verschil in lenzen, oude FD met adaptor tov EF

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
JosVeg
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2016 21:36
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Gisteren een nieuwe lens gekocht om mijn oude groothoek uit mijn A1 tijdperk te vervangen. Het verschil is zeer duidelijk. Ik dacht toch even laten zien in scherpte en kleur.

49532

Foto gemaakt met Canon EF 16-35mm f4.0 IS USM
op f8 1/125 iso100

49533

Foto gemaakt met Panagor FD 28mm f2.5 en FD->EF converter
op f8 1/50 iso100
Laatst gewijzigd door 1 op JosVeg, in totaal 30 keer gewijzigd.
Jos

Canon EOS 6d gripped, Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM, Canon EF 16-35mm F/4.0 L IS USM , Speedlite 430 EX III-RT
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

moet zeggen dat ik ogv deze twee foto's niet zoveel verschil zie, maar ik neem aam dat als je er echt mee aan de slag gaat, het verschil wel duidelijk zal worden. Proficiat met je nieuwe lens!

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Gebruikers-avatar
JosVeg
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2016 21:36
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Het is voornamelijk de scherpt in totaal :)
Ervan genieten zal zeker lukken.
Jos

Canon EOS 6d gripped, Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM, Canon EF 16-35mm F/4.0 L IS USM , Speedlite 430 EX III-RT
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Een Panagor met een Canon vergelijken is hetzelfde als appels en peren vergelijken.
Panagor stond nou niet direct bekend om zijn hoogwaardige objectieven.
Dit testje zou ik ook wel eens gedaan willen zien worden met twee objectieven van Canon.
Veel plezier met je nieuwe objectief.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Tamme Lurk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2016 14:30

mikeeagle schreefCOLONmoet zeggen dat ik ogv deze twee foto's niet zoveel verschil zie, maar ik neem aam dat als je er echt mee aan de slag gaat, het verschil wel duidelijk zal worden. Proficiat met je nieuwe lens!

Michiel>=-

Sorry, maar ik zie ook niet zoveel verschil tussen beide foto's.
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik vind de eerste foto duidelijk scherper dan de tweede.
photogunner
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2016 21:54
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Heb je converter met ingebouwde lens gebruikt, dan die je oude fd lens geen goed.
het lensje in convertor is meestal niet van opperbeste kwaliteit plus het is extra glas.
Dus hier gaat vergelijking mank volgens mij.

Jan
Gebruikers-avatar
JosVeg
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2016 21:36
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Mogelijk heb je daar gelijk in Jan, echter een ander mogelijkheid is er niet om zo'n oude lens op een nieuwe camera te gebruiken, voor zover ik weet.
Jos

Canon EOS 6d gripped, Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM, Canon EF 16-35mm F/4.0 L IS USM , Speedlite 430 EX III-RT
Gebruikers-avatar
Jan Vos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2008 20:49
WoonplaatsCOLON Hoogkerk

Zie wel duidelijk verschil de eerste is scherper maar je kan beide Lensen niet vergelijken.
Vulpes Pilum Mutat, Non Mores.
snarie

Het is ook geen vergelijk denk ik in de vorm van een test, maar hij wil alleen het verschil aantonen tussen de oude en nieuwe lens, althans zo begrijp ik het
photogunner
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2016 21:54
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Ik snap dat hij het verschil tussen de twee lenzen wil aantonen, echter de oude fd zit niet op dezelfde manier op de camera.
De adaptor die hier gebruikt is heeft een extra lensje (meestal gemaakt van plastic) waardoor je de kwaliteit van het FD lens (ook al is het een Panagor en geen canon) niet ziet.
Op een gewone EOS mount is het niet mogelijk een oude fd lens te monteren zonder dat je in beeldkwaliteit inboet, heeft te maken met afstand van lens tot sensor (of film).
Wil je het op canon goed testen moet je het met een eos-m camera doen, die heeft een kortere lens-sensor afstand waardoor je op fd lens een adaptor kan gebruiken zonder extra lensje.
Dan kun je op een canon camera een vergelijk maken die FD lenzen niet tekort doet. dit is helaas een crop sensor camera. ( wil niet zeggen dat het slechte camera is maar voor lens test/vergelijk van full-frame lenzen niet helemaal geschikt)
Wil je een FD lens goed wil testen op digitale fullframe camera kun je het beste een Sony a7 ( a7r, a7r2 enz enz ) pakken, dan zal je zien dat de oude fd lens veel scherper is en mooier van kleur weergave dan met adaptor met extra lensje.
Op de Sony full-frame mirrorless cameras is de afstand lens tot sensor zo klein dat je geen lensje in lensmount adaptor nodig hebt.
Nu is dit geen Sony forum, en ik heb ook geen Sony, maar om te fotograferen met oude fd lens op full frame is dit DE manier, helaas is er geen goede Canon optie.
Let wel, ik ben geen Sony fanboy.
Als je toch een oude manuele lens wil gebruiken op canon ben je eigenlijk aangewezen op alle andere lens mount types dan FD.
Zelfs oude Nikon ( ook pre ai) doen het goed op Canon eos cameras met juiste adaptor. Voor deze lenzen heb je geen adaptor nodig met extra lens.
Ik heb zelf een aantal FD lenzen en die gebruik ik alleen maar op de oude FD film camera's, om bovenstaande redenen.
Fd lenzen van canon en derde partijen zijn vaak van zeer goede kwaliteit qua glas, er zijn er zelfs een paar die minstens net zo goed zijn als wat er nu voor EF geproduceerd word.
Dit geschreven omdat ik grote liefhebber ben van de oude FD prime lenzen.

groet

jan
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

interessant verhaal Jan!!

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Gebruikers-avatar
JosVeg
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2016 21:36
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Goed verhaal Jan,

Van mij uit is het een waarneming, geen test om FD lenzen af te kraken. Op de juiste body hebben ze me altijd een prachtig resultaat gegeven.
Echter op een Full Frame Eos 6d, geen crop, met adaptor is het teleurstellend.
Helaas heb ik geen spullen om een diepere test te doen, want bij Canon moet er altijd een ring met een lens erin dit kost kwaliteit.
Jos

Canon EOS 6d gripped, Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM, Canon EF 16-35mm F/4.0 L IS USM , Speedlite 430 EX III-RT
photogunner
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2016 21:54
WoonplaatsCOLON Amsterdam

ik vond ook niet dat je de fd lens in slecht daglicht zet, het is een prime die niet op zelfde camera past waardoor je verkeerde conclusie kan maken.
Ik vond vergelijking alleen verkeerd, je moet geen appels met peren vergelijken.
De zeer goede Canon EF 16-35mm f4.0 IS USM kun je op canon alleen vergelijken met andere EF wide angle zoom lenzen.
Dit is de beste ultra wide-angele zoom gemaakt door canon zelf tot nu toe, als je de onbetaalbare EF 11-24mm f/4L niet mee telt.
De enige "nog" betaalbare Ef mount lens die vergelijkbaar mooi beeld geeft is de Tamron 15-30mm f/2.8 Di VC USD, die heeft dan weer voordeel omdat max diafragma2.8 is, maar zeer groot en loei zwaar.
Als je deze lens wil vergelijken met lens uit het verleden lijkt mij het best de ef 20-35 l 2.8, die is volgens mij van 1989, EF en zoom, dan kun je misschien een goede eerlijke vergelijking maken.
Je kan dan zien hoe de lenzen van canon beter ( of slechter) zijn geworden over de jaren.
Maar ja deze lens moet je maar net in je laatje hebben liggen.



groet

jan
Gebruikers-avatar
JosVeg
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2016 21:36
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Dat klopt. Eigenlijk had ik gehoopt dat ik mijn FD lenzen nog kon blijven gebruiken. Het viel erg tegen bij mijn telelens kreeg ik een mooie ring om het beeld en niet echt scherp. groot hoek was iets beter. Dus er moest andere komen.
Eigenlijk is de verstopte boodschap gebruik die adaptor niet, koop EF lenzen en laat de fd lens bij hun body. Films kun je gelukkig nog steeds kopen.
:)
Maar ik ben blij met mijn EOS en oude A1, die doet het nog steeds, met al hun lenzen. Zelfs mijn oude flitsers werken nog.
Jos

Canon EOS 6d gripped, Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM, Canon EF 16-35mm F/4.0 L IS USM , Speedlite 430 EX III-RT
photogunner
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2016 21:54
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Heb zelf ook nog oude A1 en F1new.
Dit heerlijke camera's. Verder twijfel ik er nog aan om een goede 35mm scanner te kopen, om ook wat meer analoog te fotograferen en dan in te scannen.
Maar ja dit is het EOS forum en niet het FD forum, dat hoort hier niet thuis.

Groet

Jan
Gebruikers-avatar
JosVeg
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2016 21:36
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Zelf heb ik lang getwijfeld over de overstap naar digitaal. Kosten en kwaliteit speelde daar bij een rol. Nu na jaren toch maar het besluit genomen. Het is wel een andere wereld. Daarbij blijft dat ik nog een oplossing moet vinden voor mijn dia's en 35mm film materialen.
het blijft leuk.

groetjes
Jos

Canon EOS 6d gripped, Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM, Canon EF 16-35mm F/4.0 L IS USM , Speedlite 430 EX III-RT
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar