Onscherpe foto's

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Goedenavond,

Ik gebruik een Canon 500D met daarbij een 17-40 F4 L. Ik ben nu op vakantie in Engeland, ik ben er alleen achter gekomen dat mijn foto's niet scherp zijn. Er ligt als het ware een soort waas over mijn foto's heen, ik dacht dit al te merken afgelopen week, ik had daar echter met mijn telelens geen last van. (stom dat ik hier niet even achter aan ben gegaan..) De omstandigheden waren afgelopen week niet goed dus ik had er verder niks achter gezocht.

Er ligt dus een soort waas over mijn foto's. De lens staat op AF, sluitertijd is kort genoeg en diafragma staat rond F6.1. Iso is ook laag (ISO 100) dus daar kan het allemaal niet aan liggen. Dit is de eerste keer dat ik dit merk, ik ben er bang voor dat of mijn contactpunten van mijn lens vies zijn of dat mijn lens gekalibreerd moet worden, ik vraag me echter af of dat zomaar kan, dat op de ene van de andere dag je lens gekalibreerd moet worden.

Ik kan op dit moment geen foto plaatsen, dus dat kunnen jullie niet beoordelen. Ik gebruik overigens ook een UV-filter, die gebruik ik alleen altijd dus daar kan het ook niet plotseling aan liggen.

Ben bang dat ik morgen maar op zoek moet gaan naar een Engelse Kamerashop.. Of is er iets wat ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt voor jullie tips en/of opmerkingen,

Groetjes,
Nils.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Probeer eens een paar testshots zonder UV-filter, misschien is de frontlens beslagen?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Heb ik al geprobeerd : t zelfde resultaat .. Vind dit best apart omdat dit eigenlijk vanuit het niets komt. Daarom denk ik dat mijn contact punten vies zijn, maar heeft dat invloed op de scherpte vd foto ?
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Even een paar triviale vragen :oops: :
Is de lens helemaal helder wanneer je er los van de camera doorheen kijkt? (Engeland is een vochtig land)
Staat de AF schakelaar op de lens in de juiste stand? (voor de zekerheid even op MF zetten en weer terug op AF)
Focust de lens wel?
Krijg je met manual focus ook onscherpe foto's?

Bij f/11 op 1 meter moet bijna alles scherp zijn.


Hans.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Post eens een voorbeeld
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

fotojeroen schreefCOLONPost eens een voorbeeld
Wat begreep je niet van zijn opmerking: "Ik kan op dit moment geen foto plaatsen, dus dat kunnen jullie niet beoordelen"?

Anyway, volgens mij zijn de belangrijkste mogelijkheden wel genoemd:
Vuile lens
Vuil filter
AF kaduuk
Zonder foto's is het lastig om te beoordelen ben ik bang. Ga inderdaad eens langs bij een shop.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Die waas kan ook komen door interne reflecties. Maar het kunnen eigenlijk vrij veel dingen zijn. Ik denk dat het aan je objectief ligt, als je het bij je tele-objectief niet terugvindt.

Kijk eens of je wel scherpe foto's krijgt met manueel focussen..?
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

addy101 schreefCOLON Wat begreep je niet van zijn opmerking: "Ik kan op dit moment geen foto plaatsen, dus dat kunnen jullie niet beoordelen"?
ok, sorry, daar had ik overheen gelezen.
Dan blijven wel wel raden
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
mdbphotography

JaVaZee schreefCOLONGoedenavond,

Ik gebruik een Canon 500D met daarbij een 17-40 F4 L. Ik ben nu op vakantie in Engeland, ik ben er alleen achter gekomen dat mijn foto's niet scherp zijn. Er ligt als het ware een soort waas over mijn foto's heen, ik dacht dit al te merken afgelopen week, ik had daar echter met mijn telelens geen last van. (stom dat ik hier niet even achter aan ben gegaan..) De omstandigheden waren afgelopen week niet goed dus ik had er verder niks achter gezocht.

Er ligt dus een soort waas over mijn foto's. De lens staat op AF, sluitertijd is kort genoeg en diafragma staat rond F6.1. Iso is ook laag (ISO 100) dus daar kan het allemaal niet aan liggen. Dit is de eerste keer dat ik dit merk, ik ben er bang voor dat of mijn contactpunten van mijn lens vies zijn of dat mijn lens gekalibreerd moet worden, ik vraag me echter af of dat zomaar kan, dat op de ene van de andere dag je lens gekalibreerd moet worden.

Ik kan op dit moment geen foto plaatsen, dus dat kunnen jullie niet beoordelen. Ik gebruik overigens ook een UV-filter, die gebruik ik alleen altijd dus daar kan het ook niet plotseling aan liggen.

Ben bang dat ik morgen maar op zoek moet gaan naar een Engelse Kamerashop.. Of is er iets wat ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt voor jullie tips en/of opmerkingen,

Groetjes,
Nils.
Wat heb je zelf al geprobeerd?

Al geprobeerd de lens op MF te zetten en door de zoeker te kijken of je uberhaubt scherp beeld kan krijgen? Mocht dat door de zoeker niet lukken, probeer dan of je met Liveview een scherp beeld kan krijgen door handmatig scherp te stellen (desnoods 10x inzoomen).

Lukt dat dan heb je gewoon een focus afwijking, vrij normaal en verschilt per lens hoeveel dat is. Met geavanceerdere bodies kun je dat zelf calibreren (AF micro adjustment), in het geval van jou body zou je dit denk ik bij een shop op moeten laten lossen.

Lukt dat alsnog niet dan heb je hoogstwaarschijnlijk last van een vies voor/achter element welke je met een lenspen of microvezeldoekje schoon kan maken. Als ze niet vies zijn kan het zijn dat het vocht is of toch iets anders... dan zouden we echt foto's moeten zien (met EXIF).

Vrij simpele dingen die je zelf kan testen ;)
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Goedemorgen, dank voor alle reactie's. Ik heb alleen internet met mijn telefoon, vandaar dat ik geen foto's kan plaatsen. Ik ben gisteren naar een fotozaak geweest, en die bevestigde mijn gedachte: mijn lens moet gekalibreerd worden. Ik zal even de foto omschrijven die ik de desbetreffende fotograaf ook liet zien: foto van twee informatieborden, 4 meter afstand, f8. Helder, zonnig weer. Het punt waar ik op scherp stelde, was niet scherp, althans , niet 100% en de rest ook niet.

Er werd mij door de fotograaf verteld dat mijn body plus beide lensen moet worden opgestuurd. Hij kon dat niet doen en dat zou ook qua tijd niet kunnen. Nu heb ik het thuisfront even laten informeren in Nederland. Die kwamen met het volgende verhaal: alleen de lens moet worden opgestuurd naar canon Nederland , winkels doen het niet zelf, ben hem twee weken kwijt en de kosten zijn 120 euro. Ik dacht eerlijk gezegd zelf dat dit goedkoper en sneller kon, bij Rofa bijvoorbeeld. Zou iemand dit voor mij kunnen bevestigen ? Ik ben vrijdagnacht ( vanavond dus) terug in Nederland , dinsdag ga ik weer terug naar London . Ik vind het al doodzonde dat ik nu geen scherpe foto 's van een prachtige klifwandeling heb, London zou helemaal vervelend zijn..

Ik heb nog wel een 18-55 kitlens, maar geen body (als die mee gestuurd moet worden ...
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Onder "enkele tips" vam http://rofarepair.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; staat:
FRONT of BACK FOCUS
De scherpte van uw EOS camera stellen wij altijd met een gecalibreerde lens af.
Zodat na het afstellen, ook nieuwe lenzen weer goed scherp zijn, op uw body.
Een objektief stellen wij altijd met een NUL-body af.
Zodat afgestelde lenzen ook op andere camera's goed scherp stellen !
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Is het misschien een idee om een gebruikte 17-40 te kopen? Kan je die na je vakantie weer verkopen..
mdbphotography

jjas schreefCOLONIs het misschien een idee om een gebruikte 17-40 te kopen? Kan je die na je vakantie weer verkopen..
Dan zou je imo beter een 50D op de kop kunnen tikken, deze heeft AF micro adjustment en kun je het gewoon zelf. Van het geld/tijd dat het je scheelt om de lens/body te laten kalibreren met elke lens kun je zo'n body al wel kopen ;)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@mdbphotography:
Mits de AFMA binnen de +/- 20 valt :wink:
En dat is nu moeilijk vast te stellen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
mdbphotography

boels069 schreefCOLON@mdbphotography:
Mits de AFMA binnen de +/- 20 valt :wink:
En dat is nu moeilijk vast te stellen.
Bij een tweedehands tamron van de rommelmarkt voor 2 tientjes zou ik er aan twijfelen maar een 17-40L moet toch echt wel een flinke tik gehad hebben wil hij niet binnen de +/- 20 vallen ;) Het zijn maar kleine stapjes maar je hebt ook maar een klein stapje nodig en je foto is onscherp :)
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Zonder voorbeeld blijft het koffie dik kijken....
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Pasquald
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2013 09:34
CONTACTCOLON

Inderdaad.

Want met een "beetje" back of front focus moet er over het algemeen wel "iets" scherp zijn in je foto. Als er helemaal niets echt scherp is lijkt mij dat er meer aan de hand is. Misschien wel een los element of wat dan ook.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Volgens mij is de kortste klap nu gewoon manueel focussen. Zo moeilijk is dat nu ook weer niet.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Bedankt voor al jullie reactie's, hierbij een paar foto's.

Het probleem lijkt groter te worden als ik meer inzoom met m'n lens, zou ook wel logisch zijn omdat de focus dan een 'grotere afwijking' krijgt, lijkt mij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Net ook even een paar 'testshots' gedaan met m'n 70-200, die lijken ook niet helemaal scherp, maar dat is wat lastig beoordelen omdat het weer nu niet helemaal je dat is dus dat zal wel angst zijn.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
mdbphotography

Pasquald schreefCOLONInderdaad.

Want met een "beetje" back of front focus moet er over het algemeen wel "iets" scherp zijn in je foto. Als er helemaal niets echt scherp is lijkt mij dat er meer aan de hand is. Misschien wel een los element of wat dan ook.
Vooral met front focus is dat niet altijd het geval want het valt vaak veel minder snel op als je onderwerpen wat verder af staan zoals op de foto's hier onder. Zeker bij de eerste en tweede foto lijkt mij de voorgrond duideljik scherper dan de achtergrond (waar je als eerste naar kijkt).
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar