Belgisch Monument in Amersfoort

Al je architectuur foto's, gebouwen, bruggen, etc...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Vandaag was ik bij het Belgisch Monument in Amersfoort, dus ook daar heb ik even een rondje gelopen met de camera. Toen ik thuis weg reed, was het zonnig en was er een blauwe lucht. Maar 't werd steeds grijzer en grauwer helaas, dus die mooie blauwe wolkenlucht moet je er even bijdenken ;-)

foto 1:
AfbeeldingIMG_2433_4_5_fusedA by marcoeoscanon, on Flickr

foto 2:
AfbeeldingIMG_2436_7_8_fusedA by marcoeoscanon, on Flickr

foto 3:
AfbeeldingIMG_2439_40_41_fusedA by marcoeoscanon, on Flickr

foto 4:
AfbeeldingIMG_2442_3_4_fusedA by marcoeoscanon, on Flickr

Reacties en kritiek zijn welkom, thanks voor de reacties!

grt, Marco
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Strak gebouw, uitdaging om te filmen(moire).
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Mooie gebouw, dat is het betere metselwerk. Foto zien er netjes uit, vooral de kleuren spreken mij erg aan Marco.

twee opmerkingen:
De vertekening stoort mij wat, hhet monument valt nu wat achterover.
Om het momument zit een soort van halo die niet mooi is.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Een wel bekend plekje voor mij. Aardige foto's (de eerste lijkt net een tikje uit het lood te staan). Ben je niet aan de achterkant geweest?
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Belgenmonument Amersfoot... weer wat geleerd vandaag. :-)

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Thanks voor de feedback!

@ Richard: ja, het metselwerk is echt supermooi. De vertekening heb ik er bewust een beetje in laten zitten (niet helemaal :wink: ), omdat het plaatje niet meer klopt als het gebouw volledig recht staat. Een smaakkwestie, denk ik.

@ jev: die indruk had ik ook bij de eerste foto, maar de horizontale ruler vertelde me toch dat'ie recht stond. Ik ben ook aan de achterkant geweest, zie foto 4. Of bedoel je het gedeelte helemaal achterin de tuin? Die heb ik niet meegenomen in de serie, omdat de tuin die ik dan ook mee moest nemen momenteel niet mooi is.

@ Sward: de moeite waard om er eens te gaan kijken als je in de buurt bent!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Na Dwarf en Dwars is Sward de nieuwste variant op m'n naam. Leuk gevonden! :-)
Misschien kom ik er binnenkort wel in de buurt!

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Leuke serie. Ligt het aan je verkleining? Alle foto's vertonen halo's. Foto 1 om het monument en rond de bomen links. Op andere foto's zie je ze iets minder duidelijk.

Voor de rest is alles eigenlijk wel gezegd. Heb je nog close-ups gemaakt?

Kijk ook nog even naar foto 3. De horizontale strepen bovenin links en rechts verlopen horizontaal iets (in het midden van de foto hoger dan rechts en links) Het is niet veel. Misschien even lenscorrectie?

Ik houd wel van deze serie :)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

@ Dwars/Dwarf/Sward: mea culpa :D :D
@ VFRood (en ook Martijn): die halo's moet ik nog even goed naar kijken, komt wellicht omdat alle foto's uit drie samengevoegde foto's (-2, 0, +2) bestaan en na samenvoeging (door Photomatix in standje "naturel") pas bewerkt zijn in Photoshop.

De vertekening in foto 3 ga ik ook nog even mee aan de shop, kijken of ik die nog recht kan trekken. Ik heb geen close-ups, had alleen m'n 10-22 erop en niet al teveel tijd. Kom er vaker, dus komt vast nog een keer goed.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

jev schreefCOLONEen wel bekend plekje voor mij. Aardige foto's (de eerste lijkt net een tikje uit het lood te staan). Ben je niet aan de achterkant geweest?
Vogens mij is foto 4 van de achterkant. Ik dacht ook eerst dat 2 en 4 dezelde foto was maar toen keek ik goed :D
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

MarcoEOS550D schreefCOLON@ jev: die indruk had ik ook bij de eerste foto, maar de horizontale ruler vertelde me toch dat'ie recht stond.
Misschien is het ding zelf wel scheef (het blijft tenslotte een Belgen-monument), maar volgens PhotoAnalyzer staat'ie echt een tikje scheef:
Afbeelding
Ik ben ook aan de achterkant geweest, zie foto 4. Of bedoel je het gedeelte helemaal achterin de tuin? Die heb ik niet meegenomen in de serie, omdat de tuin die ik dan ook mee moest nemen momenteel niet mooi is.
Een beetje verder naar achteren heb je net wat meer in de voorgrond als ik me het goed herinner. Dat er op het moment niets interessants groeit zal inderdaad, daar heb ik niet aan gedacht.
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Kijk, zulk hard bewisj kan ik niet negeren ;) Zal er nog eens naar kijken, thanks!

By the way, ik moet iets rechtzetten: die monument heet het Belgenmonument, en niet het Belgisch Monument. Een klein stukje geschiedenis:
Dit monument is qua omvang het grootste van Nederland en staat op de top van de ca 43 meter hoge Amersfoortse Berg. In de middelste toren bevindt zich een carillon, dat regelmatig bespeeld wordt door leerlingen van de Amersfoortse Beiaardschool.

De bouw van het Belgenmonument heeft te maken met het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog in 1914. Vanuit België waren veel militairen (Belgen, maar ook een aantal Duitsers) en een groot deel van de burgerbevolking naar het neutrale Nederland gevlucht. Zij werden ondergebracht in interneringskampen. Er was daar niets voor hen te doen (aanvankelijk mochten zij niet tegen betaling werken) dus op den duur verveelde men zich stierlijk. Uiteindelijk werden er allerlei (vak)opleidingen en werkgelegenheidsprojecten opgezet. Een bijzonder project startte op Belgisch initiatief in Amersfoort. Men wilde een gedenkteken oprichten om de Belgische dankbaarheid voor de Nederlandse gastvrijheid tijdens de oorlog tot uitdrukking te brengen.
bron
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

MarcoEOS550D schreefCOLONBy the way, ik moet iets rechtzetten: die monument heet het Belgenmonument, en niet het Belgisch Monument.
Dat klopt (slakken, zout ;)), maar aangezien het een gift van België was is het toch ook een Belgisch monument. Toch? :D
The Artist Formerly Known As Jeveos
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar