Canon Zoom Lens EF-S 18-135 mm 1:3.5-5.6 IS

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
PWH
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2012 20:55

Sinds een paar weken ben ik de trotse bezitter van de Canon EOS 600D.
Ik ben lekker aan het experimenteren en probeer de mogelijkheden te ontdekken.
Tot zover alleen maar vreugde, maaaaar
Als ik de camera vast houd met de lens naar beneden dan verandert de zoomstand automatisch naar de uiterste stand, 135 mm dus.En dat is dus lastig!

Vraag: Zijn er meer gebruikers die dit hebben?
Ik overweeg naar de winkelier te gaan met deze klacht. :cry:
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Schuift hij dan vanzelf naar beneden? Dat hoort niet!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Anoniem 3

Zeker teruggaan.
Bij zwaardere lenzen komt dit wel voor, soms zit er dan ook een vergrendelknop op, maar bij zo'n relatief korte zoom hoort dit niet.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Klinkt inderdaad als dat het objectief gewoon uitschuift door zijn eigen gewicht. Ik weet niet hoe dat met de 18-135 zit (heb jij daar geen last van met die lens, Bas), maar op zich is het een vrij voorkomend fenomeen met zoomobjectieven. De ene is er gevoeliger voor dan de andere, en sommigen zijn daarom ook uitgerust met een zoomlock schakelaar.

Edit: @Gabriel, ook korte zoomobjectieven kunnen er last van hebben hoor. Er zijn ook 17-50 lenzen die een zoomlock erop hebben zitten om het te voorkomen, ondanks hun geringe lengte en gewicht.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Rocker schreefCOLON(heb jij daar geen last van met die lens, Bas)
Net even geprobeerd, ondanks dat ik er nooit last van heb gehad. Camera op z'n kop met lens naar beneden en zonnekap erop, schuift hij niet uit. Wanneer je iets trekt wel, maar je voelt wel de weerstand betreft de overbrenging naar de zoomring. Omgekeerd, wanneer je de lens vasthoud en de cam naar beneden, dan schuift hij wel makkelijk uit... duhh.

Ik zou met deze teruggaan en vragen of hij de WD-40 eruit kan halen... :)
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Anoniem 3

Rocker schreefCOLON
Edit: @Gabriel, ook korte zoomobjectieven kunnen er last van hebben hoor. Er zijn ook 17-50 lenzen die een zoomlock erop hebben zitten om het te voorkomen, ondanks hun geringe lengte en gewicht.
Ik heb eens een oude 100-300 met hetzelfde euvel laten bijstellen bij Rofa. Daarna geen problemen meer gehad.

Het hangt natuurlijk ook mede af van het gewicht van de frontlens én van de temperatuur.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Mijn 17-50 van tamron heeft er ook geen last van. Deze gaat zelfs stroever dan mijn canon lenzen.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

Ik heb ook de 18-135 en die schuif ook vanzelf uit als die om mijn nek hangt.
Lijkt mij omdat het een goedkopere lens is dat het eenmaal zo is.
Sommige zullen het niet hebben en andere weer wel...denk ik...of zal ik ook terug gaan?
ulope
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2012 18:59

Heey, dit heb ik ook een beetje,
Ik was laatst met een statief bezig om met mijn 18-135 foto's te maken van objecten op tafel.
Ik had er op 18 mm geen last van, maar toen ik inzoemde naar 35 en een paar seconden later weer door de zoeker keek zag ik een heel ander plaatje, want hij stond al op 135mm.
Met lopen doet mijne het niet, maar zodra je hem naar beneden richt een hem voorbij de 35 hebt staan glijd hij zo uit.
Niet handig dus, maar lijkt me redelijk normaal bij zo'n zware lange zoom, die best een naar voren liggend zwaartepunt heeft.
Ik ga er in iedergeval niet voor langs, dan sta je 30 minuten met veel gedoe, als je geluk hebt buiten met een nieuwe lens, die vervolgens hetzelfde doet.
Toch succes!
Gr Ulope
600D Met grip en 6 LP-E8's + 70D met 2 LP-E6's + Nissin Di866MKII + 18-55 F3.5-F5.6 IS STM + 18-135mm F3.5-F5.6 IS + 50mm F1.8 II + 55-250mm F4-F5.6 IS II + 120CM Glijbank + Gex Glidecam + Videolamp + tas om alles te vervoeren
Gebruikers-avatar
suyari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2009 15:55
WoonplaatsCOLON Bovenkarspel
CONTACTCOLON

Mijn 18-135 doet dit ook, ik vind het slordig dat er geen lock op deze lens zit. Maar het is niet anders...
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

Ik had er toendertijd geen problemen mee, heb de lens ruim een jaar gehad.
Schoof helemaal niet uit of iets...
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
Aerowswift
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 240
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2012 21:33
WoonplaatsCOLON Veghel

De mijne schuift alleen uit als ik hem om me nek heb hangen en loop ,voor de rest blijft zitten ook als de camera naar beneden houd.
Gebruikers-avatar
f8@24mm
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2009 23:37
WoonplaatsCOLON Voorburg
CONTACTCOLON

Beasar schreefCOLONSchuift hij dan vanzelf naar beneden? Dat hoort niet!
wel bij 18-135 en ook een aantal goedkopere zooms. het is gewoon zo.
trouwens, ook mijn 2 jaar oud 24-105 dot zoiets. en niet alleen die van mij...

oplossing: kleefband ;) of een andere objectief voor de opnames "naar beneden" gebruiken. helaas.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Referentiepunt is mijn eigen 18-135, welke dus niet zelf naar beneden schuift... Ben ik dus wel blij mee, nu ik alle reacties lees!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
ulope
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2012 18:59

Daar heb je inderdaad geluk mee! Maar ik vind het niet zo'n groot probleem, want 1 het is al een lange lens, en dan maakt die 5 cm meer ook niet uit met bewegen, en 2 nu let ik erop als ik naar benedenfotografeer, en i.c.m. een statief is et dan prima te doen.
Geen groot probleem dus, maar wel iets om rekening mee te houden.
600D Met grip en 6 LP-E8's + 70D met 2 LP-E6's + Nissin Di866MKII + 18-55 F3.5-F5.6 IS STM + 18-135mm F3.5-F5.6 IS + 50mm F1.8 II + 55-250mm F4-F5.6 IS II + 120CM Glijbank + Gex Glidecam + Videolamp + tas om alles te vervoeren
PWH
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2012 20:55

Dag fotocollega's,

Ik ben aangenaam verrast over het grote aantal reacties op mijn vraag. Bedankt hiervoor!
Na het lezen van jullie uiteenlopende ervaringen heb ik toch besloten om bij de leverancier mijn verhaal te gaan doen.
Vrijdag ga ik dus een poging wagen bij MediaMarkt in Arnhem.

Ik houd jullie op de hoogte van het vervolg.
Met flitsende groeten. :roll:
Gebruikers-avatar
diteweg-jur
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2010 14:17
WoonplaatsCOLON Diepenveen
CONTACTCOLON

Ik heb ook nog een 18-135, ik loop niet lomp met de camera om mijn nek. Misschien ben ik te voorzichtig? Mijne schuift niet uit, maar als ik geen foto's maak zit die op 18mm.

Weet wel dat die soms iets uitschuift, het is niet anders, je zoomt toch handmatig op je item of maakt je veel foto's op 1 zoom-stand?
Canon Eos 500D met BG-E5, EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS, 70-300mm IS USM, Speedlite 430EX II met Omni.
Gebruikers-avatar
Ramonster73
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 79
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2009 02:04
WoonplaatsCOLON Noordoostpolder

Ik heb de zelfde lens met het zelfde probleem.
Het deert mij niet heel erg.
Het uitschuiven deed hij vanaf het begin.
Er lopen amateurs met duurdere apparatuur rond dan de prof's
PWH
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2012 20:55

Vandaag ben ik met mijn lens naar de Media Markt gegaan en heb mijn klacht kenbaar gemaakt.
De lens wordt opgestuurd naar Canon en ik hoop dat het probleem daar wordt opgelost.

Nadeel is wel dat ik nu 15 werkdagen niet kan fotograferen.
Maar ja je kunt niet alles hebben zal ik maar zeggen.

Voordeel is dat ik nu wel veel tijd heb om het forum te gaan verkennen!!
ulope
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2012 18:59

Hallo, het verbaasd me dat ze die lens zo meenemen, meestal doen ze daar vrij moeilijk over.
Maar, hoe erg was het dan? want als hij als je schud een beetje verderschijft gaan ze er niks aan doen.
Dit hoort nou eenmaal bij een zware consumenten-zoom.
Ik hoop dat ze er wat mee kunnen doen.
Hou ons op de hoogte!
600D Met grip en 6 LP-E8's + 70D met 2 LP-E6's + Nissin Di866MKII + 18-55 F3.5-F5.6 IS STM + 18-135mm F3.5-F5.6 IS + 50mm F1.8 II + 55-250mm F4-F5.6 IS II + 120CM Glijbank + Gex Glidecam + Videolamp + tas om alles te vervoeren
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar