Wat voor uitrusting heb ik nu eigenlijk...?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
smvandenberg
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2014 20:36

Hallo iedereen!

Ik zal me even voorstellen aangezien dit mijn eerste bericht op dit forum is.
Mijn naam is Sanne, ben 26 jaar en woon in Hilversum.
Ik ben eigenlijk al wel een tijdje bezig met fotografie (hobby) en heb onlangs een nieuwe camera aangeschaft.

Een aantal jaar geleden heb ik tweedehands een canon EOS 350d aangeschaft, was niet al te duur en leek me een prima starters setje.
Bij deze camera zat een Canon 18-55mm kitlens, Canon 28-80mm lens een Sigma 55-200mm. Van dit starters setje heb ik veel plezier gehad!

Onlangs heb ik dus besloten om een nieuwer toestel aan te schaffen en ik ben nu dus in bezit van een Canon EOS 1100d, hierbij zat een 18-55mm kitlens met IS.

Eigenlijk weet ik helemaal niet zo goed 'wat' ik nu precies aan materiaal in bezit heb. Een beetje een allegaartje lijkt het. Zijn deze lenzen kwalitatief goed? En wat is evt een leuke toevoeging/vervanging voor mijn uitrusting.
Mijn budget is niet ontzettend ruim.

Even samenvattend, mijn materiaal (overblijvend na verkoop oude toestel met kitlens):
- Canon EOS 1100d
- Canon 18-55mm 1:3,5-5,6 IS II
- Canon 28-80mm 1:3,5-5,6 II
- Sigma 55-200mm 1:4-5,6 DC

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Groeten Sanne
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Mijn idee: De 28-80 en 55-200 verkopen en een canon 55-250 iS (STM of niet) er voor terug kopen.
Misschien een goedkope canon 50mm F/1.8 erbij en je hebt een geweldige set!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Allereerst welkom hierzo en veel fotografie plezier gewenst!

Ik sluit me verder aan bij het advies hiervoor.
De kitlens versie II met stabilisatie is een prima lens en de 55-250 past daar perfect bij.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Welkom Sanne.

Volgens mij heb je helemaal niets meer nodig. Ik zou gewoon lekker aan de slag gaan met wat je nu hebt. Als je dan een keer tegen beperkingen aanloopt merk je het vanzelf.
Gebruikers-avatar
JanCanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2012 21:52
WoonplaatsCOLON Maastricht

+1
Goed negatief kan positief uitpakken!
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

In feite heb je nu 2 kitlenzen. De 28-80 is een kitlens uit het analoge tijdperk.18-55 is ongeveer (rekeninghoudend met een cropfactor van 1.6) 28.8 - 88. Hij werd bijvoorbeeld standaard geleverd bij de EOS 500, die ik nog steeds heb, de lens heb ik ook nog ergens.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Flevospotter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2013 19:01
WoonplaatsCOLON Almere-Stad
CONTACTCOLON

De Canon 50mm f/1.8 is de best ''goedkope" lens die je ooit zal hebben. Het ding kost rond de €100 en levert heerlijke plaatjes op.
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
smvandenberg
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2014 20:36

Bedankt voor jullie reacties allemaal.
Hoe zit het eigenlijk precies met die cropfactor?

Klopt het als ik zeg dat een EF objectief op zowel Full frame als 'small frame' (noem je dat zo?)kan?
En dat een EF-S objectief enkel voor een 'small frame' geschikt is.

Als je dus een EF objectief op een small frame camera plaatst dat je dan je brandpuntsafstand(en) moet corrigeren met de cropfactor.
Dus dat een EF 18-55mm op een Full frame echt 18-55mm is en een EF 18-55mm op een small frame gecorrigeerd moet worden met een cropfactor van 1,6x?

Oh en hoe zit het eigenlijk met andere objectieven zoals Sigma (ik heb namelijk één Sigma lens)

Zoals je ziet moet ik technisch nog een hoop leren. Heb een hele stapel boeken uit de bibliotheek gehaald :D
En ben al lekker aan het lezen geweest hier op het forum!
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

De APS-C sensor is kleiner dan de Full Frame sensor. De full frame sensor is afgeleid van het 35mm formaat film. Wellicht bewust gedaan om de bestaande objectieven te kunnen blijven gebruiken.

Echter, de sensor is min of meer het duurste onderdeel van de camera en door de sensor kleiner te maken, kun je op de kosten besparen. Anders dan bijvoorbeeld Nikon, heeft Canon bedacht om voor het APS-C platform een aparte mount te bedenken, EF-S.

Ook Sigma en Tamron lenzen zijn in uitvoeringen voor APS-C of Full Frame/film. DC is Sigma voor APS-C en DG is Sigma voor Full frame. Di is Tamron FF en Di-II is Tamron APS-C.

Het gekke is alleen dat door die onderscheid, tussen aps-c en full frame, bij mensen plotseling het idee is ontstaan dat full frame voor professionals bedoeld is en aps-c voor de rest van ons. En dat is natuurlijk niet zo.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Pasquald
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2013 09:34
CONTACTCOLON

smvandenberg schreefCOLON Als je dus een EF objectief op een small frame camera plaatst dat je dan je brandpuntsafstand(en) moet corrigeren met de cropfactor.
Dus dat een EF 18-55mm op een Full frame echt 18-55mm is en een EF 18-55mm op een small frame gecorrigeerd moet worden met een cropfactor van 1,6x?
Elke lens die je op een APS-C schroeft moet je corrigeren om te kunnen vergelijken met wat FF beeld oplevert.

18-55mm = 29-88mm
28-88 = 45-141mm
55-200mm = 88-320mm

In theorie zou je de 28-88mm weg kunnen doen nu. Dan heb je de 18-55mm kitlens als walkaround en de 55-200mm voor als je meer zoom nodig hebt. Deze 2 sluiten mooi op elkaar aan.

Ik zelf zou gewoon eerst eens met dit foto's gaan maken en dan kom je er mogelijk zelf achter wat je in je huidige setup mist. Waarin je eventueel wat nieuws zou kunnen aanschaffen. Als je nu (nog) niet weet wat je moet aanschaffen zou ik niets nieuws aanschaffen. Gewoon later als je bijvoorbeeld lichtsterkte mist of toch nog mm-ers boven de 200mm of onder de 18mm.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ik zou ook eerst eens aan de slag gaan met de nieuwe camera en de huidige uitrusting.
Je schrijft niks over de kwaliteit van de foto's die je de afgelopen jaren hebt gemaakt met je (huidige) uitrusting.
Zolang jij daar geen problemen mee hebt zou ik wachten tot je zelf merkt dat je iets tekort komt (qua kwaliteit of bereik of lichtsterkte).

Wel lees ik dat je budget niet enorm ruim is. Dan is het zonde om geld uit te geven aan iets waarvan je niet zeker weet of je het wel nodig hebt.
Dus ga aan de slag om je eerst verder te verdiepen in de theorie en oefen dit in de praktijk, al naar gelang de resultaten beter worden, groeien ook de wensen mbt de uitrusting.
Dat is mijn ervaring!

Objectieven zijn behoorlijk waardevast, dus daar krijg je over een tijdje nagenoeg hetzelfde voor op de 2e hands markt.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar