Ervaringen EF-S 18-135

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
EOS20D
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2005 07:29

Hoi,

Ik ben op zoek naar een nieuwe lens naast mijn teleobjectieven en kijk o.a. naar de 18-135mm lens. Nou lees ik hier nogal wisselende berichten over. De scherpte zou te wensen overlaten, de bouwkwaliteit is niet al te best (schroefjes laten zelf los), veel last van bokeh, zaken die me nogal verontrusten. Omdat je vaak alleen de slechte dingen hoort ben ik eigenlijk benieuwd naar jullie ervaring met dit objectief. Is dit objectief een aanschafwaarden van rond de 275 euro waard of kan ik bijv. beter doorsparen voor de 15-85, is deze kwalitatief een stuk beter?

Alvast bedankt!
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

Ik heb hem nieuw gekocht bij mijn vorige body. en er een jaar mee geschoten.

Voor een kitlensje vond ik het een prima ding toendertijd, maar ben ondertussen wat kritischer geworden op de scherpte op langere brandpunt afstanden.

Ik zou hem nieuw niet kopen, maar 2e hands zou ik het geld er nog wel voor over hebben.

Mijne voldeed prima voor wat ik toen eiste.
Hij was (naderhand gezien vergeleken met de duurdere objectieven die ik nu heb, dus eigenlijk niet helemaal eerlijk) op 135mm wat soft, maar wat naverscherpen hielp al behoorlijk.

op 18mm behoorlijk wat vertekening, maar ik schoot toch meestal op 30mm of meer dus kon me er niet aan ergeren.

Constructie was goed en degelijk genoeg, enige wat ik vaak lees is dat het uitschuif gedeelte vaak veel speling heeft (bij mij toen ook op 135mm kon ik dat gedeelte zo een ruime mm heen en weer wiebelen) maar dat was ook alles wat ik eraan kon vinden.

gewicht is een tikkie zwaar, vooral als je alleen een body hebt, lag de combi niet heel lekker stabiel in de hand. Alsof ie de hele tijd voorover wou vallen zeg maar.
Met een batterygrip eronder was dat probleem ook verholpen.

Zoom range was ideaal als walk around lens.

Overall, voor een leuke 2e hands prijs dus, een leuke lens in mijn ogen.
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
EOS20D
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2005 07:29

Top Frank, bedankt voor je uitgebreide antwoord!
ulope
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2012 18:59

Hier kan mij bij aansluiten. Inderdaad een leuke lens, maar door zijn grote bereik niet overal even goed.
Maar de bouwkwaliteit is in mijn ogen redelijk goed hoor, loopt soepel, voelt stevig en ligt heerlijk in de hand. Wel is het zo dat hij eigenlijk net te soepel loopt, waardoor hij als je rond 35mm zit en hem naar beneden richt last krijgt van dat hij gaat "lopen". En inderdaad die speling tussen de 2 cilinders, de eerste keer dat ik het opmerkte dacht ik dat ik hem had gebroken, maar ik hoorde dat dit hoort.
Verder is het een goeie kitlens, veel bereik en goed toepasbaar, alleen wel een beetje zwaar, en dan niet meteen van zwaar om te dragen, maar eerder in de zin dat hij een lichte body zoals mijn 600D om mijn nek met de lens naar onder laat hangen, wat mischien nog wel is optelossen met een baterygrip.
Verder is de IS goed, maar deze lens is net als iedere andere kitlens voor beginners niet lichtsterk, want betekend dat binnen en in de avond uren de iso om hoog moet of de flits omhoog moet klappen. Opzich niet zo'n probleem voor een kitlens, want dat kun je verwachten voor objectiven van deze prijs.
En met een snelle prime, zoals de 50mm ernaast kun je in iedere omstandigheid mooie foto's zonder flits maken.
Veel succes!
Gr ulope
600D Met grip en 6 LP-E8's + 70D met 2 LP-E6's + Nissin Di866MKII + 18-55 F3.5-F5.6 IS STM + 18-135mm F3.5-F5.6 IS + 50mm F1.8 II + 55-250mm F4-F5.6 IS II + 120CM Glijbank + Gex Glidecam + Videolamp + tas om alles te vervoeren
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Kijk ook nog even in dit topic voor je er een koopt. Wellicht iets om rekening mee te houden.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
f8@24mm
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2009 23:37
WoonplaatsCOLON Voorburg
CONTACTCOLON

EOS20D schreefCOLONHoi,

Ik ben op zoek naar een nieuwe lens naast mijn teleobjectieven en kijk o.a. naar de 18-135mm lens. Nou lees ik hier nogal wisselende berichten over.
op basis van mijn eigen ervaring, niet opinies in internet... ;)
EOS20D schreefCOLON De scherpte zou te wensen overlaten,
scherpte is helemaal in orde voor een budget zoom. het is wel wat minder goed bij groothoek, voornamelijk door aberraties, maar over het algemeen is het juist op het niveau van een 300 EUR objectief met zo'n zoombereik.
EOS20D schreefCOLON de bouwkwaliteit is niet al te best (schroefjes laten zelf los),
niet bij mij
EOS20D schreefCOLON veel last van bokeh
f/5.6 objectief voor crop camera, en last van bokeh? wat word daarmee bedoeld? dat er iets echt onscherp word?

jij kan over bokeh klagen bij een 50/1.8 in crop... maar niet 135/5.6.

en trouwens... het is niet echt zo erg: http://szmaragd.im.pwr.wroc.pl/~akustyk ... G_9935.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
EOS20D schreefCOLON Omdat je vaak alleen de slechte dingen hoort ben ik eigenlijk benieuwd naar jullie ervaring met dit objectief. Is dit objectief een aanschafwaarden van rond de 275 euro waard of kan ik bijv. beter doorsparen voor de 15-85, is deze kwalitatief een stuk beter?
15-85 is beter, maar als jij een 18-135 op marktplaats voor 200 EUR scoort... waarom niet. het is zeker voldoende voor een amateur, dus iemand die gewoon geen geld uit fotografie verdient.
evertalkmaar
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2012 20:11

Heb deze lens als kitlens bij de 7D en ben er nog steeds niet achter waarom mijn opnamen niet zijn zoals ze volgens mij moeten zijn.
Ben intussen wel aan het rondkijken voor een lens uit de L-serie.
Heb correkties toegepast via de instellingen in de camera, maar kan pas vergelijken als ik een vergelijkende lens test uit de eerdergenoemde L-serie.
ulope
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2012 18:59

Wat is er mis mee dan? Plaats eens een foto! Dan helpen we je graag!
600D Met grip en 6 LP-E8's + 70D met 2 LP-E6's + Nissin Di866MKII + 18-55 F3.5-F5.6 IS STM + 18-135mm F3.5-F5.6 IS + 50mm F1.8 II + 55-250mm F4-F5.6 IS II + 120CM Glijbank + Gex Glidecam + Videolamp + tas om alles te vervoeren
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

evertalkmaar schreefCOLONHeb deze lens als kitlens bij de 7D en ben er nog steeds niet achter waarom mijn opnamen niet zijn zoals ze volgens mij moeten zijn.Ben intussen wel aan het rondkijken voor een lens uit de L-serie.
Heb correkties toegepast via de instellingen in de camera, maar kan pas vergelijken als ik een vergelijkende lens test uit de eerdergenoemde L-serie.
hier kunnen we niks mee,

dit kan ook zomaar gewoon een menselijke instellings fout zijn ofzo, dus waarom dit hier in dit topic staat?

maak dan even een eigen topic met meer (gedetaileerde) info over wat er mis is, en plaats voorbeeld foto's incl exif.
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar