Waarom je de cropfactor van een APS-C camera ook moet...

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

...vermenigvuldigen met het diafragma als je een lens vergelijkt met het effect op een full frame camera.

Een lange zin om eigenlijk uit te leggen dat een 100mm 2.8 lens op een crop camera niet alleen 160mm effectief geeft (Canon APS-C), maar ook F/4.5 als diafragma (vwb de achtergrond onscherpte).

http://www.slrlounge.com/multiply-apert ... ing-lenses" onclick="window.open(this.href);return false;


https:/youtube.com/watch?v=f5zN6NVx-hY

P.S. Shaky camera alert!
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Dat van het diafragma word helaas vaak vergeten. Gebruik je geen Full Frame, maar enkel je crop camera. Dan heeft het omrekenen voor mij persoonlijk geen toegevoegde waarde.
Zelf ben ik overgestapt van Full Frame naar een crop sized sensor 1.5 op een systeemcamera. Ja ben nog bij gezond verstand Haha..... Dat van de ruis herken ik gelukkig niet. De Full Frame sensor had juist iets meer kleur ruis in de schaduw partijen. (5D3 en 5D2) Ook hier gaat de techniek erg hard.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Details:
- één poot van het statief staat op een matje
- waarom een bewegend onderwerp?
- achtergrond onscherpte is niet gelijk na correctie

In feite een pleidooi voor FF, terwijl hij het tegendeel probeert aan te tonen door de mooiere "bokeh" van FF te verpesten. :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik snap het hele belang van omrekenen eigenlijk niet zo. Al niet met brandpunt, maar nu dus ook niet met diafragma.
Het komt op mij altijd geforceerd over om op bepaalde waarde te moeten schieten. DOF en Bokeh zijn afhankelijk van diafragma's, brandpunten, sensorformaten en onderwerpsafstanden. Beetje basiskennis. Als je die nog niet kent, dan kan het soms even lastig zijn voordat een kwartje valt. Maar als je het snapt, dan is dit één van de dingen waar ik eigenlijk niet meer naar omkijk. Om een huis in beeld te brengen gebruik ik misschien 45mm op full frame, maar boeit mij het hoeveel dat dan op een 1.6 crop zou moeten zijn. Als het past, dan past het. En of dat dan 28mm of 29mm is......

Zo ook met DOF. ik wil een bepaalde DOF. Of dat nu op f/5.6 is bij full frame of f/2.8 op crop; een mooie dof is een mooie dof. Daar heb je op je camera die DOF-preview-button voor en je schermpje toch?
Laatst gewijzigd door 1 op fotojeroen, in totaal 8 keer gewijzigd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Mee eens. Het maakt op mij altijd een behoorlijk theoretische indruk, deze discussies. Persoonlijk houdt ik me er in ieder geval niet mee bezig ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

In de praktijk gebruik je het niet echt nee. Toch vindt ik het wel interessant om te lezen/bekijken.
Gebruikers-avatar
Matglas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2009 21:56
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

fotojeroen schreefCOLONIk snap het hele belang van omrekenen eigenlijk niet zo. Al niet met brandpunt, maar nu dus ook niet met diafragma.
Het komt op mij altijd geforceerd over om op bepaalde waarde te moeten schieten. DOF en Bokeh zijn afhankelijk van diafragma's, brandpunten, sensorformaten en onderwerpsafstanden. Beetje basiskennis. Als je die nog niet kent, dan kan het soms even lastig zijn voordat een kwartje valt. Maar als je het snapt, dan is dit één van de dingen waar ik eigenlijk naar omkijk. Om een huis in beeld te brengen gebruik ik misschien 45mm op full frame, maar boeit mij het hoeveel dat dan op een 1.6 crop zou moeten zijn. Als het past, dan past het. En of dat dan 28mm of 29mm is......

Zo ook met DOF. ik wil een bepaalde DOF. Of dat nu op f/5.6 is bij full frame of f/2.8 op crop; een mooie dof is een mooie dof. Daar heb je op je camera die DOF-preview-button voor en je schermpje toch?
+1 :!:
Canon 5D, wat glas, wat licht en een voetstuk om het op te plaatsen..
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLONIk snap het hele belang van omrekenen eigenlijk niet zo. Al niet met brandpunt, maar nu dus ook niet met diafragma.
Het komt op mij altijd geforceerd over om op bepaalde waarde te moeten schieten. DOF en Bokeh zijn afhankelijk van diafragma's, brandpunten, sensorformaten en onderwerpsafstanden. Beetje basiskennis. Als je die nog niet kent, dan kan het soms even lastig zijn voordat een kwartje valt. Maar als je het snapt, dan is dit één van de dingen waar ik eigenlijk naar omkijk. Om een huis in beeld te brengen gebruik ik misschien 45mm op full frame, maar boeit mij het hoeveel dat dan op een 1.6 crop zou moeten zijn. Als het past, dan past het. En of dat dan 28mm of 29mm is......

Zo ook met DOF. ik wil een bepaalde DOF. Of dat nu op f/5.6 is bij full frame of f/2.8 op crop; een mooie dof is een mooie dof. Daar heb je op je camera die DOF-preview-button voor en je schermpje toch?
Helemaal mee eens.
Al heb ik bij keuze van de objectieven voor de crop wel aantal keer nagedacht over de beeldhoek, maar dit ook al weer vrij snel los gelaten. Gewoon objectief op de camera schroeven en testen. Doet die wat ik wil ... Ja? mooi... neem ik ... De FF met aanhang heeft mooie plek gekregen in de kast.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik gebruik het in de praktijk wel!
Heb destijds bewust gekozen voor een 5d en een 50d (ff en crop) samen met een 35mm en een 85mm.
Zo ben ik iets flexibeler qua beeldhoek en andere effecten. Goed idd om bewust te zijn van de invloed op het diafragma!
... Spiegel-Werk ...
mdbphotography

Tsja, of je het vaak zal gebruiken betwijfel ik ook maar het is wel handig als je de theorie er achter een beetje weet en waarom het zo is. Als je een groepsfoto wil maken en de juiste DoF wil hebben moet je er natuurlijk wel rekening mee houden, al heb je daar gewoon een app voor op je telefoon natuurlijk.

Het kan geen kwaad om je af en toe eens te verdiepen in de theorie :)
gumpje schreefCOLONIk gebruik het in de praktijk wel!
Heb destijds bewust gekozen voor een 5d en een 50d (ff en crop) samen met een 35mm en een 85mm.
Zo ben ik iets flexibeler qua beeldhoek en andere effecten. Goed idd om bewust te zijn van de invloed op het diafragma!
Waarom voor een FF en crop? Behalve dat je die 50D dan als backup kan gebruiken is het niet meer dan een veredelde (bijna) 1.4x teleconverter.

Een 35mm op je 50D zal dan een 56mm zijn (29mm minder dan 85mm).
Een 85mm op je 50D zal dan een 136mm zijn (101mm meer dan 35mm).

Dus of je hebt er bijna geen verschil in zitten maar loop je wel te pielen met twee bodies en andere instellingen of je hebt er een gigantisch verschil in zitten!
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik hou niet van groothoek, niet van zooms, en wil mezelf dmv vast brandpunt dwingen om actief en creatief met compositie bezig te zijn. Dan is het verschil tussen 35, 56, 85 en 136mm precies de flexibiliteit die ik nodig heb, omdat de benenzoom door bv muren weleens wordt belemmerd. Heb bovendien nog een 1,4 converter voor nood :)
... Spiegel-Werk ...
mdbphotography

gumpje schreefCOLONIk hou niet van groothoek, niet van zooms, en wil mezelf dmv vast brandpunt dwingen om actief en creatief met compositie bezig te zijn. Dan is het verschil tussen 35, 56, 85 en 136mm precies de flexibiliteit die ik nodig heb, omdat de benenzoom door bv muren weleens wordt belemmerd. Heb bovendien nog een 1,4 converter voor nood :)
Dat snap ik (zie mijn sig :lol:) maar ik vind er zo'n gigantisch gat tussen zitten al kun je natuurlijk de lenzen op beide camera's gebruiken en valt het wel mee inderdaad. Toch sleep je wel twee camera's mee met beide verschillende instellingen en heb je zoals in het filmpje uitgelegd wordt ook nog te maken met verschillende diafragma's. Ik kan me maar een paar situaties voorstellen waar het eventueel handig zou kunnen zijn, sport en event/bands fotografie maar verder ... dus waar gebruik je het voor en waarom niet 1 body met 1.4x TC, je zou met de 5DII (neem ik aan?) ook prima kunnen croppen, 21mp laat meer dan genoeg ruimte daar voor over.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

idd band fotografie en events :)
Natuur en vakantie kan ook prima.
Ben vaak gewapend met 2 cams, wisselen gaat snel als je je apparatuur niet als museumstuk ziet.
Soms kies ik ook gewoon 1 combi. Weet meestal precies wat ik wil en kan.
Het is een keuze voor een werkwijze. Jouw sig spreekt ook duidelijk idd :)

Twijfel soms om de zooi in te ruilen voor 16-35 en 70-200, maar 2,8 max staat me nog teveel tegen.
Misschien 300mm erbij, dan kan ik qua macro (tussenringen) en tele meer dan nu. Maar verder lukt het aardig :)
... Spiegel-Werk ...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar