welke lens als allrounder?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
caro
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2008 22:32

Hoi allen,

Ligt het nu aan mij of werkt de zoekfunctie niet meer op het forum? Probeer al een hele tijd maar krijg steeds foutmeldingen.
Maar goed mijn vraag;
Ik had in gedachten om de tamron 28-75 aan te schaffen als lens voor portret maar op den duur ook te gebruiken als lens voor een trouwpartij. Nu was ik vandaag bij de fotozaak en die adviseerde mij om de tamron niet te nemen gezien ik de eos 400d heb. Ik weet dat de groothoek met deze lens minimaal is maar hij zei dat ik dan beter voor de sigma 17-70 kon gaan. Ik weer in twijfel dus naar huis en achter de comp zitten om op te zoeken of er revieuws zijn. En jawel maar niet echt om over naar huis te schrijven zoals ze bij de tamron wel doen. Kan iemand mij hier een advies geven die net als ik met een 400d zitten en de lens ook hebben?
Of wat zou je adviseren als lens die allround is?

In mijn bezit zijn de kitlensen 18-55 en 55-200
de canon 50 mm prime
sigma 500dg super flitser

groeten Caro
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

Als portret lens zou ik kiezen voor de 28-75 gaan in plaats van de 17-70 ;) De 28-75 is namelijk een stuk scherper en bovendien gebruik je bij portret foto's het deel van 17 tot 28mm niet ;)

Voor bruiloften zou ik het niet weten, aan de ene kant heeft de Sigma meer groothoek die je misschien zou kunnen gebruiken, maar is een stuk minder lichtsterk op het eind en is minder scherp.
Ik weet niet hoe het zit met bruiloften en of 17-28 daar veel wordt gebruikt :roll:

Je zou voor het bereik 18-28 de kitlens kunnen gebruiken en die later misschien te vervangen??
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Ernst-Jan schreefCOLONen bovendien gebruik je bij portret foto's het deel van 17 tot 28mm niet ;)
Kan je dit verklaren, want ik gebruik mijn 17-55 en gebruik wel mijn 17mm en heb daar helemaal geen probleem mee!

Gr Dimitri
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

@Dimitri: het bereik van 17 tot 28 wordt weinig/niet gebruik bij portret fotografie, wnat je moet dan haast in het model kruipen en je hebt veel vervorming. Dus zou als TS een lens zoekt voor portret fotografie, geen voordeel hebben als hij een Sigma 17-70 kocht ipv een Tamron 28-75
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Gebruikers-avatar
Clemens
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2008 18:21
WoonplaatsCOLON Oisterwijk

Ik denk dat de 17-70 wat meer richting allround gaat.
Heerlijke lens om zowel het brede plaatje te pakken als de close up.
Deze lens heeft zich al bewezen voor veel forum leden.

Het is wel verstandig om een test chart mee te nemen als je er 1 gaat kopen. Deze lens heeft de neiging om back focus te vertonen en even testen op een focus chart is dan een kleine moeite. Als je een minder exemplaar koopt zou dat zonde zijn van het geld.
Wat je niet ziet kun je niet vastleggen
EOS 400D | Canon EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM | Tamron AF 70-300 LD 1:4-5.6 Macro (1:2) | Ace Close-Up set | Samsonite backpack | mijn volgende lens wordt een macro ongeveer 100mm
Gebruikers-avatar
dexter
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2006 11:51

Ik heb de 17-70 en zou dat extra stukje groothoek tov lenzen die beginnen bij 24 of 28mm niet willen missen. Voor mij DE walk-/allroundlens.
En ja, mijn exemplaar, van het eerste uur, is heel scherp.
http://www.photozone.de/canon-eos/312-s ... rt--review
[size=75]Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO / Canon EF 70-200mm F4L USM / Canon EF 50mm F1.8 II / Canon EF 1.4x Extender II / Canon 430EX / veel kaartjes / tasjes [/size]
Gebruikers-avatar
Clemens
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2008 18:21
WoonplaatsCOLON Oisterwijk

Daar zet ik tegenover dat ik mijn 17-85 is usm nooit wil missen.
Heerlijk snel en de IS is werkelijk goud waard als je snel wil schieten.

Iets wat volgens mij noodzakelijk is bij bruiloften?

Ik lever natuurlijk wel in tov de lichtsterkte van de 17-70 ;)
Wat je niet ziet kun je niet vastleggen
EOS 400D | Canon EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM | Tamron AF 70-300 LD 1:4-5.6 Macro (1:2) | Ace Close-Up set | Samsonite backpack | mijn volgende lens wordt een macro ongeveer 100mm
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Ik zou voor een all round lens kiezen tussen de canon 17-85 IS, de canon 24-105L IS of de canon 28-135 IS. Het is afhankelijk van je budget, de duurste is het beste, maar je mist bij de 24-105 en de 28-135 te veel groothoek,want dit zijn all round lenzen voor full frame. Je moet er dan nog iets bij kopen, zoals de canon 10-22 bijvoorbeeld..
Gebruikers-avatar
Fokke
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 326
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2005 17:50
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Voor mijn portret fotografie gebruik ik uitsluitend de 24-105 IS L lens. Een perfecte lens voor een heleboel dingen. Hij zit dan ook standaard op mijn body. Alleen het prijskaartje is een nadeel.
Friese Kanon EOS fretter ut Den Helder
Better let as net.
http://everyoneweb.com/fokke/
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

idd 24-105 is super, maar moet wel in je budget passen. Voor mij valt het gemis aan groothoek erg mee. Hij is er nog niet af geweest, maar als het moet heb ik de 17-70 of de kitlens nog.

Bij minder budget is die 17-70 weer erg prettig. Mooi bereik. Heb er veel plezier van gehad, tot de 24-105...
(als je daar voor gaat: mag me altijd een bod per pb sturen).
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
Fokke
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 326
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2005 17:50
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Zelf heb ik nog een 28-70 lens ( geen plastic) uit het analoge tijdperk. Ook een hele mooie oude alroundlens en lichtgevoelig ( ben te lui om even te kijken). M.a.w. op marktplaats e.d. kan je voor een prikkie dit soort oude lensen kopen........
Friese Kanon EOS fretter ut Den Helder
Better let as net.
http://everyoneweb.com/fokke/
yvonnepuntnl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2008 14:28
CONTACTCOLON

Ik heb pas nog een bruiloft gedaan met een Tamron 28-75mm en kon me er prima mee redden. Ook met de hele familie erop.
Paardenfotograaf en journalist
Gebruikers-avatar
Kees0187
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2008 12:22
WoonplaatsCOLON Middelharnis

@caro: De Tamron 28-70 F2.8 kan ik je zonder aarzeling adviseren, dit is een hele fijne alround lens. Op F2.8 soms iets te soft ( wel erg mooi met portret en binnen zonder flitsen ) maar vanaf F4 echt heel erg scherp. Meeste wat ik fotografeer is portret en tot nu 3 keer een bruiloft. De groothoek onder de 28mm heb ik tot nu nooit gemist maar heb hiervoor mijn kitlens 18-55is ook in de tas bij me.

Voor de laatste bruiloft heb ik een 24-105L gehuurd om eens uit te proberen. Eigenlijk als ik heel eerlijk ben vind ik deze helemaal geweldig als allround en voor bruiloft en portret.

Indien je dit kan en misschien ook wel ervoor wil betalen ( circa € 890- ) kan ik je alleen maar zeggen gelijk doen. :D Zelf heb ik al gevraagd wat mijn lenzen doen bij inruil als ik deze ga kopen. Helaas viel dit heel erg zwaar tegen, de helft van de waarde na een paar maanden, en heb besloten lekker nog even met mijn huidige lenzen te doen en volgend jaar of zo nog wel eens te kijken.

Nogmaals is de 24-105L in je bereik dan gelijk doen. Laat je dan niet beinvloeden om eerst iets anders te kopen en dan te denken" je krijgt er als ik 'm inruil wel weer een aardige prijs voor terug" Maar doe het dan gelijk maar goed.

Wil je geen € 890- uitgeven dan is de Tamron 28-75 F2.8 gewoon een echte aanrader waar je veel plezier mee gaat krijgen voor € 315- ( KE )

groeten, Kees
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Heb zelf ook met volle tevredenheid de Tamron gebruikt op mijn 30D!
Zeer zeker een aanrader voor een goede allrounder!

Heb em laatst wel opgeruild voor een 24-105 omdat ik eigenlijk alleen maar ERG goed glas wil hebben op mijn 5D II.

Maar zoals ik al zei is de Tamron zeer zeker een ERG mooie lens!
Heb hem overigens ook te koop staan nog, mocht je intresse hebben dan moet je even PBen...

Vond met name de F2.8 erg lekker op de Tamron, die heeft me vaak genoeg "gered" met foto's maken!
Voor meer groothoek had ik overigens toen nog mijn 10-22, want je moet wel rekening houden dat de Tamron soms wel te kort komt qua groothoek, maar ja daar kies je voor.
Je kan zo met je 18-55 kijken of je voor de 28mm veel gaat gebruiken.
Zo ja, dan moet je niet voor de 28-75 gaan... ;)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
caro
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2008 22:32

oke, pff de 24-105l valt buiten mijn budget helaas :( Zou het graag anders hebben gezien haha ) Maar ik heb net eens even met mijn kitlens in de handen gezeten en gekeken in hoeverre ik denk de groothoek te missen. Nu heb ik hem er practisch nooit opzitten alleen mijn 50mm eigenlijk het meest. Ik denk dat ik aan de tamron dus eventueel wel een goede zal hebben. Bij het gemis van groothoek zou ik dan alsnog mijn kitlens erop kunnen zetten alleen zou die qua scherpte toch wel anders zijn. Uiteindelijk zal het betekenen dat ik de kitlens alleen bij een situatie zal gebruiken waar ik de groothoek nodig heb. Ik dank jullie voor de uitleg en tijd!!

Groeten Caro
Gebruikers-avatar
DJ41
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 389
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2008 18:29
WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk aan den IJssel

Als groothoek een must is; Tamron heeft ook een 17-50 2.8 versie.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Deze valt ook zeker in de categorie van de 28-75 2.8 en dus GOED!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Ik heb de 28-75 toppertje, even niks anders meer. Idd geen USM, maar goed voor die prijs!
Je mag hem best eens komen lenen als je wilt! Ik woon in Utrecht!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar