Probleem met nieuwe Sigma 35 1.4 Art met voorbeeldfoto's

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Beste forum leden ik heb het volgende waar ik niet helemaal aan uit kom.

Sinds gisteren heb ik een sigma 35mm 1.4 Art. Nu heb ik deze een correctie moeten geven van +12. Op zich kan ik hier heel goed mee leven.

Het volgende is het probleem. Als ik hem afstel door middel van de spider lens cal tool op een afstand van 30cm dan komen er de volgende fotos uit die hier beneden staan.
Als ik nu een detailshot wil maken gaat dit heel goed. wil ik een persoon fotograferen in een breder shot dan ligt de focus achter de persoon. Ik heb foto's van onze zoon gemaakt en heb 100% op zijn hoofd scherpgesteld en de camera goed stil gehouden. (meerdere foto's gemaakt) Het is geschoten op f 1.8 dat je dan het topje van zijn neus ziet ipv zijn ogen kan ik nog begrijpen maar bij deze foto is heel zijn hoofd onscherp en de heg achter hem ongeveer 40 cm verder is wel scherp.
Bij het horloge is alles perfect spot on.

Na mijn idee doe ik iets niet goed met calibreren. Als ik de lens op 2 meter afstand ga calibreren dan is de hele liniaal van de spider lens cal scherp op 1.4. maar dan krijg in onscherpe detailfoto's.

Ligt dit nou aan het objectief? Na mijn idee moet een vaste lens toch overal goed presteren. Dus goede detailfoto's kunnen maken en scherpe wideangle foto's.

Onderstaande foto's zijn de orginle raw files met een uitsnede om het te verduidelijken.

Ik hoop echt dat er iemand weet waar het probleem ligt.

48314

48313

48316

48315

"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Wordt niet aangeraden de werkafstand om te kalibreren te houden tussen 30 en 50 x brandpuntafstand ? Dus voor een 35 mm. tussen de 105 en 175 cm.
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Ik vind de methode van kalibreren helemaal niet zo goed. Als b.v. een frontlens niet helemaal recht zit, dan krijg je het niet goed. Dit gebeurde nogal eens met een 24-70. Als een lens (of body) niet op nul staan, dan heb je ook afwijking als je een andere body (of lens) zou gaan gebruiken. Als lenzen en body's op nul staan, dan heb je geen problemen als je van alles doorelkaar gebruikt. Als een nieuwe lens al zoveel afwijkt, zou ik me afvragen of er niet iets mee aan de hand is. Een nieuwe lens zou op nul moeten staan. Door verloop van tijd kan het gaan afwijken. Een goed repaircenter heeft het juiste gereedschap om de afstelling weer goed te krijgen. Ik weet van een aantal van deze bedrijven dat ze ook de liniaal gebruiken. Ik heb mijn bedenkingen daarover. Als je met de liniaal werkt, hang dan ook eens een krant tegen de muur en maak dan eens een foto loodrecht op de krant. Naar de hoeken toe moeten de afwijkingen wel het zelfde zijn. (En dat is vaak niet zo...)
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Vermoedelijk is die liniaal veel te klein om op grotere afstanden bruikbaar te zijn. Je zou kunnen proberen het scherpstelpunt in te stellen zonder de liniaal maar met bijvoorbeeld een hekwerk. Dat werkt voor mij prima met mijn sigma 50 mm die dezelfde eigenschap vertoont.

Je zoekt een lang hekwerk op met gaas of verticale spijlen en je stelt scherp op een makkelijk herkenbaar punt in het hek. Vervolgens kun je op de foto eenvoudig controleren waar het scherptepunt ligt en dat desgewenst corrigeren.
Er is geen box.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar