Paardensport en Sigma objectieven

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
revelnhd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 13:02

Sinds een jaar heb ik me meer toegelegd op paardensport, zowel springen als dressuur. Buiten gebruik ik naar alle tevredenheid een Sigma 80-400mm f 4,5 -5,6 DG APO. Nu ga ik bij binnenwedstrijden een Sigma 70-200mm f2.8 DG Apo HSM gebruiken, met duidelijk meer lichtsterkte en sneller. Zijn er meer mensen die dergelijke lenzen gebruiken bij paardensport of sport algemeen. En wat zijn hun bevindingen?
Natuurlijk zullen er ook veel aanhangers van de Canon objektieven zijn, maar gelet op de prijs meen ik toch een prima alternatief te hebben met deze lenzen.
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik gebruik(te) bij motor en paardensport een Canon 70-200mm F 2.8. Die vond ik daarvoor heel fijn. Canon of Sigma zal niet veel uitmaken.
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Ben je al uit de keuze 60d /70d of is het nog de 1100 , lichtsterk is relatief daar je wel afhankelijk bent van je scherptediepte bij indoor sports.
Vaak moet je even uitvogelen waar je ISO acceptabele grenzen liggen bij bepaalde sluitertijden. Bij f/2.8 fotograferen heeft wel wat meer
oefening nodig daar je scherpstelpunt goed moet bepalen en volgen bij bv paardensport anders heb je zo veel onscherpe beelden. Als je
het diafragma opschroeft naar f/4 en omhoog zul je snel van de sluitertijden gaan inleveren tenzij het nog acceptabel is in ISO verhoudingen.
De 70D vind ik tot 800 ISO nog acceptabel daarboven heb je al snel last van grain (korrels) .
Heb zelf de Sigma 120-300 mm f/2.8 OS HSM in combi met de 7D mkII (voorheen de 70D) het focus systeem van de 7D mK II geeft me wat meer
ruimte voor keepers/treffers.
Thuispapa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:12

Ík heb de afgelopen jaren een Canon 70-200 4.0 IS, een 70-200 2.8 IS en een 70-200 IS2 aangeschaft (gebruikt samen met een 7D en inmiddels ook met een 7Dmk2) voor foto's van snel bewegende honden. In mijn ervaring is het probleem vooral het snel genoeg scherp stellen als ze snel door je beeld bewegen. Daarbij vond ik het percentage onscherpe foto's door de te trage scherpstelling van de lens vooral bij de 70-200 2.8 IS te hoog. Die lens heb ik dus ook snel weer verkocht.

Ik heb nog nooit met een Sigma 70-200 geschoten, maar ik zou naast het gebruik van een geschikte camera met snelle AF vooral even kijken naar hoe snel de lens scherp kan stellen.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Verdiep je ook eens in de Tamron 70-200 2.8 SP VC.
Deze heb ik zelf lang gebruikt in combinatie met een 5DmII en een 6D.
Lichtsterk, snelle autofocus en zeer redelijk geprijsd.

Succes met je keuze.
gr
Jan
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Daarbij vond ik het percentage onscherpe foto's door de te trage scherpstelling van de lens vooral bij de 70-200 2.8 IS te hoog.
Voor bewegende beelden heb je geen IS nodig. Dat vertraagt alleen maar. Tenzij je in burst schiet dan kun je eventueel wel IS gebruiken. Mijn mening en ervaring. :)
Thuispapa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:12

jonggolde schreefCOLON
Daarbij vond ik het percentage onscherpe foto's door de te trage scherpstelling van de lens vooral bij de 70-200 2.8 IS te hoog.
Voor bewegende beelden heb je geen IS nodig. Dat vertraagt alleen maar. Tenzij je in burst schiet dan kun je eventueel wel IS gebruiken. Mijn mening en ervaring. :)
Het ging er bij mijn zin om dat het IS 2 model een stuk sneller scherp stelt dan de IS versie van de Canon 70-200 2.8.
Maar ik schiet bij snel bewegende honden inderdaad regelmatig in burst, vandaar dat ik ook bewust de IS versies van deze lenzen heb aangeschaft.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar