De oude dame van Breda

Van de f-jes tot de eredivisie, alle prestaties vanaf het voetbalveld

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
spreading
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 303
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2011 13:40
CONTACTCOLON

Gisteren mijn vuurdoop als voetbalfotograaf gehad, iig bij een hele wedstrijd. Ik merk zelf dat ik veel verbeterpunten heb, maar das gelukkig positief. Ik wil me er namelijk wel in verbeteren.
De wedstrijd die gespeeld werd was die van "De oude dame van Breda" WDS`19 tegen oud WDS`19(in het zwarte uitshirt). Oud WDS was alleen met vlagen oud, gemiddeld was de leeftijd daar zo`n 27.
Genoeg geluld, foto`s showen ;)

1.
Afbeelding
wds-oudwds by W. Seegers, on Flickr
2.
Afbeelding
wds-oudwds-5 by W. Seegers, on Flickr
3.
Afbeelding
wds-oudwds-8 by W. Seegers, on Flickr
4.
Afbeelding
wds-oudwds-45 by W. Seegers, on Flickr
5.
Afbeelding
wds-oudwds-67 by W. Seegers, on Flickr
6.
Afbeelding
wds-oudwds-92 by W. Seegers, on Flickr
7.
Afbeelding
wds-oudwds-123 by W. Seegers, on Flickr
8.
Afbeelding
wds-oudwds-156 by W. Seegers, on Flickr

Commentaar op mezelf: letten op de armen en benen, zijn soms afgehakt. Meer emotie op de foto, al is dit tijdens een oefenduel moeilijker en soms iets te veel ruis..
Canon 500D, Canon 18-55mm kitlens, Canon 100mm f2,8 Macro L, Canon 50mm F1.8 II, Canon 70-200mm f4 L
http://www.wjdseegers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
eefje_rudmer
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2012 19:53

Mag ik vragen welke instellingen en lens je hebt gebruikt?
spreading
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 303
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2011 13:40
CONTACTCOLON

Met mijn 70-200mm f4.0L op een 500D. Instellingen op Tv en zat bij de meeste foto`s zo rond de 1/1000e van een seconden. Diafragma staat bij veel foto`s op f4.0. ISO scheelt per foto en staat in de exif gegevens.
Canon 500D, Canon 18-55mm kitlens, Canon 100mm f2,8 Macro L, Canon 50mm F1.8 II, Canon 70-200mm f4 L
http://www.wjdseegers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rubikcube
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2012 19:32
WoonplaatsCOLON Lemmer

Ik zie geef exif gegevens. Kan je alsnog vermelden welke ISO je gebruikt hebt bij de foto's?
Machie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 245
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2011 19:37

Denk ook aan de horizon. Die is op veel foto's scheef :)
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Waarom maken jullie je zo druk over de instellingen?
Ik kan me maar één reden indenken en dat is dat ze te licht zijn. Allemaal. Er mag veel meer contrast in wat mij betreft.

Betreft de foto's:
Handjes en benen had je zelf al genoemd daar hoef ik het dus niet over te hebben

1)
Staat een tikkeltje scheef en je moet hiervoor echt een lager standpunt in nemen. Je stond? Gewoon gaan zitten. Op een krukje of je fotokoffer (als ie daar tegenkan)
Qua moment is het wel een goede foto. Hoewel ik ook denk dat hij in een liggend formaat beter tot zijn recht komt

2)
Ook hier weer te hoog. Daarnaast is het moment niet echt veelzeggend. Hij werd afgefloten voor buiten spel of zo?
Emotie vangen kan, maar dit is niet de emotie die je moet zoeken. Die emotie die je moet hebben is woede, frustratie, blijdschap. Dat soort dingen. Niet de momenten van 'he, jammer, ik was net zo lekker op dreef'.

3)
Je moet hem nog iets naar links draaien.
Qua actiemoment vind ik hem niet zo spannend. Ik had hem liever iets meer van voren gezien en ook veel verder van de zijlijn zodat de achtergrond minder aandacht vraagt

4)
Ook hier is de staande uitsnede een raadsel voor me. Verders zou ik nog even gewacht hebben met klikken. Ik denk dat de momenten daarna interessanter waren. Wanneer nummer 3 een been uitsteekt bijvoorbeeld.

5)
Zoek de bal :) (Ja, ik heb hem gevonden) Grappig moment, maar dat is het ook wel zo'n beetje
Over de horizon hoef ik hopelijk niets te zeggen.

6)
Op zich wel een aardig moment, maar niet in deze houding. De bal is nu aan de linkerkant op de foto en de gezichten kijken daar nu ook naar. Het duel zit niet in de foto op de manier zoals je het nu doet.

7)
Tja, dit is leuk bedoeld, maar dit soort foto's laat ik in ieder geval eigenlijk standaard wel gaan. De ruimte tussen speler en keeper is te groot waardoor je te weinig info in de foto stopt. Daarnaast zijn de houding van de speler en in mindere mate de keeper te verhullend. Je ziet te weinig van de spelers.
Wel zijn dit de momenten waar je emotie uit kunt halen nadat hij heeft uitgehaald. Dus focussen op de spits en blijven volgen. Ook na het schot. Als hij scoort heb je blijdschap, als hij mist teleurstelling. Wanneer hij dan jouw kant op draait heb je prijs.

8)
Op zich een leuk moment. Misschien de beste uit de serie. Maar niet genoeg om de rest overeind te houden

--

Voetbal fotograferen is, vind ik, niet de moeilijkste sport. Wanneer je de spelregels een beetje kent en een goede plek uitzoekt, dan kun je vrij makkelijk in 90 minuten een behoorlijk aantal goede foto's maken. Gaandeweg leer je beter anticiperen en weet je waar de momenten liggen.
Kijk voorlopig nog veel naar voetbalfoto's van anderen en kijk of die beter zijn dan de jouwe. Zo ja, vraag jezelf dan af waarom. Probeer daarvan te leren en die dingen ook in je eigen foto's terug te stoppen.

Kijk bijvoorbeeld eens hier: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 50&t=91512" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 50&t=89503" onclick="window.open(this.href);return false;
Of hier: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 50&t=86959" onclick="window.open(this.href);return false;

Staar je niet blind op het feit dat dit betaald voetbal is. Dat is eigenlijk makkelijker te fotograferen dan voetbal bij de amateurs
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Rubikcube
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2012 19:32
WoonplaatsCOLON Lemmer

Jeroen: De reden dat ik benieuwd was naar de instellingen, was vanwege de ruis die voornamelijk bij de laatste foto te zien is. Ik kreeg hierdoor de indruk dat hier een erg hoge iso is gebruikt.
Daarnaast ben ik zelf ook nog maar lerende en vind ik het interessant om te weten welke instellingen anderen hebben gebruikt in bepaalde situaties.

Succes met verdere wedstrijden, Spreading. :)
spreading
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 303
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2011 13:40
CONTACTCOLON

Als je op de foto`s klikt staat er bij iedere foto op flickr welke iso er gebruikt is.
De horizon was me niet eens zo opgevallen, maar hier ga ik in het vervolg beter op letten.

@jeroen
Dankje voor je commentaar, hier kan ik wat mee!

Ik zal bij de volgende foto`s proberen meer contrast toe te voegen.

1)
Ik stond inderdaad. Geleund op een hek, dus veel lager kon ik niet. Binnenkort even met het bestuur praten of ik ook binnen de hekken mag zitten om foto`s te maken.

2)
Wat je zegt klopt, het was inderdaad buitenspel.

3)
Dankje voor je tip. Zal erop gaan letten.

4)
Ook hier bedankt voor de tip.

6)
Ik zie wat je bedoeld.

7)
Weer wat geleerd, juist daarom post ik ze hier :)

8)
Dankje.


Het is inderdaad niet de moeilijkste sport, maar ik moet mijn plekje hier nog even in vinden langs de lijn. Binnen de lijnen snap ik het spelletje wel aardig(wil niet zeggen dat ik er goed in ben).
Beter anticiperen op de momenten was inderdaad een verbeterpunt voor mij voor de volgende keer, naast de armen en benen.
Ik had al veel op oa jou site gekeken voor tips. Zal de komende tijd veel meer foto`s gaan bekijken zodat ik over een paar weken weer verder kan :)
Betaald voetbal, daar zit naar mijn mening meer emotie bij. Maar met goed opletten en veel oefenen hoop i in het amateurvoetbal vooruit te gaan.
Ik ben in ieder geval blij met je tips/meningen, bedankt!
Canon 500D, Canon 18-55mm kitlens, Canon 100mm f2,8 Macro L, Canon 50mm F1.8 II, Canon 70-200mm f4 L
http://www.wjdseegers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar