Canon EF-S 10-18mm IS STM MF modus lijkt niet te werken

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
19Marco75
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2016 13:29

Beste forum leden,

Vraagje voor de bezitters van de EF-S 10-18mm IS STM lens.

Als ik deze lens in MF zet (middels de knop op de lens) dan blijft deze focussen als de ontspanknop half wordt ingedrukt.

Dit zowel op mijn 400D als 70D. Het ligt daarom niet aan de body.

Ik gebruik deze voor landschappen en dit is mijn werkwijze:
  • Lens in AF modus
    Body in One SHOT AF
    Scherpstellen op onderwerp (lens focused)
    Vervolgens naar MF via de knop op de lens
Nu is dus het probleem dat de lens blijft focussen in MF als de ontspanknop half wordt ingedrukt :?

Vraag: Iemand ervaring met de MF stand en kan bevestigen dat dit niet normaal is?
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

In de MF stand moet de lens helemaal nooit focussen...
Wat je ook indrukt, de lens moet niks vanzelf gaan doen...
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Dat is normaal.

Het is niet zo dat de lens zal refocussen, wat je merkt en hoort is dat de focus nog zal bevestigd worden (net zolang je in het scherptegebied blijft waar je in AF hebt mee gewerkt).

Met de 10-18 en diens ruime scherptediepte kan je dan vaak zelfs wat herkadreren en denk je dus dat de lens opnieuw focust omdat je echt wel ergens anders op richt.

Herhaal wat je doet nog eens, maar ditmaal richt je je camera na het op MF zetten op iets heel dichtbij. Je zal geen focus hebben. Richt je camera opnieuw op het onderwerp waar je eerst had op scherpgesteld en je zal de focusbiep horen, want je zit immers terug in het focusgebied.

Of neem een foto uit het raam met AF op een onderwerp aan de overkant van de straat. Zet op MF en richt je opnieuw op het onderwerp en druk de ontspanknop half in : je zal de focus biep horen. (logisch want waar je op richt ligt in het focusgebied). Richt nu je camera naar iets op je vensterbank ... je zal zien dat Af niet werkt.

Idem met de andere stm lenzen, gewoonweg omdat het manueel focussen enkel kan als je op de ontspanknop drukt, het is MF by wire.
19Marco75
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2016 13:29

Amberes schreefCOLONDat is normaal.

Het is niet zo dat de lens zal refocussen, wat je merkt en hoort is dat de focus nog zal bevestigd worden (net zolang je in het scherptegebied blijft waar je in AF hebt mee gewerkt).

Met de 10-18 en diens ruime scherptediepte kan je dan vaak zelfs wat herkadreren en denk je dus dat de lens opnieuw focust omdat je echt wel ergens anders op richt.

Herhaal wat je doet nog eens, maar ditmaal richt je je camera na het op MF zetten op iets heel dichtbij. Je zal geen focus hebben. Richt je camera opnieuw op het onderwerp waar je eerst had op scherpgesteld en je zal de focusbiep horen, want je zit immers terug in het focusgebied.

Of neem een foto uit het raam met AF op een onderwerp aan de overkant van de straat. Zet op MF en richt je opnieuw op het onderwerp en druk de ontspanknop half in : je zal de focus biep horen. (logisch want waar je op richt ligt in het focusgebied). Richt nu je camera naar iets op je vensterbank ... je zal zien dat Af niet werkt.

Idem met de andere stm lenzen, gewoonweg omdat het manueel focussen enkel kan als je op de ontspanknop drukt, het is MF by wire.

Ik weet dat het een MF by wire is vandaar ook mijn twijfel aangezien focussen nu anders gaat dan een "normale" lens. Handmatig focussen kan alleen met stroom op de servo motor daarvoor moet de ontspanknop half ingedrukt worden. Of omdat de lens detecteerd in MF dat er aan de focus ring wordt gedraaid.

Echter als ik dit in de MF stand doe en even heel extreem mijn lens handmatig uit focus zet dan zou deze uit focus moeten blijven als ik daarna de ontspanknop (in MF stand) indruk om een foto te maken. Echter hij focussed dus gewoon en mijn foto wordt scherp.

Ook de test zoals jij omschrijft blijft hij focussen:

AF stand: Mijn bovenbeen zittend in de kamer gefocussed, vervolgens de schakelaar naar MF
MF stand: Van mijn bovenbeen ver weg in de kamer naar een vaas (duidelijk onscherp) ik maak een foto en hoppa even snel een focus en de vaas is vlijmscherp :(

Dit kan niet de bedoeling zijn toch?
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Lijkt er op dat je knopje AF/MF op de lens niet functioneerd. Hoe oud is de lens ? (kan niet heel oud zijn volgens mij is deze eind 2014 op de markt gekomen)

Even kijken of er nog garantie op zit en dit probleem bij de winkel neerleggen zou mijn advies zijn.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Idd. dan is er iets mis met de lens.

Direct naar de winkel.
19Marco75
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2016 13:29

Bedankt voor het meedenken.

Er zit nog precies 2.5 week garantie op. Heb al contact gehad met Rofa in Den Haag. Daar gaat hij heen voor reparatie (hopelijk onder garantie).
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Mooi dan blijft het vervelend maar word het wel opgelost.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

19Marco75 schreefCOLON ...... Daar gaat hij heen voor reparatie (hopelijk onder garantie).
Even over garantie, alleen de zaak waar je de lens gekocht hebt (heb je het bonnetje nog?) zal garantie kunnen geven. Voor reparatie onder garantie zal je de lens dáár eerst langs moeten brengen. Het zou fijn zijn als die zaak in zou stemmen met een reparatie bij b.v. Rofa, maar veelal gaat de lens dan naar een canon-repair center en ben je 'm een tijdje kwijt.

Wanneer je zelf kiest voor b.v. Rofa dan zal de oorspronkelijke winkelier (of de importeur) dit zien als "reparatie door derden" of door de klant zelf, waarbij de garantie vervalt, ook die laatste paar weken.
19Marco75
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2016 13:29

aflits schreefCOLON
19Marco75 schreefCOLON ...... Daar gaat hij heen voor reparatie (hopelijk onder garantie).
Even over garantie, alleen de zaak waar je de lens gekocht hebt (heb je het bonnetje nog?) zal garantie kunnen geven. Voor reparatie onder garantie zal je de lens dáár eerst langs moeten brengen. Het zou fijn zijn als die zaak in zou stemmen met een reparatie bij b.v. Rofa, maar veelal gaat de lens dan naar een canon-repair center en ben je 'm een tijdje kwijt.

Wanneer je zelf kiest voor b.v. Rofa dan zal de oorspronkelijke winkelier (of de importeur) dit zien als "reparatie door derden" of door de klant zelf, waarbij de garantie vervalt, ook die laatste paar weken.
Toch maar even verder lopen zoeken hier op het forum en op de Canon site gekeken. Garantie standaard Canon is 1 jaar. Bij de gekochte winkel, 2 jaar.

Lijkt me dan toch verstandig om hem maar even in te leveren bij de betreffende winkel :)

Thanks voor je opmerkzaamheid.
19Marco75
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2016 13:29

Even een update. De lens is naar Canon Duitsland gegaan waar hij gerepareerd is.

Dit alles kosteloos, ondanks dat de lens 7 dagen voor het verstrijken van de garantie termijn van 2 jaar kapot was gegaan.

Netjes opgelost door Canon.
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Zo hoort het toch ook? :-)
Mooi dat het is opgelost.
19Marco75
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2016 13:29

MichielBroerse schreefCOLONZo hoort het toch ook? :-)
Mooi dat het is opgelost.

Idd zo hoort het ook, als je altijd netjes en zorgvuldig met je spullen om gaat. Echter wil je niet weten wat voor discussie ik had bij de betreffende winkel.
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Kapot binnen de garantie is kapot binnen de garantie, geen discussie...
Helemaal als de lens er verder dus goed uit ziet.
Ik snap dat het problemen kan geven als hij aan alle kanten schades heeft van vallen...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar