Zoom vs Prime

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Ella36
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 225
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2012 19:24

ExposurePlot eens gedraaid over m'n foto's en dan blijkt dat ik erg veel rond het brandpunt 70 zit.
Uitgaande van een crop-camera en evt. zoomen met de benen, denk ik toch aan een prime.
Het enige wat voor me belangrijk is dat ik er goed mee uit de voeten kan voor portretten en de rest is dan wat meer loop werk.
Zijn er die ervaring hebben met een prime van rond het brandpunt 70?
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

Ella36 schreefCOLONExposurePlot eens gedraaid over m'n foto's en dan blijkt dat ik erg veel rond het brandpunt 70 zit.
Uitgaande van een crop-camera en evt. zoomen met de benen, denk ik toch aan een prime.
Het enige wat voor me belangrijk is dat ik er goed mee uit de voeten kan voor portretten en de rest is dan wat meer loop werk.
Zijn er die ervaring hebben met een prime van rond het brandpunt 70?
70mm met een crop zit je op een 50mm prime lens....
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
Ella36
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 225
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2012 19:24

ajbeefde schreefCOLON 70mm met een crop zit je op een 50mm prime lens....
Laat ik het anders schrijven: Minimaal 70mm
Met 50mm kom je wel erg veel tekort. Misschien 85mm/100mm o.i.d.
photogunner
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2016 21:54
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Heb je in ExposurePlot de werkelijke lens lengte uitgedraaid of de berekende lengte voor krop camera, dat is de vraag.
Bij Lens Length tab zit onder in een vakje waar je je cropfactor moet invullen bij lens symbooltje.
je kunt dit uit of aan zetten door lens symbooltje te klicken.
Ik heb daar waardes 20 = 32 ingevuld dat is precies cropfactor 1,6x
Zet je knop uit. Daarna druk je opnieuw op knop Start Analyzing zie je de werkelijke lens lengte die je gebruikt hebt.
Zet je knop aan. dan weer Start Analyse drukken zie je lens lengte omgerekend naar cropfactor. ( ingevulde waardes zijn dan zichtbaar)

Nu antwoord op je vraag: Heb je werkelijke lens lengte laten bereken zonder cropfactor dan ben je het best uit met 85mm of 60mm lens. ( b.v. canon ef 85mm 1.8 of ef-s 60mm 2.8 makro)
Is 70mm de waarde na berekenen van cropfactor, dan kun je kiezen tussen 50mm of 45mm of 40mm lens. ( bv. canon ef 50mm 1,8 1,4 of 1,2 of ef 40mm 2.8 pancake of tamron 45mm 1.8 )
naar welke lens jouw voorkeur gaat is natuurlijk afhankelijk van de beschikbare financiën.

Ik hoop dat ik je met mijn antwoord niet teveel in verwarring heb gebracht.

Groet

jan

P.S. om sigma fans niet tegen het hoofd te stoten, er zijn ook sigma lens opties mogelijk.
Ella36
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 225
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2012 19:24

[quote="photogunner"]

Bedankt voor je reactie.

Het gaat mij over praktijk ervaring bij het gebruik van een prime van rond de brandpunten 85/100mm.
Wordt dit als voordeel of als nadeel ervaren. Kom je lengte tekort of kan je er goed mee uit de voeten. Hierbij denk ik dus aan het fotograferen zonder speciaal doel. Zeg maar huis,tuin en keuken opname.
photogunner
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2016 21:54
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Als het alleen om praktijk ervaring gaat, zet je zoomring vast met plakband op je favoriete lens lengte.
Als je een plakband soort zoekt die geen resten achter laat moet dat goed gaan.
Je kan dan gewoon een paar dagen oefenen of een prime wat voor je is.
Je zal je "voet-zoom" moeten gaan gebruiken.
Vind je dit een fijne werkwijze kun je een prime gaan kopen die je bevalt.

groet

jan
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Het is erg persoonlijk of dit een voor of nadeel is.
Iedereen heeft toch andere ideeen, en fotografeert andere dingen.
Zelf ervaren is denk ik het beste.
Ella36
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 225
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2012 19:24

Bedankt voor de reakties.
Het is niet urgent voor me, maar ik wilde eigenlijk wat reakties hebben van mensen die graag met een prime werken en/of van hen die zeggen nooit geen prime meer.
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Gewoon huis-tuin-keukenwerk ... kijk, als je bereik te kort komt dan kan je vaak een, enkele of meerdere stappen dichter naar je onderwerp gaan.

Maar als je ruimte tekort komt (in de keuken, in huis, in de tuin, ...) dan is het vaak niet te doen om één, enkele laat staan meerdere stappen achteruit te gaan.

Een prima all-round rondwandel lens ligt eerder tussen de 24 en de 50 mm. naargelang formaat sensor.

Maar als portretten je ding is, dan is zo'n 85 mm. prima en meer aangewezen.

Waarom zou je je trouwens beperken tot 1 prime ?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar