50mm 1.4 voor reparatie -> advies gevraagd

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Goedemorgen allemaal,

Enige tijd terug is mijn 50mm 1.4 kuren gaan vertonen bij het scherpstellen. Ik heb m naar ROFA opgestuurd en die hebben aangegeven dat het 125 euro gaat kosten om te repareren. Een flink bedrag :(

Nieuw kosten ze ruim 300 euro, tweedehands iets van 200 euro. Dat is voor mij geen optie.

Ik heb enkele opties: of repareren voor dat bedrag, of de onderzoekskosten (27 euro) betalen en een nieuwe 50mm kopen (1.8 ) voor 100 euro.

Wat zouden jullie doen?
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Ik neem aan dat je bij reparatie de onderzoekskosten niet hoeft te betalen.
In dat geval ben je met beide keuzes ca 125 euro kwijt.

De keuze is dus een gerepareerde 1.4 of een nieuwe 1.8. Dan zou ik (en ik heb ze beide) absoluut voor de gerepareerde 1.4 gaan.

Wel of niet laten repareren is volgens mij sowieso een no-brainer. Immers, als je niet repareert heb je (waarschijnlijk) een waardeloze lens voor 27 euro. Als je hem wel laat repareren betaal je 100 euro extra en stijgt de waarde van die lens naar 200 euro. Je zou hem dan ook nog kunnen verkopen en dan de 1.8 kopen. Dan is het per saldo geen cash-out
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Klopt, onderzoekskosten hoeven dan niet betaald te worden (ik weet eigenlijk niet of er nog verzendkosten betaald moeten worden, maar dat is voor mij geen issue).

Het is uiteraard niet zo dat ik liever de 1.8 heb, maar het is meer een overweging of ie het nog waard is om gerepareerd te worden. Je redenatie is duidelijk, zo denk ik er ook over. Toch is het gevoelsmatig anders, dan denk ik: een nieuwe 1.8 kost net zoveel, en het verschil tussen 1.4 en de 1.8 is maar minimaal (qua resultaat dan, de bouwkwaliteit is wel anders).
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Voor €125,- zou ik repareren. Al was het alleen maar vanwege de bouwkwaliteit....
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga de reparatie laten uitvoeren.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Is even zuur en je gevoel begrijp ik :wink: maar ik zeg repareren.

Beter 125 Euro voor een goed werkende 1.4 dan voor dat geld een 1.8 aanschaffen. Ik vind de 1.4 echt wel een verbetering tov de 1.8 dus zou ik altijd proberen de 1.4 te behouden.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ja jullie hebben natuurlijk wel gelijk :) Even slikken dus maar :S
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Ken 't gevoel, heb inmiddels twee objectieven laten repareren. Kan je ook melden dat bij mij het gevoel ook nog wel even bleef hangen naderhand. Als het wel een objectief is dat je graag gebruikt is de reparatie de goedkoopste route naar weer met z'n objectief werken. Dat was tenminste wat ik mezelf elke keer voorhield. :oops:

Ik ben overigens nu wel tevreden dat ik de reparaties heb laten uitvoeren hoor! :mrgreen:
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Het is een hele fijne lens op mijn crop camera (het effect van een 80mm)! Wat mij betreft de perfecte portretlens qua bokeh en DOF. Ik ga er dus geen spijt van hebben :)
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

de 50 1.4 is echt heel veel beter dan de 1.8.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Spiegel1
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2013 01:05

Als je een beetje handig bent, kun je zelf een poging wagen, om de kuren bij het scherpstellen te fixen.
Ik denk dat je aan arbeidsloon al snel 100 € kwijt bent.
Onderdelen voor de lens staan op eBay, zoek op "ef 50 1.4 parts"

Op Youtube staan diverse filmpjes om focus problemen van 50 1,4 zelf te herstellen.
Ook staan er een goede tips over waar je wel en beter niet aan kunt draaien.

Zoeken op "ef 50mm 1.4 repair"

Succes!
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Bedankt voor de tip, maar dat laat ik liever over aan experts. :)
Spiegel1
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2013 01:05

Begrepen, ik hoor graag hoe het afloopt.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Beetje vergeten hier feedback te geven :)

Rofarepair heeft mijn geliefde 50mm 1.4 ondertussen gerepareerd. Het focusmechanisme moest volledig vervangen worden.

Tussen verzenden en weer terug krijgen zat 10 dagen. Op dag 2 van ontvangst bij ROFA kreeg ik al een prijsopgave en die heb ik de volgende dag geaccordeerd. Reparatie duurde dus eigenlijk een klein weekje.

ROFA communiceert heel erg goed! Op vragen krijg je dezelfde dag nog antwoord, vaak binnen enkele uurtjes.

Bij aflevering was de lens mooi schoongemaakt (ook de buitenzijde). Heel erg tevreden.

P.S. Bij de 125 euro is het gebleven, geen aanvullende kosten - ook geen extra verzendkosten.
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Prima service bij Rofa.. je objectief zal misschien nog wel fijner functioneren als daarvoor... lekker goed afgesteld..

Groot gelijk dat je voor reparatie koos!

Gr. Gaab
mdbphotography

Gelukkig dat het goed afgelopen is, helaas staat de 50mm f/1.4 er bekend om dat het focus mechanisme snel kapot gaat. Hopelijk is het focus mechanisme nu na de reparatie van wat betere kwaliteit! Zag hier onder toevallig nog iemand die het zelfde probleem had ;)
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Hij werkt zeker beter dan ooit tevoren! Ik had m tweedehands gekocht, vandaar misschien. Ik heb die errors die hij noemde overigens nooit gehad.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar