Niet scherp/dubbel beeld

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
sweeby
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2015 12:51

Hallo,

Ik ben nieuw hier en hoop dat dit bericht hier goed staat.

Ik heb een vraag.
Ik heb een Eos 70D camera. Daarbij heb ik o.a. een Canon F4 L USM lens. Sinds kort mag ik ook de gelukkige bezitster zijn van een Canon F2.8 L IS USM lens.
Mijn probleem is nu dat ik met de laatste lens nog geen één scherpe foto heb kunnen maken. De foto's zijn of niet scherp of er is een dubbel beeld.
Ik ben al van alles aan het proberen met mijn instellingen maar krijg het niet goed. Ook heb ik dezelfde foto met dezelfde instellingen gemaakt met mijn f4 lens en de f2.8, de foto met de f4 lens is duidelijk scherper. Ik heb het filter er al afgehad maar dat maakte niets uit.

Vreemd genoeg heeft mijn vriend hetzelfde gehad. Hij heeft anderhalf jaar geleden de Canon 100-400 gekocht. Heeft de lens laten kalibreren, heeft ook het filter er af gehaald (werd aangeraden bij Chipclean) maar hij kreeg geen foto echt scherp. Nu eindelijk, sinds een paar maanden, zijn zijn foto's scherp. Helaas heeft hij geen idee wat hij nu anders doet dan toen.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak is?

Hier even een uitvergroot voorbeeld van wat ik bedoel met dubbel beeld
Afbeelding
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik neem aan dat het om de 70-200-varianten gaat?

Als je met andere objectieven wel scherpe foto's krijgt, ligt het dus niet aan je camera. Schiet je vanaf statief? Heb je dan de IS aan of uit staan? En heb je het objectief nieuw gekocht, zodat je eventueel een beroep op garantie kunt doen?

Welkom, trouwens ;-)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Zou je misschien even de exif gegevens er bij willen zetten? ( diafragma, sluitertijd en iso)
En krijg je wel scherpstel bevestiging?
Groeten,

Jichem
sweeby
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2015 12:51

MarcoEOS550D schreefCOLONIk neem aan dat het om de 70-200-varianten gaat?

Als je met andere objectieven wel scherpe foto's krijgt, ligt het dus niet aan je camera. Schiet je vanaf statief? Heb je dan de IS aan of uit staan? En heb je het objectief nieuw gekocht, zodat je eventueel een beroep op garantie kunt doen?

Welkom, trouwens ;-)
Dank je.

Nee, het ligt niet aan de camera. Ik schiet niet vanaf een statief en ik heb de lens tweedehands gekocht. Wel bij een camerazaak, en met garantie. Maar ik denk niet dat het aan de lens ligt maar echt aan mij. :?
sweeby
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2015 12:51

jichem schreefCOLONZou je misschien even de exif gegevens er bij willen zetten? ( diafragma, sluitertijd en iso)
En krijg je wel scherpstel bevestiging?
Oh oh, nu komt mijn blondheid naar boven. Scherpstelbevestiging?

De exif is: F4, 1/500 en iso 100
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Probeer eens bij normaal licht een foto vanaf statief (of een tafel, voor mijn part) te maken met en zonder IS. Die zouden sowieso scherp moeten zijn, anders is er echt iets mis met je objectief.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

scherpstelbevestiging is het piepje of oplichtend lampje.
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
pinkie and some brain
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 458
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2006 21:50
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Als ik naar deze foto kijk zie ik gewoon onscherpte veroorzaakt door een kleine DOF. Post ook de volledige foto, dan kunnen we wat meer zeggen. Als het kan ook downloadbaar op vol(!) formaat. Op dit moment zie ik nog weinig raars.
Verder inderdaad een testje doen zoals hierboven beschreven.
Lens en camera op statief, IS uit een aantal potjes op een rij zetten en foto nemen of verschillende diafragma's. Dus eerst F2.8 en dan 5 foto's elke keer een stop verder afknijpen.
Dan nog eens kijken of de resultaten onscherp zijn. Wel goed scherpstellen en wachten op de scherpstelbevestiging.

Als je het dan nog niet goed vind, kan je altijd nog een retrofocustest doen en op basis daarvan bepalen of je last hebt van retrofocus.

In basis lijkt me wat ik hier zie niet echt een fout in de lens, maar het lijkt op een gebruikersfout...
Ik rust mijn koffer :wink:
Geen Canon meer, maar Fuji...
X-M1, XF18-55mm F2.8-4 R LM OIS, XF27mm F2.8
Anoniem 3

Je kunt je camera wel op een statief zetten, maar als het onderwerp beweegt, ben je net zover van huis...
Stel eens handmatig scherp op statief via (vergrote) live-view. En idd.. IS uit.
Zet de camera op zelfontspanner.
Druk af en bekijk het resultaat.
sweeby
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2015 12:51

Oke, dank jullie wel allemaal. Ik ga het allemaal uitproberen. Ik laat het resultaat weten (zien).
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Zit je niet gewoon te dicht op het onderwerp?
Die 100-400 moet minimaal 1,8 meter van het onderwerp af zitten om überhaupt scherp beeld te kunnen krijgen.

Het is absoluut geen macro lens en i.m.o. ook niet als zodanig in te zetten.
Schiet eens iets van verder af
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
sweeby
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2015 12:51

seoman schreefCOLONZit je niet gewoon te dicht op het onderwerp?
Die 100-400 moet minimaal 1,8 meter van het onderwerp af zitten om überhaupt scherp beeld te kunnen krijgen.

Het is absoluut geen macro lens en i.m.o. ook niet als zodanig in te zetten.
Schiet eens iets van verder af
Het gaat om de 70-200mm. Kortste scherpstelafstand is 1,4 meter. Ik sta 1,5 tot 2 meter van mijn onderwerp, dat moet toch voldoende zijn?
Maar op 5 meter afstand krijg ik ook geen scherpe foto dus de afstand is niet het probleem.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

sweeby schreefCOLON
seoman schreefCOLONZit je niet gewoon te dicht op het onderwerp?
Die 100-400 moet minimaal 1,8 meter van het onderwerp af zitten om überhaupt scherp beeld te kunnen krijgen.

Het is absoluut geen macro lens en i.m.o. ook niet als zodanig in te zetten.
Schiet eens iets van verder af
Het gaat om de 70-200mm. Kortste scherpstelafstand is 1,4 meter. Ik sta 1,5 tot 2 meter van mijn onderwerp, dat moet toch voldoende zijn?
Maar op 5 meter afstand krijg ik ook geen scherpe foto dus de afstand is niet het probleem.
Het was maar een gedachte.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Welke omgeving woon je, heb ook een 70d.
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

veel zoomlenzen hebben overigens een keuzeschakelaar (naast de schakelaar voor autofocus - manual focus) die twee verschillende afstandinstellingen mbt schepstel-afstand biedt. Wellicht dat ie bij jou op de langere afstand staat.

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

Misschien heeft de lens wel micro-adjustment nodig, het zou niet de eerste zijn.
Ik heb het zelf ook bij 2 lenzen gedaan, en dat hielp toch wat.
70D
sweeby
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2015 12:51

Ik ben flink aan het proberen geweest en er is wat verbetering. Ik ben niet tevreden maar ik hoop dat dat nog komt.

Ik heb een paar fotootjes op Flickr gezet. De eerste is de origenele foto van de uitvergroting uit mijn eerste bericht.
De andere 3 heb ik vandaag gemaakt.

https://www.flickr.com/gp/64821731@N05/UDfs33" onclick="window.open(this.href);return false;

De exifs:
test2: f/5.6
1/100 sec.
iso 100

test3 f/4
1/640 sec.
iso 100

test4 f/4
1/800 sec
iso 100
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Je vergeet te melden in welke zoom range je zit
Volgens DXO wordt de lens een beetje onscherper als je op F4 gaat inzoomen.

Afbeelding

link :http://www.dxomark.com/Lenses/Canon/EF7 ... ments__895

Volgens DXO heb je de optimale scherpte rond 5.6 (hele zoom range)

Verder lijkt ik vooral vertekeningen te zien door de beperkte DOF
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Niet de f4 lens geeft hem problemen, wel de nieuw aangekochte occasie f 2.8 IS.

Waarom laat je je camera beslissen welk focuspunt(en) te gebruiken (zone AF) ?

Dat gaat mis bij zoiets als met die bloemen en die vliegen.
Corwin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 247
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 12:58
WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom
CONTACTCOLON

Hoi,

Die onscherpte ligt hoogstwaarschijnlijk niet aan het objectief, maar aan de Canon 70D.
Bij lichtsterke objectieven en scherp stellen op het middelste focus punt kan problemen opleveren.
De forums staan er van mee. Probeer in Google maar eens 'Çanon 70D AF problem'.
Bij http://www.traumflieger.de" onclick="window.open(this.href);return false; wordt er veel aandacht aan besteed met o.a. deze video https://www.youtube.com/watch?v=_9Qm4CEjz4U" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zelf had geen problemen, maar vorige maand had ik diverse uitvallers met de 17-55 f2.8

Hopelijk heb je hier wat aan.
Succes, Corwin.
Canon 70D | EFS 10-22 USM | EFS 17-55 f/2.8 IS USM | EF 70-200 f/4L IS USM | Sigma 80-400 f/4.5-5.6 EX OS DG | Tamron 90mm f/2.8 Di Macro VC USD
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar