Tele lens keuze

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
mikek1357
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2006 13:09
WoonplaatsCOLON Leek
CONTACTCOLON

Hallo allen,

Ik heb even wat advies nodig. Ik ben op zoek naar een tele voor mijn 7D. Nu heb ik de keus beperkt tot de volgende drie. Wie heeft er ervaring met 1 of misschien wel al deze opties?

Canon 100-400mm L IS
Canon 400mm 5.6 L
Canon 300mm 4.0 L IS met 1.4 TC

Gaat gebruikt worden voor luchtvaartfotografie. Ik zit 9 van de 10 keer aan het uiteinde van de range bij zooms, mijn oude camera had een 70-300, waarbij ik zo'n 90 procent op 300mm zat te fotograferen.

De IS zal ik bij jets niet missen aangezien ik deze dan toch uitzet. Bij props kan dit wel eens een ander verhaal zijn (propblur bv.)

Alvast dank,

Mike
flight
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 153
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2012 17:13
WoonplaatsCOLON ZAANDIJK

waarom zet je de is uit bij jets?
CANON EOS 7D;CANON EOS 5D Mark II |Canon EF 24-70mm f/2.8L |Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM | Extender 2x III | Nikon Coolpix P4 VR
en een 
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

http://www.the-digital-picture.com/Revi ... &APIComp=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Voor panning-shots vind ik de IS toch wel prettig, ook bij jets. De zoomfunctie zou prettig kunnen zijn bij scherpstellen of het bepalen van een compositie. Ik vind daarom de 100-400 een erg prettige lens, goed betaalbaar en mijn exemplar is goed scherp. Hij is tweedehandsook erg goed n redelijk betaalbaar. Hij is ook lekker compact als je hem in je tas stopt.

Het werken met een TC zoals bij de 300 mm zou ook kunnen alleen als je dan wilt uitzoomen moet je eerst de TC eraf schroeven en dat kost veel tijd.

De 400 mm is ook een goede lens alleen mist in mijn ogen de IS

Mijn keuze zou dus de 100-400 zijn
mikek1357
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2006 13:09
WoonplaatsCOLON Leek
CONTACTCOLON

flight schreefCOLONwaarom zet je de is uit bij jets?
Mijn sluitertijd ligt dan dusdanig hoog dat ik het verschil niet zie, plus dat (weet ik niet zeker) de IS bij diagonale bewegingen, wat jets nog wel eens willen doen tijdens een airshow, af en toe tegen je kan werken.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

De 400 5.6 ken ik niet uit eigen ervaring, de andere wel.
De 300 met extender dan weer niet. Wel vaker mooie platen gezien van deze combo.
Maar ik ben bang dat de AF snelheid door de extender kritisch beinvloed gaat worden door de extender voor een onderwerp als jets.

Hoewel de meningen over de 100-400 nogal uiteenlopen zijn er vele (zeer) tevreden gebruikers.
Ik ben er daar 1 van. Het bereik, de scherpte en de AF, niets dan lof. En het gemak van zoom uiteraard.
Ik denk dat de pure beeldkwaliteit tussen deze en de 300 met extender net in het voordeel zal uitvallen van de 100-400, zonder zal de 300 het net winnen. Zo ook de 400. Dat zijn primes tenslotte.
De IS lijkt me idd geen must, maar kan natuurlijk wel eens van pas komen.
Maar die hebben zowel de 300 als de 100-400.

je zit nu 90% op 300 mm. Maar heb je daar dan ook voldoende aan of kom je dan vaak nog lengte tekort? Want met 400 mm vast brandpunt is de vraag of je dan niet vaak belemmerd wordt, ook voor demoverige 10 %. afijn, al met al zou ik gaan voor de 100-400.
Bovendien ook door de veelzijdigheid bij gelegenheid geschikt voor veel andere onderwerpen.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
twistersam

Ik gebruik een sigma 300mm met 1.4 TC. Goede ervaring mee en de prijs is tov de canon lenzen ook een voordeel.
mikek1357
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2006 13:09
WoonplaatsCOLON Leek
CONTACTCOLON

Nou...gunstig...ja een 300mm F2.8 EX is gunstiger geprijst dan een Canon 300mm F2.8, maar die Sigma is nog altijd rond de 2800 euro.

Ik hou het meer tussen de 1200 en 1500 euro, vind mijn portemonnee al erg genoeg ;-)
Gebruikers-avatar
raycko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 398
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2009 10:45
WoonplaatsCOLON Vriezenveen

Ik denk dat je toch wel je IS moet gaan gebruiken helemaal op die MM , dat kan behoorlijk schelen.
Dus dan zouden er bij mij nog maar 2 overblijven...
Dan is de vraag wil je ook kunnen zoomen?
Bekijk de exif van je foto's is en kijk op welk brandpunt je de meeste fotos hebt genomen...
Als dat erg varieert kan je beter voor de 100-400 gaan.
Kom je toch op een gemiddelde uit van rond de 300 .... dan weet weet je al wat ik ga zeggen ;) ...
Mijn tip , kijk is naar je exif van je foto's wat je altijd hebt gedaan en wat wil je in de toekomst ?
Ewout Scholte op Reimer
http://www.jouwfotograaf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Uuhhmm.. Dat staat al beschreven in de starttopic hoor...
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
twistersam

IS is niet nodig, mijn 300mm heeft ook geen IS en ik mis het niet, sterker nog de lens die ik had voor mijn 300mm had wel IS en als deze aanstond tijdens luchtshows ging de IS weer heel snel uit.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Ik gebruik de 400/5.6. Lekkere scherpe lens, maar je moet wel even rekening houden soms met de hoeveelheid licht bij f5.6.
Dit heb je ook natuurlijk bij de combo 300/4.0 icm ext 1.4x.

Tja, zijn allen prima lenzen. 100-400 geeft je iets meer flexibiliteit tov de prime's.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
mikek1357
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2006 13:09
WoonplaatsCOLON Leek
CONTACTCOLON

Met die 5.6 red ik me wel, mijn oude lens was de 70-300mm 4.5-5.6, heb me met die lichtsterkte gelukkig prima kunnen redden.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar