Canon 70-200 2.8 + 2x of 300mm 4.0 + 1,4x?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Zorgeleos
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 756
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2006 10:01
WoonplaatsCOLON 't Gooi

Ik wil graag naar rond 400mm, maar het budget is beperkt. Ik heb 2 opties:

1. Ik ben in het bezit van een Canon 70-200 2.8 mkII. Als ik er een 2x converter bij koop, zit ik op de gewenste mm's voor 475 euro.
2. Ik heb al een 1,4x converter en wel budget voor een Canon 300mm 5.6 occasion (ca 875 euro).

Verschil: met de 70-200 + 2x zit ik op f/5.6 en met de 300mm + 2x op f/6.3. Dat is een nadeel bij de 300mm.
Maar wat is het verschil in scherpte?

Alvast dank voor het meedenken!
5D III | 24-70 II | 70-200 2.8 IS II | www.lionfoto.nl
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Simpel: 400/5.6L
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Zorgeleos schreefCOLON.... en met de 300mm + 2x op f/6.3.
Dat klopt niet. De 1.4x extender haalt een hele stop licht weg en dan zit je op F/8. Als je geen 1D heb verlies je dan je Af.
De keuze in deze wordt of de 2x extender aanschaffen of een 300mm F/4 aanschaffen. Keuze lijkt me duidelijk... ;)
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Beasar schreefCOLON
Zorgeleos schreefCOLON.... en met de 300mm + 2x op f/6.3.
Dat klopt niet. De 1.4x extender haalt een hele stop licht weg en dan zit je op F/8. Als je geen 1D heb verlies je dan je Af.
De keuze in deze wordt of de 2x extender aanschaffen of een 300mm F/4 aanschaffen. Keuze lijkt me duidelijk... ;)

Bij de 300mm/f4 ga je met de 1.4x van f4 naar f5.6 en met de 2.0x naar f8.

De 300mm/f4 icm de 1.4x blijf je de AF behouden, en met de 2.0 x niet mits je dus een 1d serie hebt.

Heb goede resultaten gezien van de 70-200mm 2.8 II Icm de 2.0 ext III. Scherpe platen.

Met de 300mm/f4 icm met de 1.4ext II en de 2.0ext III heb ik zelf zeer goed ervaring. Ook hier prima scherpe platen te mee maken.

Qua scherpte zullen deze beide combinaties niet voor elkaar onder doen.

De 400mm/5.6 is ook een prima lens, maar deze lens heeft geen IS. Hoeft geen gemis te zijn, maar is wel handig vind ik persoonlijk.

Ik denk dat je met een 2.0extender een goede keus maakt en binnen je budget blijft. Mss iemand in de buurt met zo'n extender die je even kunt testen?

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Hehehe, je budget is beperkt maar een tweedehands 300 F4 IS overweeg je wel? :) Beperkt budget is een relatief bedrip.

Tja, de digital picture website doet wel aan scherpteplaatjes van verschillende objectieven. Als je de 300 IS overweegt kun je met een geluk ook nog wel een 400 5.6 vinden voor een scherpe prijs. Hier vind je een uitzetje van een 400 5.6 tov een 70-200 2.8 IS II + 2.0 mk III TC.
Als je dat mag geloven geeft de 400mm de hoogste beeldkwaliteit, maar aangezien het een prima is, kun je niet in of uit zoomen. Je moet voor jezelf de afweging maken of je het gebruiksgemak van een zoom wilt hebben of de beeldkwaliteit v.d. prime.
Ben zelf zeer tevreden met de 400, maar ja... je moet wat meer wandelen om tot kadering te komen die je voor ogen hebt.

Waar ga je em voor gebruiken als ik vragen mag?
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Al eens aan deze lens gedacht?
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Edbulk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 375
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 23:04
WoonplaatsCOLON Boskoop
CONTACTCOLON

Ik heb deze combo en moet zeggen dat ik er tevreden mee bent, al vele mooie platen met deze set gemaakt.
Groot voordeel is dat je de zoom tot je beschikking hebt, maar wel iets in AF snelheid inlevert door de extender.
Op 400mm zal de prime altijd scherper zijn, maar ben je veel minder flexibel.
Canon 1D mark III - 300mm f2.8 - 70 -200 f2.8 II - 24-70 f4.0

Website
Facebook
Gebruikers-avatar
Edbulk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 375
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 23:04
WoonplaatsCOLON Boskoop
CONTACTCOLON

Mozes schreefCOLONAl eens aan deze lens gedacht?
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb ik voor dat ik de 70-200 2.8 II kocht getest, wel de uitvoering met IS trouwens.
Geen verkeerde lens, maar erg zwaar. Dus neem je niet even mee naar de motorcross :mrgreen:
Canon 1D mark III - 300mm f2.8 - 70 -200 f2.8 II - 24-70 f4.0

Website
Facebook
Gebruikers-avatar
Zorgeleos
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 756
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2006 10:01
WoonplaatsCOLON 't Gooi

Wow, wat een hoop antwoorden in één nacht! Dank jullie wel allemaal!

Eerst even wat rechtzetten. Ik schreef per ongeluk:
Verschil: met de 70-200 + 2x zit ik op f/5.6 en met de 300mm + 2x op f/6.3. Dat is een nadeel bij de 300mm.
. Ik bedoelde de 300 + 1,4x. Ben niet van plan de 300mm met een 2x converter te gebruiken... alleen al vanwege de dubbele uitgaaf.

En dan: @Panther1881
Hehehe, je budget is beperkt maar een tweedehands 300 F4 IS overweeg je wel? :) Beperkt budget is een relatief bedrip.
Dit moet ik even uitleggen inderdaad. In dit geval zou ik de 300mm voor de vakantie kopen en daarna verkopen. Als het de 2x converter wordt, zal ik die wel houden.

Zo. En nu over de inhoud.
Ik heb gedacht aan de 400mm f/5.6, maar inderdaad, het gemis aan IS is een probleem voor mij. Natuurlijk werk ik met statief, maar ik wil wel handheld kúnnen schieten en dat lukt mij niet feilloos op 400mm of het moet met stralend licht om 12 uur 's middags zijn. Helaas geldt de vuistregel "schiet met de deelseconde minstens gelijk aan de lengte van de lens" (dus 1/400) voor mij echt. Wat dat betreft is de 300mm met zijn 1 stops IS ook geen wonder, maar wel wat hanDteerbaarder.

@Panther1881
Tja, de digital picture website doet wel aan scherpteplaatjes van verschillende objectieven. Als je de 300 IS overweegt kun je met een geluk ook nog wel een 400 5.6 vinden voor een scherpe prijs. Hier vind je een uitzetje van een 400 5.6 tov een 70-200 2.8 IS II + 2.0 mk III TC.
Ik zie wel hoe ik de 70-200 naast de 300mm of 400mm kan neerzetten, maar niet hoe ik op die site een extender aan de lenzen plak... Kun je me helpen?
En inderdaad: de zoomfunctie is best belangrijk.

Want wat doe ik ermee? Ik ben natuurfotograaf, schiet veel landschappen en reeën bijvoorbeeld. Ga in juni naar Schotland en de Orkney Eilanden. Daar zal ik spelen met beelden van grotere vogels, zoals papegaaiduikers en Jan van Genten. Bij de eerste heb ik - hoop ik - voldoende aan 200mm, maar voor vogels als Jan van Genten is 400mm wel een must, want daar kom je niet zo makkelijk dichtbij. Tussendoor zie ik mezelf veel aan het water zitten omdat er vaak zeehonden voorbij zwemmen. Dan is een zoom van 140-400mm wel ideaal... Ook voor die ene otter per vakantie die je alleen ziet als je net je batterij verwisselt ;-).

@Jef-W
Dat klopt niet. De 1.4x extender haalt een hele stop licht weg en dan zit je op F/8.
Jef, je haalde mijn fout (2x extender) er al uit (want je schrijft al 300 + 1,4x). Zit de 300mm al met 1,4x op f/8 inderdaad? Dat is wel een groot nadeel, want de gouden uren zijn heel belangrijk voor me - weinig licht... Ik heb een 5D mkIII trouwens. Houdt die de AF niet meer vast bij 300 + 1,4x?

Tot zo ver even mijn reactie op al jullie antwoorden. Nu eerst een lange dag werken...
5D III | 24-70 II | 70-200 2.8 IS II | www.lionfoto.nl
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Zorgeleos schreefCOLON En dan: @Panther1881
Hehehe, je budget is beperkt maar een tweedehands 300 F4 IS overweeg je wel? :) Beperkt budget is een relatief bedrip.
Dit moet ik even uitleggen inderdaad. In dit geval zou ik de 300mm voor de vakantie kopen en daarna verkopen. Als het de 2x converter wordt, zal ik die wel houden.
Duidelijk.
Zorgeleos schreefCOLON Zo. En nu over de inhoud.
Ik heb gedacht aan de 400mm f/5.6, maar inderdaad, het gemis aan IS is een probleem voor mij. Natuurlijk werk ik met statief, maar ik wil wel handheld kúnnen schieten en dat lukt mij niet feilloos op 400mm of het moet met stralend licht om 12 uur 's middags zijn. Helaas geldt de vuistregel "schiet met de deelseconde minstens gelijk aan de lengte van de lens" (dus 1/400) voor mij echt. Wat dat betreft is de 300mm met zijn 1 stops IS ook geen wonder, maar wel wat hanteerbaarder.
Mee eens, ik schiet em ook alleen maar vanaf een ondersteuning/1 poot. Al schijnt ie ook voor BIF's veel gebruikt te worden. Ervaring of dit klopt of dat dit kan heb ik niet aangezien het mijn interesse niet heeft.
Zorgeleos schreefCOLON@Panther1881
Tja, de digital picture website doet wel aan scherpteplaatjes van verschillende objectieven. Als je de 300 IS overweegt kun je met een geluk ook nog wel een 400 5.6 vinden voor een scherpe prijs. Hier vind je een uitzetje van een 400 5.6 tov een 70-200 2.8 IS II + 2.0 mk III TC.
Ik zie wel hoe ik de 70-200 naast de 300mm of 400mm kan neerzetten, maar niet hoe ik op die site een extender aan de lenzen plak... Kun je me helpen?
En inderdaad: de zoomfunctie is best belangrijk.
Heel eenvoudig door door als brandpuntsafstand bij een 70-200 bijv 300mm of 400mm te selecteren. Onder het selectievenster zie je dan ook 1.4 extender verschijnen. Vaak zie je op die site ook meerdere keren 300 of 400mm staan. Dit is dan icm de Extender mk II en mk III.
Zorgeleos schreefCOLON @Jef-W
Dat klopt niet. De 1.4x extender haalt een hele stop licht weg en dan zit je op F/8.
Jef, je haalde mijn fout (2x extender) er al uit (want je schrijft al 300 + 1,4x). Zit de 300mm al met 1,4x op f/8 inderdaad? Dat is wel een groot nadeel, want de gouden uren zijn heel belangrijk voor me - weinig licht... Ik heb een 5D mkIII trouwens. Houdt die de AF niet meer vast bij 300 + 1,4x?
Nee, helaas dat wordt inderdaad F8. En het zijn alleen de 1D bodies die kunnen focussen op F8. Ze kunnen dat overigens alleen op het center AF punt.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ik weet niet waar het fout gaat maar een 300f4 + een 1.4 extender word een 420f5.6 , je heb geen problemen dus met je AF.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Snap ook even niet waar het fout is gegaan, maar er stond toch echt:

[quote="Jef-W]
Bij de 300mm/f4 ga je met de 1.4x van f4 naar f5.6 en met de 2.0x naar f8.

De 300mm/f4 icm de 1.4x blijf je de AF behouden, en met de 2.0 x niet mits je dus een 1d serie hebt.

-Jeffry[/quote]

Een 1.4extender neemt 1stop weg en de 2.0extender neemt 2stoppen weg.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

De 5D III kan overigens ook met f8 autofocussen. Dus de 300mm + 2x zou ook nog moeten kunnen focussen.
Niet enkel 1d body's dus.
Gr,
Remco.

Flickr
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Hier ging het fout... :)
Zorgeleos schreefCOLONIk wil graag naar rond 400mm, maar het budget is beperkt. Ik heb 2 opties:

1. Ik ben in het bezit van een Canon 70-200 2.8 mkII. Als ik er een 2x converter bij koop, zit ik op de gewenste mm's voor 475 euro.
2. Ik heb al een 1,4x converter en wel budget voor een Canon 300mm 5.6 occasion (ca 875 euro).

Verschil: met de 70-200 + 2x zit ik op f/5.6 en met de 300mm + 2x op f/6.3. Dat is een nadeel bij de 300mm.
Maar wat is het verschil in scherpte?

Alvast dank voor het meedenken!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

RDF schreefCOLONDe 5D III kan overigens ook met f8 autofocussen. Dus de 300mm + 2x zou ook nog moeten kunnen focussen.
Niet enkel 1d body's dus.
Weet je dat zeker?
Als ik kijk op de Canon Europe pagina:
http://cpn.canon-europe.com/content/edu ... ark_iii.do" onclick="window.open(this.href);return false;
staat daar 5.6 en geen 8.0
Dat was overigens eerst ook met de 1DX dus wellicht is de informatie inmiddels alweer achterhaald.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Met de laatste update is dit idd mogelijk om nu ook met de 5d mkIII een werkende AF bij f8 te hebben.

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ik mis toch de 100-400 in het rijtje adviezen.
Dan heb je ook niet perse een extender nodig om 400 mm te halen.
En dan kan de 70-200 desnoods thuisblijven.

Overigens blijft de AF ook bij een 6D en zelfs op de 7D ook prima bruikbaar werken bij F8 (en hoger)
Zojuist even vanwege deze topic getest met de 100-400 met 1.4 extender.
Overigens geen Canon, maar van Kenko.
En dan ga je met een 100-400 desgewenst zelfs richting 575 mm...
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Ik heb de 2x extender (Canon), zowel type II als type III. Als je ze wilt uitproberen met jouw 70-200 mm 2.8 type II, dan ben je van harte welkom in Bleiswijk.

Overigens ben ik niet onder de indruk van extenders op zoomlenzen (ik heb ook de 70-200 mm 2.8 type II). Ik gebruik de exteners alleen op 300 mm vast focus; "men" zegt, dat de extenders feitelijk ook voor vast focus lenzen zijn ontworpen......

Hoe dan ook; je bent welkom bij ons!
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
Edbulk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 375
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 23:04
WoonplaatsCOLON Boskoop
CONTACTCOLON

Overigens ben ik niet onder de indruk van extenders op zoomlenzen (ik heb ook de 70-200 mm 2.8 type II). Ik gebruik de exteners alleen op 300 mm vast focus; "men" zegt, dat de extenders feitelijk ook voor vast focus lenzen zijn ontworpen......
Zouden we eigenlijk wel moeten zijn gezien de resultaten die je behaalt met een tussen oplossing voor deze combi Jaap. 8)
Canon 1D mark III - 300mm f2.8 - 70 -200 f2.8 II - 24-70 f4.0

Website
Facebook
Gebruikers-avatar
Zorgeleos
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 756
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2006 10:01
WoonplaatsCOLON 't Gooi

Dank jullie wel voor alle antwoorden!
Wat is die vergelijkingssite the-digital-picture (Lens image quality) een uitkomst. Ik heb eindeloos zitten vergelijken tussen
- 70-200 f/2.8 IS II + 2x
- 300 f/4 + 1,4
- 100-400
- 400 f/5.6.
Hiermee heb ik een deel van de keuze al gemaakt: het wordt geen 2x converter op de 70-200, hoewel dit de makkelijkst mee te nemen optie is (en ook de zoomfunctie heeft). Maar de resultaten op de testkaart vallen toch tegen. Niettemin heb ik op internet prachtige foto's gezien met deze combi van bijvoorbeeld rugbyspelers, maar dat zijn center frame crops met heel veel licht midden overdag - en blijkbaar lukt het lang niet iedereen om dergelijke resultaten te halen.
@Jaap Koole Daardoor hoef ik geen gebruik te maken van je hartelijke aanbod - dank daarvoor! De testresultaten geven je gelijk: de converters doen het beter op de primes dan op zooms.

Wat betreft image quality is de volgende afvaller waarschijnlijk de 100-400, maar die heeft de zoomfunctie wel. De beelden zijn in het centrum vergelijkbaar, maar midframe overduidelijk minder dan de 300 + 1,4 en in de hoeken echt onvoldoende.

Waarschijnlijk kies ik toch tussen
- 300 +1,4 (prime en prima en heeft 1-stops IS)
- 400 f/5.6 (prime en zowel in center, mid frame en hoeken, dus overal, nog duidelijk scherper dan 300mm + 1,4, maar geen IS).

De 400 dus, zonder IS? Zoals ik in mijn eerste post schreef: ik betwijfel of ik zonder IS kan.

Dat levert mij een laatste vraag op.
Ik heb wel een statief met een geweldig lopend balhoofd (Gitzo Basalt met Really Right Stuff BH-40), maar nog geen 1-poot. Geeft zo'n 1-poot nog grote voordelen boven het statief? En kan ik het balhoofd gewoon overzetten van statief naar 1-poot en terug?
5D III | 24-70 II | 70-200 2.8 IS II | www.lionfoto.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar