tamron 28-75 of doorsparen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik ben alvast opzoek naar een standaard zoom voor ff. Nou kwam ik deze tegen maar ik ben niet zeker van de kwaliteit.
Heeft iemand ervaring met dit objectief?

Zou ik eventueel beter de sigma 24-70 f2,8 kunnen kiezen, of nog een tijdje doorsparen voor de 17-40f4L of de 24-105f4L?

alvast bedankt!
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
f8@24mm
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2009 23:37
WoonplaatsCOLON Voorburg
CONTACTCOLON

Tamron 28-75 is heel fijn qua scherpte, eigenlijk algemeen qua optiek.

nadelen zijn wat minder goede kleuren en een langzamere AF (dan Canon).
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Geen ervaring met de Tamron 28-75 maar persoonlijk vind ik voor een alroundlens op een crop-camera (ga ik nu even vanuit of heb je
een 5D?) 24/28 mm al te veel zoom. Mijn vriendin heeft de canon 15-85 als all-round (rond de €500,00 op Marktplaats) en ze is er heel
blij mee. Ik heb de tamron 17-50 F2.8 (die is rond de €350,00) waar ik gelukkig mee ben, maar als je er geen zoom-lens naast hebt is
het zoom berijk van 50mm wel wat klein.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

haha, ik had het niet heel duidelijk staan, maar het is dus voor een 5dmk2.
En als ik dat terug reken naar mijn crop is dat ongeveer gelijk aan de 17mm. Dit is voor mij in principe voor eerst wel genoeg groothoek.

Het is voor naast de 70-200, deze zal denk ik het meeste er op zitten samen met de macro.
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Photozone heeft dit objeftief getest, en kwam op een goed testresultaat. ( wat ik me zo herinner ). Zelf heb ik een 24-105 op m'n 7d.
Deze bevalt goed, maar ik vind de vertekening op 24mm eigenlijk te veel.( ook na correctie in bv dpp)
Als je besluit door te sparen, kan je eventueel ook de
24-70 van Tamron overwegen.
Ik weet niet of er correctieprofielen bestaan voor LR of dpp voor de Tamron.
Misschien is een tweedehands Canon 24-70 wel een idee?
.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

The Tamron AF 28-75mm f/2.8 SP XR may shine with glory on APS-C DSLRs but it has found its master within the full format scope.
..
Lees verder:
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/41 ... 5d?start=2
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ik heb deze combi sinds een week of 6 en moet zeggen dat ik absoluut tevreden ben.
Ik kon de Tamron 28-75mm kopen in combinatie met de 5DII voor een super schappelijke prijs en heb dit objectief het voordeel
van de twijfel gegeven na veel reviews en forums te hebben doorgespit.
Het enige waar ik wat moeite mee heb is fotografie in het donker. Daar heeft de AF moeite mee maar ik moet erbij vermelden dat
ik nog maar 1x in het donker heb gefotografeerd met deze combi, en er me ook niet niet verder in heb verdiept, wellicht kan ik daar zelf ook nog het een en ander aan verbeteren.
Er schijnen nog wel wat "maandagochtendmodellen" rond te circuleren als ik de div. sites mag geloven. Het is dus belangrijk dat je
een goed exemplaar koopt.
Mijn advies, koop net als ik heb gedaan, een 2e hands objectief en geef het het voordeel van de twijfel.
Voor ca. 200 euro koop je ze op Marktplaats. Goed testen ter plekke!
Ik zie voor alsnog geen reden om over te stappen op een duurder objectief, die van mij voldoet perfect en ik kan je zeggen dat ik een
behoorlijke pixelpeeper ben.
Op 2.8 is ie wat onscherp in de hoeken maar 1 stop hoger is het probleem echt al behoorlijk opgelost. En voor wat betreft de kleurweergave. Ik heb soms het idee dat er iets een gelige schijn over de foto's zit. Maar dat los ik heel simpel op met Photoshop.
Als ik het verschil in prijs met de Canon varianten bekijk dan ben ik heel blij met mijn Tamron.
In de div. forums wordt de Tamron vergeleken met de Canon 24-105 en daaruit blijkt dat over de 24-105mm is ook lang niet iedereen tevreden is. Als ik een Canon variant zou willen kopen dan zou ik zelf gaan voor de Canon 24-70mm. Maar zoals gezegd, ik heb daar nu nog geen aanleiding voor gevonden.
Ik besteed het prijsverschil nu liever aan andere accessoires. Dus eigenlijk ben ik het eens met de conclusie van Photozone.
Het is een fijn objectief met een meer dan goede prijs/kwaliteitsverhouding. Waarmee wordt bewezen dat goedkoop niet per definitie slechter hoeft te zijn.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Allemaal bedankt en vooral karin, hier was ik naar opzoek:).

Als ik het zo lees is het dus een goed objectief voor dag fotografie, en is het in de donkere situaties beter op mf over te stappen.
De prijs is inderdaad ook het geen mij het meest trekt omdat ik toch eerst de 70-2002,8 er bij wil hebben.

Mijn keuze staat:) bedankt!
Groeten,

Jichem
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar