Welke macro lens?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Romke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 12 Mrt 2013 14:03

Graag wil ik mij meer gaan verdiepen in macro-fotografie (bloemen, insecten etc)
Wat is een goede keus voor wat betreft een macro lens?
alvast dank voor jullie reactie's
http://www.romkevisser.nl
Canon EOD 7D / 15-85/f3.5-5.6 / 70-200/f2.8 / Tokina AT-X 80-400'/f4.5-5.6
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Er zijn twee opties.

Macro-objectieven hebben het voordeel dat ze dichtbij kunnen scherpstellen. Ze zijn er met verschillende brandpunten. [censored] groter het brandpunt, hoe groter je de dingen in beeld kan brengen. Zeker als je niet te dichtbij kunt komen. Bij bloemen is dit meestal niet zo'n probleem. Ik heb niet zoveel ervaring met het fotograferen van bloemen, maar wat ik heb; er is er nog nooit eentje weggerend toen ik dichterbij kwam.
Insecten is natuurlijk anders, die blijven meestal wel in beweging en daar moet je onder andere geduld voor hebben. Zeker als je een bij op een bloem wilt hebben. Dat kost gewoon tijd. Maar dat geeft niet, dat is vaak ook de charme.

Voor bloemen kun je best af met een 50 of 60mm macro. Een groter brandpunt kan ook hoor.
Voor insecten zou ik zelf alweer kiezen richting 100, 150 of zelfs 180mm. Punt is dat je bij objectieven van die brandpuntsafstanden wel je portemonee mee mag nemen.