Keuze Sigma macro objectieven

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
airmax
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2004 21:02
WoonplaatsCOLON Hoorn

Beste mensen

Ik wil graag een macro lens aanschaffen en ik twijfel tussen de Sigma 105mm F2.8 EX en de Sigma APO Macro 180mm F3.5 EX IF/HSM. In de foto zaak werd mij de 105mm aanbevolen i.v.m de meer lichtvoeligheid. Aangezien ik er verder nog weinig verstand van heb vraag ik de medewerking van jullie om tot een goed besluit te komen.

Heeft 1 van jullie met deze lenzen ervaring. Het is de bedoeling om vlinders, bloemen, mieren, vogels enze te schieten en dit moet meestal van een redelijke afstand van ongeveer 1 meter. Lukt dit hier dan mee ?

Greetz Airmax
airmax
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2004 21:02
WoonplaatsCOLON Hoorn

Maar is de mindere lichtgevoeligheid dan niet belangrijk ? En is het mogenlijk om met de 105mm een macrofoto te nemen van ongeveer 1 tot 1.5 meter. ? Natuurlijk is de APO macro 180mm wel erg mooi maar hij kost ook ongeveer 300 euries meer 539 of 839 euri.
airmax
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2004 21:02
WoonplaatsCOLON Hoorn

Ik heb er nog niet heel erg veel verstand van maar onder wat voor lichtomstandigheden zal je hem dan wel missen?? Lijkt me met bewolkt weer of druilerig weer.
Voor de prijs die ik zag op de door jouw aanbevolen site is de keuze niet zo moeilijk meer.
Deze 180mm is dus ook sneller bij omsteigende libelles, bijen enze dan de 105 mm begrijp ik van je.


Alvast bedankt voor je snelle en zeker zeer bruikbare info motordigitaal
airmax
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2004 21:02
WoonplaatsCOLON Hoorn

Maar is deze 180mm ook sneller bij omsteigende libelles, bijen enze dan de 105 mm. En onder mindere lichte omstandigheden bijv bewolking kan je dus beter een 105 F2.8. ex kopen.


Klopt dit ???

Alvast bedankt
van geffen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 64
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2004 13:55
WoonplaatsCOLON Papendrecht

Motordigitaal schreefCOLON
airmax schreefCOLONBeste mensen

Ik wil graag een macro lens aanschaffen en ik twijfel tussen de Sigma 105mm F2.8 EX en de Sigma APO Macro 180mm F3.5 EX IF/HSM. In de foto zaak werd mij de 105mm aanbevolen i.v.m de meer lichtvoeligheid. Aangezien ik er verder nog weinig verstand van heb vraag ik de medewerking van jullie om tot een goed besluit te komen.

Heeft 1 van jullie met deze lenzen ervaring. Het is de bedoeling om vlinders, bloemen, mieren, vogels enze te schieten en dit moet meestal van een redelijke afstand van ongeveer 1 meter. Lukt dit hier dan mee ?

Greetz Airmax
Ik ben in het bezit van de 105mm 2.8.
Is zeker een zeer goede lens, maar ik mis de snelheid van de HSM cq USM.
Dit is zeer handig bij die kleine pokke beestjes omdat ze zo verdomd snel zijn.
Hierdoor zou ik nu zeker kiezen voor de 180mm versie.
Motordigitaal,

Moet je de factor 1.6 niet mee rekenen met een macro objectief ???

m.vr.gr. Roel
van geffen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 64
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2004 13:55
WoonplaatsCOLON Papendrecht

Motordigitaal schreefCOLON
van geffen schreefCOLONMotordigitaal,

Moet je de factor 1.6 niet mee rekenen met een macro objectief ???

m.vr.gr. Roel
Dat heeft niets met je diafragma te maken, maar met je vergrotings factor.

De meeste mensen laten foto's afdrukken op 10x15cm.
Stel je hebt de factor 1.0 zoals bij analoog en je zou de zelfde foto maken met de 300D zou je die eigelijk moeten laten afdrukken op 9x13.
Dan zijn ze gelijk.

Maar omdat de meeste mensen ook deze afdrukken op 10x15 lijkt het allemaal dichterbij.

Eigelijk is dus de foto meer uitvergroot dan bij de analoog.

Dit komt omdat de analoog een negatief heeft van 24x36mm
en de CCD van de 300D kleiner is, maar je de foto wel op 10x15 bekijkt.

Feitelijk blijft 100mm of wat dan ook gewoon 100mm, maar doordat we ze vergroten op papier krijg je dit verschil.

Beetje moeilijk uitleggen zo misschien, maar heb een een site gezien met een betere uitleg die ik hier geef.
Zodra ik die terug gevonden heb zal ik de link plaatsen.
Dank je ik begrijp wat je bedoeld

Roel
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar