Kitlenzen vervangen door kwalitatief betere

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Photographer1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 21:24
WoonplaatsCOLON Antwerpen
CONTACTCOLON

Goede middag iedereen,

Ik zou graag mijn kitlenzen willen verkopen omdat ik vind dat deze niet scherp genoeg zijn en op bepaalde momenten vind ik de AF te traag, voornamelijk dan bij de 18-55mm.

De lenzen die ik heb zijn de 18-55mm IS II en de 55-250mm IS II

Het bereik vind ik ideaal, maar ik struikel telkens over het feit welke lens ik op bepaald moment had moeten opzetten. Als ik bijvoorbeeld naar een bruiloft ga vind ik de 18-55mm soms dan weer een te kort bereik hebben en zoek ik dan meer naar de 100mm om mensen dichter te kunnen fotograferen. De volledige 250mm gebruik ik binnen dan toch niet, alleen buiten.

Ben ik dan weer buiten en ben ik in het bos wat aan het fotograferen en een leuk vogeltje komt voorbij gevlogen, heb ik weer pech omdat ik men lens moet veranderen.

Ook, de laatste tijd trek ik meer met mijn Macro 100mm L lens omdat de kleuren veel mooier zijn en de foto's zijn buiten echt scherp! De natuur springt echt van de foto's af, als ik mijn kitlenzen dan weer moet opzetten dan zie je een duidelijk verschil in scherpte.

Dus, het verhaal even afmaken, ik vind een 18-55 gewoon te weinig zoomen als ik buiten ben.
Een 18-55 is dan bv weer goed op een verjaardag ofzo

Ik wil geen EF-S lens omdat ik op termijn een 6D wil kopen (spreken we binnen een jaar ofzo).

Ik had gedacht aan een 24-105mm f4 (deze is dan niet zo lichtsterk als mijn macrolens
De 24-70 f2.8 L van Canon past momenteel niet in mijn budget.

Ik heb voor een keer ook zitten kijken op de site van Tamron, misschien is de 28-300mm dan weer iets voor mij? Echt groothoek heb ik niet nodig...

Een L lens hoeft het ook niet te zijn, moet wel een snelle AF!

Mijn budget is rond de 700 eur, alvast bedankt voor jullie tips.
Canon EOS 600D / Canon EF-S 18-55 IS II Lens / Canon EF-S 55-250mm IS II Lens / Canon Macro EF 100mm L USM IS Lens / Canon EX 430 II / Tamrac Expedition 6x
check: https://www.facebook.com/DominiqueRiccobonoPhotography
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Ik zou geen groot bereik kiezen, dit is altijd een compromis.
En uit was ik lees maak ik op dat je scherpte toch ook wel belangrijk vind!
Belangrijk om te weten, hoe belangrijk is het groot hoek gedeelte voor jou?
Gebruik je veel onder de 24mm nu? Dan zou je dat gat ook op moeten vangen als je over zou gaan naar een 24-105.
De EF-S 15-85 is erg goed, mooi bereik, snel met scherpstellen, maar, kan later niet op de 6D.
Wel heb je dan nu een mooi bereik, ook in de groothoek...
Lastig!
Gebruikers-avatar
Photographer1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 21:24
WoonplaatsCOLON Antwerpen
CONTACTCOLON

ja heel lastig, groothoek is niet belangrijk voor mij, scherpte wel! Mijn macro lens geeft wereld van verschil en vind ik aangenamer achteraf om de foto's te bekijken.

Als ik mijn 18-55 gebruik zit ik sowieso al rond de 24mm.
Spijtig zijn er zo weinig leuke combinaties qua bereik met de Full Frame L lenzen.
Dus, 24-105mm is wel een goed bereik voor mij, maar misschien dat ik dan de scherpte ga missen?
De Tamron 28-300mm laten vallen dan? Er is ook een Tamron 24-70mm heb ik gezien, voor de helft van de prijs in vergelijking met de Canon 24-70mm...
Canon EOS 600D / Canon EF-S 18-55 IS II Lens / Canon EF-S 55-250mm IS II Lens / Canon Macro EF 100mm L USM IS Lens / Canon EX 430 II / Tamrac Expedition 6x
check: https://www.facebook.com/DominiqueRiccobonoPhotography
Gebruikers-avatar
GEOS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 385
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2007 20:06

gewoon de 24-105 kopen. scherpte ga je niet missen, want die is er namelijk wel! net zoals goede kleuren.
Canon EOS 1DS MK IV | Canon EF 10-400mm F1.8 IS L
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Kan de 24-105 zeer aanraden , heerlijke lens!
Apple fan, Canon volger...
Anoniem 3

Volgens mij zie ik nergens welke camera je nu gebruikt.
Als je niet op heel korte termijn op de 6D overgaat, zou ik zeker de 15-85 overwegen. Een lens die het predicaat L ten volle verdient, maar het niet kreeg omdat hij 'maar' en EF-s lens is.
Die kun je dan, als je de 6D koopt, voor een mooie prijs samen met de body verkopen.
Aan een EF-lens kom je, ten opzichte van nu, aan groothoek te kort voor wat je wilt.
Tja, het is óf een crop met EF-s, óf full-frame met EF.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

als je nu al rond de 100mm zit met Crop..
dan weet ik niet of je genoeg hebt met de 24-105 FF.. eigenlijk..
dan zou je nu al de 24-105 moetne kopen en later nog de 70-200 ofzo?

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Telescoop schreefCOLONVolgens mij zie ik nergens welke camera je nu gebruikt.
600D
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 2&t=109651" onclick="window.open(this.href);return false;
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Photographer1987 schreefCOLONBen sinds 2 maand bezig in de wereld van Reflex fotografie. Het bevalt me super! Ik heb een Canon 600D.
Ik zou je net als in je eerste topic toch weer het advies willen geven om eerst eens flink te gaan oefenen met de spullen die je nu hebt. Als je denkt dat je automatisch betere foto's gaat maken door maar meteen duurdere objectieven te kopen zou het nog wel eens tegen kunnen vallen. Maar ik hou verder niemand tegen om geld in goed glaswerk te steken.
Gebruikers-avatar
Photographer1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 21:24
WoonplaatsCOLON Antwerpen
CONTACTCOLON

Goede middag

Ik denk dat ik ondertussen al genoeg geoefend heb met de kitlenzen op elk mogelijk terrein en situatie. Ik heb trouwens op facebook een aparte pagina gemaakt om mijn fotos te delen/tonen. (Mocht iemand ze nodig hebben vraag je de link maar). Ik vind fcb makkelijker en trouwens gratis om fotos te uploaden.
Terug ontopic: ik heb gezien dat de tamron 24-70 trouwens ook heel goed uit de testen komen. Sluit nauw aan de Canon. De sigma dan weer niet.
In het begin opteerde ik voor de 24-108 maar ik was bang voor de mindere lichtsterke dat deze lens heeft. Misschien iemand hier een 24-108 om me wat fotos te tonen? Alvast bedankt
Canon EOS 600D / Canon EF-S 18-55 IS II Lens / Canon EF-S 55-250mm IS II Lens / Canon Macro EF 100mm L USM IS Lens / Canon EX 430 II / Tamrac Expedition 6x
check: https://www.facebook.com/DominiqueRiccobonoPhotography
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Zoals Pieterr aangeeft ben je jezelf waarschijnlijk gewoon voor de gek aan het houden op basis van de verwachting dat een duurdere lens ineens (veel) betere foto's gaat opleveren. Gebeurt ons allemaal, maar dan is het soms weleens goed te blijven analyseren wat je nou echt mist met je huidige set. Bovendien ben je ook nog eens op zoek naar die ene mythische lens met een bereik dat je nooit hoeft te wisselen en een grote lichtsterkte.....

Goede lenzen kunnen natuurlijk nooit kwaad, maar het zijn relatief kleine stappen. En ze brengen meestal ook weer andere "bezwaren" met zich mee zoals gewicht en dure filters.
Je budget is (veel) te beperkt om echt uit te kunnen pakken, zoveel kwaliteitsverschil in je eindresultaat ga je niet merken.

24-105 op een crop camera is voor mij slechts zelden een goede combinatie, maar het is verder een prima lens. De 18-55 is alleen qua bereik op je huidige body een stuk veelzijdiger.
Als je al zou willen upgraden is één van de betere EF-s allround zooms zoals de 15-85 in mijn optiek de beste keuze. En anders gelijk de 6D/24-105 kopen....

En als je echt zo'n hekel hebt aan lenzen wisselen dan is de EF-s 18-200 eigenlijk je enige keuze. Dan ben je echt met 1 lens klaar en ga je pas echt verbeteren als je een veelvoud ervan gaat uitgeven.
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

De TS geeft al aan een duidelijk verschil in scherpte te zien tussen de 18-55mm en de 100mm Macro...
Dus, ik snap niet waarom veel mensen roepen dat hij meer moet oefenen.
Meer scherpte krijgen dat kan in veel gevallen met een aantal van de reeds genoemde lenzen!
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Omdat we allemaal weten dat als je een paar stops van het minimale diafragma afgaat, en iets als F8/F11 gebruikt, de verschillen tussen de meeste lenzen in deze prijsklassen nagenoeg nihil zijn. Anders is er iets mis met je lens....

Als je nou persé een F2/F2.8 lens nodig hebt dan is het wat anders, maar dan heb je het gelijk over een heel andere prijsklasse en voor persoonlijke gebruik is dat slechts zelden nodig. En we hebben het hier tenslotte niet over een prof die Formule1 fotografeert.

Iedereen heeft graag de duurste lens op zijn camera, maar de realiteit is dat het veelal helemaal niet nodig is.... maar het is natuurlijk wel goed voor de economie en mider scherp worden je opnames er natuurlijk niet van :-).
Gebruikers-avatar
Photographer1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 21:24
WoonplaatsCOLON Antwerpen
CONTACTCOLON

Pfff het wordt moeilijk nu. Mijn kitlenzen en de economie niet steunen? Ik ga binnekort trouwens naar Krakau...dus misschien kan ik daar nog wat leuke plaatjes trekken met mijn standaardlenzen en mijn mening herzien? Zucht....
Canon EOS 600D / Canon EF-S 18-55 IS II Lens / Canon EF-S 55-250mm IS II Lens / Canon Macro EF 100mm L USM IS Lens / Canon EX 430 II / Tamrac Expedition 6x
check: https://www.facebook.com/DominiqueRiccobonoPhotography
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Photographer1987 schreefCOLONMisschien iemand hier een 24-108 om me wat fotos te tonen? Alvast bedankt
kijk even op mijn Flickr account, de laatste series zijn veelal geschoten met de 24-105, kijk even in de exif.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Photographer1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 21:24
WoonplaatsCOLON Antwerpen
CONTACTCOLON

Road8 schreefCOLON
Photographer1987 schreefCOLONMisschien iemand hier een 24-108 om me wat fotos te tonen? Alvast bedankt
kijk even op mijn Flickr account, de laatste series zijn veelal geschoten met de 24-105, kijk even in de exif.
Goede avond!

Bedankt voor uw bericht. Ik heb net uw foto's bekeken en stond versteld!
Wat ik ook opmerk, bij het uploaden op Flickr heb je weinig verlies in fotokwaliteit in vergelijking met Facebook zo te zien? Ik heb geen Flickr account, misschien dat ik me dat ook eens moet aanmaken. Nog even verder kijken naar jouw foto's.

bedankt
Canon EOS 600D / Canon EF-S 18-55 IS II Lens / Canon EF-S 55-250mm IS II Lens / Canon Macro EF 100mm L USM IS Lens / Canon EX 430 II / Tamrac Expedition 6x
check: https://www.facebook.com/DominiqueRiccobonoPhotography
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Bij Facebook moet je ff een vinkje zetten bij "uploaden in hoge kwaliteit", dat scheelt een hoop!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Photographer1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 21:24
WoonplaatsCOLON Antwerpen
CONTACTCOLON

Doe ik ook...maar is toch nog niet vergelijkbaar met Flickr ;-)
Canon EOS 600D / Canon EF-S 18-55 IS II Lens / Canon EF-S 55-250mm IS II Lens / Canon Macro EF 100mm L USM IS Lens / Canon EX 430 II / Tamrac Expedition 6x
check: https://www.facebook.com/DominiqueRiccobonoPhotography
evertalkmaar
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2012 20:11

Heb onlangs een 24-105 gekocht naast de 17-40. Een prima aankoop die ik gebruik op de 5DmIII
Maar ook perfekt bruikbaar op de 600D en tegenwoordig al te koop voor rond de 500/600euro (2ehands uiteraard)
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Photographer1987 schreefCOLONDoe ik ook...maar is toch nog niet vergelijkbaar met Flickr ;-)
Op Flickr heb je meteen een 1 Terrabyte aan opslagruimte.

Er zijn trouwens meer opties, dan de genoemde lenzen, zoals de nieuwe 18-135 STM, die de oude 18-135 stof doet laten happen. Een oudere lens die het ook echt goed doet, de 28-105 3.5-5.6, wat één van mijn werkpaarden is. De 24-70 f2.8 van Sigma. En natuurlijk een 70-200mm.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar