontfocus (deze test is toch niet geschikt voor scherptemeting, gebruik niet de kleinst mogelijke dof)
Hopelijk kan je er wat mee!
Aquila
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2007 16:00
WoonplaatsCOLON Kortessem (B)

Kijk hier eens eerst naar:

Afbeelding

Je blad ligt scheef, waardoor je scherpteveld niet evenwijdig ligt met de maataanduiding. Je kan hier dus niets over front of backfocus zeggen! (Dit is wat ik hierboven in puntje 4 wil zeggen met uitlijnen)

//edit: De foto van je man, met welk focuspunt heb je daar gewerkt? Ik had/heb de gewoonte om enkel het middelste focuspunt te gebruiken voor goed te focussen, de ontspanknop half in te drukken, daarna de compositie te bepalen, en dan pas af te drukken.
Nu lukt dit met een klein diafragma en een klein brandpunt wel goed (grote dof), maar als je een groot diafragma combineert met een middel brandpunt (de 50mm op f/1.2, focus op 50cm => dof van 4mm) lukt deze techniek niet meer. Dit bezorgde mij dus heel wat onscherpe foto's in het begin.
luckynoodles
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 159
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2009 11:11

Zit wat in, ligt scheef inderdaad. Overnieuw maar weer :?

Ben nu ook de link van Dennis aan het doorlezen, ziet er interessant uit, zeker deze tekst: "De autofocus van de camera presteert niet optimaal op een doel dat schuin ligt t.o.v. de AF-sensor". Zou hij wel eens gelijk in kunnen hebben.
Maar ga ook dit even testen.
Gebruikers-avatar
Salteh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2007 11:48
WoonplaatsCOLON Rotterdam

luckynoodles schreefCOLON Over backfocus: is dan de beste optie lens retour of onder garantie laten maken? Het is een tweedehands met garantie namelijk.
Ik zou eerst de micro-adjustment optie van je camera zelf proberen, voordat ik de lens terug zou sturen... ben je hem toch weer een aantal dagen/weken kwijt. :?
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Waarom denk je eigenlijk dat je last hebt van backfocus? Zijn alle foto's die je tot nu toe met het objectief gemaakt hebt structureel onscherp op de plek waarop je had scherpgesteld?
luckynoodles
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 159
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2009 11:11

Ja precies Pieter, op de chart zijn de 2 en 6mm beter in focus zo te zien.
Maar... ben nog niet helemaal uitgetest.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Maar op de voorbeeldfoto van manlief zou ik eerder denken dat je last hebt van frontfocus...
Aquila
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2007 16:00
WoonplaatsCOLON Kortessem (B)

luckynoodles schreefCOLONZit wat in, ligt scheef inderdaad. Overnieuw maar weer :?

Ben nu ook de link van Dennis aan het doorlezen, ziet er interessant uit, zeker deze tekst: "De autofocus van de camera presteert niet optimaal op een doel dat schuin ligt t.o.v. de AF-sensor". Zou hij wel eens gelijk in kunnen hebben.
Maar ga ook dit even testen.
Mja, daar durf ik niet direct een uitspraak over te doen. Het hangt namelijk af van welk soort autofocus je camera gebruikt.

Bij de 5D is dit van een TTL type. Dit is een techniek die gebruik maakt van contrastmeting. Stel dat je moet scherpstellen op een zwarte lijn op een wit blad. Als je helemaal buiten focus zit, zie je een heel geleidelijk verschil in grijswaarden tussen de zwarte streep en de witte achtergrond.
Naarmate je beter in focus komt, zal het verloop veel bruusker worden. Op een gegeven moment zal je perfect in focus zitten en in het ideale geval heb je dus op de scheiding perfect zwarte pixels, die zonder enige overgang langs perfect witte pixels liggen. Dit punt onthoudt de autofocus, hij gaat er dan nog iets voorbij om te kijken of er niet nóg meer contrast te bereiken is, en zal dan terugkeren naar het punt met meeste contrast.
Als je nu kijkt naar het testblad, zal de focussensor zich weinig aantrekken of dit nu onder een hoek ligt of niet. Wat de sensor opzoekt is de positie waarvoor dat er het meeste contrast optreed, welke de stand is die normaal perfect in focus zit. Nu is het wel zo dat er een klein gebiedje wordt geanalyseerd, en niet twee pixels, waardoor er eventueel een fout kan optreden door dof-werking, maar dit acht ik niet zo groot bij een 45° hoek (van dit laatste heb geen theoretische onderbouwing, is slechts een gevoelsmatige schatting).

Als je dit ook weer toepast op de foto van je man, is het rechteroog wat donkerder, dit resulteert in minder contrast (de spiegeling van het licht daargelaten) en hierdoor zal de autofocus het heel wat moeilijker hebben. [Daarom dat een autofocus bij een lens met f/1.2 theoretisch ook beter en sneller moet functioneren als bij een lens met f/3.5, meer licht valt binnen zodat je in donkere omstandigheden toch nog een redelijk contrastverschil hebt]
De betere keuze zou dus het linkeroog zijn. Als we dan toch met optimalisatie bezig zijn, kan je best nog zorgen dat je focuspunt op een contrastrijk punt van het oog staat. Dus niet knal op de pupil, maar liefst op de overgang tussen ofwel de overgang van de pupil en iris (bij blauwe ogen toepasbaar, bij bruine ogen niet zo goed) ofwel de overgang van de limbus(dat zwarte lijntje rond de iris) en het sclera (het witte gedeelte van het oog).
Ook kan het handig zijn het model even te vragen de ogen groot te openen, zodat wimpers niet in de weg zitten (want je spreekt tenslotte zoals hierboven al gezegd, over slechts 4mm totale dof, 2mm voor en 2mm achter je focusstand) en zeker niet te bewegen.
RAC
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2009 22:27

Heb de afbeelding uit je laaste test ook nog bekeken met ImageJ (wat oa een plotje kan maken van contrastverschillen) en daaruit zie ik aan de rechterkant van je afbeelding een lichte backfocus, maar aan de linkerkant is hij goed in focus.

Dit is raar want dit is erg tegenstrijdig met de mate van scheefte waaronder de afbeelding ligt (licht tegen de klok in gedraaid).
Als links de waarheid is, dan hoort rechts frontfocus aan te geven.
Als rechts de waarheid is dan hoort links nog meer backfocus aan te geven.

We zien geen van 2 dus... test mislukt (maar daar waren we geloof ik al achter :oops: 8) )


Roel
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

Probeer eens de schaalverdeling voor het midden van je lens te leggen en scherp te stellen op de tekst "this should be perfectly in focus" Dat stel iets makkelijker scherp en ook is het "vlak" waar alles scherp is niet vlak maar bolvormig (neem ik aan). Met zo'n geringe scherptediepte ga je dat misschien merken.
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

Martin1968 schreefCOLONProbeer eens de schaalverdeling voor het midden van je lens te leggen en scherp te stellen op de tekst "this should be perfectly in focus" Dat stel iets makkelijker scherp en ook is het "vlak" waar alles scherp is niet vlak maar bolvormig (neem ik aan). Met zo'n geringe scherptediepte ga je dat misschien merken.
:roll: Dat laatste klopt toch niet nu ik er over nadenk. De sensor is natuurlijk ook vlak waardoor er voor de camera een vlak is waarin alles scherp is. Onder een hoek van 45 graden is dat een lijn.
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
JdeK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 22:04

Kan het niet met Focus shift te maken hebben?
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

JdeK schreefCOLONKan het niet met Focus shift te maken hebben?
Zal niet zo zijn, de focustest doe je met geheel open diafragma. Dus die veranderd niet als je de foto neemt.
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar