Welke lens is het best??

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
edufotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2013 16:34
WoonplaatsCOLON Hoogeveen
CONTACTCOLON

Hallo

Mijn dochter zit op paardrijden en hiervan zou ik graag mooie foto's van willen maken. Ben al aanhet surfen geweest op world wide web en kan maar niet toto een beslissing komen zelf had ik in gedachten om de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM of de Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD aan te schaffen. Wat ik er mee wil doen is om foto's te maken tijdens dressuur, springen, galop en als het kan zowel binnen als buiten. En aangezien dat de halve familie op paardrijden zit ben ik ook al benaderd om een fotoshoots te maken in lente (leuk joh als je net een camera hebt aangeschaft). Het komt er eigenlijk op neer dat ik een all-round paardenlens zoek :D. Zelf ben ik moementeel in het bezit van een canon EOS 1100D met een canon 18-55mm kitlens en een canon 50mm 1:1.8 lens. Wat is jullie advies hierin? Al vast bedankt voor jullie reactie.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Als je de zoekfunctie gebruikt op bijv. paarden kun je al heel veel vinden over dit onderwerp.
Kijkend naar wat je hebt is je 50 mm al een goede allrounde, zeker voor binnen, maar ook voor buiten. Kwalitatief uitstekend. Maar de af is niet de snelste.

De standaard lens is, zeker voor binnen, niet de meest geschikte.
Zeker binnen is licht het toverwoord om acceptabele sluitertijden en lage iso,s te kunnen hanteren.

Als je echt wilt investeren zou ik gaan voor het gemak van zoom en telebereik voor het geval je eens wat verder weg staat of close wilt fotograferen. Daarvoor zou ik als upgrade een 70-200 F4 non-IS adviseren. Zeer scherp, ook bij f4, snelle AF, mooie kleuren en contrasten.
Iets duurder, maar dan heb je een een veelzijdig te gebruiken toplens.
Een 2.8 zou nog beter zijn, maar dan moet je nog verder in de buidel tasten.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
edufotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2013 16:34
WoonplaatsCOLON Hoogeveen
CONTACTCOLON

@Frank

Bedankt voor je reactie. Nog even een paar vraagjes waarom non-is, en met de 300 heb je toch een verder bereik dan met een 200? En met een 300 met IS kun je toch verder inzoomen zonder dat je een standaard nodig hebt? Sorry voor de vragen, maar ben nog een beginner :oops:
Gebruikers-avatar
Motorbart
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2013 19:33
WoonplaatsCOLON Heemskerk

Bij 300mm gaat je paard niet meer in beeld passen ;)
edufotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2013 16:34
WoonplaatsCOLON Hoogeveen
CONTACTCOLON

Ok , een paarden bak iis ongeveer 20X40 mtr als ik dan aan de kant sta en het paard aan de overkant dan kan ik de ruiter en paard toch nog heel dichtbij halen met een 300?
Gebruikers-avatar
Motorbart
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2013 19:33
WoonplaatsCOLON Heemskerk

Ik had zo'n paarden bak iets kleiner ingeschat ..
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

edufotografie schreefCOLON@Frank

Bedankt voor je reactie. Nog even een paar vraagjes waarom non-is, en met de 300 heb je toch een verder bereik dan met een 200? En met een 300 met IS kun je toch verder inzoomen zonder dat je een standaard nodig hebt? Sorry voor de vragen, maar ben nog een beginner :oops:
Met 300 heb je inderdaad meer bereik als 200 alleen heeft de 70-200 een betere kwaliteit waardoor je een betere foto krijgt die je ook nog kan croppen. Je maakt dan een uitsnede uit je foto zodat het lijkt of je dichterbij stond. Uit eigen ervaring weet ik dat de 70-300 bij minder licht veel minder presteert als de 70-200. Ik lees van veel paarden liefhebbers hier op het forum dat jet licht in de bak vaak niet best is dus wel iets wat je mee moet nemen in je overwegingen.

IS is er niet om verder in te zoomen. IS compenseert de bewegingen van de fotograaf, je zal dan minder snel bewogen foto's hebben door trillende handjes. Let op alleen de bewegingen van de fotograaf worden gecompenseerd en niet van je paard :-)

Succes,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Een groot paard (174) op 20 m afstand met 70 mm is al bijna beeldvullend hoor:
(ik heb hier slechts een klein stukje ter grootte van de onderste plan eraf gecropped)

Met de 70-300 IS USM was ik redelijk tevreden, maar met de 70-200 2.8 IS USM ben ik supertevreden :)

Je hebt vooral lichtsterkte nodig, maar dannog valt bv binnen fotograferen tegen omdat er vaak toch ook dan nog te weinig licht is!

Zie verder bv dit topic

Afbeelding
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Ik zou dan ook even kijken voor de Sigma f2.8 ex II
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Wat de IS betreft, meestal zet je die uit bij bewegende onderwerpen omdat hij dan juist tegen gaat werken.
Op sommige lenzen, ik weet niet of dat bij de 70-300 zo is, zijn er 2 modes voor de IS beschikbaar, 1 gewone stand en 1 stand voor het pannen, het meetrekken van je camera om bewegende onderwerpen te volgen.
Je IS werkt dan in 1 richting.
Mijn ervaring is dat dat ook niet altijd werkt, ik zet hem dan eigenlijk altijd uit bij bewegende onderwerpen.
Ik zou zelf, heb ik een paar jaar geleden ook gedaan toen ik voor dezelfde keuze stond, voor de 70-200 gaan, de F4 non IS.
Of inderdaad naar de sigma gaan kijken.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
gewooninge
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 218
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2010 22:28
WoonplaatsCOLON Zwolle

Binnen ben ik heel tevreden met mijn Canon 85 mm 1.8 en dan toch op statief omdat het meestal heel stoffig is en slecht licht. Bij Dressuur kun je wanneer je de proef kent je beste plek al van te voren bepalen. Springen zit meer dynamiek in en is snelheid belangrijk. Succes met de keuze en ik ben benieuwd naar de foto's. Inge
Laatst gewijzigd door 1 op gewooninge, in totaal 20 keer gewijzigd.
Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dan in de rest?

Met het materiaal zit het wel goed, nu de ervaring en kennis nog…..

https://www.facebook.com/inge.huzen" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Hoermee zijn je meeste vragen wel beantwoord denk ik zo.. Hihi

In het kort, buiten zijn er nogal wat opties. Binnen wordt de (goede en geachikte) spoeling dunner.
Zoals al gezegd, met de kwaliteit van de 70-200 kun je desgewenst achteraf nog een uitsnede maken.
Maar zou me eerst afvragen of je onderwerken als paarden van zover wilt vastleggen. Kwestie van opstelling en timing lijkt me.

Los daarvan, hoe meer mm,s je gebruikt hoe sneller de sluitertijd moet blijven om uit de hand te kunnen knippen. Dan wil je een zo groot mogelik diafragma kunnen gebruiken om niet te snel hoge iso,s te moeten gebruiken ivm ruis.
Zoals al gezegd, IS bevriest je onderwerp niet. Alleen beweging van jezelf.
Onderwerp bevries je met een sluitertijd die snel genoeg is.

Ander alternatief zou eventueel een canon 135 mm 2.0 kunnen zijn.
Vol open ragscherp, razendsnelle en accurate autofocus en schitterende vervaagde achtergronden.
Maar geen zoom en nog duurder dan de 70-200.

Zoals gezegd, je 50 mm 1.8 is een prima lensje. Daar kun je binnen met bijv. 2.4 of 2.8 al heel behoorlijke plaatjes maken. Goedkoopste advies...

Ga daar echt eens mee aan de slag. Tot je overtuigd bent dat je de techniek zelf echt beheerst.
Dus spelen met focuspunten, diafragma,s, sluitertijden en iso. Je resultaten zullen met oefenen steeds beter worden.
Loop je dan uiteindelijk nog tegen grenzen aan weet je ook beter wat je mist en nodig hebt als upgrade.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

als je bewegende sporten zoals paardensport wil gaan fotograferen is alleen de scherpte en lichtsterkte van een lens niet genoeg, hou hier rekening mee, een lens moet ook dusdanig snel kunnen focussen om de bewegingen bij te kunnen houden.

De twee lenzen die je opsomt zijn niet slecht, maar ook weer niet zo heel erg goed, beter ben je af met de alleskunner de 70-200L F4, deze is niet alleen beduidend scherper, maar ook sneller in AF, mooier in zijn kleurweergave en een stuk robuuster, kortom een alleskunner.

De 100 mm minder aan het eind wordt ruimschoots goedgemaakt door de andere eigenschappen die deze lens heeft.

het gemis aan IS dat is tegenwoordig vrij goed te compenseren door de ISO wat omhoog te schroeven om zodoende de noodzakelijke snelle sluitertijden te verkrijgen, ook de iets mindere lichtsterkte van F4 compenseer je hiermee.

IS dat is voor bewegende beelden toch een optie die weinig toevoegd, hij compenseerd alleen jou bewegingen en niet van de bewegende beelden voor je lens en aangezien je deze toch met snelle sluitertijden te lijf moet gaan om deze er scherp op te krijgen (om bewegingsonscherpte tegen te gaan) heb je deze IS toch niet echt nodig (helpt wel een beetje natuurlijk).

dus de 70-200L F4 is voor de gemiddelde beurs simpelweg de beste keuze, met name op de tweedehands markt erg goed verkrijgbaar, vaak rond de 400 euro in nieuwstaat, omdat mensen veelvuldig doorgroeien naar een 2.8 versie of de versie met IS.
Voordeel met een tweedehandslens van dit kaliber is ook nog eens dat je afschrijving, mocht je ook door willen groeien, nagenoeg nihiel is, je koopt hem nu voor 400, na een paar jaar verkoopje hem weer door voor 375,- (bv)
Fotograferen is kijken niet klikken.
edufotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2013 16:34
WoonplaatsCOLON Hoogeveen
CONTACTCOLON

Bedankt allemaal voor jullie tips en advies, vandaag heb ik de canon 70-200L F4 aangeschaft. Na veel zoek en speurwerk op dit forum en op het forum van http://www.bokt.nl heb ik toch voor deze lens gekozen (liever de 2.8 gehad, maar ja). Nu maar oefenen met deze lens, 9 februari heeft mij dochter haar eerste spring wedstrijd dan kan ik natuurlijk niet meer zeggen dat ik geen goede lens heb :lol:

Nogmaals bedankt.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Veel plezier en succes ermee...!
Ga je veel plezier van hebben, ook bij andere onderwerpen dan paardensport...
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar