Canon EF 300mm f/4L IS USM

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Yggdrasill
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 15 Apr 2014 08:18

LS,
Na lang wikken en wegen heb ik een Canon EF 300mm f/4 L IS lens gekocht- een occasion bij een fotozaak.
Uiteraard heb ik in de fotozaak zelf een aantal foto's gemaakt en die zagen er heel goed uit.
Nu heb ik de lens echter gisteren in het veld uitgebreid getest en tot mijn schrik zag ik maar 1 foto- van een paar honderd -die helemaal scherp was.
Ik zie even niet hoe ik hier foto's kan plaatsen dus dat laat ik maar even.
In eerste instantie was mijn gedachte - het ligt hoogstwaarschijnlijk aan mijn techniek en niet aan de lens.
Nu heb ik wel even een mailtje gestuurd naar de zaak waar ik de lens heb gekocht.
Ik kreeg als antwoord:

Het kan zijn dat de camera en lens op elkaar afgestemd dient te worden als die niet goed scherp is.
Dat kan je bij sommige camera’s zelf, bij andere moet dat bij Canon gedaan worden.

Alleen aan de hand van de foto’s kunnen we helaas niet zien of het gekalibreerd dient te worden
Er zijn kalibratiekaarten online beschikbaar waarmee je het zelf kan uittesten.

Mijn vraag is - hoe weet ik nou of de lens of de camera gekalibreerd moet worden?
En mag ik dan van een fotozaak verwachten dat deze dit voor mij doen of is dit gewoon pech en voor eigen rekening?
Ik heb een macro-objectief van Canon 100mm f2.8 zonder IS waar ik toch zeer scherpe foto's mee kan maken.
Of is dit appels met peren vergelijken?
Graag zou ik wat advies willen hebben van mensen met wat meer ervaring.

Mvrgr John
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

heb je een camera met focus adjustment? de x en de xx versies hebben dat meestal well
verder is het belangrijk om te wten welk focus punt gebruikt wordt door de camera.
met dpp kun je op de foto zelf zien welk focus punt gebruikt is en daarmee de scherpte echr beoordelen
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
kromlensje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2017 11:40
WoonplaatsCOLON N Br

ik heb eenzelfde probleem met een nieuwe sigma lens(70-300 apo), die ligt nu inmiddels bij sigma, het gekke is dat als ik een kaart gebruik om te kijken of hij scherp is er geen probleem is, maar maak ik een foto buiten dan is er wel degelijk een probleem.

met hulp van het forum hier en dpp4 kwam ik erachter dat de foto's die scherp waren met de oude camera en ik dus bewaard had niet scherp gesteld waren op het onderwerp wat ik scherp wilde hebben maar per ongeluk net iets erachter, de 750D kent geen mogelijkheid tot zelf afstellen dus is de lens met de oude camera nu bij sigma zodat ik de nieuwe camera kan blijven gebruiken met de andere lenzen.

het kan dus heel goed zijn dat de vorige eigenaar dit probleem heeft gemerkt en daarom de lens heeft ingerolen, ik neem aan dat je garantie hebt op de 2e hands lens en dat de kosten voor het oplossen niet door jou betaald hoeven te worden.

ik ben er wel achter dat je met dpp deze enkel kunt gebruiken als je niet aan de foto geknipt hebt anders staan de focus punten niet op de juiste plek.

je kunt je foto's op flkr zetten en dan een link hier heen of met webshots en dan enkel de link hier heen anders zegt het forum dat je foto te groot is.
eos 750D met grip, eos 400D, met grip, EF 24-70mm f/4.0L IS USM ,Sigma 70-300mm apo dg macro, efs 18-55mm II, efs 18-55mm is stm, ef 50mm F1.8 STM.
Gebruikers-avatar
Yggdrasill
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 15 Apr 2014 08:18

Tja nou heb ik dus net weer een Canon 40d waar geen micro-adjustment op zit; dat betekent dus dat ik de camera en lens naar een Canon-servicecentrum zal moeten opsturen. Iemand een idee wat dat ongeveer kost? Er is ook een bedrijf chipclean maar die zit dan weer 250 km hier vandaan.
Wat de focuspunten betreft die heb ik ook gewisseld tijdens de opnames van 1- de middelste tot alle 9 focuspunten.
Gebruikers-avatar
Yggdrasill
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 15 Apr 2014 08:18

@kromlensje- dat is nou toevallig- ik vroeg me af wat dpp4 was en dat blijk ik dus net gedownload te hebben - en daar ben ik dus al even mee bezig geweest;
als ik je verhaal goed begrijp heb je dus een focusprobleem met je lens en moet die bijgesteld worden;
wat ik dan weer niet helemaal begrijp is waarom eventueel de vorige eigenaar deze lens zou hebben ingeruild wanneer deze alleen maar gekalibreerd hoefde te worden - want zo'n dure grap is dat toch niet? maar wellicht begrijp ik het niet helemaal goed.
Ik zal proberen om wat foto's hier te uploaden met flkr.
Gelukkig heb ik een half jaar garantie op de lens. Ik ga er van uit dat de kosten voor mijn rekening zijn indien camera of lens gekalibreerd moeten worden.
Gebruikers-avatar
Yggdrasill
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 15 Apr 2014 08:18

PS,
ik kan wel de focuspunten naar voren halen op DPP4 - maar hoe de afbeelding op te slaan met de focuspunten zichtbaar?
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Dat lukt niet (voor zover ik weet)
Wat ik gedaan heb is een screenschot maken alt-printscreen en dan in paint (oid) pasten en croppen.

Ik heb wel gemerkt dat de jpg exports van DPP4 wel de focus punten informatie op geslagen worden en later in DPP4 weer zichtbaar worden.

PS welke camera heb je?
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

Ik heb precies hetzelfde probleem met dezelfde lens, ligt dus ongebruikt in de kast.
Vandaag contact opgenomen met Rofa Repair in Den Haag, die hebben al eens ooit mijn 70-200 f4 naar volle tevredenheid afgesteld.
Als het alleen front/back focus afstellen is kost dat € 70,-. Maar ze moeten hem wel eerst onderzoeken natuurlijk of dat wel het probleem is.
Zo niet wordt het een ander verhaal maar ze nemen dan altijd contact op alvorens tot reparatie over te gaan.
Als je er dan van af ziet betaal je € 26,50 onderzoekskosten incl. terugsturen.

gr
Frank
Gebruikers-avatar
Yggdrasill
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 15 Apr 2014 08:18

Dank je wel voor de informatie.
Ik heb een Canon 40-d dus geen micro-adjustment;
Dan vraag ik mij nog af voor wie deze kosten normaal gesproken zijn - deze lens was een rib uit mijn lijf-
en dan komt er dus zo maar even 100 euro over de prijs heen - zonder helemaal zeker te zijn of hiermee het probleem is opgelost;
Als ik er dan nog wat geld bij doe koop ik ook net zo lief een tweede hands 50-d oid. Maar zijn de meeste camera's en lenzen wel gewoon goed op elkaar afgesteld of is dit iets wat heel vaak voorkomt?

Goede les: ik heb de lens zeker onvoldoende getest- alleen binnen wat foto's geschoten en daar waren de foto's superscherp; aan de andere kant- ik zie die lui van de fotozaak ook niet zeggen: oh ja neem maar even mee naar buiten en schiet maar wat plaatjes; terwijl dat nou juist het meest logische zou zijn.
Gebruikers-avatar
Yggdrasill
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 15 Apr 2014 08:18

ps,
mochten er nou mensen in de buurt van mijn woonplaats -Surhuisterveen- regelmatig op pad gaan met hun Eos-camera en de nodige ervaring hebben dan zou ik wel graag een keertje willen zien hoe deze lens het op een andere camera doet.

John
Gebruikers-avatar
Edbulk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 375
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 23:04
WoonplaatsCOLON Boskoop
CONTACTCOLON

Yggdrasill,

Maak je geen zorgen, afstellen hoort er nu eenmaal bij. Alle lenzen die ik tot nu toe hebt gekocht was er een front of back focus.
Probleem is dat op je display van je camera al snel iets scherp lijkt, dit kun je pas beoordelen op je pc.

Gewoon laten afstellen die 300mm, is een goede investering. Wel jammer van de extra centjes.
Canon 1D mark III - 300mm f2.8 - 70 -200 f2.8 II - 24-70 f4.0

Website
Facebook
Gebruikers-avatar
Yggdrasill
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 15 Apr 2014 08:18

en dan nog even voor Frank;
er is een bedrijfje met de naam Chipclean die 20 euro rekent voor het kalibreren van een lens;
voor mij het probleempje dat zij 250 km bij mij vandaan zitten...
hier de link:
http://www.lenscalibratie.nl/
Gebruikers-avatar
Yggdrasill
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 15 Apr 2014 08:18

Gebruikers-avatar
Yggdrasill
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 15 Apr 2014 08:18

Gebruikers-avatar
Yggdrasill
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 15 Apr 2014 08:18

https://www.flickr.com/photos/99828039@ ... ed-public/

de vreemde kleur licht komt vanwege de WhiteBalance die ik op custom had gezet;
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik zie dat je meerdere scherpstelpunten gebruikt hebt. Bij dergelijke composities als deze kan de camera toch niet bepalen waar de focus moet liggen? Maak eens foto's met het gebruik van slechts één focuspunt op de door jouw gewenste plaats en dan op een moment dat je goed licht hebt, niet te hoog in de ISO hoeft te gaan zitten en de sluitertijd nog acceptabel is.
Gebruikers-avatar
kromlensje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2017 11:40
WoonplaatsCOLON N Br

idd een focuspunt gebruiken, liefst van een object wat schuin staat (liefst 45 graden) met kleine F waarde en dan op statief met draadontspanner een foto maken, op die manier sluit je uit dat je zelf beweegt en het daardoor onscherp wordt.
eos 750D met grip, eos 400D, met grip, EF 24-70mm f/4.0L IS USM ,Sigma 70-300mm apo dg macro, efs 18-55mm II, efs 18-55mm is stm, ef 50mm F1.8 STM.
Anoniem 4

De Canon EF 300mm f/4L IS USM is een objectief dat gewenning behoeft, net als alle grote tele-objectieven.
Zelf heb ik er jaren mee gefotografeerd met haarscherpe resultaten. Dan moet ik er bij zeggen dat hij één keer gekalibreerd is, niet omdat het nodig was, maar omdat ik als CPS-lid de mogelijkheid had.
Omdat ik mijn zware Canon apparatuur aan het afbouwen ben, heb ik dit objectief recent ingeruild. Een nieuwe eigenaar heeft daar een pracht en loeischerp exemplaar aan.
Ook ik heb in het begin geworsteld met de scherpstelling en gedacht dat ik een maandagochtend geval had. Vervolgens ben ik er veel bewuster foto’s mee gaan maken en niet op de automatische piloot van mijn ervaring.
Een eenvoudige test kan uitwijzen hoe het met de scherpte gesteld is.
Zet de camera op statief, schakel IS en autofocus uit, zet dit geheel voor een bakstenen muur, kies als sluitertijd 1/500, stel heel zorgvuldig met de hand scherp, druk af met een afstandsbediening of met de selftimer.
Dan kun je de scherpte van de foto goed beoordelen. De voorbeelden van de foto’s die je hebt laten zien, zijn nou niet bepaald toonbeelden om scherpte te beoordelen.
Het/de focuspunt(en) kun je met dit programma ook zichtbaar maken in Lightroom.
http://www.lightroomfocuspointsplugin.com/
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

Klopt Gerard, in mijn geval heb ik natuurlijk van alles geprobeerd.
Bij handmatige scherpstelling inderdaad geweldige foto's maar bij autofocus niet.
Op alle drie de body's waar andere objectieven goed op presteren dus voor mij weet ik wel waar het probleem zit.
Hopelijk kan John zo ook het euvel vinden.

gr
Frank
Gebruikers-avatar
Yggdrasill
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 15 Apr 2014 08:18

Bedankt voor de tips. Ik vermoed dat ik twee dingen door elkaar heb gehaald. Bij het selecteren van alle AF-punten zou je bij bewegende voorwerpen- vogels in vlucht- een veel grotere kans hebben om een scherpere foto te krijgen dan wanneer je slechts 1 AF-punt selecteert- dat lijkt me correct; nu dacht ik dus dat bij het fotograferen van landschappen- waarbij je dus ook het liefst zoveel mogelijk details op je foto wilt hebben je dit ook kunt bereiken door zoveel mogelijk AF-punten te selecteren. En dit heb ik verward met scherptediepte wat je met je diafragma instelt.
Doordat al mijn foto's onscherp waren dacht ik aan een probleem met de AutoFocus. Weer wat geleerd. Ik zal nog even wat testen uitvoeren en laat het jullie weten.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar