onscherpe foto's met 24-70 L Canon

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
fotoA
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 17:39
WoonplaatsCOLON Houten

Ben nieuw op dit forum dus ben benieuwd hoe het me gaat bevallen.

Ik heb problemen met mijn 24-70 L van Canon.
Ik heb meerdere lenzen van Canon (17-40 L / 10-22 / 70-200 L) die absoluut geen problemen geven dus aan het toestel (20D) ligt het niet.
Met de 24-70 krijg ik soms zeer onscherpe foto's.
Zondag bij redelijk mooi weer, iso 200, f8, foto's gemaakt.
scherpgesteld op iemand die 20 meter verder stond, hele foto onscherp en wollig. soms zijn de foto's ook weer wel scherp maar ik ben over het algemeen ontevreden.
Simpele foto's buiten waar mijn andere lenzen ragscherpe foto's geven, geeft de 24-70 doffe onscherpe resultaten
Mijn vraag: zijn er meer mensen met dergelijke problemen met hun Canon 24-70 L
"We do not take pictures with our camera's, but with our hearts and minds"
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Welkom nog op dit mooie forum en laat eens wat onscherpe foto's zien!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
fotoA
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 17:39
WoonplaatsCOLON Houten

weet even niet hoe dat werkt.
Ik probeer morgen een foto te plaatsen.
Dank voor je reactie. (en snel zeg..)
"We do not take pictures with our camera's, but with our hearts and minds"
Gebruikers-avatar
leovee
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 497
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2007 09:21
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik heb met mijn 24-70 geen enkel probleem, ongeacht op wat voor camera ik 'm zet. De camera zal dus inderdaad het probleem niet zijn. Het zou dus een exemplarische afwijking kunnen zijn, maar dat kan ik me bij een L-serie eigenlijk niet voorstellen.

Post eens wat van die 'onscherpe' foto's (met ingesloten EXIF), want zonder dat wordt het moeilijk om vast te stellen waar het probleem zit.

Lage sluitertijden -> bewegingsonscherpte is maar een van de vele mogelijkheden.
Doosjes, buisjes, glaasjes, pootjes, lichtjes, tank voor mijn image, website en 2 ogen
"It is all in the eye of the beholder...."
Whitebalance kills 'couleur locale'!
fotoA
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 17:39
WoonplaatsCOLON Houten

Te lage sluitertijd is het in ieder geval niet, daar let ik op.
Ik zal morgen een foto plaatsen.
"We do not take pictures with our camera's, but with our hearts and minds"
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Ik heb ook de 24-70 F2.8 L USM en heb altijd wel scherpe foto's.

Ben benieuwd naar je voorbeelden + exifgegevens erin :)
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
MisschienOoit
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 191
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 07:04
WoonplaatsCOLON Leidschendam

leovee schreefCOLON...Het zou dus een exemplarische afwijking kunnen zijn, maar dat kan ik me bij een L-serie eigenlijk niet voorstellen...
Helaas... Het internet staat al lang bol van de slechte verhalen over de 24-70L.

Ik heb er zelf ook een, ben niet heel ontevreden al heb ik regelmatig het gevoel dat het beter kan. Iemand die zelf 3 verschillende 24-70L's heeft geprobeerd voordat hij de derde ook echt kocht, betitelde mijn exemplaar als niet helemaal oke.

Ik hou van Canon, echt, mar de blunders rond de 24-70L... Triest! Google maar eens. Of check fora als fredmiranda e.d.
dennis vrooland
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Veenendaal
CONTACTCOLON

HOI,

Ik heb er ook 1, en ook geen problemen mee. Hij is wel loei zwaar dus wellicht af en toe ook bewegingsonscherpte? En op 70mm wat soft hoor ik ook wel eens.

Ik heb hem eigenlijk altijd op mijn body zitten, top lens.


gr Dennis
Canon 5D mk 1 en grip, 350D, battery grip, canon 50mm 1.8, Canon, EF 24-70 2.8 L, Metz 48 AF, Super Takumar 135mm 3.5 (m42).
Gebruikers-avatar
wrd frank
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2007 08:43
WoonplaatsCOLON Woerden
CONTACTCOLON

Ik gebruik de 24-70 ook.
en inderdaad op 70 is hij niet altijd even scherp. (maar daar hebben we een computer voor om bij te trekken)
Maar verder ben ik ontzettend te vrede met de lens.

Vaak is het ook een probleem dat we zelf te kritisch zijn op onze foto's (en die van andere) :)
www.helder-foto.nl (Incidenten en amusementen fotografie)
Eos 40D | GRIP BG-E2N | EF 24-70mm f/2.8[color=red]L[/color] USM | EFS 18-55mm 1:3.5-5.6 | EF 75-300mm 1:4-5.6 | Tamron AF 18-250mm 1:3.5-6.3 | Speedlite 430EX
Ingedachte al de 70-200 F/2.8
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

MisschienOoit, wrd frank laat eens wat voorbeelden zien wat jullie onscherpe foto's vinden.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik heb er ook een en bij ROfa vonden ze hem niet scherp bij K-E samen getest daar was hij wel scherp. Thuis met diverse Imatech testen getest wel scherp, uit de hand soms scherp soms niet. EN iid zijn er veel verhalen over onscherpe 24-70Ls aan de andere kant verachten we soms meer dan kan. Een 17-55 IS schijnt al heel er scherp te zijn vol open, mijn 24-70 niet tenminste dan moet ik echt statieven of muren gebruiken, maar overall is hij erg scherp en vooral bij portraiten, maar soms twijfel ik en dan vergelijk ik de resultaten met mijn 17-40 en dan blijkt het toch aan de pixelpeep 200% blowup wens te liggen.

En ik heb heel veel moeten schieten om aan deze lens te wennen, heel apart maar het klopte voor mij wel, meer schieten met dit zware apparaat levert uiteindelijk wel betere resultaten.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
wrd frank
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2007 08:43
WoonplaatsCOLON Woerden
CONTACTCOLON

zou ik nu graag willen geven.
alleen zit op mn werk.
En af en toe kijk ik even op het forum.
Voor onscherpe foto's heb ik vaak de knop 'delete'.
Dus denk dat ik ver moet zoeken voor onscherpe foto's.
www.helder-foto.nl (Incidenten en amusementen fotografie)
Eos 40D | GRIP BG-E2N | EF 24-70mm f/2.8[color=red]L[/color] USM | EFS 18-55mm 1:3.5-5.6 | EF 75-300mm 1:4-5.6 | Tamron AF 18-250mm 1:3.5-6.3 | Speedlite 430EX
Ingedachte al de 70-200 F/2.8
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Zowel op Dutchphotozone als hier op EOS digitaal zijn er topics geweest vwb onscherpte (met voorbeeld foto`s).

http://www.dutchphotozone.com/viewtopic ... 74&t=55762
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... l+scherpte

Ook op www.photozone.de heeft men problemen gehad met dit objectief. Je kunt je dus aansluiten bij een lange rij niet geheel tevreden gebruikers :cry:
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Overigens lijkt het erop (volgens de link op dutchphotozone) dat sommige objectieven bij specifieke omstandigheden onscherp zijn (afstand 3 meter en 70mm).

Affijn, lees de topics maar door.
Het zou dus een exemplarische afwijking kunnen zijn, maar dat kan ik me bij een L-serie eigenlijk niet voorstellen.
Als je al ziet hoevaak op www.photozone.de bij testen van "L" objectieven de opmerking:"een tweede (of derde of meer !) exemplaar gaf veel betere resultaten" vermeldt staat, dan ben ik bang dat we moeten concluderen ook bij de Canon "L"objectieven er regelmatig mindere exemplaren tussen zitten.

Maar dat is verder off-topic, die discussies zijn er al te vaak geweest !
Gebruikers-avatar
nielz
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2007 18:37
WoonplaatsCOLON den bosch
CONTACTCOLON

Ik heb ook een 24-70L en ik vind het een geweldige lens, zelfs op 2,8 is die van mij altijd vlijmscherp.

Ik heb inderdaad ook wel eens wat slechtere voorbeelden gelezen op websites maar als je niet tevreden bent zou ik gewoon even terug naar de winkel gaan en omruilen.
EOS 500 :: EOS 850 :: EOS 30D+grip :: EOS 5D+grip :: 50mm 1.8 II :: 24-70L 2.8 :: Tamron 17-35 2.8/4.0 :: 430EX II :: Lowepro rugzak :: Statief ::
Tom-
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2009 19:27

Ik wil die lens ook aanschaffen, heb er al erg veel over gelezen, ook over de problemen mbt onscherpte. Maar het is wel internet, mensen die tevreden zijn hoor je er minder over. Gaat ook snel een eigen leven leiden. De lens is al een aantal jaartjes op de markt dus er moeten er al genoeg van zijn verkocht. Ik ga em denk ik kopen, en als ie echt onscherp is bestaat er zoiets als garantie. Het schijnt verder echt een toplens te zijn (als gewicht geen probleem is).
Gebruikers-avatar
wrd frank
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2007 08:43
WoonplaatsCOLON Woerden
CONTACTCOLON

Ik heb soms foto's dat je twijfelt. maar ik heb de lens wel standaard op de camera zitten.
mijn andere (oudere) lensen gebruik ik nu bijna niet meer.
www.helder-foto.nl (Incidenten en amusementen fotografie)
Eos 40D | GRIP BG-E2N | EF 24-70mm f/2.8[color=red]L[/color] USM | EFS 18-55mm 1:3.5-5.6 | EF 75-300mm 1:4-5.6 | Tamron AF 18-250mm 1:3.5-6.3 | Speedlite 430EX
Ingedachte al de 70-200 F/2.8
Gebruikers-avatar
huppekees
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1114
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2007 18:31
WoonplaatsCOLON '' Maassluis ''

plaats is drie foto's genomen met een statief..?? aub

eentje op 24 mm eentje op 70 mm en eentje er tussenin..

wel met de exif gegevens erbij natuurlijk..

dan kan er een goed oordeel over worden geveld..

plezier.. :wink:
EOS 40[color=red]D[/color] / EF 70-200 [color=red]L[/color] 4.0 IS USM / EF 17-40 [color=red]L[/color] 4.0 / EF 50 II 1.8 / EF 35-105 3.5/4,5 / Kenko set / BGrip-E2N /1x16 en 2x4GB geheugen / monopod / 3poot / B&W filters / 430EX speedlite / CS4 + Lr2
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Inderdaad... Zo onderhand ben ik ook wel benieuwd wat dan als onscherp en scherp wordt ervaren. En hoe kom je er dus in de winkel al achter? Testplaat meenemen en schieten vanaf statief op meerdere brandpuntsafstanden?
En wie heeft een goede testplaatje?? Bijv. de ISO 12233 kaart, zoals ook op the digital picture.

Groeten,
Hendrik

P.S.: In een ander topic werd al gewezen op goedkopere prijzen in Engeland door de pond, maar dan moet je in de winkel al beslissen of de lens scherp genoeg is naar jouw zin (even terug, gaat dan niet).
En bovendien wil ik ook nog zo'n 24-70 hebben, maar wel een scherp exemplaar dan... (ook al heb ik m'n overige lenzen nog nooit getest op zo'n manier).
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Tom-
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2009 19:27

Ik heb em zojuist online besteld. Zal wel zien, heb er wel vertrouwen in dat het goed komt. Bovendien heb je zoiets als garantie. Als het niet goed is dan gaat ie terug, simpel. Is wat lastiger als je em gebruikt hebt gekocht.

Afgelopen tijd erg veel foto's bekeken (kijk op pixel-peeper.com, kun je per lens+camera zoeken!) en dan merk de halve wereld strakke platen ermee maakt en je niets over onscherpte hoort/ziet. Alleen als je ernaar gaat zoeken op fora kom je wat probleemgevallen tegen, maar ook die zitten tussen mensen die roepen dat ze geen problemen hebben (hier al zes man).

Maargoed, lost het probleem van de topicstarter niet op... eventueel de lens laten calibreren?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar