Canon EF 500 F4 L i.c.m 7Dmk2 scherpte probleem.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

Hoi ,

zoals jullie in mijn andere topic wellicht gelezen hebben heb ik een EF 500 F4 (type 1) gekocht uit 2011 en zo goed als nieuw . je vind er geen krasje op . maar goed .
Nu ben ik al een paar dagen aan het testen en proberen maar een echt scherpe foto ermee maken is mij nog niet gelukt . zelfs zonder extender is de foto nog soft .

wie heeft ervaring met deze combinatie en kan me van info voorzien .
We zijn bij chip clean geweest voor een kalibratie maar dat heeft niets geholpen .

Ik heb contact met Canon gehad en zei geven aan dat dit een goede combinatie is en dat er zeker hele scherpe foto's mee te maken zijn .

Wie kan mij helpen in deze . ik heb bv geen extra body die ik kan testen .
Mijn vraag is dan ook is dit echt wel een goede combinatie ?

graag zie ik de reacties en ervaringen van jullie tegemoet.

Groet Bennie
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
Nettie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 994
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2005 13:06

Ik zou de boel bij chipclean eens na laten kijken en opnieuw aflaten stellen
Bij mij heeft het zeer goed geholpen
-------------------------------------------------------
Nee ik heb geen onderschrift waar al mijn fotogear in genoemd is !!!
Anoniem 4

Focus Preset probleempje?
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Kun je wat voorbeeld foto,s latan zien
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

@Nettie, zoals ik al aangaf ben ik daar geweest om het te laten afstellen maar dat heeft niets geholpen .

@Illuminatus , kun je iets specifieker zijn over focus preset probleem? misschien is dat indd de cleu maar dan moet ik wel weten waar ik het moet zoeken gezien er zo veel focus opties op zitten :P
ik gebruik doorgaans one-shot en focus snelheid op 0 in het midden dus.

@Evelakes ik zal hier een voorbeeld plaatsten .
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

Gewoon even een voorbeeld foto . en bij vogels is het detail bijna helemaal weg uit de veren .

Afbeelding
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Anoniem 4

Ik bedoel niet de focusinstellingen op de camera, maar op het objectief.
Deze versie is uitgerust met Focus Preset, zie blz. 7 en 8 van de handleiding.
Daarnaast heb je nog de focusafstand instellingen en de AF stop knop.
Dit is een objectief dat je goed moet leren kennen, ook al vanwege al die instellingen die goed moeten staan voor het te fotograferen object.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Is deze uit de hand geschoten of vanaf het statief?
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

Dank voor je verder uitleg Illuminatus, ik zal het boekje er eens bij pakken maar zo ver ik weet staat die focus preset uit (aan de zijnkant van de lens)

deze is vanuit de auto geschoten vanaf een rijstzak , zonder draaiende motor.
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

iets wat me ook opvalt is , als ik bv MaAF op +2 zet en ik maak een foto van mijn Spyder Lenscal dan ligt de scherpte op bv 1 cm achter de 0 lijn .
verdraai ik de focus weer en ik stel weer scherp op het zelfde punt dan kan maar zo zijn dat de scherpte er 1cm voor ligt dus het is totaal niet constant .

is er iemand in de buurt van Rijssen die een andere body heeft bv de 5Dmk3 die we samen eens kunnen proberen op mijn lens?
want iets is er niet goed .
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Maak eens foto's zonder de extender (dat kan ook de boosdoener zijn namelijk) en niet vanuit een draaiende auto met minimaal 1/1000 van een seconde als het uit de hand gaat.

Op 1/200 icm een extender en leunend op een trillende deur is niet echt verstandig als het om een scherpte-test gaat.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

ik heb indd ook zonder extender getest en dast maakt dus niets uit .. uiteraard had ik de auto af gezet zodat ik geen trillingen heb.
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Zie je de achtergrond op je foto volgens mij is dat met het nodige harde (zon)licht.
Weet niet of je de ruimte hebt, maar zou eens schieten zonder TC.
Statief en een Krukje mee en bv. flesje bier of frisdrank in pak met scherpe opdruk. Dan onder dezelfde instellingen schieten op bv 10/20/30/40/50 meter
Ook je diafragma verhogen met dezelfde afstanden.
Als laatste test met TC ertussen. Dit onder goede constante lichtomstandigheden.
Anoniem 4

De beste test blijft toch altijd een stenen muurtje
Objectief op een stevig statief.
Schakel alle opties op het objectief uit.
Stel handmatig scherp.
Diafragma 5.6 - 8 - 11
Zo snel mogelijke sluitertijd.
Afdrukken via zelfontspanner van de camera.

Als vrijwel al het andere is uitgesloten, andere objectieven op die camera wel goed werken en micro-adjustment zo’n vreemde afwijking blijft laten zien, dan zou ik toch een officieel repair center van Canon raadplegen.
http://digital-service-point.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.techrepair.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zij hebben geavanceerde apparatuur om objectieven af te stellen.
Het is overigens niet uitgesloten dat er valschade is geweest, waardoor een lensgroep uit balans is geraakt. Dat zou de afwijkingen met micro-adjustment kunnen verklaren.
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

Evelakes, ik heb werkelijk honderden foto's gemaakt met een scherpe opdruk en veel contrast . (de spyder lenscal) is ook zo een ding die heel contrastrijk is.
en met en zonder TC ertussen . en telkens weer zijn de fotos soft . zal nog een voorbeeld plaatsten van een kievit op 6 meter afstand .

Tevens heb ik gister een Gitzo GT3542LS statief gekocht en een Benro GH2 gimbal head DIT moet toch goed en stabiel genoeg zijn?

dat de lens gevallen is weet ik 99,99 procent zeker van niet omdat je dan ergens op de lens een plekje moet kunnen zien maar deze is zo netjes dat zelfs de tripod mount nog geen krasje bevat .
zelfs niet op de lenskap
ik heb al contact met Techrepair gehad en die melde me dat ik alles dan maar moest insturen , het liefst zou ik het zelf langs brengen maar dat wil de verkoper niet (kamera-express)
als ik het wil opsturen moet het via hun als het om garantie gaat.
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Anoniem 4

Als Kamera Express de verkoper is en vooral als er nog garantie is, zou ik het zeker via hen spelen.
Als je ze passeert, verlies je consumentenrecht. Je kunt hem wel naar Kamera Express brengen,
dan weet je zeker dat hij daar goed is aangekomen. Vraag een ontvangstbewijs.
Vanaf dat moment is het hun verantwoordelijkheid.
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Heb je de lens wel eens 1 op 1 vergeleken met je 100-400 mkII (op 400 mm) ter vergelijk met gelijke instellingen.
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

Dan zal ik het zeker via CE spelen . wil niet het risico lopen dat ze zich terug trekken van de garantie .

Evelakes, nee dat heb ik niet gedaan gezien ik deze niet meer in bezit heb . ik ben juist voor de 500 gegaan omdat deze uit testen en reviews scherper is dan de 100-400
ook Konijn zegt dat de 500 F4 scherper is dan de 100-400. en ik had altijd mm te kort . en bij de 100-400 had ik een TC maar dan op F8 zodat ik mijn punten niet meer kon verzetten dat is heel erg lastig.
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Je had deze lens toch ook getest toch?
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

Jef, nee dit is een andere lens . Die andere die ik getest heb was echt een zwaar gebruikte . de IS maakte lawaai en overal beschadigingen . deze is echt als nieuw .
ik stuur volgende week alles naar Techrepair toe .
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar