Welk objectief moet ik hebben??

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
wernerfotografie

Tsja, in huur liever voor 200 euro en zie het als een investering in mooie foto's op een misschien wel once in à lifetime trip dan dat ik nu 200 euro in een lens stop waar je was spijt van gaat krijgen maar ach! Is niet mijn vakantie en ook niet mijn centen :)!!
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Nou, die 200 euro zou ik meteen in een objectief voor mezelf steken als je financieel niet zoveel middelen hebt.
Ik zou gaan voor een goed 2e hands objectief. Je hebt nog tijd genoeg om te zoeken (en misschien te sparen).
Bekijk eerst goed wat je wilt. Of je wel echt een allround objectief nodig hebt voor jouw reisdoel.

Die Canon 15-85mm is een dijk van een objectief. Daar is hier al het nodige over geschreven. http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=70860
Naar mijn mening is deze ook 100% geschikt voor jouw doel.
De Tamron 18-270mm is één v.d. betere als je echt wilt gaan voor een allround objectief. Zie hier: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 17&t=91110
Kijk ook goed waar jouw eisen liggen!!!! Niet iedereen legt de lat zo hoog als anderen hier op het forum!
Ik heb beide objectieven gehad en wat over mijn ervaringen ermee geschreven zoals je kunt zien in de links. Ik zou je absoluut de Canon 15-85mm willen aanraden.
Mocht deze toch (evt. 2e hands) nog boven je budget liggen dan zou je de Canon 18-135mm of de Tamron kunnen overwegen. Het is jouw geld, je kunt het maar 1x uitgeven en
het is absoluut niet zo dat jouw foto's slecht worden met deze objectieven!
Het is nog altijd de fotograaf die de foto maakt, de technieken goed beheersen is nog veel belangrijker. Met de juiste instellingen kunnen met minder luxe apparatuur ook geweldige foto's gemaakt worden!

Mocht je het geld achteraf weer nodig hebben dan kun je deze 100% zeker, weer verkopen voor nagenoeg hetzelfde bedrag als waarvoor je deze gekocht hebt.
200 euro huur lijkt me dan ook weggegooid geld.
Veel mensen vergeten dat goede! objectieven hun waarde houden en dat je dus nauwelijks financieel risico loopt op de 2e hands markt.
Als je het objectief goed test bij de verkoper, op je eigen toestel en evt. een kenner meeneemt kan er niet zoveel fout gaan. De eerste indruk over de verkoper zegt vaak
ook veel. Laat in de mailwisseling vooraf blijken dat je een echte kenner bent :wink: door gerichte vragen te stellen. Mensen met minder goede bedoelingen haken dan wel af.
Tenslotte nog 1 tip: hou de marktplaats hier op het forum in de gaten, hier worden ook regelmatig mooie objectieven aangeboden, voelt voor jou dan misschien toch wat veiliger :)

Succes met je beslissing.
Laatst gewijzigd door 2 op karin115, in totaal 3 keer gewijzigd.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Met je budget is erg lastig om een "echte" stap te maken in je kwaliteit. Ben zelf van de kitlens naar de 17-85 overgestapt en vond dit een fijne lens. Je zal gaan horen dat deze ook zijn beperkingen heeft en dat is ook waar, maar dat zal je dan voor lief moeten nemen :wink: .

Het bereik is fijn en de extra mm zorgen dat je net iets minder snel naar de zoomlens hoeft te grijpen. Ik vond de kwaliteit duidelijk beter dan de kitlens.

Heb je iets meer geld dan is de reeds genoemde 15-85 (opvolger van de 17-85) een prima lens waar je echt vooruitgang zal zien en waar je jaren plezier van zal hebben.

Over het huren heb ik in dit geval dezelfde mening als Karin en zou ik dat niet doen.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

+1 voor Karin en Richard :lol:

Tweedehands, metgoed zoeken, onderhandelen en een beetje geluk is de 15-85 voor onder de 400 euro te scoren.
Heb er voor vrouwlief een op de kop kunnen tikken voor 300 euro een paar maanden geleden.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Hoi Anne-Marieke,

Welkom op dit forum. Allereerst een kleine waarschuwing: laat je niet te snel gek maken hier. De lat ligt zo nu en dan vrij hoog en als je sommigen moet geloven zijn alle lenzen onder de 1000e waardeloos ;-). Dat is natuurlijk onzin en ook met goedkopere lenzen kan je prachtige foto's maken. Kijk voor de gein hier maar eens.

Wat betreft die Sigma. Op Photozone vindt men het "All-in-all a sound package when taking the competitive pricing into account." Daar staan ook voorbeeld foto's die je kunt bekijken.

De Canon 18-135 komt iets beter uit de bus, maar is volgens mij wel weer wat duurder.

Succes met kiezen.
Anne-Marieke
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2014 13:46

Bedankt Roland, het is inderdaad makkelijk om over andermans portemonnee te oordelen.
Heb graag ook nog wat geld in New York zelf te besteden en zoals ik al eerder aangaf gebruik ik niet wekelijks mijn DSLR!
Ben 5 jaar geleden al eens in New York geweest, toen heb ik gemerkt dat ik soms toch wel echt 200mm gebruik.

Doorsparen wil ik best, maar aangezien ik al over 2 maanden vertrek is dat niet echt mogelijk.
Gebruikers-avatar
Peppi van den Berg
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Hoogwoud

De 18-135 is ook absoluut geen slechte keus en is al voor 300 Euro te krijgen.
Onderstaande foto komt ook uit een 18-135 in combinatie met de Eos 400D.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 7&t=109790" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes met beslissen en we horen wel wat het geworden is.
Canon 5D Mark III, Canon 24-70, Canon 70-200 en nog wat losse dingetjes.
Anne-Marieke
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2014 13:46

Fijn dat er ook mensen zijn die meedenken!

Ben inmiddels aan het speuren naar een canon 17-85 waar iedereen hier enthousiast over is :)
Anders denk ik toch dat ik voor een sigma 18-125 ga. De foto's op internet genomen met deze camera stellen naar mijn mening niet teleur.

Jullie maken het me wel moeilijk met al die goede adviezen!
Heb gelukkig nog 2 maanden tijd :)
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

ik zou de 17-85 zelf latrn liggen. daar zijn regelmatig problemen mee. zelf heb ik een 18-135 liggen en die verbaasde mij positief. helaas heb ik geen camera mee waar hij oppast anders had ik hem zeker als walkarround gehouden!
Groeten,

Jichem
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Anne-Marieke schreefCOLONFijn dat er ook mensen zijn die meedenken!
Ben inmiddels aan het speuren naar een canon 17-85 waar iedereen hier enthousiast over is :)
Anne-Marieke, let even op, de meesten zijn enthousiast over de 15-85, niet de 17-85.
de 17-85 heb ik wel genoemd, maar er zijn bij deze lens een tweetal problemen die regelmatig optreden (gebroken kabeltje in de lens of het losraken van een schroefje, waardoor je - in beide gevallen - niet meer kan zoomen).

Ik weet niet hoe het met de nieuwere 17-85 staat.

Geadviseerd werd dus de Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM (is eigenlijk de betere opvolger van de 17-85.
En ga je 2e hands of nieuw ?
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Anne-Marieke
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2014 13:46

Sorry, ik bedoelde de 15-85.
Ik ben beide aan het bekijken. Als er nog ergens een tweedehands is ben ik zeker geïnteresseerd. Maar tot nu toe niet echt resultaat.
Gebruikers-avatar
ek64
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2013 11:19

Een goede algemene lens zoals Beasar aangeeft is de 18-135 of de 28-135 (gebruik ik zelf en is in de lagere mm's uitermate geschikt voor het soort foto's die jij maakt. Dit is ook mijn genre.). In raw en dan bijwerken.
Voor landschappen gebruik ik vaak de Tokina 12-24; prima lens.

Persoonlijk zou ik voor dit soort foto's naar 24-70 of 24-105 gaan. Meer dan genoeg zoom voor stadsfotografie.
eos 70d, Canon EF 24-105mm F4 L iS USM, Canon EF 100-400mm F/4.5-5.6 L iS USM, Tokina 12-24 DX II, 430 ex II
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar