canon ef 18-55 lens of sigma 18-50 dc digital?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Sander Dubbeldam
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2004 16:22

ik sta op het punt eindelijk de 300d te mogen bestellen via mijn werkgever, nu heb ik toch nog een paar vragen.

welke lens is beter de canon ef 18-55 kit lens of de sigma 18-50?

en als je voor de digital van sigma kiest iemand ervaringingen met de er99 melding?

dan als laatste vraag. Is he nog nodig om polarisatiefilters aan te schaffen? misschien zoiezo eentje om je lens te beschermen, maar een grijsfilter of kleurenfilter?

alvast bedankt!
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Leuke werkgever :)

Over de objectieven weet ik niets, alleen dat moderne Sigma-objectieven gratis een rechip kunnen krijgen, zodat je err99 niet meer hebt.

Wat filters betreft is er al wel wat geschreven op het forum hier. De meeste mensen gebruiken een UV-filter standaard als bescherming van het objectief.

Pola-filters worden gebruikt om hinderlinge schitteringen in de lucht, op het water of bijvoorbeeld op auto's te verminderen of weg te halen. Let op: voor de 300D-kitlens moet je wel een circulair pola-filter hebben. Vraag me niet waarom.

Zoek desnoods even met als trefwoord "filter" om de andere topics hierover te raadplegen.
Gebruikers-avatar
Bijltje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2004 11:46
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Sander Dubbeldam schreefCOLONik sta op het punt eindelijk de 300d te mogen bestellen via mijn werkgever, nu heb ik toch nog een paar vragen.

welke lens is beter de canon ef 18-55 kit lens of de sigma 18-50?

en als je voor de digital van sigma kiest iemand ervaringingen met de er99 melding?

dan als laatste vraag. Is he nog nodig om polarisatiefilters aan te schaffen? misschien zoiezo eentje om je lens te beschermen, maar een grijsfilter of kleurenfilter?

alvast bedankt!
De Canon en Sigma ontlopen elkaar niet echt qua prestaties. Als ik jou was zou ik voor de sigma kiezen. Ten eerste omdat je voor ongeveer hetzelfde geld een zonnekap krijgt die je bij de Canon los moet bijkopen.

De Sigma kan ook op een andere analoge of digitale body gebruikt worden in tegenstelling tot de 18-55 die alleen op de 300d past. Met de nieuwe 20d (als de geruchten waar zijn) zal je ook EF-s en dus de 18-55 kunnen gebruiken maar dat lijkt me niet aan de orde.

De Sigma 18-50 is ontwikkeld als tegenhanger van de Canon 18-55 en is dus ongeveer een half jaar in productie. De error zal je dan ook niet tegenkomen. Die is alleen aanwezig bij oudere modellen van Sigma.

Als filter zou je een UV kunnen nemen als bescherming van je objectief. Een zonnekap is echter net zoveel bescherming en die tast de prestaties niet aan. Een uv-filter zorgt toch voor enige onscherpte.
De echte functie van een UV filter wordt in nederland niet gebruikt.

Of je filters aanschaft ligt volkomen aan jezelf. Wil je schaapachtige wolkjes met diepblauwe luchten in je foto's? Dan moet je een polafilter nemen.
Ga je glanzende producten fotograferen en wil je enige glans wegnemen. Dan ook.
Doe je dit allemaal niet dan is er geen reden er eentje te nemen. Zo ook met de andere filters. Bekijk eerst wat je met de 300d wilt gaan doen en koop dan wat je daarvoor nodig denkt te hebben.
[size=84]Canon eos 30D - eos 30
20mm/2.8 - 35mm/2 - 50mm/1.8 - 85mm/1.8 - 200mm/2.8L - 420EX [/size]
Sander Dubbeldam
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2004 16:22

@Ytos, mijn werkgever is een electronica zaak in regio rotterdam, alleen voor dit soort zaken kan ik bij niemand terecht :wink:

@Bijltje

bedankt voor de heldere uitleg! vind het best raar dat de canon niet standaard een zonnekap mee geeft, hoewel deze toch super handig is.

Met de filtere kan ik denk ik nog wel ff wachten aangezien ik beter alle instellingen van de 300d beter moet leren kennen. pas dan is het misschien beter om toch nog een besluit te nemen.

Heb ik toch nog een ander vraag :oops: welk statief is nou een beetje stevig? je ziet vaak van die gammelbakken.
Iemand goede ervaringen met een cullman, manfrotto?
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Manfrotto is het geloof ik helemaal. Heb ik zelf niet, maar daar hoor ik het meeste (positief) over.
bolletje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2004 15:54

De reden dat je een circulair filter voor de kitlens nodig hebt is dat bij het focussen het filter meedraait. Als je bv een horizontaal pola-filter hebt, dan draait dit mee waardoor de resultaten van het filter anders worden.

Andere, veelal duurdere, objectieven hebben lenzen die onafhankelijk van de buitenkant draaien bij het focussen.
Dazzle
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2004 16:03
WoonplaatsCOLON Uden
CONTACTCOLON

Manfrotto, als je geen budgetbeperking hebt :) heb zelf een Cullman maar die is toch flink instabieler dan een manfrotto.. maar hij voldoet voor mijn doeleinden..
- doe je je ogen open sta je midden in het leven.. -
CanonEOS300D-18/55-50/200-Sigma105Macro-1Gb Sandisk - 1Gb Sandisk UltraII - Ikelite UH
Sander Dubbeldam
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2004 16:22

Yeah vandaag eindelijk de bestelling geplaatst

1x canon eos 300 d body
1x sandisk cfII 512 mb of voor dezelfde prijs een 1 gb microdrive
1x bp 511 accu van 1200 mah van hama
1x een luxon statief met waterpas erin (was wel grappig_
1x een handig tasje om alles in te proppen.

nu alleen nog 7 dagen wachten totdat het in mijn bezit is :cry:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar