17-85 zoomt niet meer.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

Ik heb een probleempje met mijn canon 17-85. De lens zoomt niet meer, hij blijft nu op 17 mm staan en wat je ook doet er zit geen beweging in.
Wie heeft zoiets al eens eerder gehad, of weet of dit eenvoudig te repareren valt.
Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Da's een bekend probleem van deze lens. Mijn vrouw heeft hetzelfde meegemaakt met haar 17-85 en zoals het in een goed huwelijk gaat werd het probleem op mijn bord gelegd :mrgreen:
Ik vond toen deze reparatiehandleiding:
http://thydzik.com/canon-efs-17-85mm-is ... isassembly

... en heb toen rap besloten om hem maar even weg te brengen :wink:
alk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2006 19:59
WoonplaatsCOLON Lelystad

Had ook exact hetzelfde probleem met m'n 17-85 en toen ik de bovengenoemde reparatiehandleiding zag, dat ik idd ook hetzelfde als Ton Canon, maar ik had het geluk dat zoonlief er z'n hand niet voor omdraaide en het voor mij vlgs de handleiding fixte. Het objectief gaat nu al weer een hele poos mee zonder verdere problemen.

Ik raad je wel een vaste hand aan en zenuwen af, dan moet het best wel lukken. :mrgreen:

Suc6,
Adri
EOS 50D | Canon EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM | Canon EF 70-300/4.0-5.6 IS USM | Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM | Canon EF 50mm f/1.8 II | Canon Multigrip BG-E2N | Canon Speedlite 580EX
Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

Ton en Adrie bedankt voor jullie reactie.

Ton waar heb je hem laten repareren, en is dat prijzig?
Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Ik heb hem laten repareren bij TechRepair in Bergen op Zoom. Ik weet het niet precies meer, maar ik dacht dat het rond de € 100 kostte. Maar je kunt er een telefoontje aan wagen. Het is een bekend probleem voor deze lens en ik neem dus aan dat ze zo kunnen zeggen wat het kost.
Ik neem aan dat je geen garantie meer hebt?
Wij hebben toen wel even gedubt of we een beroep zouden doen op verlengde garantie ivm ondeugdelijk product, maar uiteindelijk niet gedaan vanwege alle gedoe.
Gebruikers-avatar
BrendaB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 252
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2009 15:27
WoonplaatsCOLON Midden Nederland
CONTACTCOLON

Inderdaad bekend probleem, die van mij hangt ook op 17 mm. Reparatie ging dacht ik richting 150 euro? Ik was toch in overweging een andere lens te kopen, dus dat maar gedaan. Heb nu dus nog wel die 17-85 liggen waar ik niks mee doe en kan. Misschien dan toch sleutelen? ;)
Groetjes, Brenda
Blij met mijn: Lowepro Flipside 200 gevuld met Canon 30d, Canon 10-22 mm f/3.5-4.5, Canon EF 85 mm f/1.8, Canon EF 24-105 mm L f/4 IS USM en Canon 300 mm f/4.0L, Redged RTT-423 statief en Canon Speedlite 430 EX II.
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Zelf zou ik met zo'n goede tutorial toch wel aan het sleutelen gaan denk ik...
Gelukkig (Of eigenlijk meer helaas) zal dit bij mij niet hoeven, aangezien ik deze lens niet heb :-)
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Heb ik ook gehad met m'n 17-85 en deze bij Rofra in Den Haag gebracht. Was dacht ik 70 Euro kwijt voor deze reparatie. Even bellen en je weet het.

Succes,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Bertus_B
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2012 21:35

Ik zag dit bericht vandaag pas, dus ik weet niet of het nog actueel is, maar mocht dat nog zo zijn, ik heb veel ervaring met reparaties aan deze lens. Voor 50 euro wil ik je de lens wel repareren.
Groeten, Bert.
Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

Bedankt voor je aanbod maar de lens is inmiddels al gerepareerd.
Ik heb hem opgestuurd naar Rofarepair en hij doet het weer prima.
Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
Gebruikers-avatar
Jan Vos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2008 20:49
WoonplaatsCOLON Hoogkerk

Wimmes schreefCOLONBedankt voor je aanbod maar de lens is inmiddels al gerepareerd.
Ik heb hem opgestuurd naar Rofarepair en hij doet het weer prima.
Vermelding wat de reparatie gekost heeft is wel handig voor anderen Wimmes. :idea:
Vulpes Pilum Mutat, Non Mores.
Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

Nou voorruit omdat jij het bent :D 93 euro
Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
neutje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2009 20:13

Zelfde probleem gehad, laten repareren in Schipperkerk ( zuid-limburg), kosten 175 euro, werkt nu weer perfect.
Gebruikers-avatar
AramEOS
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 20:43

Ik heb dit gister geprobeerd voor een goeie kennis hij heeft een offerte van de reparatie gekregen voor 138 euro en besloot ook een andere lens te halen(dit stond op zijn wish-list).
Ik ben zelf automonteur en van priegelwerk houd ik van hehe, dus waarom niet dacht ik ... het is redelijk te doen mits je goed goed gereedschap hebt (magneetschroevendraaier-set, pincet, een schone werkplek en een beetje handigheid). Ik ben er zelf een uurtje druk mee geweest.

Zo heb ik het gedaan:
- Ongestoord te werk gaan (zoek een kamer uit waar je tot rust komt en niet waar iedereen binnen komt lopen)
- Gebruik GEEN nagellak of een andere lijm, dat zal een schroef echt niet permanent vastzetten!!! en krijg je volgend jaar hetzelfde probleem gewoon weer, maar gebruik een daarvoor bestemd borgmiddel
dit kun je gewoon kopen bij een automaterialenzaak of een bouwmarkt. Het bekendste merk is LOCTITE en gebruik dan '243 - schroefdraadborging' een flesje kost hooguit 10 EUR en zal het probleem van de lens permanent voorkomen.
- Als je bang bent dat je de lens niet meer correct in elkaar kunt zetten, zou je van elke stap en het loshalen van een schroefje een duidelijke foto kunnen maken (bijv. een kleur op een schroefje en een kleurtje op de plaats van het schroefje op de lens) het is misschien wat overdreven maar zo zou het eigenlijk niet meer fout kunnen gaan.
- denk er aan dat een krasje en of vlekjes op de lens al tot vele problemen zou kunnen leiden!

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

mvg,

aram
Canon EOS 600D, 18-200 F3.5-6.3, Canon Speedlite 430 EX II, Canon BGE8-GRIP, Canon LPE8 ACCU 3x, Vanguard statief.
Gebruikers-avatar
Eos400dRookie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2007 14:22
WoonplaatsCOLON Emmen

Heb hetzelfde probleem als hier en op diverse andere topics is beschreven.
Volgens CameraNu is er een coulance-regeling:
Wij kunnen deze lens doorsturen ter reparatie.Er is coulance voor het derde levensjaar.Zij overleggen een prijsopgave en er volgen dan drie keuzes.

* Akkoord
* Niet akkoord en lens retour tegen onderzoekkosten van ca. 50 euro
* Afstand van het toestel ( kosteloos)
Wie heeft ervaring met deze coulance-regeling?
Is deze nu toch nog van Canon of is dit de service van CameraNu?

Heb inmiddels een reactie gestuurd naar Urk, met de vraag wat de regeling inhoud. Als ik meer hoor houd ik jullie op de hoogte! Kosten voor reparatie varieren hier van 70-175 Euro. Ben benieuwd waar zij meekomen.

Groet Sascha
Canon EOS 70D met grip & Canon EOS 400D met grip, EF 24-70mm F4L IS USM, EF-S 17-85mm IS USM ❌, EF 70-200 L F/4 IS USM, EF 50mm 1.8 II, Speedlight 430ex II transported in een Lowepro Slingshot ;)
Quinten
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2012 13:20

Ik heb een probleem met mijn canon 18-200 IS lens die lijkt op het probleem van de 17-85. Er is een schroefje uit de lens gevallen (na heel wat heen en weer geschud) en nu zit er iets te rammelen in de lens. Het zoomen gaat nu in kleine stukjes, dwz afhankelijk van de stand van de lens, naar boven of naar onderen gericht, kan ik geheel uitzoomen maar niet inzoomen en visa versa. Is dit herkenbaar? De site met een reparatiehandleiding mbv foto's zal in grote lijnen ook bij deze lens gelden, maar ik waag het er niet op, omdat het net iets anders zal zijn.
Gebruikers-avatar
Eos400dRookie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2007 14:22
WoonplaatsCOLON Emmen

heb inmiddels een offerte ontvangen van TechRepair. Coulance Canon is 20 % op basis van consumentenkooprecht in het vierde levensjaar. Totale factuur €64,02 incl. BTW met retourverzendkosten. CameraNu heeft mij netjes op de hoogte gehouden en inmiddels is 17-85 weer naar mij toegezonden.

Overzicht werkzaamheden: cleaning body parts, repair zoom system & cleaning contact, totaal 63 min. arbeid

Of dit ook voor de 18-200 van toepassing is, weet ik niet!
Canon EOS 70D met grip & Canon EOS 400D met grip, EF 24-70mm F4L IS USM, EF-S 17-85mm IS USM ❌, EF 70-200 L F/4 IS USM, EF 50mm 1.8 II, Speedlight 430ex II transported in een Lowepro Slingshot ;)
Quinten
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2012 13:20

Dat is goed te weten van die coulance regeling, mijn lens is 3 jaar en 2 maanden oud. Ik zal 'm maar laten repareren, een nieuwe kost nog steeds minimaal 450 euro.
Gebruikers-avatar
Charlie.P
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 451
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2008 17:42
WoonplaatsCOLON Hasselt (NL)
CONTACTCOLON

Net mijn 17-85 ook uit mekaar geschroefd en schroefje weer vastgezet en geborgd en hij doet het weer :D
Wel even zorgen dat je het juiste schroevedraaiertje hebt, en dan stelt het niet zoveel voor.

Handleiding die hierboven staat vertelt je precies wat je moet doen. Bij het in elkaar zetten had ik even niet goed opgelet, en zat het heveltje op de scherpstelring niet goed om het palletje.
2e keer uit mekaar halen en weer in elkaar, koste me 15 min.
Groeten, Karel
_________________

Website : www.KPOfotografie.nl
Facebook : www.facebook.com/KarelPops
Quinten
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2012 13:20

Heb toch geprobeerd mijn 18-200 te repareren adh van de instructies van de 17-85. Ik kwam een aardig eindje, maar het verschil is te groot, halverwege gestopt en weer in elkaar gezet, ik mag blij zijn dat het allemaal weer werkt, op een bepaald moment had ik de raderwieltjes etc los liggen van stabilisatie-unit.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar