Samyang

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
rocksoff
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 26 Jan 2013 14:00

Heeft iemand hier ervaring met Samyang objectieven?
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ik denk het wel, al heb ik er zelf geen ervaring mee. Maar ik denk ook dat je je vraag wel iets specifieker mag formuleren, om zure reacties te voorkomen ;-)

Welkom op het forum.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
Radar
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 11:25
WoonplaatsCOLON Bilthoven

http://www.eosdigitaal.nl/forum/search. ... mit=Zoeken

Maar die is te makkelijk.
Ooit eens een 500 mm via ebay laten komen voor 125 euro.
In mijn ogen is het helemaal 6 keer niks.
Goedkoop spul uit...? Korea?
Wordt ook verkocht als WALIMEX geloof ik.

En net zoals hierboven reeds vermeld, wat heb je precies op het oog?
Mijn ervaring is al weer een jaartje of 6 geleden.
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Lensje in m'n onderschrift is leuk.
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ik heb een Vivitar 13/2.8, een van de vele versies van de Samyang 14/2.8. Uitstekende lens, zeker voor die prijs.

Die super teles schijnen inderdaad niet zo goed te zijn, maar de nieuwere hebben een uitstekend imago!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Er zijn [VerzamelTopics] over diverse Samyang objectieven.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 17&t=98062" onclick="window.open(this.href);return false;

De tele-objectieven zijn spiegelobjectieven; die zijn, door de bank genomen, niet erg best.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ligt eraan wat je wilt hebben..

8mm fish-eye heb ik nu, meer dan tevreden (zeker voor het geld)
14, 24, 35, 85mm allemaal lekker scherp volgens vele revieuws, zelf aan het twijfelen deze te kopen en vervangen voor m'n huidige objectieven..
enig minpuntje wat ik kan bedenken is dat het MF is en geen AF.. :)

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Ik weet niet waar TS precies naar op zoek is, maar wil mijn ervaring met de 14mm iig wel delen.

Ik heb zelf de Samyang 14mm f/2.8 een tijdje gehad, goede degelijke bouw en optisch ook erg goed, in sommige gevallen zelfs beter dan de originele objectieven als je de resolutie vergelijkt. Ondanks z'n moeilijke glasconstructie (bol front element) vond ik dit objectief erg goed omgaan met flare.
Ik kon eigenlijk vrij makkelijk met tegenlicht schieten zonder irritante reflecties. Contrast en kleur wijken niet af van mijn L-objectieven.

Toch heb ik een paar maanden geleden afscheid genomen van deze Samyang, omdat ik 14mm in veel gevallen te wijd en het gat tussen 14 en 24 te groot vond. Het lijkt maar 10mm verschil, maar op groothoek is dat enorm. Als ik 24mm net niet wijd genoeg vind heb ik meestal aan 18 of 20mm wel genoeg en vertekening blijft dan binnen de perken. Dat is meteen 1 van de lastigste kenmerken van zoveel groothoek, als je de camera maar iets naar boven of beneden richt dan lijkt alles meteen om te vallen. Bomen, mensen en gebouwen, alles staat scheef.
Je moet dus bijna verplicht je horizon strak ik het midden houden en dat is nou net wat ik normaliter juist niet doe.

Verder vond ik het een lastig objectief om goed scherp te stellen. Nu denk je dat met 14mm alles wel scherp is volgens de hyperfocal methode, dus bij f/8 is alles scherp en maakt het in theorie niet uit waar je je focus legt, nou niet met deze Samyang (en waarschijnlijk met elke UWA). De field curvature bij deze Samyang zorgt ervoor dat de minste focusverandering resulteert in onscherpe hoeken. Het centrum, de voorgrond en de achtergrond blijven wel haarscherp, maar naar de hoeken toe trekt de scherpte dan opeens weg. In tegenstelling tot het fotograferen van een muurtje, waarbij zelfs op f/2.8 de hoeken haarscherp blijven. Vlakke oppervlakten blijven dus haarscherp van hoek tot hoek, maar in de 3D wereld gaat alles er opeens heel anders uit zien. Als je niet uitkijkt staan je voeten er ook opeens op, de beeldhoek is echt huge. En daar komen de problemen met het focussen opeens om de hoek kijken.

Omdat de scherptediepte op f/2.8 al bijna maximaal is, kun je door je zoeker niet zien waarop je scherp stelt, je zult dus gebruik moeten maken van live view. Nu is het vervelende van de Canon camera's dat je met live view geen 100% zoekerbeeld hebt en dat je dus niet je uiterste hoeken op scherpte kunt controleren. Hierdoor kwam het mij te vaak voor dat ik achteraf pas merkte dat de focus niet goed lag en de hoeken hierdoor onscherp waren.

Ik heb heel lang zitten stoeien met "de beste" stand door veel proefopnamen te maken bij verschillende diafragma's. Het beste resultaat haalde ik door op f/8 te werken met de focus op 1 meter. In de meeste gevallen resulteerde dat in acceptabele platen met goede scherpte. Maar een mm draaien aan de focus en de scherpte verschoof meteen in de hoeken.

Uiteindelijk heb ik vanwege het gemak de 24 prime en deze samyang weg gedaan ben en ik overgestapt op de 16-35.
Al moet ik bekennen dat de Samyang gewoon scherper is dan de Canon op 16mm, het gemak van tussenliggende brandpunten, een makkelijker te hanteren focus, de mogelijkheid filters te gebruiken, weathersealing en bouwkwaliteit van de 16-35L was voor mij toch doorslaggevend de Samyang vaarwel te zeggen.

Maar ik blijf erbij, voor het geld (ca 300,=) is het een heel fijn objectief om erbij te hebben en het zou me niets verbazen als hij ooit weer een keer in mijn tas verschijnt.

Foto's die ik er de afgelopen tijd in IJsland mee heb gemaakt...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Voordelen:
- compact
- degelijke bouw
- scherp
- goed contrast en kleur
- geen CA

Nadelen
- lastig focussen (met name hoeken)
- geen standaard filters mogelijk (er zijn wel oplossing, maar behoorlijk prijzig)
- vaak net iets te wijd (naar mijn smaak)
- snorvormige vervorming (is wel een correctie voor beschikbaar)
- veel vignetting
- foutive exif (geeft 50mm weer en geen diafragma, bij Nikon overigens wel correct)
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
rocksoff
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 26 Jan 2013 14:00

Bedankt voor deze uitgebreide review arnold_w! Ik ben niet specifiek naar iets op zoek. Ben overgestapt van Nikon naar Canon (vooral omdat Nikon niets heeft tussen de D600 en de D800) en beschik momenteel over nog maar 1 objectief. Om de kosten wat binnen de perken te houden, ben ik me aan het verdiepen in verschillende fabrikaten.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Als het gebrek aan AF geen issue voor je is, zou je de 35 1.4 van Samyang eens kunnen bekijken, is toch wel een erg fijn lensje.
Nadeel is echter wel dat je zonder chip geen focus confirmation hebt, dus om een beetje fatsoenlijk op het oog scherp te kunnen stellen is een ander matglas wel aan te bevelen en anders moet alles via live view.

Succes met de overwegingen.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Ook leuk, is de 24mm TS van Samyang die eind februari wordt verwacht.
Bij Walimex.nl is hij al te bestellen voor € 1079,=

Ik denk dat ik daar maar even op ga wachten, ben erg benieuwd naar de prestaties t.o.v. de Canon.

http://photorumors.com/2012/11/22/samya ... march-2013
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
AnnevanHouwelingen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2012 19:34
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug
CONTACTCOLON

Ik kan het antwoord van Arnold, met de prachtige foto's, van harte onderschrijven. Ik heb zelf de 14mm f2.8 en de 35mm f1.4
In mijn ogen zijn deze objectieven voor wat betreft prijs/kwaliteit verhouding onverslaanbaar als je bereid bent om de moeite en de tijd te nemen om met de hand scherp te stellen. Dat is niet altijd een sinecure. Liveview en het kennen van je scherptediepte van je lens zijn wel nodig om kritische scherpte in je beeld te krijgen. Dat kost wat tijd ter plekke. Maar voor het geld heb je geweldige lenzen.

Voorbeeld met de 35mm f1/4:
Afbeelding

Dit is een panoramashot tegen de zon. Hoewel ik wel wat reparaties heb moeten doen is dat omdat je in een panoramashot de lens verdraait en de zon onder verschillende hoeken de lens in komt, wat rare reflecties oplevert, laat dit zien hoe goed de flare gecontroleerd is. Allerlei reviews op het internet laten verder zien dat het een razendscherpe lens is. Het verhaal achter deze foto is dat op dag twee van mijn reis door ZW USA mijn Canon 24-105 f/4 lens de geest gaf. Ik had de 35mm f1.4 eigenlijk alleen meegenomen voor sterrenfotografie, maar de Samyang moest nu ook overdag dienst doen.

De 14mm f2.8 is een goede lens die ik niet zo vaak gebruik. Puur vanwege het feit dat je niet altijd 14mm op FF nodig hebt. Een voorbeeld daarvan is deze plaat:
Afbeelding

Hier had ik de grote beeldhoek wel echt nodig. Je ziet, afgezien van het stereffect van de diafragmabladen, wel een vage flare maar ik vind het erg meevallen. En natuurlijk schiet je niet iedere keer tegen de zon in!
Laatst gewijzigd door 1 op AnnevanHouwelingen, in totaal 9 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

AnnevanHouwelingen schreefCOLONben er nog niet helemaal uit hoe de foto direct in dit forum te plaatsen
Dat kan o.a op deze manier:

CodeCOLON Alles selecteren

[img]http://www.vistography.nl/wp-content/uploads/2012/07/Sandstone-Reflection.jpg[/img]
AnnevanHouwelingen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2012 19:34
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug
CONTACTCOLON

@Builder

Bedankt en aangepast!

Anne
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar