Welk objectief?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
RonRDK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2014 20:37
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Welk objectief zouden jullie kiezen het gaat gebruikt worden icm 7D M2?
Het gaat gebruikt worden voor portret en om eventueel zaalsporten te fotograferen.
De prijs is geen issue.

EF 24-70 F2.8L ii USM
EF 24-105 F4L IS USM

Dank voor jullie input.

Ron
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

EF 24-70 F2.8L ii USM ivm de lichtsterkte F2.8
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

geen speld tussen te krijgen dit advies van Mark.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Bespaar je de ellende van de 24-105 waarvan het diafragma gegarandeerd na een paar jaar kapot gaat. Bovendien heb je een giga vertekening hebt op 24mm.

Als ik nu opnieuw zou mogen kiezen dan absoluut de 24-70 f2.8

Gr. Chris
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Dat valt toch ook wel weer mee Sunnyboy of heb ik helemaal mis. Heb nu al weer een paar jaar een 24-105 en nog steeds heel :D Ook de vertekening valt nog wel mee en in de nabewerking heel eenvoudig te herstellen als dat nodig is.

Voor portretten en binnenfotografie wint de 2.8 het uiteraard maar zeker voor buiten is de 24-105 een prima objectief in mijn ogen. Voor het prijsverschil mag de 24-70 ook wel beter presteren :wink:
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Rijk dit is mijn mening. Ik ken een 4 tal fotografen die de 24-105 hebben en waarvan het diafragma van de 24-105 kapot is gegaan. En de mijne is ook al een tijdje kapot. Dus er zal echt wel iets niet goed zijn met die lens.
Dus mijn advies is en blijft de 24-70 f2.8.

Gr. Chris
Anoniem 4

Nou, de 7DmkII is nog altijd een APS-C crop-camera. Dan zou ik de Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM niet op voorhand uitsluiten, vooral niet voor portret.
Fantastisch objectief, helemaal ontworpen voor APS-C met een beeldkwaliteit overeenkomend met die van de EF 24-70mm f/2.8L USM.
Bouwkwaliteit misschien ietsje minder, maar voor gewoon algemeen gebruik meer dan voldoende.
Voor zaalsporten kom je algauw meer in de richting van een 70-200mm f/2.8L (prijs is geen issue toch?) :D
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Illuminatus schreefCOLONNou, de 7DmkII is nog altijd een APS-C crop-camera. Dan zou ik de Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM niet op voorhand uitsluiten, vooral niet voor portret.
Fantastisch objectief, helemaal ontworpen voor APS-C met een beeldkwaliteit overeenkomend met die van de EF 24-70mm f/2.8L USM.
Bouwkwaliteit misschien ietsje minder, maar voor gewoon algemeen gebruik meer dan voldoende.
Voor zaalsporten kom je algauw meer in de richting van een 70-200mm f/2.8L (prijs is geen issue toch?) :D
Precies! Ik heb heb 4 jaar intensief gebruikt in ook in stoffige omgevingen en met mot regen heb ik me ook niet in gehouden. Hij is een keer gevallen en afgezien van een gesneuveld UV-haze filter is er niets mee gebeurd. Geen stof in de lens of condens ook de beeldstabilisator werkte nog steeds 100%.
wat dat betreft is de bouwkwaliteit beter dan mijn 100mm F/2.8 L IS USM. Die heeft wel last van condens en de beeldstabilisatie is na 3-4 jaar vervangen (zonder vallen).

Vergelijken met de 24-70 f/2.8 L kan ik niet maar het was een heerlijk zoombereik op een crop sensor en de platen waren scherp.
Niet zo scherp als mijn 100mm of 70-200 maar toch.
voor 750 euro heb je een nieuwe.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Op het gevaar af dat het saai wordt: ook ik sluit me aan bij het advies van Illuminatus.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
RonRDK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2014 20:37
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

De EF70-200 F2.8 ISii USM gaat zowiezo aangeschaft worden.
Evenals de EF100 F2.8IS USM macro.

Het ging voor mij eigenlijk voor het bereik net eronder.
Ik merk dat zeker bij basketbal de 70-200 net teveel is, evenals bij zaalvoetbal.(bij deze zit ik vaak onder/naast de basket en bij zaalvoetbal op de cornervlag.
Kan de 24-70 goed mee met de autofocus van de camera?
gvg
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2004 14:10

seoman schreefCOLON Precies! Ik heb heb 4 jaar intensief gebruikt in ook in stoffige omgevingen en met mot regen heb ik me ook niet in gehouden. Hij is een keer gevallen en afgezien van een gesneuveld UV-haze filter is er niets mee gebeurd. Geen stof in de lens of condens ook de beeldstabilisator werkte nog steeds 100%.
wat dat betreft is de bouwkwaliteit beter dan mijn 100mm F/2.8 L IS USM. Die heeft wel last van condens en de beeldstabilisatie is na 3-4 jaar vervangen (zonder vallen).

Vergelijken met de 24-70 f/2.8 L kan ik niet maar het was een heerlijk zoombereik op een crop sensor en de platen waren scherp.
Niet zo scherp als mijn 100mm of 70-200 maar toch.
voor 750 euro heb je een nieuwe.
De EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM is tegenwoordig al onder de €700 gezakt.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Ook hier een stem voor de 17-55 f/2.8 IS. De 24-70 II gehad sinds de introductie in NL. Mooi objectief voor FF camera's, maar op crop kwam ik persoonlijk toch altijd de mm onder de 24 te kort. Combinatie van 17-55 en 70-200 heb ik zelf altijd als erg prettig ervaren. De 17-55 presteert toch echt niet slecht.

Zelf toentertijd wel problemen gehad met stof en de 17-55. Meermaals onder garantie schoongemaakt. Dit is meer uitzondering dan regel.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

RonRDK schreefCOLONDe EF70-200 F2.8 ISii USM gaat zowiezo aangeschaft worden. Het ging voor mij eigenlijk voor het bereik net eronder.
Dan zou ik de 17-55 nog niet afschrijven: het gat tussen 55mm en 70mm is erg klein. Het gat tussen de 17mm en de 24mm is véél groter.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
RonRDK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2014 20:37
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Volgens de specs is de 17-55 niet geschikt voor FF en in de toekomst gaat er toch nog wel een FF camera komen denk ik, dus deze valt af om deze reden.
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

De 17-55 heb ik met veel plezier gebruikt, op een crop cam zou dit de eerste keuze zijn. Echter, voor portret vond ik 'm net wat te kort.
De 24-70 heeft die mm's aan de tele-kant wel voldoende, bij gebruik op een crop cam.

f/2.8 heb je minimaal nodig op crop om een beetje achtergrondwaas te kunnen krijgen. Voor portret buiten zou ik de 24-105 laten liggen, voor in een studio maakt f/4 niet uit.
"Geld is geen issue", dus de 24-70 versie II staat helemaal bovenaan het lijstje.

Mocht je er ooit een FF body bij kopen dan heb je ook daarvoor meteen een topklasse objectief. Toegevoegd: aha, ik lees jouw FF bericht. 24-70-II blijft de eerste keuze voor jouw genoemde toepassing.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

RonRDK schreefCOLONVolgens de specs is de 17-55 niet geschikt voor FF en in de toekomst gaat er toch nog wel een FF camera komen denk ik, dus deze valt af om deze reden.
De 17-55 is makkelijk en snel tegen goede prijs door te verkopen. Dit wat ik toen der tijd heb gedaan. Ik had toen nog wel een 24-105, maar dit vond ik niet prettig werken op een crop camera. Toen ik FF ging heb ik de 17-55 de deur uit gedaan tegen een goede prijs. En op moment dat de 24-70 II aangekondigd werd deze aangeschaft. Inmiddels weer volledig over op crop systeem camera's :D

Mits je binnen hele korte termijn over gaat stappen op FF zou ik persoonlijk toch nog voor de 17-55 kiezen.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Voor mij hangt er in de suggesties teveel waarde aan een 2.8 objectief.

Een bereik van 17-55 is voor portretten ook op crop aan de korte kant.
En het verschil in dof met bijv 100 mm van de 24-105 minimaal, steker nog, de dof is op gemiddelde werkafstanden zelfs nog kleiner.

Los daarvan heb je met meer mm,s een prettigere werkafstand tot je model als je een portret wilt maken. Bovendien heb je ook binnen net wat meer bereik voor sport als dat even gewenst is.

Prijs maakt dan misschien niet uit, maar ik zou de 24-105 zeker niet van de lijst halen, sterker nog, voor mij is hij uit de genoemde lenzen favoriet.
Ja, er zijn problemen mee bekend, maar relatief gezien in, vergelijking tot hoeveel exemplaren daarvan in gebruik zijn, valt ook dat reuze mee. Zelf gebruik ik hem ook al jaren 75 % van de tijd, zonder enoge problemen, vooral voor portretten (zowel binnen als buiten) maar ook andere dingen, juist vanwege zijn veelzijdigheid.

Kijkend naar je wensen en opmeringen;
Er staat ook oa een macro op de wensen lijst zie ik. En mogelijk overstap naar FF.
Waarom dan nu de aanschaf van een 7D2 overwegen en niet gelijk aanschaf van een 5D3 als prijs niet van belang is?
Keuze voor een 24-105 ipv bijv. Een 24-70 ii maakt het prijsverschil tussen beide al zeer gering tenslotte. En een extender op je 70-200 maakt het verschil met crop te verwaarlozen.
Terwijl je met FF vovendien achteraf nog prima kunt croppen.

Afijn, succes met de keuzes
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
RonRDK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2014 20:37
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Tot nu toe dank voor al jullie input.

Waarom nu een 7 ipv een 5 is puur omdat mijn hoofdtaak bij sport ligt en daar is de 7D II vlgs de "kenners" beter geschikt voor dan de 5D III.
Ik had zelfs al een principe accoord om een 5DIII te kopen maar toen kwam de Photokina en daar lag de 7DII....................
Anoniem 4

Ho, ho als geld geen issue is, kan de 1DX ook nog een optie zijn. :D
RonRDK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2014 20:37
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Illuminatus schreefCOLONHo, ho als geld geen issue is, kan de 1DX ook nog een optie zijn. :D
You Got me..................... :wink:
Dat is idd de beste optie maar dan zijn er wel beperkingen in het budget............
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar