Iemand ervaring met Sigma 120-400mm F/4.5-5.6 OS HSM obj.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
RaymondP12
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 380
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 16:24
WoonplaatsCOLON Hoofddorp
CONTACTCOLON

Heeft iemand ervaring met het volgende Sigma-objectief; 120-400mm F/4.5-5.6 OS HSM.
Wil dit objectief eventueel gaan aanschaffen en gaan gebruiken voor de vliegtuigfotografie cq spotten.
Voor de Canon 100-400 heb ik voorlopig nog niet genoeg gespaard maar wil wel iets hebben in de richting van 400 mm brandpuntsafstand.

Al vast bedankt voor de reacties.
EOS 7DII/BG-E16 - EOS 7D/BG-E7 - Sigma 17-50 mm f/2.8 EX DC OS - EF 28-135 mm f/3.5-5.6 IS USM - EF 70-300 mm f/4.0-5.6 L USM - Metz 48 AF-1 - Omnibounce
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Ik ben bang dat er weinig of geen ervaringen zijn met deze lens :(

gr Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
ReMo
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2004 10:58
WoonplaatsCOLON Ermelo
CONTACTCOLON

Hier vindt je in elk geval wat voorbeelden;

http://search.pbase.com/search?q=120-400mm+
30D
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ik ben ook voornemens dit objectief te overwegen als volgende aanschaf. Evenals topic-starter ben ik ook bijzonder geïnteresseerd in een goede test. Het word tijd dat Photozone.de er eens een review over schrijft. :lol:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Even een oude koe uit de sloot halen... :lol:

Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet onder bedwang houden en heb 'voor de gein' deze Sigma 120-400mm f/4.5-5.6 OS HSM aangeschaft.

Ik heb nog niet echt veel tijd gehad om het objectief uitgebreid te testen of gebruiken, maar heb wel hier en daar wat gewone shots gemaakt. Vandaag heb ik hem eigenlijk voor het eerst serieus voor sport gebruikt, en ik zal mijn bevindingen hier neerschrijven.

LEVER OMVANG: Solide doos, zoals van Sigma gewend, het objectief, de zonnekap, de voor- en achterdop en een luxe draagetui met draagkoord en tevens een luxe draagkoord voor aan het objectief zelf. Hier dus geen tekortkomingen.

UIT DE DOOS: De Sigma 120-400 voelt bijzonder degelijk aan. Hij is groot en zwaar :mrgreen:

Aan het objectief zit een statiefgondel. Door de knop aan het statiefgondel los te draaien kun je de camera 90º draaien naar portretstand zonder dat je de camera van je statief af hoeft te halen. De gondel zit in een soort van "geleide systeem" waardoor het objectief nooit los kan raken van de statiefgondel als je de camera draait. Wel zo veilig, en Sigma heeft hier goed over nagedacht.

OP DE CAMERA: De 120-400 houd prettig vast vanuit de hand (zonder statief). De voet van de statiefgondel kan prettig op je hand rusten om steun te vinden tijdens het fotograferen. Het was even wennen dat de zoom-ring niet de achterste, maar de voorste ring is. maar na 5 minuten ben je daar ook aan gewend. De slag van 120 naar 400mm is flink, maar nog wel te doen in één handbeweging. Het zoomen gaat soepel en voelt degelijk. De buis die uitschuift heeft geen horizontale of vertikale speling, wat de optische kwaliteit naar mijn mening zeer ten goede komt.

HSM: De focus is snel, geluidsloos en acuraat. Zowel in single-shot focus modus als AI-servo.

OS (image stabiliser): De OS werkt goed bij dit objectief. Er zijn twee modi, namelijk één voor zowel horizontale als vertikale stabilisatie, en de tweede modus is voor uitsluitend vertikale stabilisatie (zoals gebruikelijk wanneer je onderwerpen in horizontale richting moet mee-tracken). Ik geef de OS een waardering van 2½ tot 3 stops.

OPTISCHE KWALITEIT: Ik heb dit objectief getest op zowel mijn 1D-mkIII als mijn 5D-mkII. Even in acht genomen dat je dit objectief nimmer mag vergelijken met een "L" serie objectief van Canon kan ik slecht tot één conclusie komen, namelijk dat je ontzettend veel kwaliteit voor je geld krijgt. Nee, het is geen Canon 100-400 maar het zit er ook niet heel ver vanaf. Het contrast is prima, en de kleuren vind ik ook prima, al zijn ze wel iets warmer dan ik van Canon "L" objectieven gewend ben. De scherpte vind ik ruim voldoende, en voor een objectief met dit zoombereik en in deze prijsklasse zou ik het zelfs als "uitmuntend" willen beoordelen. Wel heb ik ondervonden dat je boven de 300mm een stopje moet afknijpen met het diafragma. Doe je dat niet dan zijn de beelden wat soft. Maar onder de 300mm vind ik het objectief met vol open diafragma goed bruikbaar.

GESCHIKTHEID: Ik acht dit objectief geschikt voor

1) sport, mede vanwege de snelle HSM focus. Dan heb ik het wel over sportwedstrijden bij voldoende licht. Het is wenselijk om boven de 300mm af te knijpen richting f/7.1 en dan heb je goed licht nodig. Echter, met de hoge ISO technologie in de camera's vandaag de dag kun je rustig richting ISO 800 tot 1250 om de benodigde sluitertijden te halen voor sport.

2) Vogeltjes, wildlife, etc.

3) Dierentuin fotografie

4) Algemene fotografie waarbij een groot brandpunt wenselijk is.

CONCLUSIE / SAMENVATTING: Dit 120-400mm f/4.5-5.6 objectief is wat mij betreft een "winnaar" van Sigma. Met een zeer gunstige prijs van € 629,00 kost hij minder dan de helft van de Canon 100-400 f/4.5-5.6 "L" (€ 1439,00). Oké, hij is niet stof / spatwaterdicht en hij is niet wit. Maar ik vind het wel degelijk een zeer goed alternatief als je het geld voor de Canon 100-400 niet (over) hebt.

Of het voor mij een blijvertje in m'n tas is zal sterk afhangen of Canon met een nieuw "L" objectief zal komen met een vergelijkbaar bereik, maar met een constant diafragma van f/4

Zoniet dan vind ik persoonlijk de extra 800 euro voor de Canon variant beslist niet waard en zal ik voorlopig deze Sigma in mijn tas houden.

Tot slot nog een 30-tal voorbeeldfoto's onder de volgende link:

KLIK HIER
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Goed bezig musicjohn, zelfs testshots erbij :)
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
dexter
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2006 11:51

Dank voor de bondige review :D
Geeft goed praktijkbeeld van de lens.
[size=75]Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO / Canon EF 70-200mm F4L USM / Canon EF 50mm F1.8 II / Canon EF 1.4x Extender II / Canon 430EX / veel kaartjes / tasjes [/size]
Gebruikers-avatar
RaymondP12
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 380
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 16:24
WoonplaatsCOLON Hoofddorp
CONTACTCOLON

Heb inmiddels dit objectief aangeschaft en ben er vooralsnog tevreden mee.
Het is inderdaad niet te vergelijken met een Canon L objectief zoals musicjohn al schreef en het is verders zeer degelijk gebouwd.
Ook voor mij geld dat de tijd zal leren of hij in m'n rugzak blijft zitten.
Hier twee foto's die ik vandaag op Schiphol gemaakt heb tijdens het spotten waarvoor hij ook alleen maar gebruikt word.

Afbeelding

Afbeelding
EOS 7DII/BG-E16 - EOS 7D/BG-E7 - Sigma 17-50 mm f/2.8 EX DC OS - EF 28-135 mm f/3.5-5.6 IS USM - EF 70-300 mm f/4.0-5.6 L USM - Metz 48 AF-1 - Omnibounce
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Nu ga ik ook steeds meer twijfelen om hem te kopen als ik de resultaten van deze lens zie! Ik vind het totaal niet tegenvallen!
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Slrgear heeft 'em getest:
http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 84/cat/all
Volgens de test is knijpen tot f/8 wel nodig en bij 400mm is 'ie op z'n best bij f/16.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Vanochtend vond ik op Flickr iemand die de 120-400 gebruikt voor autosportfotografie. De resultaten vind ik beslist niet slecht.

Voor de liefhebbers staan er ook shots op 400mm tussen.

http://www.flickr.com/photos/richard_cr ... 149983116/

Afbeelding
© Richard Crawford Photography - 273mm


Afbeelding
© Richard Crawford Photography - 400mm
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
hklink
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2005 18:30
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Ik geef dit topic even een trap onder het achterwerk.

Ik ben met name benieuwd of dit objectief optisch minimaal gelijkwaardig is aan de Canon 70-300 IS USM. De extra 100mm zijn erg aantrekkelijk en de prijs van het objectief (ongveer 650 Euro) is nog net te doen, zeker als ik mijn 70-300 voor een redelijke prijs kan verkopen.

Ik zag dat enkele mensen in dit topic dit objectief hebben aangeschaft. Ik ben benieuwd of zij nog altijd tevreden zijn met dit objectief en of iemand het wellicht in gebruik heeft dan wel kan testen op een 350D.

Daarnaast heb ik in een ander topic gelezen dat het werkelijke bereik van de Sigma 150-500 slechts 423mm. is.

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 0381120400

Ik vraag me af of de 120-400 hier ook last van heeft en in werkelijk dus niet tot 400mm gaat.
50D | EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM | EF 70-300mm F/4-5.6L IS USM | EF 50mm F/1.4 USM | EF 100mm F/2.8L Macro IS USM | Sigma 8-16mm F4.5/5.6 DC HSM

Het doel van het leven ben je zelf - Always practise what you preach
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

hklink schreefCOLONIk geef dit topic even een trap onder het achterwerk.
... Daarnaast heb ik in een ander topic gelezen dat het werkelijke bereik van de Sigma 150-500 slechts 423mm. is.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 0381120400
Heel goed om aan bronvermelding te doen, helaas in dit geval klopt de url niet: 'Het onderwerp of bericht dat je zoekt bestaat niet' :?
Kun je de correcte link geven?!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
babysteps
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 231
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 11:22
WoonplaatsCOLON Harderwijk

Die verschillen overschrijden in de regel de 5% niet, maar het komt bij alle lenzen idd voor.

De Tamron 200-500 is 486mm.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Formeel wordt de brandpuntsafstand opgegeven bij een voorwerpsafstand van oneindig.

Geen idee of de genoemde "metingen" ook zo gedaan zijn.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar