Lenzen proberen in winkel ... hoe doe ik dat?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Tealeaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2010 16:30
WoonplaatsCOLON Twente

Ik meende dat hier ooit een topic op het forum was, waar je ' domme' vragen kunt stellen, maar ik kan dat topic niet meer vinden. Daarom stel mijn vraag maar op deze manier.

Ik wil binnenkort naar de winkel om lenzen uit te proberen, oa Canon EF 70-200mm F4.0 L USM
en Canon EF 70-300mm F4.0-5.6 IS USM.

Maar... hoe doe ik dit? Moet ik bij verschillende brandspuntafstanden en ISOwaarden een aantal foto's maken en dan thuis op de PC het verschil bekijken?
Als ik het zou doen op de manier zoals ik hierboven heb beschreven, betekent dit dus, dat ik 2x naar Konijnenberg moet rijden. Dus als iemand een andere manier weet, zou dat wel een stuk handiger zijn.

Groeten,
Tealeaf
500D + Canon 18-200mm + Canon 50 mm 1.8 + Canon 70-200 4.0 L + Lowepro sport 200 aw + Nissin DI866 MKII
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Wat wil je testen en waarom? Waarom twijfel je tussen deze 2 objectieven.

Ik denk dat je via de diverse review sites: Photozone, slrgear, dpreview, thedigitalpicture heel veel informatie kunt vinden en ook vergelijkingen tussen de diverse objectieven. Vaak worden er foto's gemaakt met gelijke instellingen en verschillende objectieven. Bekijk die en je kunt bepalen welk objectief voor jou het interessantst is.
TheDigitalPicture heeft daar een mooie tool voor: http://www.the-digital-picture.com/Revi ... &APIComp=0
Ik noem ook pixel-peeper.com http://www.pixel-peeper.com/

Dit valt naar mijn mening niet te testen in een winkel. Zoek naar reviews, foto's en meningen van gebruikers op div. forums, daar heb je veel meer aan.
Laatst gewijzigd door 2 op karin115, in totaal 13 keer gewijzigd.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Als twee keer rijden een probleem is zou je in de winkel een voorlopige keuze kunnen maken, gebaseerd op gewicht, 'handling', formaat en 'n paar voorbeeldfoto's die je maakt en op je camera (100%) bekijkt. Een laptop of tablet mee kan ook helpen.

Stel dat dit lens X wordt en thuis blijkt dat lens Y op de computer toch stukken beter presteert kun je dat, lijkt me, relatief makkelijk omruilen. Maak anders een afspraak met de verkoper dat je binnen een aantal dagen (5 lijkt me redelijk) nog contact hebt.

Overigens sluit ik me wel aan bij Karin: echte laboratoriumtests kun je zelf toch niet maken. Als er (significante) exemplarische verschillen zijn zal een winkel in de regel coulant zijn (Broer Konijn is dat wel, volgens mij) en een vervangend product leveren.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

je kunt je alvast voorbereiden. heel veel informatie over de prestatie van objectieven kun je al op internet vinden. Verkijk je echter niet op het pixelpeepen, misschien zijn de verschillen bij jouw soort fotografie helemaal niet zichtbaar.

Dan het uitproberen in de winkel:
- hoe ligt hij in de hand
- hoe reageert hij (snelheid AF)?
- wat kan ik met dat bereik? (na de 300mm gaat de 200mm natuurlijk altijd even tegenvallen.
- hoe presteert het objectief, vooral op zijn uiterste waardes (f/4.0 bij laagste en hoogste zoom) en iets geknepen diafragma (f/5.6 en f/8). Scherpte, vervorming en CA kun je met een nieuwere camera met goed display ook al voor een deel op de camera bekijken, maar anders zul je een laptop moeten regelen of twee keer moeten rijden, of op laten sturen.
Testen bij verschillende ISO lijkt me niet zinnig, dan ben je de camera aan het testen

Al met al heb je dan getest welk objectief voor jouw het beste is. Je moet dan eigenlijk ook nog het daadwerkelijk geleverde objectief testen op aangeboren afwijkingen.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Dan het uitproberen in de winkel:
- hoe ligt hij in de hand
- hoe reageert hij (snelheid AF)?
- wat kan ik met dat bereik?
Inderdaad, dat soort zaken test je nog in de winkel. Dat is zeker van belang. Maar dat kun je in 1x keer bepalen/zien.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Naast de informatie inwinnen via internet, zou ik ook graag willen proberen voordat ik ga kopen. Een lens is zo'n specifiek (en meestal ook prijzig) voorwerp, dat het de moeite waard is om uit te proberen. Dat doe je met auto's, motoren en fietsen ook. Waarom ook niet met lenzen?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Omdat de prestaties van lenzen veel objectiever zijn dan die van auto's. Scherpte kan wel exemplarisch verschillen, maar over het algemeen merk je dat nauwelijks. Dat zorgt ervoor dat je prima online testresultaten kunt gebruiken, waar je kunt zien hoe 'n objectief presteert. Of een auto wel of niet lekker zit en goed rijdt of niet, zul je in de praktijk moeten ervaren om dat heet veel subjectiever is. Idem voor het gewicht van een objectief: de één vind 400 gram zwaar, de ander heeft geen enkel probleem met het dubbele.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het testen in de winkel is ondoenlijk (op wat voor de hand liggende probeersels na).
Zorg voor ruime vrije tijd kort na de aankoop en test het objectief onder omstandigheden die passen bij jouw soort fotografie.

Breng het ding terug als er onvolkomenheden aan het licht komen.
Dat is een consumentenrecht.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Denk dat het bij uitproberen inderdaad lastig oordelen is hoe een lens je na langer gebruik gaat bevallen.
Nog los van de vraag of je na je keuze/beslissing thuis bij aankoop na terugkomst nog hetzelfde objectief koopt als je hebt uitgeprobeerd.

Het gemis van de IS op de 70-200 en het voordeel van 100 mm meer maakt een rechtstreeks vergelijk ook erg lastig.
En dan laat ik het verschil in materiaal /bouwkwaliteit en restwaarde nog even buiten beschouwing.

Ga naar de winkel, stoei even met beide en maak wat vergelijkbare foto's met dezelfde instellingen.
Kun je met de 70-200 scherpe (onbewogen) opnamen maken heeft de IS niet per definitie meer een meerwaarde.
Tenzij je veel in situaties met minder licht fotografeert. Maar dan is de F4 eigenoijk weer een meer logische keuze...

De resultaten dan idd het beste wel even op een (laptop)scherm moet beoordelen op scherpte/kleur/contrast.
Of de IS en 100 mm meer een meerwaarde hebben, nog los van de andere verschillen, kun je tenslotte alleen zelf bepalen.
En dan gewoon op je gevoel afgaan, daar op vertrouwen en beslissen.
Informeer vooraf voor de zekerheid wel even of beide ook op voorraad zijn...
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Tealeaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2010 16:30
WoonplaatsCOLON Twente

Natuurlijk kan ik me inlezen op internet. Dit iets wat ik ook al wel heb gedaan, maar ik lees ook regelmatig hier op het forum dat er wordt aangeraden om de lens eerst te testen, vandaar dus mijn vraag.

Bedankt voor de antwoorden.
500D + Canon 18-200mm + Canon 50 mm 1.8 + Canon 70-200 4.0 L + Lowepro sport 200 aw + Nissin DI866 MKII
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Dat gaat, volgens mij, vooral om tweedehands objectieven. Die kunnen een opdoffer hebben gehad of van binnen erg stoffig zijn, wat de resultaten kan beïnvloeden. Bij een nieuwe aankoop hoef je je daar geen zorgen over te maken.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
7D en route
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2011 19:59

Nog maar even een nabrander.....
Als ik het echt niet goed weet en daar lijkt het hier op, huur ik zoiets een dag. Kun je echt kijken wat je ervan vind.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar