Tips voor India/Nepal gezocht.

Hier kun je tips en ideeën uitwisselen voor mooie locaties.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Hoi dames/heren,

Het is lang geleden dat ik hier ben geweest. Maar nu zit ik even met een inpak-vraagstuk voor mijn vakantie (volgende week vrijdag vliegen) en natuurlijk de vraag of jullie nog tips hebben. De bestemming is Noordelijk India en een klein stukje in het midden van Nepal (om specifiek te zijn de volgende steden: Delhi, Nawalgarh, Puskar, Bikaner, Jaisalmer, Jodhpur, Udaipur, Jaipur, Agra, Varanasi, Lumbini (Nepal), Chitwan National Park, Pokhara, Kathmandu). Nu heb ik meerdere lenzen, maar twijfel ik eraan of ik ze allemaal mee moet nemen. Dat scheelt toch weer wat gewicht in de bagage.

Goed, ik loop ze even langs met de mogelijke gebruiksmogelijkheden.
16-35 f2.8 II : Voor in stedelijke gebieden, of binnen, waar de ruimte gewoon krap is en natuurlijk voor die landschappen waar ik zoveel mogelijk op de sensor wil krijgen. Deze verwacht ik toch redelijk veel op de camera te hebben.
24-70 f2.8 : De overall lens, voor portretten geschikt, maar ook voor de groothoek voor de overzichtsplaatjes, ik denk dat ik deze veel bij de Pushkar fair erop zal hebben waarbij ik soms wat sneller wil wisselen tussen overzicht en portretten.
70-200 f2.8 IS : Deze wil ik toch eigenlijk ook wel snel binnen handbereik hebben, voor die portretten met het boterzachte bokeh, voor details in hout-snijwerk of gevels, voor de afstandsfoto's van een ghat vanaf een bootje op de Ganges, voor het dichterbij halen van dieren als ik op de rug van een olifant zit in het Chitwan National Park.
300 f4 IS : Voor vogels kun je nooit genoeg millimeters hebben (maar die hebben wel wat minder mijn interesse). En bij zo'n olifant-safari kun je misschien een tijger beter in beeld krijgen (als je hem überhaupt ziet), zeker ook met de Kenko 1.4x die ik heb. Maar dit is misschien maar 1 tot 3 daagjes van de reis van 29 dagen.

Dus, welke thuis laten? En waarom?

En nu zit ik eraan te twijfelen om ook m'n 40D als reserve mee te nemen, of die te gaan misbruiken voor timelapse-fotografie. En dat zou wisselwerk schelen op de rug van zo'n olifant (met alle risico van dien). Maar dat brengt wel weer extra gewicht mee.

En natuurlijk hoor ik graag tips van jullie, van wat ik in India of Nepal nou echt zou moeten zien. En dan bedoel ik niet de voor de hand liggende onderwerpen zoals de Taj Mahal bij zonsopgang of zo.


Ik hoor graag van jullie.
Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Naar mijn idee wordt de objectiefkeuze alleen bepaald door wat je wilt vastleggen.
De bestemming is dan niet belangrijk.

Prettige vakantie!
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
laurenskoster
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 79
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2009 22:16
WoonplaatsCOLON utrecht

India: geen idee.

Weet niet hoeveel tijd je hebt in Nepal, maar ik kan je aanraden te gaan trekken. De Anapurna Sanctuary trek heb ik een jaar of 4 geleden gedaan en is weergaloos mooi. Je loopt door valleien aan de voet van 8000m+ bergen, waaronder de heilige berg Machhapuchhare (Fish Tail mountain, je ziet vanzelf waarom die zo heet). Je eindigt op 4200m in het Anapurna basecamp. Startpunt is Pokhara. We hebben er toen 12 dagen over gedaan (heen en terug), maar dat kan denk ik ook sneller. Tip: onderweg een zonsopgang meepikken op Poon Hill.

Nog een tip: onderweg van KTM --> Pokhara kun je stoppen in Bandipur. Een middeleeuws dorpje, erg mooi. Als je daar wil logeren kan ik de Old Inn aanbevelen.

Qua lenzen sluit ik me bij Boels aan: wat wil je fotograferen? Persoonlijk zou ik alleen de 24-70 meenemen. Lekker licht reizen, en minder kans op diefstal, verlies, schade, enz. Maar je koop dat andere glaswerk niet voor niets, je hebt ongetwijfeld een bredere interesse dan ik qua onderwerpen.

Enjoy!
Het gaat er niet om hoe duur 'ie is, maar om wat je ermee doet
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ik ken het gevoel en ik heb soortgelijke twijfels. Ik zat voor Birma te denken aan mijn 17-35 en 85mm voor dagelijks gebruik. Voor tele ben ik geloof ik aan het bewegen naar mijn 200/2.8 - maar een betere consumer lens zou ook nog kunnen...

Die 300mm zou ik thuis laten, teveel gedoe voor te weinig plezier. Die 70-200 met je 1.4 converter komt een heel eind imho.
Die 24-70 zou voor mij een 28-70 zijn, maar waarschijnlijk neem ik die niet mee. Waarom? Als enige lens heel erg mooi, maar op 70 is f/2.8 niet zo mooi als een snelle 85. Als je er voor kiest, zou ik overwegen de 16-35 thuis te laten want 24mm is vaak wide genoeg.
Ik ben in het verleden wel met alleen een 28-70 op pad gegaag, werkt echt goed, maar als je inschat dat je ook tele foto's wilt maken, dan is het wel wat weinig.
Ik neem sowieso een reserve body mee.

Mijn advies? Neem de 70-200 mee en maak een keuze tussen de 16-35 of de 24-70. Ik zou kiezen voor de 16-35 - maar dat is afhankelijk van je smaak.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
vofot
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2011 23:04

In Delhi vond ik Old en New Delhi railwaystation leuke plaatsen om foto,s te maken, in o.a. Pushkar en Jaipur (Sindhi Camp) zijn de busstations interessante lokaties.
En als je nog tijd hebt zou ik ook Bundi nog in je reisprogramma opnemen.

mvg
Jan
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Jongens, heel hartelijk dank voor jullie tips. Ik laat de 300mm thuis. En in Nepal heb ik niet zoveel tijd om een uitgebreide trek te maken. Misschien een keer één dagje. En dan nog is mijn conditie niet ideaal daarvoor.
Tja, ik heb nog zoveel te doen en eigenlijk te weinig tijd. Druk druk druk.
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar