Macrolens met tele?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Edjekadetje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2013 15:02

Hoi, een vraag:

Mijn oude 18-135 mm zoomlens is aan vervanging toe en nu wil ik een macrolens aanschaffen waarmee ik óók een 130-150 mm zoombereik heb.
Ik zocht mij suf en kwam hele objectieven tegen met 'macro' stand wat het niét blijkt te zijn.

Daarom zocht ik naar een macrolens met zoom capaciteit.
Wie kan mij adviseren wat ik het beste kan doen?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Echt macro zul je denk ik niet zo snel vinden. Het is vaak een mengeling van marketing en dichterbij scherpstellen dan de vorige versie.
Voor langere brandpunten met echt macro ben je denk ik meer aangewezen op vaste brandpunten
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Ik heb zo'n set van 3 verschillende dikte focus ringen, van die afstandsringen die je tussen de lens en de body plaatst. Met alle 3 kan ik met mijn 100-400 redelijk macro schieten.
Gebruikers-avatar
Edjekadetje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2013 15:02

fotojeroen schreefCOLONEcht macro zul je denk ik niet zo snel vinden. Het is vaak een mengeling van marketing en dichterbij scherpstellen dan de vorige versie.
Voor langere brandpunten met echt macro ben je denk ik meer aangewezen op vaste brandpunten
Hoi FotoJeroen,
Begrijp je uitleg.
Ik begrijp dat een variabele zoomlens dus nooit tevens een macro functie kan hebben. Jammer.
Gebruikers-avatar
Edjekadetje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2013 15:02

RoelofT schreefCOLONIk heb zo'n set van 3 verschillende dikte focus ringen, van die afstandsringen die je tussen de lens en de body plaatst. Met alle 3 kan ik met mijn 100-400 redelijk macro schieten.
Hoi RoelofT,

Zo'n 100-400 L heb ik ook, ik zal je suggestie onthouden!
Aanvankelijk zoek ik dus een variabele zoomlens waarmee ik tevens wat macro kan doen.
Eigenlijk lijkt mij dat wel leuk, maar ben niet specifiek een macro fotograaf en weet niet of het dat gaat worden ook.

Bedankt voor je reactie!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Als je wilt experimenteren met macro zijn tussenruimten inderdaad een hele leuke en relatief goedkope oplossing
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Ik zelf had de oude analoge camera van mijn vader geërfd met veel lenzen met een T2 schroefdraad. Een adapter voor EOS kost geen drol en heb ze allemaal geprobeerd. Ik bleef bij een 50mm F1.8 hangen dat prima Macro aan kon, deze lenzen zouden veel gebruikt zijn en zijn dus prima in omloop.

Die oude analoge lenzen koop je voor enkele euro's bij de kringloop of een 2 tientjes bij de fotowinkel uit de 2e hands bak. Ze zijn dan wel geheel analoog maar als je full manual fotografeert is dat geen probleem.
Gebruikers-avatar
kromlensje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2017 11:40
WoonplaatsCOLON N Br

Tja ik heb een sigma lens, 70-300 apo dg deze heeft een macro stand die je kunt gebruiken tussen 200 en 300, op zich geen verkeerde lens, maar macro met 200mm is wat lastig, leuk voor met statief maar uit de hand kan het soms wat problemen geven, hij heeft namelijk geen stabilisatie.

ik heb ook tussenringen, maar ik heb gemerkt dat al sik die gebruik met de kitlens deze toch wel wat vervorming geeft, geen idee hoe dat komt.

Een oude analoge lens is natuurlijk prima om mee te experimenteren, je kunt vaak kwalitatief goede lenzen vinden voor weinig, mooiste is natuurlijk een 100mm L lens, maar ja die zijn zo prijzig
eos 750D met grip, eos 400D, met grip, EF 24-70mm f/4.0L IS USM ,Sigma 70-300mm apo dg macro, efs 18-55mm II, efs 18-55mm is stm, ef 50mm F1.8 STM.
Gebruikers-avatar
Edjekadetje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2013 15:02

Bedankt voor jullie reacties.
Een app met macro stand tussen 200-300 lijkt mij niet erg handig.
Ik ga maar voor een lichte zoomlens.
Gebruikers-avatar
Edjekadetje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2013 15:02

RoelofT schreefCOLONIk heb zo'n set van 3 verschillende dikte focus ringen, van die afstandsringen die je tussen de lens en de body plaatst. Met alle 3 kan ik met mijn 100-400 redelijk macro schieten.
Dag Roelof, kun je vertellen of je die tussenringen kunt gebruiken icm de kitlens?
Kromlensje hieronder geeft aan dat hij vervorming ervaart.
Gebruikers-avatar
Edjekadetje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2013 15:02

Dit draadje gaat toch nog maar even door denk ik, want nu ik voor een goede zoomlens ga er komen nu vragen bij:

Is een EF-M lens op een 550D te gebruiken, of is een EOS M camera een ander type dan de 550D?
Is een EF-S gelijk aan een ES?
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Ik heb nog niet veel gedaan met de ringen, heb ze voor een tientje van Ebay gehaald want met het fotograferen van kleine objecten moest ik normaal afstand nemen om te kunnen focussen. Waarvoor ik het gebruik is niet voor de mooiheid van de foto zelf maar het weergeven van het object zelf.

Over het gebruik van andere lenzen moet je kijken of er adapters bestaan, voor de meest vreemde combinatie is er wel een adapter te vinden.

EF en EF-S lenzen is al veel over geschreven.
https://www.maartenvandekamp.nl/basiske ... jectieven/
De foto erbij laat het goed zien.

En ja, met een focusring kan je wel een EF-S lens op een EF mount zetten
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar