vraag over canon efs 17-85mm objectief

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Nicole30

is een canon efs 17-85mm een groothoeklens?
wie heeft hier ervaring mee? kan je hier goed landschappen e.d. mee doen?
groetjes nicole
Ella36
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 225
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2012 19:24

is een canon efs 17-85mm een groothoeklens? Ja

kan je hier goed landschappen e.d. mee doen? Ja

Ik zie in je lijstje staan dat je een efs 15-85 bezit en dit is nog meer groothoek, dus waarom de 17-85?
Nicole30

sorry ik vergiste me in de kit lenzen , t is zon standaard kitlens die ik erbij kreeg en dat is de 18-55mm met diameter van 58mm , en ik lees nl dat de 17-85mm een grotere diameter lens heeft dus daarom dacht ik ook van das n groothoeklens.
Ella36
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 225
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2012 19:24

Groothoek wordt dus niet bepaald door de diameter van een objectief, maar door het brandpunt van een objectief. 15mm is een goede groothoek voor een cropcamera
Nicole30

o, wat zou een goed brandpunt zijn dan? heb nl idee dat je met zon kitlens niet echt groothoek kan maar goed ik heb er niet veel verstand van hoor
Ella36
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 225
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2012 19:24

Ik denk dat je met efs 15-85 aardig uit de voeten kan. Google eens op groothoeklens en lees er eens wat over.
Nicole30

nog ff voor de duidelijkheid ik heb geen 15-85 maar een 18-55 mm kitlens he
Thuispapa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:12

Nicole30 schreefCOLONnog ff voor de duidelijkheid ik heb geen 15-85 maar een 18-55 mm kitlens he
Die 18-55mm is met drie mm minder dan die 15-85 toch ook nog steeds een behoorlijke groothoeklens, hoor. :-)
Alleen kun je met maximaal 55mm nu eenmaal wat minder ver inzoomen dan met een x-85mm lens.

De 17-85 lens waar je het hierboven over hebt laat je dus welgeteld 1mm winnen op groothoekvlak.
Daarnaast lees ik over behoorlijk wat Canon 17-85 exemplaren waar problemen mee zijn (stuk gaan).
Ik zou een 15-85 dus wel aanraden, maar die 17-85 echt niet.
Nicole30

je bedoeld 18-55 aanraden en de andere niet?
ik vraag nl over deze objectieven omdat mensen deze ook aanbieden op marktplaats nl
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

15-85.... de 18-55 heb je al.
Ook zou je nog kunnen kijken naar een 10-22 2e hands of eventueel een tokina 11-16. Maar dat is wel heel erg wijd....
Krijg je van het soort foto's dat ik maak :P
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Thuispapa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:12

Nicole30 schreefCOLONje bedoeld 18-55 aanraden en de andere niet?
ik vraag nl over deze objectieven omdat mensen deze ook aanbieden op marktplaats nl
Nee, ik bedoel precies wat ik hierboven schrijf: De 15-85mm zou ik aanraden en de 17-85mm niet.
Zoals VFrood al heel terecht opmerkt raad ik je die 18-55mm niet aan of af omdat je die al bezit en je vraag daar niet over ging. :-)
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Wat betreft aantal mm kan je op onderstaande sites het verschil goed zien tussen een mm meer of mnder. (let op de verschillen tussen crop en fullframe !)

http://camerasim.com/camera-simulator/

http://www.sigmaphoto.com/focal-length-simulator

http://www.sigma-imaging-uk.com/focal-length-simulator

De 17-85 word voor crop wel gezien als groothoek en kan je goed voor landschappen gebruiken. Het zal niet heel veel meer groothoek opleveren dan met je huidige lens dus vraag ik mij af of groothoek de enige reden is om over te stappen.

Landschapsfoto's kan je in principe met iedere lens maken :wink: Maar als je grote weidse landschappen wil fotograferen dan is een groothoeklens wel lekker.

Voor een cropcamera word inderdaad de genoemde 10-22 van canon veel gebruikt. Op bovenstaande links kan je zien dat deze mm echt groothoek zijn en verschil maken.

Succes,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Nicole30

wat is t nou de 15-85 of zon superduurding als de 10-22 die vind ik al 2e hands niet te betalen :)
ik snap dat je in principe met iedere lens landschappen lan maken maar idd rijk ik vind dat wijde erg mooi :)
maar de 17-85 is dus niet goed ? beter de 15-85?
Nicole30

en k zie dus dat ook de 15-85mm echt achterlijk duur is :(
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

dit topic lezende bekroop me soms het gevoel dat Nicole en de reageerders ieder op een ander level zaten te communiceren.
Nicole,
groothoek is een lens die als brandpuntsafstand minder dan 35 mm is, dus jouw kitlens, de 18-55 heeft groothoek in zich.
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Groothoekobjectief" onclick="window.open(this.href);return false;).
een standaard lens is er één waarvan de beeldhoek min of meer overeenkomt met die van het menselijk oog, zijnde ongeveer 50 mm.
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardobjectief" onclick="window.open(this.href);return false;)
Een telelens is een objectief met een grotere brandpuntsafstand, zeg maar vanaf zo'n 85 mm, waardoor je objecten dichterbij kan halen.
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Teleobjectief" onclick="window.open(this.href);return false;)
dat over groothoek, standaard en tele.

dan verder over de lenzen die je noemt.
je hebt zelf een 18-55, dat is een kitlens en je begint het topic met de vraag of een 17-85 een groothoek is.
de 17-85 is een zoomlens die groothoek, standaard en licht telebereik heeft.
het is zeker geen slechte lens (!!) en ten opzichte van je kitlens, is het een stapje voorwaarts, zowel qua bereik als kwaliteit algemeen.
maar de 17-85 heeft nogal eens last van een kabelbreuk waardoor de AF niet meer werkt.

dan is er de 15-85, kwalitatief een stuk beter dan de 17-85 maar daar hangt, zoals je hebt gezien, ook weer een ander prijskaartje aan.
dan is de 17-85 als upgrade voor je kitlens een betere optie.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Zoals op Wikipedia staat is 35mm voor kleinbeeld (=Full Frame).
Voor eenzelfde beeldhoek :!: moet je voor crop dit door 1.6 delen.
Hans
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

chips, ik wist dat ik iets vergeten was :wink:
mooie aanvulling Hans, maakt het beeld compleet, om maar eens in fotografietermen te spreken :lol:
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Nicole30 schreefCOLONen k zie dus dat ook de 15-85mm echt achterlijk duur is :(
Misschien dan eerst maar eens rustig vertellen wat je zoekt en hoeveel je maximaal wilt uitgeven.
Dat praat wat makkelijker. :D
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Hi Nicole,
Ook ik heb een kitlens van 18-55 en kijk ook rond naar andere lensen (zal een ieder van ons regelmatig doen, want het kan immers altijd beter).

Mijn advies (zeker als je budget niet zo groot is, of minimaal zoals bij mij) is om heel goed te kijken wat je nu eigenlijk wil.
Als je echt gefascineerd bent van zeer brede foto's (veel in beeld), dan is een zo kort mogelijke brandpuntafstand de weg om te gaan.
Vind je macro foto's zoals bijvoorbeeld van lieveheersbeestjes en vlinders helemaal te gek, kijk dan naar een MACRO lens.

Bij iedere lens zul je merken dat als het echt goed is, die dan ook direct enorm prijzig zal zijn.
Maar als je de lens dan koopt en je kan er de foto's mee maken waar je helemaal weg van bent, dan is het dat geld altijd waard.

ps. Zelf twijfel ik nog steeds enorm. Ik wil wat meer groothoek dus zou eigenlijk iets met minder dan 18mm moeten kopen, maar ik wil ook meer zoombereik dan mijn 200mm en als ik dan de macro foto's op dit forum zie dan begin ik ook wel een beetje te kwijlen... maar ja je kan niet alles hebben.

Succes met je keuze!
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar