een amateurfotograaf vraagt om hulp.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
schoenenreus
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2016 14:01

hallo,

ik ben sinds een goed jaar ook besmet geraakt met het fotografie virus al fotografeer ik alleen in dierentuinen. ik heb mezelf een canon 1300D aangeschaft met een 18-55 en 70-300 lens. ik heb de camera en lenzen nu aardig onder de knie dus ik wil weer wat nieuws proberen. laatst liep ik over de reptielenafdeling van een dierentuin en had de 18-55 lens erop gezet i.v.m. de scherpstelafstand. het zijn opzich prachtige foto's geworden maar ik had toch graag wat meer zoom gewild bij sommige terrariums. aangezien ik nog een leek ben en nog te weinig verstand van zaken heb vraag ik om jullie hulp. doe ik er verstandig aan om bijvoorbeeld een 18-150 lens te zoeken zodat ik toch die korte scherpstel afstand heb maar ook genoeg zoom, of kan ik beter een macrolens van 100mm zoeken? ik weet niet wat aan te raden is dus hoop dat er hier wat mensen zijn die me kunnen helpen.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Persoonlijk denk ik dat een macro lens in dit gevoel meer toevoegt aan je materiaal opties dan een andere zoom lens... Wat je ook kunt proberen is een kleine tussen ring gebruiken die verkort ook je minimale scherpstelafstand... Kost wel wat licht maar zo'n 12 of 13 mm zou moeten kunnen...
Kost weinig....
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Zeker een macrolens aanschaffen in mijn beleving, geeft je veel meer speelruimte en scherpte en een polarisatiefilter om de spiegelingen weg te nemen van het glas met
een lichtsterke macrolens kun je mooi de achtergrond vervagen als die niet mooi meespeelt in je compositie.
Star1
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2009 00:45
WoonplaatsCOLON Omg. Gouda

Een zoomlens met meer dan 5x zoom is vaak niet optimaal. Ga dan voor een mooie 70-200, daar heb je nooit een miskoop aan.
Maar inderdaad, ik zou in dit geval ook voor een goede macrolens gaan waarbij 100 mm wel het minimum is. Je moet anders veel te dicht bij het lijdend voorwerp komen en die zien dat vaak niet zo zitten.......
eos7d|15-85 3.5-5.6 IS|100mm 2.8 L IS Macro| 70-200 F2.8 L IS II |EXT 2.0x II |25 ef II tussenring |430 EXII |
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

schoenenreus schreefCOLONhallo,

ik ben sinds een goed jaar ook besmet geraakt met het fotografie virus al fotografeer ik alleen in dierentuinen. ik heb mezelf een canon 1300D aangeschaft met een 18-55 en 70-300 lens. ik heb de camera en lenzen nu aardig onder de knie dus ik wil weer wat nieuws proberen. laatst liep ik over de reptielenafdeling van een dierentuin en had de 18-55 lens erop gezet i.v.m. de scherpstelafstand. het zijn opzich prachtige foto's geworden maar ik had toch graag wat meer zoom gewild bij sommige terrariums. aangezien ik nog een leek ben en nog te weinig verstand van zaken heb vraag ik om jullie hulp. doe ik er verstandig aan om bijvoorbeeld een 18-150 lens te zoeken zodat ik toch die korte scherpstel afstand heb maar ook genoeg zoom, of kan ik beter een macrolens van 100mm zoeken? ik weet niet wat aan te raden is dus hoop dat er hier wat mensen zijn die me kunnen helpen.
Ruim een half jr terug zelf deze aangeschaft, nog geen seconde spijt van gehad !!

http://www.canon.nl/lenses/ef-100mm-f-2 ... -usm-lens/
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
Daffiedolf2
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2016 17:15

Misschien lees ik te haastig, maar ik denk dat je een paar dingen door elkaar haalt.
Als je naar een 18-150 zoomlens zoekt, denk ik dat je hetzelfde bereik hebt als nu met twee lenzen. Is wel makkelijker, omdat je niet hoeft te wisselen.
De scherpte van een lens met een heel groot zoombereik is vaak niet echt heel goed.

Met de volgende lens heb ik ooit een workshop gedaan. Deze verraste me aagenaam en voelde heel degelijk aan. Ook nog normaal geprijsd! Heeft ook nog macro.

Tamron AF 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro Canon objectief

Je hebt het ook over scherpstelafstand. Iedere lens heeft een minimale afstand om scherp te kunnen stellen.
Ik denk dat je voor een echte macrolens eens goed moet kijken naar wat je ermee kunt doen, maar iik wat je er niet mee kunt doen. Let daarbij ook eens op het diafragma, wat vaak groot is, dus lichtsterk.

Succes!
schoenenreus
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2016 14:01

Daffiedolf2 schreefCOLONMisschien lees ik te haastig, maar ik denk dat je een paar dingen door elkaar haalt.
Als je naar een 18-150 zoomlens zoekt, denk ik dat je hetzelfde bereik hebt als nu met twee lenzen. Is wel makkelijker, omdat je niet hoeft te wisselen.
De scherpte van een lens met een heel groot zoombereik is vaak niet echt heel goed.

Met de volgende lens heb ik ooit een workshop gedaan. Deze verraste me aagenaam en voelde heel degelijk aan. Ook nog normaal geprijsd! Heeft ook nog macro.

Tamron AF 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro Canon objectief

Je hebt het ook over scherpstelafstand. Iedere lens heeft een minimale afstand om scherp te kunnen stellen.
Ik denk dat je voor een echte macrolens eens goed moet kijken naar wat je ermee kunt doen, maar iik wat je er niet mee kunt doen. Let daarbij ook eens op het diafragma, wat vaak groot is, dus lichtsterk.

Succes!


nee je leest het op zich wel goed hoor maar ben echt nog een leek op camera gebied. ik fotografeer alleen maar in dierentuinen en dan is de 70-300 lens prima al kan het natuurlijk altijd beter. in dierentuinen heb je ook vaak aquariums en terrariums maar omdat de scherpstelafstand van die 70-300 bijna een meter is of misschien nog wel meer is die niet geschikt om hier fatsoenlijke foto's te maken. ik heb ook een standaard 19-55 lens er bij zitten die kan ik bijna tegen het glas aanhouden en dan stelt die nog scherp maar daar haal ik niet de gewenste zoom mee dus was mijn vraag of ik dan beter een 18-150 zou kunnen halen omdat dan de scherpstelafstand nagenoeg gelijk blijkt of dat een macro lens van 100 of meer dan geschikter zou zijn.
adderoos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2012 20:33

Wil je insecten en het andere kleine spul gaan fotograveren dan zou ik toch voor een macro lens gaan.
Zelf heb ik de Canon 100 mm met IS, een prachtige lens met mooie resultaten, vergt wel wat oefening, maar dar maakt de hobby leuk.

Succes, met je keuze en het latere plezier,

Ad
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Als jij je 70-300 op 100 mm zet (afgezien van de scherpstelafstand), komt/komen de beestjes in de aquaria groot genoeg tevoorschijn?

Voor een zeeschildpad zal dit te groot zijn, natuurlijk. Maar als jij met die 100 mm uit de voeten komt is een 100 mm (ergens in dat bereik) Macro groot genoeg.
Groot voordeel is, dat je geen IS nodig zal hebben omdat je het objectief in de meeste dierentuinen tegen het glas kunt drukken en zo geen beweging HOEFT te hebben. Ik heb zelf een 100 mm Tokina en ik ben er erg tevreden mee :) Mooie van macro is, dat je vanaf de voorkant van de frontlens kunt scherpstellen..... EN met een grote opening, wat in een gemiddeld aquarium zeker gezien de verlichting een voordeel zal zijn. Ik heb zelf indertijd de Tokina genomen, omdat die de helft goedkoper was dan de 100 mm van Canon :) EN ik niet zo heel veel macro doe.

Mocht je een macro overwegen, houd er dan wel rekening mee, dat (in elk geval mijn Tokina) veel van deze objectieven uitschuiven bij scherpstellen. Volgens mij doet de Canon dat niet, maar welke nog meer niet? Geen idee.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar