zonne/lenskap kopen, bloem of pijp model?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

Ik ben de zonne/ lenskap van een Tamron verloren. Origineel zat er een bloemvorm kap op.
Hoe kan een bloemvorm goed werken met de camera verticaal?
Is het enkel hip design of is het een noodzakelijke vorm?

Op ebay worden er buisvorm en bloemvorm zonnekappen aangeboden. Mijn voorkeur gaat uit naar een buisvorm.Mits het geen extra vignettering oplevert.

Kan iemand hier iets zinnigs op zeggen?
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

Crop of full frame kan wel verschil uitmaken wat vignettering betreft.

gr
Frank
Kanon111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2014 13:39

Ik zou bij de vakman een zonnekap kopen die bij mijn lens hoort.
Zit verschil tussen de kappen voor verschillende lenzen. Heeft te maken met brandpuntsafstand.
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

het is een FF
Kanon111 schreefCOLON Zit verschil tussen de kappen voor verschillende lenzen. Heeft te maken met brandpuntsafstand.
Duidelijk, maar hoe zit het nou als je de camera verticaal houdt, dan valt het zonlicht toch direkt in de lens?!
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

One-Eye-Jack schreefCOLONDuidelijk, maar hoe zit het nou als je de camera verticaal houdt, dan valt het zonlicht toch direkt in de lens?!
Ja daar heb ik me nou ook altijd over verbaasd :-)

gr
Frank
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

De bloemvorm ontstaat door de ronde lenzen en de rechthoekige sensor, vandaar de de "bloemblaadjes" boven en onder langer/groter zijn, dan links en rechts. Dit is namelijk de lange zijde van de sensor.
Ga je met je vinger langs de rand van de "bloemblaadjes" en je kijkt door je lens, dan zie je dat je vinger keurig de rand van je (rechthoekige) zoekerbeeld volgt.
Dit is vooral aan de groothoek zijde van je objectief. Bij mijn Tamron 17-50, zie je het, het beste op 17mm.
De langere objectieven, de tele, hebben hier geen last van en hebben dus gewoon een buisvormige zonnekap.
Met de bloemvorm heb je dus de maximale bescherming die mogelijk is, zonder dat de zonnekap in beeld komt.

Maak de bloemvormige kap maar eens rond met een papiertje of zo, dan zie je goed wat er gebeurd.
Ruud.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

De vorm van de lenskap die bij je lens hoort is daar op afgestemd. De afmetingen en vorm zijn dan optimaal om de functie van zonnekap te kunnen vervullen. Andere vormen en afmetingen werken dus minder en kunnen vreemde vignet effecten geven.

Ik zou voor een originele of kopie met dezelfde vorm houden.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

RuBo schreefCOLONDe bloemvorm ontstaat door de ronde lenzen en de rechthoekige sensor, vandaar de de "bloemblaadjes" boven en onder langer/groter zijn, dan links en rechts. Dit is namelijk de lange zijde van de sensor.
Ga je met je vinger langs de rand van de "bloemblaadjes" en je kijkt door je lens, dan zie je dat je vinger keurig de rand van je (rechthoekige) zoekerbeeld volgt.
Dit is vooral aan de groothoek zijde van je objectief. Bij mijn Tamron 17-50, zie je het, het beste op 17mm.
De langere objectieven, de tele, hebben hier geen last van en hebben dus gewoon een buisvormige zonnekap.
Met de bloemvorm heb je dus de maximale bescherming die mogelijk is, zonder dat de zonnekap in beeld komt.

Maak de bloemvormige kap maar eens rond met een papiertje of zo, dan zie je goed wat er gebeurd.
Prima uitgelegd.
Canon 7D
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2013 09:55
WoonplaatsCOLON Provincie Flevoland

Toen ik een Canon 70-200 f/4 L lens had zat daar een originele buisvormige zonnekap bij.
Nu met mijn Canon 70-200 f/2.8 heb ik een originele bloemvormige zonnekap.
De grootte van de 'hoek van inval' is dus ook van belang.
Canon 1Dmk4 / Canon EOS M3 / Lytro illum
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Volgens mij is de regel:
ET = Buisvorm
EW = Bloem vorm
ES = Buisvorm maar erg kort, alleen rond de 40/50mm.
Bloem vormen horen bij zoomlenzen die kort zijn.
Buizen bij prime lenzen, en voor de tele mm's.
Deze logica heb ik tot nu toe ontdekt, en kan er nog geen uitzonderingen op vinden :-)
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

En de 70 200 2.8 dan?

gr
Frank
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

@RuBo, mooie uitleg inderdaad.

Ik ga maar eens op zoek naar een goedkope kopie, 30 e voor zon stukkie plastic vind ik nogal overdreven.
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

De vorm van de zonnekap is afhankelijk van de:
Brandpuntsafstand
Diameter frontelement
Formaat (en vorm) sensor

Het diafragma schijnt ook nog invloed te hebben, maar dat heb ik zelf niet geconstateerd. Wel zag ik bij m'n 70-200 dat de focus afstand ook invloed heeft, dit in tegenstelling tot m'n 17-50.
Waarschijnlijk heeft dat ook te maken met de opbouw van het objectief, inwendige focus en zo.

Ik heb een tweetal tekeningetjes gemaakt voor extra duidelijkheid.

49493

49491

Je ziet dat als de beeldhoek kleiner word (het brandpunt word langer of een groter front element), dan "moet" de zonnekap langer worden voor de meest optimale werking.
En je kan je natuurlijk voorstellen, dat zo'n lange "meest optimale" zonnekap, niet echt makkelijk is in het gebruik. Deze zal dan worden ingekort en hou je een buisvormige zonnekap over.
Je ziet dit ook bij een hoop bloemvormige zonnekappen, dan hebben twee "blaadjes" platte uiteinden, deze zijn dan ingekort.

Ik heb dit natuurlijk ook uitgeprobeerd en heb m'n zonnekap van m'n 70-200 (buisvormig) verlengt.
Heb toen zover als het ging, met een markeerstift de randen van het zoekerbeeld gemarkeerd.
Dit valt overigens niet mee, totaal uit de focus en veels te korte armen.
Het gemarkeerde vervolgens weggeknipt en we hielden een mooie maar lange zonnekap over.

49492

Het is niet de mooiste vorm, vermoedelijk veroorzaakt door het niet zo mooi en nauwkeurig af tekenen en een cilindervorm die de naam cilinder eigenlijk niet mag voeren. Maar het laat wel zien dat de theorie klopt met de praktijk.

En ik ga volledig mee met het antwoord van Richard (Rijk). Neem een zonnekap die bij de lens hoort.
De fabrikanten zullen er ongetwijfeld meer, langer, nauwkeuriger en duurder onderzoek naar gedaan hebben en de beste vorm hebben bepaald, al of niet met compromissen ivm handzaamheid e.d.
Ruud.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar