EF 100-400 L of EF 70-300 L

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Johan-Paul
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 160
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2011 09:59
WoonplaatsCOLON Dongen

Hoi ,
Ik zit al geruime tijd te denken voor een aanvulling op mijn lenzen.
Naast de 7D heb ik nu de EF-S 10-22 en EF 24-105 L.
Dus een mooie zoomlens zou een goede uitbreiding zijn.
Nu zit ik nog te twijfelen tussen de EF 100-400 L en EF 70-300 L.

Ik wil de lens voornamelijk gaan gebruiken voor natuurfotografie, wildlife (vakantie in Alaska staat gepland).
Maar hij moet ook eenvoudig mee op vakantie te nemen zijn in mijn rugzak tijdens trektochten (hoofdgebruik).
En belangrijk er zal hoofdzakelijk mee uit de hand gefotografeerd worden.
Ik heb al wat plussen en minnen op een rijtje gezet.

EF 100-400 L
+ 100 mm extra zoom.
- zwaarder en groter.
- 2 stops stabilisator; ?? voldoende voor uit de hand te fotograferen??.
- niet weathersealed.
+/- wachten op de nieuwe uitvoering; weathersealed, 4 stops stabilisator, groter, zwaarder, duurder (info volgens canonrumours).

EF 70-300 L
+ lichter en compacter.
+ weahtersealed.
+ 4 stops stabilisator.
- minder zoombereik.

De ene keer nijg ik meer naar de 100-400 en de andere keer weer naar de 70-300.

Hebben jullie nog tips?

Johan-Paul
| Canon 7D | Canon EF 70-300 F4.0-F5.6 L IS USM | Canon EF 24-105 F4.0 L IS USM | Canon EF-S 10-22 F3.5-4.5 USM |
irre22
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2012 20:30

goede morgen,
Ik heb zelf de Canon 100-400mm een prima lens, maar uit de hand fotograferen is niet echt prettig, hij is best zwaar en ja houdt hem bij volledig uitzoomen echt niet stil.

Misschien kun je het in de winkel eens uit proberen, welke lens voor jou goed is.
Als je de lenzen zelf in handen hebt, kun je volgens mij zelf voelen en beoordelen wat voor jou goed is.
Maar ik ben zelf zeer tevreden met deze lens, ik gebruik hem voornamelijk voor sport fotografie dan op een 1 poot of statief.

succes met het vinden van de perfecte lens


Gr Irre
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Je hebt al twee mooie objectieven, nu dus op zoek naar een mooi tele-objectief.

Zelf heb ik destijds een 70-300 is usm verruild voor een 100-400L. Ik wilde graag meer mm's. Als ik nu terugkijk naar de foto's die ik met de 100-400 gemaakt heb, zie ik dat ik die heel erg vaak >300mm gemaakt heb. Heel veel zelfs op 400mm. Ofwel, ik ben erg blij met de extra millimeters van de 100-400.
Ik stel me zo voor dat je die mm's ook goed kan gebruiken bij het fotograferen van de zwarte- en bruine beren, elanden en bald eagles. Hoewel veel wildlife in Canada/Alaska minder schuw is dan je zou denken, heb je toch meestal wel een grote afstand te overbruggen (al is het maar voor je eigen veiligheid voor bv de beren). Het extra gewicht zou ik voor lief nemen.

Succes met je keuze :!: :wink:
Gebruikers-avatar
f8@24mm
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2009 23:37
WoonplaatsCOLON Voorburg
CONTACTCOLON

Johan-Paul schreefCOLON Ik wil de lens voornamelijk gaan gebruiken voor natuurfotografie, wildlife (vakantie in Alaska staat gepland).
Maar hij moet ook eenvoudig mee op vakantie te nemen zijn in mijn rugzak tijdens trektochten (hoofdgebruik).
En belangrijk er zal hoofdzakelijk mee uit de hand gefotografeerd worden.
Ik heb al wat plussen en minnen op een rijtje gezet.
70-300 is lekkerder om op langere reisafstanden mee te sleuren.
100-400 heeft 400mm, da's duidelijk beter om foto's te makken.

of makkelijker transport belangrijker is dan foto's makken is nu voor jouw te kiezen. beide opties zijn goed, het gaat nu
om welke beter bij jouw past. dat kan ik niet weten.

op zich heeft 100-400 een extra voordeel - jij kan ondero omstandigheden ook een teleconverter toevoegen.
daar levert je behoorlijk wat aan kwaliteit, maar het word dan heel erg lekker lang. leuk om te hebben op'n safari.


ik heb zelf de 70-300L. prachtig objectief met FF camera. maar ik heb niet zo veel noodzaak voor meer dan 300mm...
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

f8@24mm schreefCOLON...op zich heeft 100-400 een extra voordeel - jij kan ondero omstandigheden ook een teleconverter toevoegen...
Huh? :? Die mag je even uitleggen. Op hun max brandpunt hebben ze allebei een diafragma van 5.6... dus ze verliezen beiden de AF wanneer een TC ertussen wordt gezet... op welk gebied heeft de 100-400 dan een voordeel?
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Gebruikers-avatar
f8@24mm
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2009 23:37
WoonplaatsCOLON Voorburg
CONTACTCOLON

Panther1881 schreefCOLON
f8@24mm schreefCOLON...op zich heeft 100-400 een extra voordeel - jij kan ondero omstandigheden ook een teleconverter toevoegen...
Huh? :? Die mag je even uitleggen. Op hun max brandpunt hebben ze allebei een diafragma van 5.6... dus ze verliezen beiden de AF wanneer een TC ertussen wordt gezet... op welk gebied heeft de 100-400 dan een voordeel?
70-300L werkt met maar een type teleconverter uberhaupt. het is niet alleen dat Canon's TC niet werken of AF weg is. ik heb een oude Kenko 1,5x en zelf met MF lukt het niet om scherp beeld te krijgen (ook LV). het word gewoon niet scherp.

bij 100-400 lukt het wel, voor zo ver ik weet. sterker nog, als men TC van derde partijen gebruikt en/of de contacten met een tape blokeert, werkt de AF ook uiteraard correct (wel langzamer, dat zeker)

dus, ja, beide zijn f/5.6 maar het is op zich toch anders functioneel.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

irre22 schreefCOLONgoede morgen,
Ik heb zelf de Canon 100-400mm een prima lens, maar uit de hand fotograferen is niet echt prettig, hij is best zwaar en ja houdt hem bij volledig uitzoomen echt niet stil

Gr Irre
ik heb 'm ook (op een 60D), en ik herken me hier niet in. Ik vind t juist een lekker stevige combi, dankzij het gewicht houdt het steviger / stabieler vast is mijn ervaring. Uit de hand schieten is geen enkel probleem, ook niet op maximaal brandpunt.

Even testen hoe het jou bevalt is dus een goeie tip.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Niet de eerste met dit dilemma...

De 300 gram gewichtsbesparing is natuurlijk een groot voordeel als je er echt langdurig mee op sjouw gaat.
Los daarvan inderdaad een betere IS en wat moderner/beter glaswerk.
De beeldkwaliteit is dan ook ietsje beter dan die van de grote broer.
Het verschil in mm,s is dan ook deels nog wel op te vangen met een crop achteraf.
En de 70-300 is voorzien van weathersealing mocht het minder weer zijn.
De 70 mm aan de onderkant kan natuurlijk ook af en toe een welkom voordeel zijn.

En toch zijn er (nog altijd) zeer veel tevreden gebruikers van de 100-40.
De IS idd minder, maar werkt wel degelijk. En sluitertijden moet je altijd bewaken.
Zoveel gebruikers, zoveel meningen natuurlijk.
De schuifzoom van de 100-400 ten opzichte van een draaizoom bijvoorbeeld kent vele tegenstanders.
Zelfs ervaar ik het echter als zeer prettig en snel.
Dat niet alleen, de resultaten van de 100-400 waren na aanschaf en lezen van alle reviews en meningen een aangename verrassing. En nog steeds, ook uit de hand.

Klein puntje nog.
Mocht je toch een monopod mee willen nemen of bij andere gelegenheid willen gebruiken; bij de 70-300 krijg je geen lens ring bijgeleverd dacht ik.

Wat recente resultaten; link

Tot slot nog een verwijzing naar een recente topic over soortgelijk dilemma.
Daar kun je ook nog wat links vinden naar wat resultaten van de 100-400

link
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

100-400 bevalt mij prima. Het is wel zo, dat als je de 100-400 tijdens een vliegshow gebruikt, het na enige tijd toch pijn doet in de spieren :D Maar daar zal mijn 5DII met grip ook aan meewerken.... Heb ook wel gehad dat tijdens langdurig scherpstellen op 400 mm je na 10 seconden begint te trillen.

Maar in het algemeen ben ik er zeer tevreden mee en schiet ik er leuke platen mee.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

De 100-400L is idd best een zware lens als je hem een hele dag in je hand houdt of om je nek hangt.
Maar het extra gewicht....ach daar zou ik niet te zwaar aan tillen :wink:
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Voor wildlife is het bijna altijd, hoe meer mm hoe beter..... dan zou de 100-400 de beste optie zijn.
Maar om die lens vanuit de hand te gaan gebruiken is, zeker richting de 400mm, in mijn optiek een slecht idee. Voor optimale kwaliteit en echt scherpe opnames is een goede ondersteuning noodzakelijk.
R
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2009 19:20

Heb een tijdje geleden voor dezelfde keuze gestaan en voor de 70-300 gekozen. Voor mij gaf het de doorslag dat de 70-300 recenter ontwikkeld en wat meer all-round was. Ik maak ook wel eens wat natuur en sport op langere afstanden, dan mis je soms die extra 100mm, maar meestal past het vrij goed. Je gaat ook wel schieten naar gelang je materiaal toelaat. Ook is de 70 een stuk compacter en de IS is erg goed! Ik zou ze gewoon eens testen in een winkel, of eens huren.
7D - 24-105L - 70-300L - 50 1.4
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Ik heb de 70-300L op een 7D, en dat bevalt me prima. Overigens past ie ook goed op een 5D. Overigens ga ik niet op safari, en ik heb aan 300 mm ruim voldoende.

succes met kiezen
Peter
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

GdH schreefCOLONVoor wildlife is het bijna altijd, hoe meer mm hoe beter..... dan zou de 100-400 de beste optie zijn.
Maar om die lens vanuit de hand te gaan gebruiken is, zeker richting de 400mm, in mijn optiek een slecht idee. Voor optimale kwaliteit en echt scherpe opnames is een goede ondersteuning noodzakelijk.
In mijn ervaring is 400mm uit de hand prima te doen met de 100-400, voorwaarde is wel voldoende licht om een korte sluitertijd te kunnen halen. In de praktijk is de IS voor mij hoofdzakelijk een middel om een rustig zoeker beeld te krijgen, kwa sluitertijd probeer ik bij voorkeur op 1/800e of sneller te zitten.

Wanneer je constant op dezelfde plek bent en langdurig je camera gebruikt is een monopod wel een must. Met hiken is een monopod die ook dienst kan doen als wandelstok misschien nog slim als het geregend heeft en je lastige trails loopt ;)

3 jaar terug in de Canadese rockies had ik 2 bodies mee. Op 1 van beide zat standaard de telelens, zodra er iets van wilde dieren te zien was lag die grijpklaar. Met wandelingen heb ik de lens regelmatig in de auto achter gelaten vanwege het gewicht. Zou ik de 70-300 wel mee hebben genomen in die gevallen toen? Ik weet het niet.
Alaska wil ik ook nog wel eens heen, ik zou absoluut niet minder dan 400mm mee willen hebben.
757D + 8-400 mm
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Ik heb de 100-400 inmiddels 2 jaar in bezet. Ondanks dat ik niet kan vergelijken met de 70-300, vind ik het echt een geweldige lens. Ik kan eigenlijk niet meer zonder. Ik fotografeer regelmatig hele dagen met deze lens, heb er ook heel wat mee rondgesjouwd in Oeganda op safari's, maar nooit problemen gehad met het gewicht. En het bereik vind ik echt top :D
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Johan-Paul
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 160
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2011 09:59
WoonplaatsCOLON Dongen

De kogel is door de kerk.
Gisteren is de 70-300 L binnengekomen.
De compactheid, gewicht, weathersealing en goede IS hebben het gewonnen van de extra 100 mm.
En ook omdat ik denk dat ik deze lens om bovengenoemde redenen meer ga gebruiken.
Ik maak veel rugzaktrekkings door de bergen, en ik had toch wel twijfel of ik de 100-400 dan altijd zou meenemen.
De 70-300 gaat in ieder geval wel mee.

Ben nog wel benieuwd hoe de camera met deze lens aan mijn rugzak hangt.
Handen vrij, en de camera altijd direct pakbaar (zie foto, toen nog Pentax).

JP

Afbeelding
| Canon 7D | Canon EF 70-300 F4.0-F5.6 L IS USM | Canon EF 24-105 F4.0 L IS USM | Canon EF-S 10-22 F3.5-4.5 USM |
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Veel plezier ermee, maar dat komt vast goed! Ben benieuwd naar de resultaten!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Gisteren binnengekomen...dus eergisteren besteld...op dezelfde dag dat je je vraag post...dan denk ik dat je je beslissing eigenlijk al had genomen voordat je de vraag op het forum stelde :wink: :wink:

Veel plezier en ik kijk uit naar je foto's van Alaska :!: :D :D
Gebruikers-avatar
Johan-Paul
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 160
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2011 09:59
WoonplaatsCOLON Dongen

@sunblade
Ik nijgde inderdaad al sterk naar de 70-300.
Toch heb ik de lens pas laat in die dag besteld en nog vele reviews gelezen.
Een andere reden was dat ik zag dat de prijzen weer aan het stijgen waren (Japanse Yen is aan het stijgen).
Bij fotokonijnenberg was een prijsstijging van 150 euro tussen afgelopen weekend en afgelopen woensdag.
En ik was bang dat andere fotozaken ook prijsstijgingen gingen doorvoeren. Dus vandaar ook snel besteld.

Bedankt voor al jullie reacties.
En de resultaten zie je wel voorbij komen op het forum.

JP
| Canon 7D | Canon EF 70-300 F4.0-F5.6 L IS USM | Canon EF 24-105 F4.0 L IS USM | Canon EF-S 10-22 F3.5-4.5 USM |
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

heel veel plezier ermee. De mijne gaat nooit meer weg...

peter
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar