Tokina 12-24mm

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Ik ben van plan om een groothoek aan te schaffen. had van de week het blad Photo gekocht en daar wordt deze 12-24 zeer goed beoordeeld kan zich meten met de 10-22 van canon mijn budget is 500 euro max scheelt toch dik 200 euries en aangezien ik ook nog de 24-105 wil Waarop deze zeer mooi aansluit wou ik vragen of iemand ervaring met deze lens heeft .ik heb gezocht maar kon niets vinden of ik kijk niet goed :oops:


Gr Ruud
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Gebruikers-avatar
amouri
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 02 Mrt 2009 00:03
CONTACTCOLON

Ja hoor, ik gebruik deze lens ook sinds kort. Voldoet erg goed. Reviews zijn ook steeds positief, en eigen ervaring bevestigd deze. Is mooi gebouwd en ligt prettig in de hand, hoewel de zoomrichting precies tegengesteld is aan Canon, maar dat went snel. Prachtige kwaliteit foto's met weinig vertekening.
Contrast en kleur is wel iets anders dan Canon, dat is dan de consessie die je doet tov. Canon.

Mijn advies : deze aanschaffen, prijs/kwaliteit beter dan Canon en regelmatig ook op de occasionmarkt aangezien het uitsluitend een APS-C lens is.
amouri
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Ik heb zowel deze als de canon erop gehad bij foto konijnenberg in Den Ham. Heb toen het huis aan de overkant erop gezet (staat er nu niet meer) en met de 10-22 kreeg ik 'm er wel op, met de 12-24 niet.

Verder viel mij inderdaad het tegengesteld zoomen op :)

In een zoom zijn de diverse objectieven tegenover elkaar gehouden en kwam de Tokina er met hetzelfde cijfer uit. Wat mij opviel, was dat hij wat minder contrast gaf (op het schermpje) en dat hij heel robuust gebouwd was. En 12 mm was duidelijk geen 10 mm :)

Gewoon aanschaffen die tokina. "t enige waar je mee zit zijn dus het iets mindere contrast en paarse lijntjes om takken en zo.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Nol77
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1373
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2008 13:39
WoonplaatsCOLON nijkerk gld

Als ik bij Konijnenberg op de website staat (ik zit toevallig ook te kijken naar een groothoek Ruud, die moet aansluiten op mn 24-105) dan staat er de 12-24 Canon en de 12-24 Canon type II. Prijsverschil 70 euri, maar ik vraag me af wat het verschil is, weet iemand dat?

(Ruud, dan wil ik tot slot nog een 100-400 en heb ik alles gedekt, 12-24/24-105/100-400, ik zit dus voor hetzelfde setje als jij te sparen alleen ik bewandel een ander inkoopschema haha)

Cheers,
Arnold
Vroeger had ik een hekel aan werken, maar tegenwoordig vind ik het wel leuk om naar te kijken...
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Voordat ik ga kijken:

Bedoel je de 12-24 TOKINA

Of de 10-22 CANON


De 10-22 Tokina bestaat niet en de 12-24 canon ook niet.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Toch even gekeken: denk dat je de Tokina bedoelt...
tokina schreefCOLON The Nikon mount AT-X 124 PRO DX II has a built-in AF motor drive. The motor inside the lens was loaded onto the Nikon mount specification anew. The AF operates smoothly and quietly due to a DC motor that uses a new AF control gear assembly. With the built-in motor, the lens can be used in AF mode with the Nikon D60 and D40 and other silent wave bodies.
The Canon version of the lens already has a built-in AF motor and will benefit from the improved multi-coating.
The optical system of original AT-X 124 PRO DX won awards for its sharpness world-wide. This design was maintained in the AT-X 124 PRO DX II and improved with the introduction of new multi-coating_ system. The new multi-coating helps reduce reflections that can cause flare and ghosting even more than in the AT-X 124 PRO DX.
The AT-X 124 PRO DX II features the one-touch focus clutch mechanism. _ To use the one-touch focus clutch mechanism, move the focus ring forward, towards the front of the lens, for AF or back for MF. This allows for a fast and easy manual over-ride in difficult lighting situations.
Digital single-lens reflex DX lens_ dedicated to digital SLR cameras with APS-C sized sensors.
VOor de canon dus alleen de price awarded coating. De motor had-ie al.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Nol77
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1373
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2008 13:39
WoonplaatsCOLON nijkerk gld

Ja, Tokina inderdaad, ik dacht daar gaat het topic over dus ik zet alleen de vatting er even bij, kan me de onduidelijkheid voorstellen ;-) Bedankt!

Cheers,
Arnold
Vroeger had ik een hekel aan werken, maar tegenwoordig vind ik het wel leuk om naar te kijken...
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Ik kreeg nog wat van de belasting terug daarom koop ik nu eerst de groothoek voor de 24-105 was de teruggaaf nog niet genoeg :wink:


Gr Ruud
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Gebruikers-avatar
Nol77
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1373
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2008 13:39
WoonplaatsCOLON nijkerk gld

Ik koop eerst een groothoek omdat ik voor de 100-400 nog geen akkoord krijg van de heer des huizes (in ons geval is dat een vrouw :cry:)
Vroeger had ik een hekel aan werken, maar tegenwoordig vind ik het wel leuk om naar te kijken...
Gebruikers-avatar
martinwill
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 08:11
WoonplaatsCOLON Overijssel

Ik heb ook met deze keus gezeten. Na veel lezen en vragen, ook bij konijnenberg ben ik voor de Tokina 12-24 gegaan. Samengevat komt het er op neer dat de Canon 10-22 beter de kleuren weergeeft en minder last heeft CA's. Voordeel van de Tokina is dat deze scherper is en +/- €200 goedkoper is.
Nu is het zo dat de CA's bij de tokina wel iets meer zijn maar het verschil beperkt is. Als je dan hierbij opteld dat de tokina scherper en ook nog eens een stuk goedkoper is, lijkt mij de keus niet moeilijk.
Canon 40D, / Tokina 12-24 mm f/4, Tamron 28-70 mm f/2.8, Canon 50 mm f/1.4, Canon 70-200 mm f/4, Sigma 120-400 f/4.5-5.6
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Waar heb je gehoord dat de tokina scherper zou zijn? :shock: :shock: :shock: :twisted:
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

photozone.de schreefCOLONVerdict


The Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM delivered a very sound performance with a combination of very decent build quality and very good if not impressive optical results. If anything vignetting at wide-open aperture could be better. The center performance is excellent throughout the range with generally good borders. The level of distortions is surprisingly low and CAs are quite well controlled.
Naturally it makes sense to compare the lens to a serious competitor like the Tokina AF 12-24mm f/4 AT-X Pro DX. All in all the resolution figures are very similar. The Canon has less CAs and a better contra light performance whereas the Tokina shows less vignetting. The build quality of the Tokina is also a little better (the Canon is more than "good enough" though) and finally the Tokina is substantially cheaper (420 EUR vs 670 EUR locally).

So which one to choose ? Well ... that's still up to you. :-)
Moet ik nog meer sites opzoeken voor die scherpte?
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Lampiew
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 272
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2007 19:20
WoonplaatsCOLON Houten

Hoi Baco,

Ik heb ook voor deze keuze gestaan. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Tokina 12-24.
Voordelen:
200 euro goedkoper dan Canon 10-22
Zeer stevig gebouwde lens.
Zeer scherp
AF/MF werkt lekker
F4 over hele bereik
Zonnekap meegeleverd.

Nadelen:
Last van Chromatische Abberaties (CA, paarse en soms groene randjes bij harde contrast overgangen). Ik denk dat de Canon dit ook heeft, maar dan minder.
Schroefdraad van zonnekap beetje 'afgebrokkeld'. Ik weet niet wanneer dit is ontstaan. Het opschroeven gaat al een tijdje slechter. Functioneert nog wel.

Ik ben erg tevreden over deze lens. Sinds ik deze lens heb, gebruik ik mijn Sigma 18-50 bijna niet meer. Ook ik ben aan het orienteren voor een Canon 24-105.

In mijn album staan een tweetal plaatjes die ik met deze lens heb geschoten.
Lek zonsondergang, pic_id=129663
Amerzoden 1, pic_id=129659

Succes met je keuze,
Lampiew
50D, ef-s 17-55 F/2.8 IS, EF 70-200 F4/L IS, Tokina 12-24 f4, Speedlite 580EX, manfrotto 190cxprob, Gitzo G1278M. Sinds kort wat strobist spullen.
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

Ik heb ook een tijd voor de lastige keuze van een groothoek gestaan, en ben toch voor de 10-22 gegaan. CA wordt zeer netjes gecontroleerd, 10-12mm is een merkbaar verschil en de bouwkwaliteit van de 10-22 doet echt bijna niet onder voor een low-budget L lens.

Ja, hij is duurder, zeker, maar die pijn voel je maar 1 keer...

Bedenk jezelf... als ik de tokina koop, ga ik dan denken "had ik de canon maar gekocht?" of andersom?
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Heb de Tokina nu een paar jaar, en het laatste objectief dat ik zou vervangen. Ik zou nog eerder mijn Tamron 28-75 F2.8 vervangen voor een sjiekere... Dat zegt veel ;).

Kennelijk heb ik exemplaar met relatief weinig CA, want ik moet serieus zoeken in mijn foto-ablums op 100% voor paarse lijntjes. De kitlens is 10x erger. Hij is inderdaad erg robuust. Fijn ding!
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
hannovandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2006 21:21
WoonplaatsCOLON Dalen
CONTACTCOLON

Ik heb zelf de Tokina 12-24, een heerlijke lens, degelijk gebouwd f 4 over het hele bereik. Afgelopen zondag heb ik in het Reestdal een hele serie gemaakt met deze lens. Kijk maar eens op mijn site voor voorbeelden.
Voor mij gaf de prijs icm de kwaliteit de doorslag.
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

hannovandijk schreefCOLONIk heb zelf de Tokina 12-24, een heerlijke lens, degelijk gebouwd f 4 over het hele bereik.
Voor mij gaf de prijs icm de kwaliteit de doorslag.
Ik kan dit tot nu toe alleen maar onderschrijven :wink:

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Toen ik de EF-S 10-22 kocht (weggedaan i.v.m. aanschaf 5D) waren voor mij de CA, scherpte, ring-type USM met FTM en de afstandsinfo in de EXIF die de doorslag gaven.

Voor de juiste groothoekcorrecties is de afstandsinfo (afstand tot onderwerp) in de EXIF onontbeerlijk.

Deze info wordt ook gebruikt voor het E-TTL II flitssysteem, hoewel het me voor groothoek wat minder belangrijk lijkt.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONToen ik de EF-S 10-22 kocht (weggedaan i.v.m. aanschaf 5D) waren voor mij de CA, scherpte, ring-type USM met FTM en de afstandsinfo in de EXIF die de doorslag gaven.
Idem :wink:
Als ik geen 5d zou hebben zou ik meteen weer de 10-22 terug willen hebben!!!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
f8@24mm
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2009 23:37
WoonplaatsCOLON Voorburg
CONTACTCOLON

Tokina 12-24 doet wel met 5D in bereik van 18mm t/m 24mm. om beneden 20mm te fotograferen moet je wel alle filters uit nemen en verder is er ook zichtbaar contrastverlust zowel als sterkere CA's en onscherpten in hoeken maar dat doet gewoon toch nog.

in 21mm - 24mm werkt het prima en beeldkwaliteit is zeker fatsoenlijk, tenzij zeker niet zo goed als Tamron 28-75, ten minste met mijne stuks.


met 10D en later 30D heb ik dit objectief sinds december 2005 gebruikt dus bijna sinds dit model uberhaupt te koop beschikbaar was.


wat ik leuk bij Tokina vind is stevige bouw, vaste lichtsterkte, prima beeldkwaliteit behalve breed eind (12mm vind ik iets onscherp in de hoeken, terwijl al 13mm lost dit probleem op) en super fraaie, sterke kleuren. niet L-glas intensief, maar voor landschap fotografie zijn kleuren van Tokina volgens mij echt goed.


200 Euro meer voor Canon is redelijk als jij: 1) minder dan 13mm en/of 2) USM motor nodig heeft. wat beeldkwaliteit betreft dan Canon is wel beter maar voor meestal amateurs is Tokina zeker goed genoeg
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar