Extenders, Teleconverters

Moderator: Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikersavatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
Berichten: 1865
Lid geworden op: 04 jun 2009 23:34
Locatie: Aalten

Die wijsheid heb ik hier vandaan gehaald: http://www.the-digital-picture.com/Revi ... eview.aspx
Extenders do not affect the MFD (Minimum Focus Distance) of the lens they are mounted behind, thus the MM (Maximum Magnification) of the lens is also multiplied by 1.4x. Do you need more macro magnification from your Canon EF 180mm f/3.5 L Lens? Add the Canon EF 1.4x II Extender to the setup for a 252mm 1.4:1 Macro lens.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikersavatar
Drrrrkkk
Canon shooter
Canon shooter
Berichten: 227
Lid geworden op: 19 jan 2005 13:24
Contacteer:

Mijn lievelingslens is mijn Tokina AT-X Pro 80-200mm 2.8 (over volledige bereik!). Beetje zwaar, maar komt door veel metaal i.p.v. plastic. Snelle AF, mooie bokeh en scherpte. Ik wil er nu een Soligor teleconverter voor gaan kopen, bij voorkeur een DG Pro of DG Pro II waar in het begin van deze topic over gesproken wordt. Ik besef dat ik 1 a 2 stops ga inleveren, maar dat lijkt me geen probleem met een lichtsterke 2.8 lens. Nee waar ik meer bang voor ben is dat de AF flink aan snelheid gaat inboeten. Heeft iemand ervaringen met de combi van deze lens/deze converters?

Ik twijfel trouwens tussen de 1.4 of 2.0 versie... 1.4 zou voldoende moeten zijn, maar ja 2.0 (je kunt nooit 'teveel' hebben :wink: ) is ook weer aanlokkelijk. Prijzen liggen tussen de 250-280 Euro zag ik.

[update]
Om het nóg spannender te maken: ik zie dat er naast de Soligor/Kenko DG Pro II versie nu ook een DGX Pro II versie is... het is maar welke naam je het beestje geeft natuurlijk. Maar ik leeg DGX als "digital extra" in de zin van: heeft iets extra's vergeleken met de gewone DG. Of heb ik het mis?
[-despite all my rage i am still just a rat in a cage-]
Gebruikersavatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1348
Lid geworden op: 04 jun 2004 07:03
Locatie: EHHW
Contacteer:

Kleine toevoeging uit eigen ervaring.

EF 400mm f/4.0 DO + EF 2.0x Ext. op een 1D3 levert 800mm f/8.0 op met AF alleen op het middelste punt, focus lock is ook niet meer beschikbaar.

EF ???mm f/2.8 objectieven kunnen met 1D met gestackte converters werken.
EF 400mm f/2.8 + EF 2.0x Ext. + EF 1.4x Ext. op EOS 1D3 levert 1120mm (1456mm crop) op met full AF en IS. Leuk met vliegtuig spotten of bij honkbal achter midfield boarding en dan slagman van voren fotograferen.

-XiP
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
Berichten: 928
Lid geworden op: 08 mei 2012 09:32

@Xhipias,

Heb je daar foto's van? :-D
PeterB
Canon shooter
Canon shooter
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:18
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Kan ik een teleconverter voor mijn Canon 100mm macro lens plaatsen?
Dan heb ik bij een 1.4 versie een 140mm macro lens.

Werkt dit?
Is er dan een AF probleem?
Kan ik ook scherpstellen als ik een grotere diafragmawaarde instel?
www.dpix.nl - event photography
Anoniem 3

Ik moet je teleurstellen...
Ik heb én de extender gehad én de 100mm macro. Ik heb het ook geprobeerd, maar helaas ging het niet...
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
Berichten: 949
Lid geworden op: 18 feb 2009 18:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

de Canon converters passen fysiek volgens mij niet, ik lees hier het een en ander over Kenko converters die wel passen:
http://www.eos-magazine-forum.com/showt ... 0-f2-8-LIS" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/985253" onclick="window.open(this.href);return false;
757D + 8-400 mm
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
Berichten: 4136
Lid geworden op: 24 feb 2005 18:19

De Kenko 1.4x gaat wel passen, en ook alle electronica blijft goed werken. Je kunt alleen de f/2.8 niet meer kiezen, je gaat naar een max diafragma van f/4.0.
De AF zal wat minder snel worden, maar ik werk zelf bij macro meestal met MF.
Gebruikersavatar
Joffreyon
Canon shooter
Canon shooter
Berichten: 172
Lid geworden op: 04 okt 2013 14:31

Al mensen die de Kenko DGX MC4 1.4X hebben gebruikt? Zo ja, hoe is het kwaliteit hiervan.
Prijs technisch lijkt me deze extender niet verkeerd.

Ik overweeg tevens de:

Kenko Pro 300 DG 1.4x
Soligor DG II CD4 1.4x

De XT wil ik gaan gebruiken icm de 70-200 is F/4
Just my opinion.

Gr. Joff
Ralphh
Shooter
Shooter
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2016 14:18

Afotos schreef:de Canon converters passen fysiek volgens mij niet, ik lees hier het een en ander over Kenko converters die wel passen:
http://www.eos-magazine-forum.com/showt ... 0-f2-8-LIS" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/985253" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een tussenring ertussen passen de Canon converters wel.
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven”