Pitstop

Autosport, motorsport, rallyrijden... alle sportieve prestaties in gemotoriseerde voertuigen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
D!ck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 666
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 09:26
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Hallo,

Bij mijn laatste bezoek op het TT Circuit wou ik naast panning ook eens wat anders proberen.
Namelijk iets meer race moment vast leggen.

Nu heb ik zelf toch wat twijfel over deze foto.
Afbeelding

De auto's die nog aan het racen zijn, verliezen snel de aandacht.
Maar in de pitstraat gebeurd er juist weer van alles. Dat trekt juist wel aandacht.
Kritiek graag opbouwend ;)
En wat er (wel) goed gaat hoor ik graag

Eos 80D

kijk ook op http://www.dick-bosman.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Ericszn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1400
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2010 22:28

Het onderwerp is nogal ver weg, gezien de gebruikte brandpuntafstand van 250mm.
De achtergrond is inderdaad onrustig en trek nu de aandacht.
Dat komt ook doordat je de racende auto's vanaf de achterkant op de foto hebt staan. Dat spreekt over het algemeen wat minder aan.

Probeer het onderwerp te isoleren, dat gaat het best als je een rustige achtergrond hebt.
Maar ja, dat is op een circuit altijd een lastige uitdaging.
Mogelijk kun je door nabewerking de achtergrond nog wat vervagen?
En mogelijk kun je dan ook de auto's ook nog wat meer snelheid meegegeven.
Hopelijk kun je hier iets mee. ;)
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
Gebruikers-avatar
D!ck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 666
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 09:26
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Zelf vind ik de achtergrond niet eens echt erg. Er gebeurd genoeg daar.
Was een beetje de insteek van de vraag. Maakt de achtergrond de foto nog "goed"
Laatst gewijzigd door 1 op MarcoEOS550D, in totaal 21 keer gewijzigd.
RedenCOLON onnodige quote verwijderd
Kritiek graag opbouwend ;)
En wat er (wel) goed gaat hoor ik graag

Eos 80D

kijk ook op http://www.dick-bosman.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Wat mij betreft is het nu "vleesch noch visch". Zowel de auto's als de pitstop trekken onvoldoende aandacht om het een sterke plaat te maken. Het resultaat is voor mij nu eigenlijk nietszeggend.

Ik denk dat ik snap welk beeld je over wilt brengen, maar dan zou ik een volgende keer proberen om één van de twee onderwerpen prominenter in beeld te brengen, waarbij het andere onderwerp dan ter ondersteuning van het totaalplaatje dient.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Volgens mij zie ik wat je bedoeling is geweest. Een kijkje in de pitstraat met op de voorgrond de race.
Deze foto zou ik horizontaal doorsnijden, ter hoogte van de autobanden/border en het bovenste deel weggooien. Helaas.
Het hekwerk met blauwe zeil leidt de aandacht teveel af, volgens mij. Daarnaast is het achterin niet scherp genoeg om de aandacht te trekken en weer niet iets te onscherp om als achtergrond te fungeren. Mocht je in de mogelijkheid zijn om het zeil, de witte paaltjes weg te poetsen en de achtergrond wat te vervagen, zou het al een stuk beter zijn.
Voor een vervolgbezoek aan Assen kan je, als het mogelijk is, vanaf dit punt een paar meter naar links kunnen gaan. Zodat je schuin in de paddock kunt kijken. En dan de focus op de paddock leggen, dat is je primair. Iedereen weet dat raceauto's op de baan rijden, dus (volgens mij) het secondair onderwerp. Je kan de voorgrond met de racende auto's onscherp maken door een korte DOF of wat misschien mooier is, om bewegingsonscherpte te krijgen door een langere sluitertijd.
Ik weet niet of het duidelijk is, of dat je er wat aan hebt. Ik heb zelf ooit één blauwe maandag een autorace gefotografeerd. :oops: :lol:
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Ik vind dat de foto geen duidelijk onderwerp heeft.
Wanneer ik er naar kijk springen mijn ogen alle kanten op.

Hans.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Ook ik mis een duidelijk onderwerp.
Of de race, of de pitstraat...

Verder mis ik scherpte.
Wellicht was f11 beter geweest ipv f5.6
En het lijkt mij dat de foto iets rechtsom gekanteld zou moeten worden zodat het gebouw en het blauwe zeil horizontaal komen (maar zal waarschijnlijk ook perspectief vervorming opleveren ivm de verticale elementen... links hek, mensen en paal in het midden)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

D!ck schreefCOLONHallo,

Bij mijn laatste bezoek op het TT Circuit wou ik naast panning ook eens wat anders proberen.
Namelijk iets meer race moment vast leggen.

Nu heb ik zelf toch wat twijfel over deze foto.
Afbeelding

De auto's die nog aan het racen zijn, verliezen snel de aandacht.
Maar in de pitstraat gebeurd er juist weer van alles. Dat trekt juist wel aandacht.
Wat je had kunnen doen, of beter wat ik gedaan zou hebben is het volgende.

De sluiter een heel stukkie omlaag.
De auto's trekken de aandacht terwijl je eigenlijk de pits wil zien.
Beide opties komen niet helemaal uit de verf.

Door een sluiter van 1/640e of misschien 1/400e.
Houd je genoeg over om de pits scherp te hebben.
En de twee wagens voldoende bewegings onscherpte geven.

Hier een foto als voorbeeld.
hier in gaat het om de trainer, die een crosser aanwijzingen geeft bij het aansturen van een bocht.

klik
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
D!ck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 666
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 09:26
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Dankje voor de tips.

Zal ze meenemen komend weekend bij gamma racing days.
Moet nog een dagje vrij nemen. Dus denk dat ik lekker bij de trainingen ga kijken vrijdag.
Lekker rustig dan nog
Kritiek graag opbouwend ;)
En wat er (wel) goed gaat hoor ik graag

Eos 80D

kijk ook op http://www.dick-bosman.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
ebloksma
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 121
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2012 13:10

Beetje laat maar ik wil ook nog graag een opmerking maken.
Zelf heb ik het gevoel dat de foto verdeeld is in 3 delen; de pitstop, de bmw's en het rommelige grind. Door het grind ging ik in eerste instantie opzoek naar een 'ongeluk' of een slippende auto. Aangezien die er niet is zou ik het grind eraf knippen. In mijn ogen maakt het de plaat dan al mooier/beter.
Vervolgens mocht je het weer proberen zou ik een keuze maken in of wazige voorgrond auto's of de pit wazig. Bij het laatste zal het nog steeds een knap geschoten plaat zijn.
Idee is goed! (vind ik)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar