Op safari welke lens ?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
esterm
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2012 20:35

Volgend jaar april ga ik met mijn oudste dochtertje en schoonouders na Tanzania.
Het word een project week op een school tussen de bevolking en een safari tocht.

Ik heb net een 1100d gekregen met een kitlens 18-55

Nu wil ik graag natuurlijk er een lens bij met meer bereik

Welke raden jullie aan?

Liefst niet hoger dan 400,00


Gr.,ester
Gebruikers-avatar
Ceve
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2009 23:33
WoonplaatsCOLON Brielle

Hallo Ester,

Voor het bedrag dat je noemt is er niet heel veel verkrijgbaar met beduidend meer tele-bereik.
Ik neem aan dat je voor een safari best wel wat bereik zal willen hebben en denk ik zelf al snel aan een 100-400 mm.

Die lens valt 6e hands nog niet binnen het budget maar er zijn andere opties.
Ik neem aan dat je niet regelmatig op safari gaat en is voor zo een gelegenheid huren dus ook een optie...
Er zijn goede ervaringen met onderstaande verhuurder.
http://www.pixto-f.eu/prijslijst_canon_ ... huren.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet,
Chris.
Telkens wanneer ik tevreden ben met het resultaat denk ik bij mezelf hoe zou het nog beter kunnen....
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

esterm schreefCOLONIk heb net een 1100d gekregen met een kitlens 18-55. Nu wil ik graag natuurlijk er een lens bij met meer bereik. Welke raden jullie aan? Liefst niet hoger dan 400,00
Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II kost ongeveer (iets meer dan) 200 euro.
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Voor die prijs heb je een 70-300 IS USM van canon. of dat voldoende tele gaat zijn, dat weet ik niet.
esterm
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2012 20:35

Dank voor jullie antwoorden...

Wij gaan wel vaker naar Tanzania ..alleeN voor de eerste keer gaat de canon mee...daarvoor waren het gewone snapshots maar nu wiL ik toch graag verder in de fotografiE

Heeft de canon 55-250 redelijk bereik? Of liever toch 300
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik zou dan eerder voor de 70-300 USM van Canon gaan, scherper, sneller, contrastrijker dan de 55-250.. daarbij is mijn ervaring dat de 55-250 niet meer echt scherp is rond de 180mm en hoger wat bij de 70-300 niet het geval is.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Je kunt geen bereik genoeg hebben daar lijkt mij.

Met een 70-300 ben je dan ook kwaliteit het best af.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Machie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 245
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2011 19:37

Lastig... Mijn ervaring is dat grote dieren als giraffen, zebra's, olifanten, wildebeesten en diverse soorten bokjes niet echt weglopen. Die lopen eerder in de weg zeg maar ;)
Leeuwen ed tref je al weinig aan, laat staan dichtbij. Net als vogeltjes, die zijn ook vaak verder weg.

Wij hebben in zuid afrika voldoende gehad aan een 70-300 mm lens. Alles kregen we er prima op.
Gebruikers-avatar
RBteR
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2009 19:34
WoonplaatsCOLON Roden

In 2003 ben ik in Kenia geweest. Ik had toen een EOS 350D met kitlens (welke weet ik niet precies) en een 75-300 mee. De 75-300 was voor in toen prima! Veel plezier met de safari!
alles komt altijd goed, DDWW
esterm
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2012 20:35

dank jullie voor alle tips

ik zal op de forum ook nog even lezen naar meiningen over lenzen
esterm
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2012 20:35

wil wel graag met IS of zeggen jullie ; niet nodig?
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

hallo Ester,

ik ben 2 jaar geleden (als het goed is :oops:) naar Uganda geweest, verschillende tripjes gemaakt.. voornamelijk uit de auto geschoten..
ook ik had toen alleen maar de 18-55 en 55-250, ik had hier opzicht genoeg mee (op een crop camera.. voor de zekerheid.. ;) )
we zijn ook 1 dag naar de gorilla's geweest midden in de bush bush, waar we op kortste afstand zo'n 2 meter stonden (!!) en ook hier had ik mijn 55-250 erop gehad.. eigenlijk geen andere meer gehad.. :)
wat ik eigenlijk wil zeggen: ik had in principe genoeg mer 250mm op mijn 500D en kon nog altijd wat croppen mocht het nodig zijn.. ;)
wel dacht ik soms: had ik maar 300mm ofzo.. maar dan moet ik ook weer zeggen.. ik was soms blij dat ik vaker 55mm kon gebruiken.. ;)

als je nog vragen hebt, hoor ik het graag.. ;)

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

een andere insteek, persoonlijk zou ik een 2e hands canon 100-400mm L lens kopen. nu denk je misschien... die vent is geschift aangezien ik daar minstens 800-850 euro voor neer moet tellen. het is echter zo dat je zo'n reis niet ieder jaar maakt en de foto's je wellicht zoveel waard zijn dat de investering de moeite is. ben je hem na je vakantie beu of doe je er gewoon niks meer mee? geen probleem. bied hem hier op het forum en op marktplaats voor het door jou aangekochte bedrag (of iets lager) en je krijgt het er wel weer voor terug. op deze manier hoeft je geen concessies te doen aan de kwaliteit van je foto's.

Zoiets zou namelijk de reis van mijn leven zijn en dan zou ik niet bezuinigen op de dingen die je later terug laten denken. Mocht dit toch geen goed idee zijn. dan zou de 55-250 en 70-300 een prima oplossing zijn. Schaf deze wel op tijd aan aangezien een telelens een bepaalde leercurve heeft (vooral als je het niet gewend bent) m.b.t. scherpe en lichtsterkte /diafragmastand op het lange eind.

Gr Sven
Canon
esterm
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2012 20:35

@ michel, ik heb idd al wel eens mee gemaakt dat de dieren zo dicht bij waren dat je met een kitlens prima bereik hebt...
soms te dicht bij:-)

@sven, ik ben nog maar net begonnen met het leren van fotograveren en wat dat allemaal inhoud:-)

Ik wil graag meer leren en mijn hobby (die net begonnen is ) uitbreiden maar ik hoef er niet mijn brood mee te verdienen.
Vandaar dat ik opzoek ben naar een lens die ik kan gebruiken voor in Tanzania maar ook hier in Nederland bijv. op het strand
esterm
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2012 20:35

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II

Kost nu 219,00 bij bol.com

zou deze oke zijn voor mijn doeleinden?
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

https://www.facebook.com/media/set/?set ... 720&type=3" onclick="window.open(this.href);return false;

dit zijn de foto's wat ik (als ik het goed heb) allemaal met de 55-250 heb gemaakt.. ;)
vanuit een auto op het "safari-park-pad"..

hoop dat je er iets aan hebt..
ik had mijn cam toen pas 2 maand ofzow :) onbewerkt enz.

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
esterm
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2012 20:35

@michel ik ben overtuigd !

ga de 55-250 bestellen .

prachtige serie foto`s , dankje dat ik even mocht kijken
dutchie2011
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 14 Nov 2011 22:25

Ik kom net terug van safari in zuid afrika en heb zelf ook een 55-250mm
Persoonlijk vond ik hem waardeloos tijdens safari, gelukkig had ik een 100-400mm gehuurd via lenslocker.co.uk (ik woon in London). Dit is de lens die ik 80% van de tijd gebruikt heb, en ben super blij met het resultaat. Had ik deze lens niet gehad dan had het heel vaak geen eens zin gehad om een foto te maken aangezien vaak de dieren/vogels op een grotere afstand zijn.

Dus wat mij betreft een 100-400 huren of kopen (en daarna weer verkopen)

Groet,
Jan
esterm
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2012 20:35

hmmmmmm..... twijfel slaat nu weer toe...
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Waar twijfel je over?

Als je het ervoor uit wilt geven, dan een 100-400. Flexibel, IS en een super kwaliteit. Op MP kun je hem weer te koop aanbieden, alhoewel er toch veel nog te koop staan.

Is je budget echt maar max 400. Dan evt de 55-200 II of 70-300.

Je met jezelf ook niet in de schulden werken toch. :wink:
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar