Welke macro lens?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Romke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 12 Mrt 2013 14:03

Graag wil ik mij meer gaan verdiepen in macro-fotografie (bloemen, insecten etc)
Wat is een goede keus voor wat betreft een macro lens?
alvast dank voor jullie reactie's
http://www.romkevisser.nl
Canon EOD 7D / 15-85/f3.5-5.6 / 70-200/f2.8 / Tokina AT-X 80-400'/f4.5-5.6
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Er zijn twee opties.

Macro-objectieven hebben het voordeel dat ze dichtbij kunnen scherpstellen. Ze zijn er met verschillende brandpunten. [censored] groter het brandpunt, hoe groter je de dingen in beeld kan brengen. Zeker als je niet te dichtbij kunt komen. Bij bloemen is dit meestal niet zo'n probleem. Ik heb niet zoveel ervaring met het fotograferen van bloemen, maar wat ik heb; er is er nog nooit eentje weggerend toen ik dichterbij kwam.
Insecten is natuurlijk anders, die blijven meestal wel in beweging en daar moet je onder andere geduld voor hebben. Zeker als je een bij op een bloem wilt hebben. Dat kost gewoon tijd. Maar dat geeft niet, dat is vaak ook de charme.

Voor bloemen kun je best af met een 50 of 60mm macro. Een groter brandpunt kan ook hoor.
Voor insecten zou ik zelf alweer kiezen richting 100, 150 of zelfs 180mm. Punt is dat je bij objectieven van die brandpuntsafstanden wel je portemonee mee mag nemen.

Maar je wilt je gaan verdiepen. Is het dan niet iets om met een setje tussenringen te beginnen. Dit kost ongeveer 200 euro en je kunt ze tussen al je objectieven zetten. Je kunt dan veel dichterbij scherpstelen en als je zelf bijvoorbeeld al een objectief hebt rond de 100mm dan kun je vrij goedkoop dus macro-fotografie uitproberen. De kwaliteit is misschien iets minder als bij een 100mm macro, maar die van Canon kostruim 800 euro. Van Tamron of Sigma ben je voor minder al klaar
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Hallo Romke,
welkom op het forum. Wellicht kunnen anderen een goed antwoord geven, maar dan zullen ze meer info nodig hebben. Welke camera heb je? Wat gebruik je op dit moment? Wat is je budget?
Je kan eventueel hier iets meer over jezelf vertellen, dan kunnen wij een beeld vormen van jou fotografie ervaring en je wensen.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewforum.php?f=2

#aangepast# Terwijl ik dit bericht plaatste, heb jij jezelf voorgesteld. :)
Laatst gewijzigd door 1 op steven l, in totaal 12 keer gewijzigd.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Die van canon hoeft natuurlijk geen €800,- te kosten. Je kunt ook voor de Canon EF 100mm f/2.8 USM gaan.Rond de €500,- Geen L lens dus. Ik ben er erg content mee. Zie ook de test:
http://www.photozone.de/canon-eos/488-c ... 0d?start=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Verder is alles wat Jeroen beweert waar.;) :)
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Die 'oude' 100mm van Canon, zoals Peter/Zweuds het aangeeft, is natuurlijk ook een mooi alternatief waar je zeker plezier mee kunt hebben
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Alles ligt natuurlijk aan wat je wilt. Tussenringen lijkt mij nogal omslachtig werken en ik zou gaan voor een macro lens. Alround macro is rond de 100mm, het is namelijk een rare ervaring om achteruit te lopen bij meer dan 100mm. As ik jou was zou ik eens kijken naar de Sigma 70/2.8, die staat ontzettend goed angeschreven. En anders de Canon 100mm macro (Sigma, Tamron en Tokina 105/90/100mm lenzen zijn ook goed, maar het rpijsverschil met de Canon betekent dat ik voor de Canon zou gaan).
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
dr_la
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 361
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 00:13
WoonplaatsCOLON Leiden

zweuds schreefCOLONDie van canon hoeft natuurlijk geen €800,- te kosten. Je kunt ook voor de Canon EF 100mm f/2.8 USM gaan.Rond de €500,- Geen L lens dus. Ik ben er erg content mee.
Helemaal mee eens. De Canon EF 2.8/100mm USM non-IS is een prima lens en kost rond €480,- op dit moment. De €800 van fotojeroen slaat op de IS versie. IS kan handig zijn maar is zeker geen must. Ik neem macro gewoon uit de hand met een 100mm non-IS en dat is geen enkel probleem.
Canon EOS 60D + Tamron Di II AF 17-50/2.8 + EF 100/2.8 Macro USM + EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM + EF 24/2.8 + EF 2.0/35mm + EF 50/2.5 Macro + Samyang 1.4/85 Aspherical IF + Samyang 3.5/8mm + Carl Zeiss Jena Sonnar MC 2.8/180 + Celestron C6
twistersam

De Sigma APO Macro 150mm F2.8 EX DG OS HSM is ook een hele goede lens (die wel vrij prijzig is, heb voor de mijne 850 euro neergeteld).
Heeft de 2012/2013 EISA award gewonnen voor beste macro objectief.
Gebruikers-avatar
A.Otten
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2008 21:13
WoonplaatsCOLON Delden

Zelf heb ik de 100mm 2.8 L IS , wel duur maar nog nooit geen spijt van gehad, een ware TOP lens.

Gr Andre
canon 40D+grip , canon 5D mark II + grip en het nodige glaswerk.
Gebruikers-avatar
Romke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 12 Mrt 2013 14:03

Alvast dank voor jullie reactie.

Voldoende stof lijkt me om me de komende dagen verder te orienteren en prijsvergelijken en misschien in winkels wat uit te proberen.

Dank jullie hartelijk.
Romke.
http://www.romkevisser.nl
Canon EOD 7D / 15-85/f3.5-5.6 / 70-200/f2.8 / Tokina AT-X 80-400'/f4.5-5.6
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

een ding wordt vrij weinig gezegd, hoe langer je brandpuntsafstand hoe romiger (onscherper) je achtergrond wordt, niet geheel onbelangrijk vind ik zelf, de meeste hebben het gelijk over dat de insectne beter bliven zitten met een 180 mm vind ik een beetje onzin, ik fotografeer veel libelle's en als je op een warme dag in een straal van een 2/3 meter dichterbij komt zijn ze al gevlogen, dus dan helpt een 180 mm ook niet echt, het verschil is nl slechts een 15tal cm meer niet, wat wel een groot voordeel is, is dat je achtergronden mooier worden naargelang de lens langer wordt, dit is ook bij bloemen zo, met een 60 mm (bv) hen je sneller last van onrustige achtergronden, met een 150 of zelfs een 180 mm creer je prachtige wazige rustige achtergronden.

Wel zijn de langere macrolenzen lastiger om mee te werken, de een kan deze absoluut net uit de hand hanteren en is verplicht om dit vanaf statief te doen, de ander (zoals ik) heeft daar geen problemen mee.

Wat ik meestal adviseer om eerst met een 100 mm beginnen en vervolgens doorgroeien na wat ervaring naar een langere macrolens.

Een ding staat voorop, de meeste macrolenzen, Tamron, Sigma, Tokina, Canon zijn erg goed en leveren fantastiche scherpte.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Paul1982
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2013 12:18
WoonplaatsCOLON Landgraaf

@Closeshooter
Bedoel je dat je bij 100mm slechts 15cm korterbij hoeft te komen om het onderwerp even groot in beeld te krijgen als de 180mm?
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

laat het 20 of 30 cm zijn, weet het niet precies, maar veel meer is het niet volgens mij, althans dat is mijn ervaring in het veld, je haalt niet veel meer voordeel met insecten door een langere lens, maar meer met juiste tijdstip (s'morgens vroeg als het nog koud is) en kennis van insecten.
Laat een 180 mm op 50 cm zitten voor 1:1, een 100 mm zit dan op 30 cm, zoiets is het nl, meer niet.

Zo is met veel lenzen, je denkt behoorlijk wat aan mm te hebben, maar in de praktijk valt het vaak vies tegen.
een 500 mm lijkt heel veel, maar een vogeltje er beeldvullend opkrijgen moet je toch nog redelijk dicht erop gaan zitten, in ieder geval dichter dan je zou verwachten, zo is het ook met macrolenzen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Òf een Sigma 150/Canon 180 in het langere segment, òf een tamron 90mm in het korte segment. Prijs/kwaliteit.
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Heb zelf de Tokina 100mm, kwaliteit zeer dicht in de buurt van de Canon 100mm L IS, maar wel de helft goedkoper.
Deze staat bekend om zijn boterzachte achtergronden.

Vind zelf dat je met een 100mm prima insecten kunt vastleggen. Het is idd het tijdstip van de dag en vooral hoe je de beestjes benaderd.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar