foto`s maken turnfeest

Volleybal, handbal, zaalvoetbal.. alle vormen van sport die zich in de zaal afspelen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
jump
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2013 14:10

Hoi

Ik ben beginnend "fotograaf"
Heb een Cannon 1D Mark 1 met een Canon EF 70-200 1:4 L USM lens ( en een plastic fantastic 50 mm)

Morgen heeft mijn kleindochter een turnfeest en ik mag foto`s maken

In welke stand kan ik mijn camera het beste zetten ( heb geen automatische standen op het toestel)
om redelijke foto`s te kunnen schieten binnen in een donkere hal

Graag tips
Laatst gewijzigd door 2 op jump, in totaal 13 keer gewijzigd.
wernerfotografie

Welkom !! dat ten eerste !!

Ik zie dat je basis kennis ontzettend weinig is aangezien je zelfs de vraag stelt of je ISO wel of niet omhoog moet gaan zitten, terwijl je geen flits hebt. Het antwoord is daarop ja. Je wilt een zo snel mogelijke sluitertijd hebben om het turnen (wat toch met momenten best snel kan gaan) zo goed mogelijk vast te leggen. Langzamere sluitertijd krijg je bewogen beelden en denk niet dat dat jou bedoeling is…

Dus diafragma op F4, Iso schuiven om een hogere sluitertijd te krijgen. En verder veel succes ! Misschien was het handiger geweest om van te voren al wat te gaan oefenen ? Tis nu gelijk alweer morgen he..

Groeten Werner
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

welke lens zet je er op en welke 50 mm heb je ? De 50 mm is in elk geval lichtsterker dan je 70-200.
en op welke afstand zit je want dat bepaalt de keuze voor de lens en dus de hoogte van de ISO.
je ontkomt er niet aan om de ISO hoog te zetten, ivm het weinige licht.
turnen kan een snelle sport zijn, dus ik zou hem op sluitertijdvoorkeuze zetten om mensen scherp in beeld te krijgen.
dit betekent (ivm het weinige licht) een laag diafragmagetal en relatief weinig scherptediepte.
Affijn, de basis van fotograferen dus eigenlijk....
Probeer een aantal instellingen ter plaatse zo snel mogelijk uit, maak testfoto's.
succes in elk geval.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Welkom op het forum. Je maakt het ons niet makkelijk met deze vraag. :wink:

Er bestaat niet één vaste instelling, je zal echt ter plaatse moeten proberen wat het beste werkt. Probeer vandaag nog even te kijken naar de begrippen die met je belichting te maken hebben zodat je (een beetje) begrijpt wat sluitertijd, diafragma en iso zijn.

Voor sport zal je een snelle sluitertijd nodig hebben.
Om deze te halen moet je de ISO omhoog zetten. Bij hoge iso is er meer kans op ruis wat de kwaliteit van je foto's niet beter maakt. Probeer deze zo laag mogelijk te houden maar wees ook niet bang voor een beetje ruis.
Diafragma op een een zo laag mogelijk getal. Let wel op dat bij een laag diafragma je scherptegebied kleiner zal worden. (zeker bij de 50mm als je deze op 1.8 gaat gebruiken) Dit betekend dat dan bijvoorbeeld bij meerdere personen alleen de persoon waarop je schep stelt scherp is.

Wil je met een 1D aan de slag zal je echt aan de bak moeten bovenstaande onder de knie te krijgen. Wees zeker niet teleurgesteld als je foto's morgen niet aan je verwachtingen voldoen. Fotograferen met een DSLR is zeker niet makkelijk, je zal er tijd en energie in moeten steken om dit mooie gereedschap te leren bedienen. Als je dat eenmaal onder de knie hebt zal je zien dat je foto's snel beter worden.

Wat ook kan helpen is het opzoeken van een ervaren 1D gebruiker die je op weg kan helpen.

Succes,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
jump
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2013 14:10

Tot zover alvast bedankt voor het reageren :)
Ik heb deze zomer veel foto`s gemaakt maar dat was buiten en met voldoende licht
Ik heb dus wel "geoefend "alleen niet in de omstandigheden die ik morgen tegen ga komen
Ik fotografeer nl nooit binnen.

Als het goed is hoef ik morgen niet op de tribune te zitten en mag ik dus de zaal in zodat ik dicht(er) op het te fotograferen doel kan staan/zitten

Eigenlijk is mijn vraag of het beter is de 50 mm ( EF 50 1:1:8 (II ) te gebruiken ivm weinig licht ?
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Met de 50 mm kan je diafragma naar een lager getal en zal je kortere sluitertijden halen wat bij bewegende onderwerpen meer kans geeft op een scherpe foto. Of 50 mm genoeg is weet je morgen als je in de zaal bent :D. Ik zou in ieder geval beide meenemen en lekker wisselen en oefenen.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

In een zaal is het licht altijd beroerd. Ik zou ook beide lenzen meenemen, maar denk dat je de 50mm hard nodig zult hebben vanwege de lichtsterkte om nog enig hoge sluitertijden te halen.

Als ik basketbal fotografeer in een sportzaal staat heb ik iso3200(max), 24-70mm op f2.8 en dan haal ik met moeite sluitertijden van 1/200.

Gewoon van te voren even testen met beide lenzen.

<Jeffry>
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

En probeer af te drukken op de "dooie" momenten.
Dus op het moment dat de kleindochter net ff stil hangt of staat.
En als ze aan de rekstok zwaait, dan zal dat op de top van de zwaai minder snel gaan als halverwege.

En oefen alvast op een deelnemer die eerder aan de beurt is.
Ruud.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Vergeet niet dat 50mm op 1.8 je heel erg weinig DOF geeft. Enkele centimeters praat je dan over, als je niet al te ver weg staat. Met onscherpte als mogelijk gevolg. Ik heb kortgeleden ook in de zaal kunnen fotograferen (ook kinderen) en het gevolg is dat je foto's snel naar een hoge ISO gaan bij F/4. Dat hoeft niet erg te zijn. Met mijn 60D was 3200 best prima. Ik neem aan dat dit op de 1D ook ok kan zijn.

Ik lees trouwens turnfeest en niet turnwedstrijd in je bericht. Wordt er wel echt geturned? Want in dat geval mag de sluitertijd best wel wat langzamer worden. Ik had ook geen turnwedstrijd maar een feestje en hoewel er wel wat bewogen werd kwam ik goed weg met 1/160 of 1/200 op de grootste opening. ISO heb ik op automatisch staan, dat kan de camera prima regelen, belangrijkste is dat je sluitertijd voldoende is voor onbewogen foto's.

Wordt er weinig bewogen, dan is 1/200 prima. Bij veel beweging vrees ik dat je snel f-stops te kort komt bij de F4. F1.8 is dan prima, maar dan moet je goed op je focuspunt letten.
Anoniem 3

RuBo schreefCOLONEn probeer af te drukken op de "dooie" momenten.
Dus op het moment dat de kleindochter net ff stil hangt of staat.
En als ze aan de rekstok zwaait, dan zal dat op de top van de zwaai minder snel gaan als halverwege.

En oefen alvast op een deelnemer die eerder aan de beurt is.
De beste tip tot nu toe.
jvecht
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2013 11:02

Als ik mag als nieuweling op dit Forum:

Misschien een idee om de autofocus uit te zetten. Met snelle acties zit je wellicht een haartje naast je deelnemer en dan een halve zaal verderop scherp te stellen? Stel scherp waar je deelnemer in de mooiste positie komt. Als al gezegd, probeer het uit bij andere deelnemers. Zorg ook dat je er heel vroeg bent. Je zal zelden de klok zo snel hebben zien draaien ...

Het is een voordeel om het zonder flitser te moeten doen. Nu hoef je niet te wachten op het opladen van je flitser. Je zou de camera op de stand voor meer foto's achter elkaar kunnen zetten. Dan kom je wel met erg veel foto's thuis. Maar wat kan jou dat schelen als er 10 kanjers tussen zitten? De rest laat je natuurlijk niet zien :D
EOS 450D, EOS 6D en L lenzen. Maar het gaat tenslotte om de foto.
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Ik heb toevallig vorige week foto's gemaakt tijdens een evenement in een sporthal. Witbalans op de 5D3 aangepast naar kunstmatig licht. Van tevoren getest welke instelling de meest realistische kleurweergave gaf. Camera in de M-stand. Sluitertijd op 1/250 gezet om beweging te bevriezen. Diafragma van de 70-200 op f/5.6 gezet. Had ook op f/4 gekund. ISO Waarde op automatisch. De gemaakte foto's hadden een ISO waarde tussen 5000 en 20.000.
Ik weet niet hoe goed de ruisprestaties van de 1D mk I zijn op hogere ISO waarden, maar voor mijn camera viel het 200% mee.

Groet!
Dward
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar