Balhoofden - ervaring gevraagd

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik gebruik bij mijn landschaps-, architectuur- en macrofotografie vaak een statief (Manfrotto 190X Pro B). Op dat statief heb ik nu standaard mijn Manfrotto 322RC2-kop. Die wordt na een aantal jaren minder (krijgt last van het bekende Manfrotto-kwaaltje "creep"), dus ik ben op zoek naar iets anders. 'k Heb een drie-weg-kop overwogen, maar vind het steeds op drie punten moeten verstellen toch wel belemmerend. Vandaar dat ik me aan het oriënteren ben op de keuze voor een goed balhoofd.

Op zich zijn mijn eisen niet zo bijzonder:
- het moet makkelijk mijn 70D (evt. met grip) en mijn 100-400 kunnen dragen;
- de kop moet exact en precies in te stellen zijn;
- de kop moet zijn voorzien van een snelkoppeling;
- het geheel moet makkelijk in de bediening zijn;
- het moet kwalitatief goed zijn;
- het mag best wat kosten, maar liever niet de hoofdprijs.
- de kop moet in een fysieke winkel te koop zijn ivm voelen/zien/testen;

Al zoekend en lezend ben ik op het volgende drietal uitgekomen:

- Manfrotto 468 MG RC-2 Hydro Kop (prijs: € 228,00)
- Really Right Stuff BH-30LR II (prijs: € 329,00)
- Gitzo GH2780QR Centre Ball Head QD Serie 2 (prijs: € 349,00).

Het voordeel van de Manfrotto is z'n prijs, het nadeel is z'n gewicht (650 gr!) en het feit dat ik bang ben dat ik over een paar jaar weer last van creep heb. Het voordeel van de Gitzo is z'n kwaliteit, het nadeel is ook z'n gewicht (500 gr), z'n prijs en z'n design (hoewel dat uiteraard niet zo belangrijk is). Het voordeel van de Really Right Stuff is z'n gewicht (218 gr) en z'n design (móói!!), het nadeel zou alleen de prijs kunnen zijn.

Momenteel neig ik ernaar de Really Right Stuff te kopen, mede gezien de positieve gebruikerservaringen die ik erover lees.

Mijn vraag aan jullie is of jullie praktijkervaringen hebben met één van deze koppen en of jullie eventueel nog andere tips hebben. Welke balhoofden die aan mijn eisen voldoen en ongeveer in dezelfde prijsklasse vallen, zie ik nog over het hoofd?

Dank voor het meedenken alvast!

Groet, Marco
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Heb je ook al eens gekeken naar Markins balhoofden. Zelf erg goede ervaringen mee. Gebruik zelf de Markins Q3t. Die kan nodige aan gewicht aan ook FF met grip en 70-200 II + extender. Zonder dat die verzakt na een paar uur.

Gitzo balhoofden aantal geprobeerd. De gene die jij benoemt niet, maar vond het eigen systeem voor bevestiging platen niet zo prettig. Deze zat nooit echt vast. Vaak zat er toch nog iets beweging in.

RRS is net als Markins een erg goed merk. Die bekend staat om haar goede balhoofden. Persoonlijk zou ik dan ook voor deze gaan. Dit zijn echte kwaliteit balhoofden. Zijn veel reviews over te vinden ;-)
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ik gebruik een Sirui K-30X en kan m aanbevelen als ik uit jou lijstje moest kiezen zou ik toch de RRS kiezen.
Apple fan, Canon volger...
Anoniem 4

Marco, zoals je misschien weet heb ik een huis vol RRS-spul waaronder drie verschillende koppen (BH40-LRII, BH-55 + B2 AS II clamp, MH-01 + B2-Pro-II screw-knob style clamp).
Kom als je in de buurt bent gerust een kop koffie drinken.
Hou ook rekening met nieuwe camera en lens plates, want ook dat kan erin hakken.
Let wel, het is eenmalig, dit spul overleeft jou.
Die Gitzo-kop zou ik niet gauw doen. Ik heb indertijd lang en diepgaand onderzoek gedaan, maar vond die Gitzo helemaal niks. Statieven prachtig, maar koppen nee.
Als je Duits een beetje redelijk is, heb je hier misschien wat aan
http://www.traumflieger.de/desktop/ball ... heads4.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Overigens hebben ze in het middensegment ook een paar mooie koppen, kijk maar eens naar de Feisol CB-40D en de Sirui K-20x (K-30x).
Ook de Manfrotto 468 uit jouw lijstje komt daar goed uit de test.
http://www.traumflieger.de/desktop/ball ... heads4.php#" onclick="window.open(this.href);return false;übersicht
RRS, Feisol en Sirui zijn Arca Swiss compatible.
Manfrotto heeft zijn eigen systeem. Daar ben ik ooit mee begonnen en snel weer van afgestapt.
Wil je meer weten, je hebt mijn gegevens.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ik gebruik zelf een Benro B1, niet de lichtste, 360gram, 12kilo draagvermogen en niet duur, 139euro.
Kijk Hier maar als je interesse heb.
Het balhoofd ( en statief heb ik ook van Benro ) gebruik ik regelmatig en voldoet meer dan goed.
Hij is ook arca swiss compatible, dus geen gedonder dat je perse een koppelingsplaat van Benro zelf moet kopen.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Ik zou voor de RRS gaan. Zelf heb ik de BH55 (en de BH25) en het is een prachtig ding, net als al het spul van RRS (en ik heb er nogal wat van).
Als alternatief kun je eens kijken naar Markins, waarvan ik ook een M10 gebruik.

Het lijkt misschien veel geld, maar uiteindelijk koop je zo'n ding voor het leven. Nooit meer een andere ;)

Als je dan toch voor een balhoofd gaat, en je hebt een arca-swiss koppeling, dan kun je later altijd eens kijken naar een L-bracket.

Kijk namelijk heel heel heel goed naar het bevestigingssysteem op de camera. Daar wil je niet op beknibbelen. Een kennis van mij dacht ook een goede deal te hebben met een (goedkoop) imitatie. Zijn Nikon D610 met 16-35 (of zoiets) ligt nu in het slijk in de waddenzee.

http://www.nandoonline.com/?page_id=1285
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

Ik werk graag met de Manfrotto 405. Niet echt een lichte 3-weg kop, maar wel heel robuust en nauwkeurig. Vaak staat mijn 100-400L erop en soms de Kowa spottigscoop. Kan duidelijk tegen extreme temperaturen als -25 C.
http://www.kamera-express.nl/is-bin/int ... 1752_2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
Dutchcorps
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2007 11:56

Arca-Swiss monoball z2 + RRS L-plate..... Nooit meer wat anders (nodig)!

Suc6,

René.
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Hier een Manfrotto 468MGRC4, ben er zelf erg over te spreken.
Voelt erg solide aan, makkelijk te verstellen, en alles staat er zeer stevig op.
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Dutchcorps schreefCOLONArca-Swiss monoball z2 + RRS L-plate..... Nooit meer wat anders (nodig)!
Helemaal mee eens....maar wel een beetje overkill, ook qua prijs.

Ben zelf ook een grote fan van de RRS balhoofden, het is alleen jammer dat de prijzen hier zoveel hoger zijn dan in de VS. Ik heb zelf ook een BH-30, en de B2 AS II clamp is echt heel prettig in het gebruik.
Ik zou wel ook kijken naar de BH40. Op zich kan de BH30 een flink gewicht aan.... maar als je echt eenmalig een goed balhoofd wilt aanschaffen een daarna nooit meer dan is de iets zwaardere BH40 (of zelfs de Arca Z1) een nog net iets betere keuze.

Gitzo statieven zijn prima, maar ik heb nog niet één balhoofd van ze gezien dat ik zou willen hebben. En wat ik van de Manfrotto zo zie lijkt het me ook niet echt wat, ziet er gecompliceerd uit en ik zou me elke keer afvragen wat er allemaal kapot kan. Maar zonder dat balhoofd echt gezien te hebben zou ik die conclusie eigenlijk niet moeten maken. Alleen de markt heeft meestal wel gelijk, en hele hordes gebruiken de RRS en Arca balhoofden....

Als de prijs een factor is dan zou ik zeker ook kijken naar wat Feisol en Sirui te bieden hebben, die hebben ook veel tevreden gebruiker en de prijzen hier zijn toch heel wat beter dan die van RRS. Maar een goed balhoofd ga je niet echt verslijten.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Bedankt voor het meedenken allemaal!! Met name Illuminatus, voor de heldere input, de linkjes en het aanbod, en Nando, voor eh, eigenlijk hetzelfde ;-)

Er zijn nog een aantal alternatieven langs gekomen, zoals Benro, Markins en Sirui. De Arca-Swiss Monoball Z1 bracht me weer aan het twijfelen. Maar het beste gevoel heb ik toch bij de RRS en de Manfrotto. Daar hoor ik hier en elders veel goede geluiden over. De Gitzo heb ik mede dankzij jullie advies laten vallen. Die koppen schijnen regelmatig last van nét niet lekker vastzittende snelkoppelingen te hebben, las ik hier en elders.

Ik heb al het een en ander van Manfrotto (tripod, monopod, twee koppen, allemaal RC2 compatibel). Wat dat betreft zou het de meeste logisch en goedkope keuze zijn om voor de Manfrotto 468MG RC2 te gaan. Dan ben ik voor € 228,00 klaar.

Maar... de RRS BH3- LR (of de BH-40) trekt ook wel sterk. En om het erger te maken, kan ik een zgan RRS BH55 Pro II voor € 380,00 overnemen. Nadeel van RRS is dat ik er nog een aparte snelkoppelingsplaat bij moet kopen (deze), en die kost me ook € 75,00. Op termijn kan ik dan inderdaad een L-plate overwegen, Nando heeft daar een mooi artikel over geschreven! Die zag ik zo snel nog niet in NL te koop, maar wel bij RRS zelf (voor 120,00 pond..., dat dan weer wel :wink: )

Ik moet er nog maar even goed over nadenken... de Manfrotto voor € 228,00... de RRS BH-30 voor € 400,00... of de RRS BH-55 voor € 455,00... als ik het mijn vrouw vraag, weet ik het antwoord wel ;-)
nando schreefCOLONKijk namelijk heel heel heel goed naar het bevestigingssysteem op de camera. Daar wil je niet op beknibbelen. Een kennis van mij dacht ook een goede deal te hebben met een (goedkoop) imitatie. Zijn Nikon D610 met 16-35 (of zoiets) ligt nu in het slijk in de waddenzee.
Ik ga er maar even vanuit dat ik met een originele snelkoppelingsplaat dat probleem niet zal hebben... :shock: imitatie komt er bij mij niet op!!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Als je eenmaal aan de Arca-Swiss snelkoppeling gewend ben dan wil je niets anders meer... en de L-platen zijn ook wel heel erg handig, dan zie je pas hoe onhandig het kantelen met een balhoofd eigenlijk is.
Maar er zijn veel goede merken Arca-Swiss platen, het woord imitatie is daar niet echt van toepassing. RRS is echt niet de enige, maar wel één van de betere. Maar zo'n plaat blijft in essentie een stukje metaal met bij sommige merken wat handige functies als een stop aan het eind. En bedenk ook dat er verschillende platen nodig zijn voor je body met en zonder grip, en dat een 100-400 gewoon een eigen plaat nodig heeft onder de statiefvoet. Met een balhoofd alleen ben je er nog niet.

Ga maar gewoon voor de BH-55 zou ik zeggen, zeker als er een B2ASII clamp opzit. Die laatste zou ik zelf altijd nemen, maakt echt een wereld van verschil met een draaiknop. Zit ie er niet op dan zou ik voor de BH-30/40 gaan, de BH-55 is toch een beetje overkill vanwege het gewicht. En voor de hele zware telelenzen is een balhoofd nou net weer wat minder, dan is iets als Sirui PH-20 een beter alternatief (naast je normale balhoofd voor de meer standaard lenzen).
Anoniem 4

WAARSCHUWING – als je begint met RRS kom en wil je er nooit meer vanaf !!!

Nog wat aanvullende opmerkingen. Je hebt schroef en hendel klemmen (snelkoppelingen).
De keus is vaak persoonlijk. Ik vind de hendel klemmen minder in de weg zitten.
Oriënteer je goed. Zorg dat je wat in handen hebt gehad.
Als je kiest voor hendel klemmen, kies dan ook voor RRS plates, bij schroef heb je minder last van tolerantieverschillen met andere merken. Prijsverschillen tussen de plates van verschillende merken zijn niet eens zo groot.
Wat betreft de L-plate heeft Nando een goed verhaal waarmee ik helemaal kan instemmen.
De L-plate voor de 70D is wel degelijk in Nederland verkrijgbaar. De prijs op de RRS-sites is in dollars dus dat valt weer mee. Bij zelfimport ben je duurder uit dan hier
http://www.omnifoto.nl/product_detail.p ... ates&c=&q=" onclick="window.open(this.href);return false;
Het mooie van deze is dat hij uit twee delen bestaat. Als je de L niet nodig hebt maar alleen de I, dan schroef je hem makkelijk los. De I kun je onder de camera laten zitten. Met een extra snelkoppeling aan je camera strap kun je dan snel en veilig koppelen en wisselen tussen strap en statief, zonder schroeven los te draaien.
Voor je 100-400 heb je ook nog een lens plate nodig
http://www.omnifoto.nl/product_detail.p ... ates&c=&q=" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is een universele lens plate die ook onder je 100mm Macro past als je daarbij een statiefgondel hebt.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Ik gebruik al jaren een Manfrotto Hydro kop naar volle tevredenheid.
Kracht is goed instelbaar en geen noodzaak om hem moer vast te draaien.
Geen moment spijt gehad van de aankoop.

Hans.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Nou, ik ben er wel uit denk ik. De tweedehands RRS BH55 valt af, want die bleek een draaikoppeling te hebben. Ik prefereer toch een hendel, dat werkt voor mij prettiger. De RRS BH30 is wel heel mooi, maar kost me in totaal € 537,00 (€ 329,00 + een plate van € 139,00 + een plate voor mn 100-400 van € 69,00).

De Manfrotto 468MG RC2 kost me bij Cameranu € 208,00, en dan kan ik m'n huidige snelkoppelingen blijven gebruiken. Ja, de RRS is mooier, maar dat is me op dit moment geen extra € 331,00 waard. Die RRS kost me 2,5 keer zoveel. Dat is niet erg, als het balhoofd dan ook maar veel beter is, en dat lijkt me niet het geval. De diverse tests over de 468MG zijn meer dan lovend (zie hieronder), en in de uitgebreide Traumflieger test krijgt de Manfrotto 468 MG zelf 90 punten, terwijl de RRS BH55 er 86 krijgt.

Afbeelding

Ook de diverse gebruikerservaringen op deze én andere fora zijn positief over de Manfrotto, dus ik ga die maar halen denk ik. Tot slot wat citaten over de 468MG:
Manfrotto has developed another outstanding piece of photography equipment with the 468MG Hydrostatic Ball Head. If you’re a professional of any stripe or a wildlife, sports or action photography enthusiast, then the 468MG deserves your serious consideration, even if you haven’t been a fan of ball heads. This one has too many superior features to be overlooked, from ultra-rugged construction to extreme weight support specs to the incredibly smooth and accurate operation with the hydraulic friction control. Of course, you must pay for all of these excellent capabilities, as the 468MG is $200 plus, depending where you buy it. It’s a worthwhile investment, however, if your photography pursuits will benefit from adding the Manfrotto 468MG Hydrostatic Ball Head to your gear. (bron)
Verdict
The new Manfrotto 468MG ball head is a superb piece of kit for anyone using a larger DSLR or medium-format camera for wildlife, sports or action photography. Its impressive load capacity, rugged build quality and the ease of use of its unique hydraulic friction control give it immense versatility and will win over even those who wouldn't normally consider a ball head.
bron)
The Manfotto 055 and 468MG RC4 combination has had cameras from a basic Canon EOS300D and standard lens through to a Sigma SD10 with a 500mm prime mounted on it and has performed admirably in every case. The heads vary in their maximum load capacity, going from 10-16kg but the limiting factor is the capacity of the tripod, in this case 6kg with the legs fully extended. Virtually all 35mm and digital outfits come inside this capacity, although with longer lensed medium format systems, a slightly stronger tripod may be needed. The head however, will manage both without complaint. With one of these in your kit, you can be assured that camera shake will be a thing of the past! (bron)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 4

Verstandige keuze, Marco. Op jouw leeftijd en in jouw omstandigheden zou ik waarschijnlijk tot dezelfde conclusie zijn gekomen.
Op mijn leeftijd met mijn huidige omstandigheden kan ik mij makkelijker een luxere keuze permitteren.
Dat komt voor jou ook vanzelf, maar niet voordat je ook en waarschijnlijk zelfs meer hebt kunnen genieten van alles wat nu belangrijker is dan fotografie.
Het klinkt ingewikkeld, maar ik denk dat je me wel begrijpt. Veel plezier van je toekomstige aankoop.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik begrijp je zeker - en jij mij, zo te zien ;-)

Nogmaals dank voor je adviezen en meedenken!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Ik snap dat de prijs een belangrijke factor in een keuze is... maar ben toch wel enigszins verbaasd dat je daarmee niet bent begonnen. En een keuze maakt uit balhoofden die je zelf kan bekijken... en dan vervolgens je keuze maakt op basis van internet reviews.

In mijn optiek is het Arca Swiss systeem en het RRS balhoofd (of de alternatieven) toch echt wel veel, en veel beter dan de alternatieven. Of het de prijs waard is, is natuurlijk altijd de vraag.... €330 is een serieus verschil.
Maar zelf zou ik niet zo snel opnieuw een balhoofd kopen van een merk waar ik nu problemen mee zou hebben. Een goed balhoofd hoort niet te verslijten bij normaal gebruik.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

@ GdH: de prijs is één van de factoren, maar zeker niet de enige. Voor mij is de prijs nooit de bepalende factor, maar uiteraard wel een die meespeelt. Maar kijkend naar de vele positieve ervaringen en testen van de Manfrotto vind ik een 2,5 keer hogere prijs stomweg teveel voor wat ik er extra voor terug krijg. Ik heb geen onbeperkt hobby-budget ;)

Niet voor niets schreef ik dat ik het balhoofd ga halen. Juist om te voelen en te testen en te vergelijken ga ik zelf naar de winkel en bestel ik niet via internet. En tsja, een na jaren intensief gebruik versleten exemplaar uit een goedkopere serie wil voor mij niet zeggen dat ik dan het topmodel uit de range maar niet moet aanschaffen.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ben vandaag naar Urk gereden, heb daar eens gekeken, gevoeld, geprobeerd, en ben bij mijn keuze gebleven.

Heb de Manfrotto 468MG RC2 in the pocket en ga er eens lekker mee spelen!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar