Brandpuntsafstand motorsport fotografie

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
mikek1357
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2006 13:09
WoonplaatsCOLON Leek
CONTACTCOLON

Ik ben onlangs naar het circuit geweest voor mijn allereerste keer snelle bolides op de foto te zetten.

Het circuit was Assen en ik heb gemerkt dat de 400mm vast waar ik mee schiet vaak teveel is. Ik kan nu deze weg doen en een zoom kopen of is het een idee om een tweede body met een 70-200 er bij aan te schaffen?

Tips hoor ik graag.
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

mikek1357 schreefCOLON........Het circuit was Assen en ik heb gemerkt dat de 400mm vast waar ik mee schiet vaak teveel is. Ik kan nu deze weg doen en een zoom kopen of is het een idee om een tweede body met een 70-200 er bij aan te schaffen?......
Dat zijn wel twee totaal verschillende alternatieven!

1. Zoom: als je voor 100-400 mm zou gaan, heb je een prachtige flexibiliteit qua afstand. T.o.v. je 400 mm 5.6 lever je dan wel iets aan scherpte in

2. Extra body met 70-200: dan heb je het over een heel ander prijskaartje, maar het is (natuurlijk) wel het geprefereerde alternatief :D . Als je dan de 70-200 F4 neemt, de non IS versie, dan kun je de kosten nog een beetje in de hand houden. Die lens is vreselijk scherp en voor het gebruik aan het circuit, gecombineerd met een monopod (jouw andere topic), kan heb je een hele fijne combinatie.

Succes met je keuzes!
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Nou, aan Jaap z'n reactie heb ik weinig meer toe te voegen. Ik gebruik langs het circuit m'n 100-400, soms in combinatie met de monopod inderdaad.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ik heb de 70-200 en heb hem niet gebruikt dit jaar op Assen, wel mijn 300mm, die zat er op vastgeroest. Ik vond hem zelfs nog te kort af en toe, maar dat is afhankelijk van waar je op het circuit staat.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
wernerfotografie

Ik weet niet wat voor camera je hebt maar het TT circuit ligt bij mij zowat in de achtertuin. Nu heb ik de 70-200 L maar wel op een fullframe camera. Ik kom zekers te weten millimeters te kort, ik moet tijdens nabewerken een stuk bijsnijden voor nog wat redelijke platen.

Ik zou dus zeker ook voor een 100-400 gaan.
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

wellicht is de 70-300L nog een alternatief?
mikek1357
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2006 13:09
WoonplaatsCOLON Leek
CONTACTCOLON

wernerfotografie schreefCOLONIk weet niet wat voor camera je hebt maar het TT circuit ligt bij mij zowat in de achtertuin. Nu heb ik de 70-200 L maar wel op een fullframe camera. Ik kom zekers te weten millimeters te kort, ik moet tijdens nabewerken een stuk bijsnijden voor nog wat redelijke platen.

Ik zou dus zeker ook voor een 100-400 gaan.
Er zijn een paar punten waar ik met 400mm teveel had, bv vlak voor de Geert Timmerbocht. Zal er voornamelijk mee schieten. Een extra lens is meer voor die af en toe momenten. Ik zou dan ook nog voor een 150-600mm kunnen gaan van Tamron, maar ja mn 400mm, vlijmscherp en razendsnelle accurate focus. En ook ik woon niet heel ver van Assen af, zo'n 25 minuutjes rijden :-)
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Een 100-400mm is een mooi alternatief en daarmee ben je redelijk flexibel.
Heb die zelf ook en daarvoor op verschillende circuits gefotografeerd met een 70-200mm met soms een 1.4 converter. In Assen ging dat op een aantal plaatsen redelijk goed, maar op andere circuits kwam ik regelmatig mm's tekort, vandaar toen de overstap naar een 100-400mm. :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Vlak voor of na de gt bocht?
ik heb dit jaar met de tt vanaf het vip dak en van de hoofdtribune af geschoten met de 300mm en dat had ook 400mm mogen zijn.
Nu zijn auto's wat groter dan motoren maar ik geloof dan toch dat een 100-400 een prima objectief hiervoor is.
sta je bijv. Op "de bult" dan heb je aan een 70-200 meer dan genoeg,
wil je ze de stekkenwal uit zien komen vanaf de tribune ga dan maar een 600mm halen.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Aan de keuzes heb ik eigenlijk niets toe te voegen.
Wil je blijven beschikken over de 400mm? Aangezien je ook airshows fotografeert. Is wisselen van een lens een optie? Twee bodies is een aardig geouwehoer, wel te doen maar misschien komen er dan nog wat exta kosten bij voor het comfortabel dragen van de bodies.
Blijf je alleen op Assen schieten, of zou je bijv ook uitstapjes maken naar bijv. Zandvoort? Zandvoort is een stapje krapper op bepaalde plekken. Al is het mogelijk om op 520mm (400mm op 1D2) in de Hugenholtz te schieten :D
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
mikek1357
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2006 13:09
WoonplaatsCOLON Leek
CONTACTCOLON

woody111 schreefCOLONVlak voor of na de gt bocht?
ik heb dit jaar met de tt vanaf het vip dak en van de hoofdtribune af geschoten met de 300mm en dat had ook 400mm mogen zijn.
Nu zijn auto's wat groter dan motoren maar ik geloof dan toch dat een 100-400 een prima objectief hiervoor is.
sta je bijv. Op "de bult" dan heb je aan een 70-200 meer dan genoeg,
wil je ze de stekkenwal uit zien komen vanaf de tribune ga dan maar een 600mm halen.
Tussen de ramshoek en GT bocht, teveel mms. Regelmatig alleen een autodeur in beeld ik schiet daarbij wel met een crop sensor.
Panther1881 schreefCOLONAan de keuzes heb ik eigenlijk niets toe te voegen.
Wil je blijven beschikken over de 400mm? Aangezien je ook airshows fotografeert. Is wisselen van een lens een optie? Twee bodies is een aardig geouwehoer, wel te doen maar misschien komen er dan nog wat exta kosten bij voor het comfortabel dragen van de bodies.
Blijf je alleen op Assen schieten, of zou je bijv ook uitstapjes maken naar bijv. Zandvoort? Zandvoort is een stapje krapper op bepaalde plekken. Al is het mogelijk om op 520mm (400mm op 1D2) in de Hugenholtz te schieten :D
Met wat krapper bedoel je dat je met 400 teveel of te weinig hebt?
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Ik bedoelde dat je op Zandvoort op verschillende punten dichterop de baan staat. Hugenholtz is hier een voorbeeld van. Ook de Tarzan is ook dicht te naderen, evenals de S-bocht, Hunzerug en de Arie Luyendijk vanuit de binnenkant ('t zijn er nogal wat als ik ze zo op noem zeg...). Met motorfietsen kun je hier met max 200mm en een 1.4 TC op een APS-H camera prima uit de voeten. Dus met auto's moet je aan 200mm een heel eind kunnen komen op Zandvoort.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Gebruikers-avatar
Falerossi
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1041
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2005 20:41
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Ik ben regelmatig op het TT circuit te vinden. Nou weet ik niet aan welke kant van het hek je staat te fotograferen? Maar aan de binnenkant (met accreditatie) staan genoeg fotografen met lenzen als 400,500 en een enkele zelfs met 800mm te fotograferen. Dus het hangt echt totaal af waar je staat te fotograferen. Afhankelijk van de bocht is mijn 300mm de ene keer te kort, de andere keer te lang.
www.sport-picture.nl | Canon EOS 7D Mark II | 70-200 2.8L | 11-16 2.8 | 300 2.8 |
mikek1357
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2006 13:09
WoonplaatsCOLON Leek
CONTACTCOLON

Uiteindelijk de 400mm de deur uitgedaan en heb nu de 70-300L aangeschaft, ja iets minder mms, maar wel meer flexibiliteit.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar