[VERZAMELTOPIC] EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Zo Opperclowntje, dat was een zware bevalling............... :lol:

Gefeliciteerd, je zult er geen spijt van krijgen!
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Nee, inderdaad geen spijt van gekregen..
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
hklink
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2005 18:30
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Tot nu toe zeer tevreden over dit objectief. Scherp over het hele bereik en de AF doet -ondanks dat het geen lichtsterk objectief is- ook bij mindere lichtomstandigheden zijn werk tot nu toe boven verwachting. De IS heeft zijn dienst al bewezen bij binnenfotografie. Ik heb er enkele leuke sfeerplaten (vakantiekiekjes) mee kunnen maken in twee pubs in Dublin. Die had ik met mijn oude Sigma niet kunnen maken zonder statief of ISO +3200. Qua bereik is het een fijne allrounder. En ik zeg het toch nog maar eens: die 2mm extra groothoek t.o.v. 17mm scheelt echt behoorlijk wat.
50D | EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM | EF 70-300mm F/4-5.6L IS USM | EF 50mm F/1.4 USM | EF 100mm F/2.8L Macro IS USM | Sigma 8-16mm F4.5/5.6 DC HSM

Het doel van het leven ben je zelf - Always practise what you preach
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Naar aanleiding van een vraag in een ander topic had ik mijn mening over dit objectief gegeven.
Voor andere geinteresseerden plaats ik deze ook nog maar even (iets aangepast) hier. :wink:

Ik ben er heel erg tevreden over. Het is een fijn walkaround objectief. De groothoek vind ik geweldig. Er zijn mensen die zeggen dat het verschil tussen 15 en 17mm niet enorm is, maar ik kan je vertellen dat het in de praktijk maar wat handig is. Zeker als je veel landschappen en architectuur fotografeert. Voor een crop body is dit objectief perfect.

Voor de 15-85 had ik de 24-105 van Canon maar ik miste hier groothoek. Daarom heb ik het "risico" genomen om de alom geroemde 24-105 in te wisselen voor de 15-85.
Vanaf het begin ben ik zeer enthousiast.
De foto's zijn ragscherp zowel ingezoomd als uitgezoomd. Ook in de hoeken. Hierover lees ik nog weleens negatieve berichten. Wat ik inmiddels wel begrepen heb is dat er nogal eens verschil zit tussen de individuele exemplaren v.w.b. scherpstelling in de hoeken en vignettering.
De mijne heeft deze problemen niet, er is wel vignettering maar niet overdreven. Dit en andere kleine probleempjes (CA etc.)laat ik corrigeren door het programma DXO optics en dat werkt perfect.
Als je heel veel portret- en binnenfotografie doet zou ik kiezen voor een lichtsterker objectief, alhoewel het resultaat mij telkens meevalt als ik weer eens binnen heb gefotografeerd met de 15-85.
Voor mij is dat verder geen issue, als ik echt problemen krijg met de lichtsterkte pak ik mijn 50mm 1.8 II objectief en t.z.t. wil ik nog een externe flitser aanschaffen.

De bouw is degelijk, de autofocus werkt snel en ook de IS is perfect. En niet te vergeten het gewicht is aangenaam, dat is wel zo fijn als je de hele dag met de camera op pad gaat.

Kortom, ik ben een zeer tevreden gebruikster.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
DexterXL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2010 23:22
WoonplaatsCOLON Veluwe
CONTACTCOLON

Heb sinds 1 week de stap durven te maken, zat echt te twijfelen of hij het geld waard zou zijn,
Maar na de eerste tests afgelopen week, kan ik met zekerheid zeggen dat het een blijvertje is,
heerlijke lens, ligt lekker in de hand, het enige minpuntje wat je zou kunnen noemen is dat de
lens geen interne focus heeft, ga je dus met bv een polorisatiefilter werken, dan moet je daar
zeer bewust mee omgaan.... :roll:
Qua scherpte, als ik die mag vergelijken met mijn 70-200mm f4, dan zit dat op dezelfde lijn,
zoombereik tot 85mm is best lekker, macro hoef je weinig van te verwachten, maar daar is deze
lens dan ook niet voor bedoeld. :wink:
Canon Eos 400D & Grip & Canon EF 90-300mm
Canon Eos 30D & Grip & Canon EF-S 15-85mm IS USM & Sunpak 16A
Canon EOS 7D & Grip & Canon EF 70-200mm f2.8 USM & Metz 48-AF
Gebruikers-avatar
Scubadero
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008 16:10
WoonplaatsCOLON Zaandam

DexterXL schreefCOLON het enige minpuntje wat je zou kunnen noemen is dat de
lens geen interne focus heeft, ga je dus met bv een polorisatiefilter werken, dan moet je daar
zeer bewust mee omgaan.... :roll:

Hier moet je nog even verder testen.... :wink: De lens heeft interne focus maar geen interne zoom.

De lens schuift alleen in of uit tijdens zoomen maar draait niet. Ook niet tijdens het focussen. Heeft dus geen effect bij het gebruik van een polarisatiefilter.
The front element does not rotate so using a polarizer remains easily possible.
(http://www.photozone.de/canon-eos/465-canon_1585_3556is)
Groet,
Deen.

500 px
Gebruikers-avatar
nldazuu
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2010 18:43
WoonplaatsCOLON Huissen
CONTACTCOLON

heb de lens i.c.m. de EOS7D.
De bouwkwaliteit is super :D , voelt super degelijk aan op de 7D :D , wel zwaar, de groothoek 15 mm. is erg gaaf :lol: ...(ik twijfel nu zelfs nog of ik de 10-20mm) nog wel op het verlanglijstje moet houden :roll: . Hoewel ik géén pixelpieper ben kan ik niet anders dan stellen scherp....wel heb je bij 15mm. last van enige vervorming, maar icm bijv. Lightroom 3 en de herkenning van de lens kun je dit redelijk eenvoudig oplossen.....zie onderstaand een voorbeeld
Afbeelding
Canon EOS 7D 15-85 mm. f/3.5-5.6 IS USM kijk ook eens hier: http://www.flickr.com/photos/nldazuu
Gebruikers-avatar
stefanzx-6r
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 494
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2008 13:51
WoonplaatsCOLON Den Haag

Heb je die foto ook wat groter?
Canon EOS 550D

Mijn Album
Gebruikers-avatar
stefanzx-6r
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 494
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2008 13:51
WoonplaatsCOLON Den Haag

Eerlijk gezegd vind ik de beeldkwaliteit er niet erg op vooruit gegaan tov de 18-55 IS. Zeker niet voor meer dan 500 euro. Ik zelf zou dan liever een canon 10-22 erbij kopen.
Canon EOS 550D

Mijn Album
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

stefanzx-6r schreefCOLONEerlijk gezegd vind ik de beeldkwaliteit er niet erg op vooruit gegaan tov de 18-55 IS.
Hoe kom je tot deze uitspraak?
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
ionize
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 213
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2010 14:48
WoonplaatsCOLON Deventer

Ik heb de 15-85 nu net een week, en ik kan je vertellen dat de beeldkwaliteit VEEL beter is dan de 18-55 IS (net verkocht, had hem op m'n vakantie een aantal maal gebruikt maar ben er niet over te spreken, flets en veel CA, vooral in de hoeken).

Scherpte over het hele beeldvlak, vooral op de randen. VEEL minder CA bij vol open schieten. Het enige minpunt dat ik tot nog toe kan ontdekken is lichte vignettering met de EW-73E zonnekap op 15mm F3.5, echter prima te corrigeren achteraf. USM werkt stil en zeer snel, IS is zo geruisloos dat ik hem echt niet hoor, maar hij werkt prima!

Deze foto's zijn er van de week mee gemaakt op een 50D: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 92&t=83715

Ik ben zeer tevreden!
EOS 50D | Speedlite 380EX | EF 70-200 F/4L | EF-S 15-85 IS USM
Velbon RUP-L43 Monopod | Crumpler Prettyboy 7500 XL
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Deze foto's heb ik er mee gemaakt tijdens mijn reis in Indonesië:

*KLIK HIER*
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Paul
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 146
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2006 11:43

Kan je volstaan met een gewoon UV filter of heb je een Slim UV filter nodig? (Ik heb het dus over de dikte van de vatting :wink:
50D | DPP
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ik heb helemaal geen filter :D Waarom wil je een filter?
Als het voor bescherming is vind ik het overbodig aangezien er een flinke zonnekap op zit.
Inmiddels zijn hier al heel wat topics voorbij gekomen waarin wordt gediscusseerd over het nut van uv filters.
Gebleken is dat de fotokwaliteit er niet op vooruit gaat.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Paul
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 146
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2006 11:43

Hallo Karin,

Bedankt voor je reactie op een vraag die ik niet gesteld heb :wink:
Ik ben bekend met alle punten die je aandraagt maar wil toch graag antwoord op MIJN vraag. :mrgreen:
50D | DPP
Gebruikers-avatar
najtrebla
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2005 14:00
WoonplaatsCOLON Utereg

Hi,

dit ziet er allemaal erg interessant uit. Ik twijfel om mijn huidige Tamron 2.8 28-75 hiervoor in te ruilen. Toch iets meer bereik naar boven en beneden, zonder lenswissel. Geen 2.8, maar wel IS. Is er iemand die zegt: "dat zou ik nou nooit doen"?

groet, AJ
80D - 18-135 EFS nano-USM - Tamron 17-55 2.8 - Canon 50mm 1.8 - Canon 60mm 2.8 Macro EFS
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Paul schreefCOLONHallo Karin,

Bedankt voor je reactie op een vraag die ik niet gesteld heb :wink:
Ik ben bekend met alle punten die je aandraagt maar wil toch graag antwoord op MIJN vraag. :mrgreen:
Ik heb er een Slim filter opzitten. Maar je zou het ook kunnen proberen met een gewoon filter (testje doen inde winkel)

Wil je het op safe spelen zou ik voor een slim gaan.
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Wieeeehoe! Morgen ga ik mijn 15-85 ophalen :P Best spannend, aangezien dit mijn eerste nieuwe lensaanschaf is (buiten de 2e handsen waar ik mee begonnen ben.)

Ik lees nogal eens dat er verschil zit in de vignettering. Wie kan mij vertellen hoe ik het snelst kan kijken of ik een goed exemplaar heb, of zijn de verschillen niet zo groot en te verwaarlozen?

Raden jullie een beschermingsfilter aan ja of nee (met zonnenkap vind ik 't niet zo nodig, maar wat als ik flitsen wil en dus geen zonnenkap erop heb? ) en zo ja, wat kies je dan? Ik denk zelf aan iets ultraclear, niet aan uv?

Bedankt alvast!

Gr. Gaab
Gebruikers-avatar
Scubadero
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008 16:10
WoonplaatsCOLON Zaandam

haamhof schreefCOLON
Raden jullie een beschermingsfilter aan ja of nee (met zonnenkap vind ik 't niet zo nodig, maar wat als ik flitsen wil en dus geen zonnenkap erop heb? ) en zo ja, wat kies je dan? Ik denk zelf aan iets ultraclear, niet aan uv?

Bedankt alvast!

Gr. Gaab
Waarom zou je geen zonnekap gebruiken als je gaat flitsen? Ik laat 'm er altijd op, ook bij flitsen.
Groet,
Deen.

500 px
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar